PDA

View Full Version : Hals schoonmaken: ongelakte LP



Nielsje
3 juli 2010, 15:38
Mensen,

het is tijd om mijn geliefde Studio Gem zonder laklaag eens te verwennen!
Hij gaat weer eens goed in de olie (of wax, ben er nog niet uit), maar vóórdat ik dat doe, wil ik hem schoon hebben.

Hoezo? Nou, de ongelakte hals (de achterzijde, niet de toets) wil nog wel eens heel erg vies klef plakkerig worden bij ietwat vochtig, klam weer. Aan de achterzijde bij de tuners wordt 'ie dat niet, dus ik vermoed dat een beste berg dooie huidcellen in het halshout de boosdoener is.

Iemand die weet hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Het gaat natuurlijk om deze schoonheid:

http://img339.imageshack.us/img339/4277/gitaar1.jpg

Binnenkort komen er mooie tophat knoppen op (yeah!).
Ik ben een beetje in dubio of ik de switch tip moet vervangen door een gouden exemplaar, en of ik een gouden bell op de headstock moet zetten. Zou er wel bijpassen...

aaronstonebeat
3 juli 2010, 15:58
Misschien licht opschuren met niet al te grof schuurpapier?

Ik heb iets vergelijkbaars gehad met een kale hals van wenge; die was donkerpaars, bijna zwart geworden in het speelgebied en juist steeds lichter en uitgedroogder bovenaan. Het leek of vet en zweet er diep in waren getrokken maar het bleek maar een flinterdun laagje.

Ge-olied ziet ie er een stuk gelukkiger uit; zowel het verkleuren door vasthouden als door uitdrogen behoren voorlopig tot het verleden.

munkie
4 juli 2010, 10:32
Ik zou de achterkant vd hals toch maar in de (Deense) olie zetten. Je moet het hout wel beschermen tegen zweet enz. Ook de toets niet vergeten: schoonmaken en in de olie zetten, flesjes Jim Dunlop 1 en 2. Verder helemaal goed die natuurlijke look!

Nielsje
4 juli 2010, 11:08
Mjah, maar dat was ik ook wel van plan.
Ik ben er alleen nog niet uit hoe ik hem schoon krijg voordat 'ie in de olie gaat.
Eerder deed ik het overigens altijd met meubelwax van de hema, deed het ook prima.

E-J
4 juli 2010, 12:14
Misschien een algemene vraag: hoe krijgen jullie een gitaar schoon die helemaal 'vies' is, van zweet/dode huidcellen? Schuurpapier lijkt me niet bij alle gevallen een goed middel, b.v. om de top van een mooie sunburst schoon te maken?

Nielsje
4 juli 2010, 12:34
Ik heb een maple toets wel eens schoon gemaakt met een doekje en wat alles reiniger, daarna meteen afnemen met wat (schoon) lauw water, en dan afdrogen. Vetvlekken op een body, daar doe ik al niet meer aan :)

oigun
4 juli 2010, 12:38
Als je hem in de was gaat zetten (wat ik niet aanraad want dan is ie zo weer vies) dan kan je met was en fijne staalwol (0000) poetsen.
Dit kan je ook met citrusolie doen. Door de olie of was lost al het vuil op, dit steeds wegvegen met een doekje.Dit geld voor ongelakt hout,

macwilliams
4 juli 2010, 12:45
Maak eens een mooie foto van die top?

barno
4 juli 2010, 13:27
vuil op hout: wegschuren, vuil op lak: wegpoetsen en ev. napolijsten

ongelakte hals: ik zou er idd ook op zijn minst olie opzetten; open hout neemt vocht en vuil op, hout gaat werken enz... kortom is niet goed

jannest
4 juli 2010, 13:33
ff ot
wat is mis met een sopje ?
(beetje schoonmaakmiddel en lauw water)

Nielsje
5 juli 2010, 15:29
Oké, dus voozichtig schuren, met korrel 180 oid?
Ik heb ook wel fijner, maar ik vraag me af of ik daar juist het vuil niet meer in de poriën ga 'smeren'.

Of met olie bewerken, zonder schoonmaken?

iFender
5 juli 2010, 15:58
Vraagje, hoe maak je je hals schoon met olie?

aaronstonebeat
5 juli 2010, 16:02
Oké, dus voozichtig schuren, met korrel 180 oid?
Ik heb ook wel fijner, maar ik vraag me af of ik daar juist het vuil niet meer in de poriën ga 'smeren'.

Of met olie bewerken, zonder schoonmaken?

Mijn eerste gedachte was eigenlijk met bijvoorbeeld alcohol schoonmaken; maar daarop leek me eigenlijk meteen dat dan de zooi samen met de alcohol dieper het hout in kan trekken. Vandaar het idee van schuren.

Nielsje
28 augustus 2010, 15:19
Kleine update:

inmiddels heb ik de toets schoongemaakt en onderhouden met Dunlop 65 lemon oil. Werkt prima!
De hals heb ik geschuurd, en alles gaat nu in de Dunlop 65 bodygloss. Ik weet niet of ik dat fijn/mooi vind. De meubel was die ik er destijds opsmeerde gaf wel een mooier (visueel) resultaat. Dit spul is echter erg mooi uit te poetsen, met een zeer gladde top als gevolg. Ook nice.

Jammer genoeg verkleurt hout met de tijd, m'n top is niet overal egaal meer, en er zitten wat 'vlekjes' in het hout.

Fisherman
28 augustus 2010, 15:43
Vuil of hout wegschuren?
Wat is er mis met een oude handdoek en heet water en flink boenen?
Schuren is zonde, probeer eerst een minder rigoreuze schoonmaakmethode zou ik zeggen.
En idd...kaal hout en zweet vraagt om regelmatig behandelen met olie.
Ik vind het altijd een heerlijk klusje...oude snaartjes eraf, boenen en poetsen en daarna de nieuwe snaartjes erop.
Even stemmen en een dagje de rek uit de snaren laten gaan en dan speelt ie weer als een droom.
-Voor zover dat kan met mijn beperkte collectie van geen echte Gibson:dontgeti:-

Ukeloeder
28 augustus 2010, 15:44
Maak eens een mooie foto van die top?

Ja, doe eens.

Fisherman
28 augustus 2010, 15:44
Te laat zie ik nu net....jammer.

Nielsje
28 augustus 2010, 15:54
Zolang ik geen camera heb, gaat dat niet gebeuren ben ik bang...
Staat nog wel op het verlanglijstje, maar er moeten eerst een paar nieuwe koffers komen voor m'n strats..

Overigens heeft het schuren van de hals enorm geholpen. Weer fijn glad, alle meuk eruit. Eerst korrel 400, daarna nog fijner, maar ik weet zo niet welke korrel dat was.

Nielsje
28 augustus 2010, 16:00
Wat is er overigens mis met schuren? Het is en blijft een stuk hout hoor.