PDA

View Full Version : Effect apparaat?



Ijselrobo 07
3 juli 2010, 15:01
Hey allemaal,,

Deze zomer ga ik mijn nieuwe amp halen, maar ik wil ook graag een effect pedaal..

Weet iemand of ik een eigen apparaat kan samenstellen, of dat ik een multi apparaat moet kopen?

voor een eigen apparaat had ik dit idee:
http://img411.imageshack.us/img411/2883/naamloosehr.jpg (http://img411.imageshack.us/i/naamloosehr.jpg/)
De zwarte lijn is de kabel, de rode lijn is de kabel voor de stroomtoevoer.

Zou dit (als ik het op een houten plank zet) samen kunnen werken? en weet iemand goede merken voor de apparaten die ik hierboven in de afbeelding heb gezet?

Of zeggen jullie "dit is onzin, koop een multi apparaat"

Grtz. From Ijselrobo 07

Nielsje
3 juli 2010, 15:10
Nee hoor, dit kan prima. Het samen te stellen 'apparaat', zoals je het noemt wordt een pedalboard genoemd, met daarop gewoon losse pedalen.
Losse pedalen zijn over het algemeen wel duurder, dan een multi-fx. Als je nieuw bent in de pedalen wereld, is het misschien geen gek plan eerst een multi-fx te kopen. Je krijgt dan relatief veel effecten voor weinig geld. Ideaal om uit te proberen dus!

Je pedalsetup kan prima, alhoewel het niet de meest gebruikte volgorde is. Alles over de volgorde van pedalen kan je prima lezen in de Pedalenvolgorde FAQ (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=117381). Eigenlijk doe je er verstandig alle FAQ's en sticky's bovenaan te lezen. Bezint, eer ge begint :)

Qua merken zijn er teveel om op te noemen. Boss pedalen zijn veel voorkomend en technisch van goede kwaliteit. Of je het geluid mooi vindt, dat is aan jou.

tommus42
3 juli 2010, 15:10
Welke versterker heb je? Gebruik je een cleane versterker?

Ijselrobo 07
3 juli 2010, 15:19
Welke versterker heb je? Gebruik je een cleane versterker?

Momenteel heb ik een oude roland 60 watt tranisitor, maar deze zomer ga ik me denk ik toch een Marshall Haze 15 Head met een Marshall 1960 TV Cabinet kopen ;)

tommus42
3 juli 2010, 15:42
Momenteel heb ik een oude roland 60 watt tranisitor, maar deze zomer ga ik me denk ik toch een Marshall Haze 15 Head met een Marshall 1960 TV Cabinet kopen ;)

Ah, mooi. Dan kun je de flanger en reverb in de effectloop zetten.

TimS
3 juli 2010, 15:45
Wat bedoel je eigenlijk met een Gain/Reverb pedaal?

Ijselrobo 07
3 juli 2010, 17:19
Wat bedoel je eigenlijk met een Gain/Reverb pedaal?

Dat als ik galm wil (dat alles langer doorklinkt), maar ik wil het wel uit en aan zetten ;)

Mitch
3 juli 2010, 17:26
Ja, wat reverb is hoef je niet uit te leggen, maar wat doet gain daar?

x19
3 juli 2010, 19:21
Dat als ik galm wil (dat alles langer doorklinkt), maar ik wil het wel uit en aan zetten

mss bedoel je een sustain pedaal

Henri H
3 juli 2010, 19:36
Ik vraag me ook af wat je met reverb/gain bedoelt, zijn 2 totaal verschillende effecten, misschien bedoel je idd een sustain of compressor pedaal?

Zo te zien ben je niet van plan om veel effecten te gaan gebruiken.
In dat geval zou ik geen multi-effect kopen, omdat je dan 95% toch niet gaat gebruiken, en omdat een multi-effect toch vaak een compromis betekent wat betreft de kwaliteit of jouw wensen, waar de effecten aan moeten voldoen.
Met losse pedalen kun je eenvoudiger één effect vervangen.

Ijselrobo 07
3 juli 2010, 20:31
ik dacht dat gain en reverb hetzelfde waren...
maar sorry voor het ongemak, ik bedoel dus gewoon galm.

En weet iemand of er ook een tuner is die een in en uitgang heeft, net zoals de andere effectpedalen, zodat ik die ook ertussen kan plaatsen.

Mitch
3 juli 2010, 20:33
Vrijwel alleen maar. Als je bovenaan in dit subforum kijkt staat daar de button "Zoek binnen dit forum". Typ daar 'tuner' in en je komt op topics over de Boss TU2, TU3, Planet Waves, Peterson Strobostomp, Korg DT10, Korg Pitchblack, Turbo Tuner, Hardwire tuner etc. etc.

RoelSmoel
3 juli 2010, 20:45
Volumepedalen hoeven ook meestal niet gevoed te worden.

Ijselrobo 07
4 juli 2010, 11:55
Zo, ik heb wat rondgekeken op de site van de musicstore in Köln en op youtube,
en zo kwam uiteindelijk uit op dit:

http://img338.imageshack.us/img338/566/footswitchs.jpg (http://img338.imageshack.us/i/footswitchs.jpg/)
Even uitleg over waarom juist die pedaaltjes:
De line selector: dit is een A/B/Y box, hiermee kan ik schakelen tussen tuner en de rest dat naar de amp gaat,
De Tuner: er staat geen naam bij, maar dat komt omdat ik nog een goede hier heb liggen,
De Wah-Wah pedaal: Simpelweg om als speelgoed te gebruiken,
De metal pedaal: Om (harde)metal te spelen.. (natuurlijk)
De Digital Reverb: voor reverb te krijgen, en omdat mijn favorite gitarist genaamd Ian D'sa dat dingetje ook gebruikt.
Het volume pedaal: omdat ik tijdens een pauze even mijn volume uit wil zetten, zodat ik niet naar mijn amp hoef om die op standby te zetten.
De Fuel Tank: omdat al die apparaatjes ook stroom moeten ;)

Is dit de goede combinatie voor een goed effect pedaal?\

Grtz. From Ijselrobo 07

Steven Otto
4 juli 2010, 13:17
Je hebt twee overbodige pedaaltjes op deze manier.
De line-selector en het volume pedaal. Plaats je tuner op de plek van de line selector. Als je wilt stemmen, druk je het pedaal in en gaat er geen signaal meer naar je versterker. Dit heet 'silent tuning'.

Waarom het volume pedaal weg mag? nou, omdat als je stil wilt zijn, gewoon je tuner in kan drukken:)

Ijselrobo 07
4 juli 2010, 13:27
Je hebt twee overbodige pedaaltjes op deze manier.
De line-selector en het volume pedaal. Plaats je tuner op de plek van de line selector. Als je wilt stemmen, druk je het pedaal in en gaat er geen signaal meer naar je versterker. Dit heet 'silent tuning'.

Waarom het volume pedaal weg mag? nou, omdat als je stil wilt zijn, gewoon je tuner in kan drukken:)

bedankt voor de reactie, maar de tuner die ik nu heb, heeft alleen een input.
en ik ben sowieso al niet echt rijk, dus ik vind het niet nodig nog een tuner te kopen, en die Line selector heeft een ingang, en 2 effect loops, dus als ik ooit nogeens iets erbij zou willen zetten, zou het via dat ding kunnen.

over het volume pedaal heb je eigenlijk wel gelijk ;)

j-op
4 juli 2010, 13:32
Ik ben het met Steven Otto eens. Met het geld dat je overhoud door de Line Selector en het volumepedaal niet te kopen kun je een héééle mooie tuner aanschaffen.

Ik weet natuurlijk niet wat je nu gebruikt om te stemmen, maar zo'n stemapparaat in pedaaltjesvorm vind ik echt een aanwinst op elke plank. Mooi groot scherm, snelle reactietijd etc etc. Zo'n klein handstemapparaatje is van de andere kant een stuk minder goed te lezen en te bedienen als je staat te spelen.

Steven Otto
4 juli 2010, 14:18
bedankt voor de reactie, maar de tuner die ik nu heb, heeft alleen een input.
en ik ben sowieso al niet echt rijk, dus ik vind het niet nodig nog een tuner te kopen, en die Line selector heeft een ingang, en 2 effect loops, dus als ik ooit nogeens iets erbij zou willen zetten, zou het via dat ding kunnen.

over het volume pedaal heb je eigenlijk wel gelijk ;)
Ik ging er van uit dat het al een tuner in pedaalvorm was, aangezien je hem hebt aangesloten op de fuel tank.
Voor de rest wat j-op zegt. Ik raad een Polytune aan.

TimS
4 juli 2010, 14:28
Koop gewoon een Korg Pitchblack ofzo, lijkt me veel handiger dan dat gekloot met een LS-2. Vergeet je trouwens niet dat je ook een volumeknop of je gitaar hebt? Als je al je effecten uitzet en het volume op je gitaar dicht draait zou er geen lawaai meer uit je versterker moeten komen. Om nou een volumepedaal te kopen voor pauzes terwijl je niet veel geld hebt is een beetje onzinnig.

Voor je "metalgeluid" zou ik trouwens ook kijken naar alternatieven voor de Boss. Ik heb zelf geen ervaring met dat pedaal, maar als het een deel van je basisgeluid is zou ik wat meer kwaliteit dan Boss willen. Sommige pedalen als de CE-1, CE-2 en de delays zijn prima, maar de oversturing kan nog wel eens wat minder klinken.

EDIT: Oh, en ik zou geen Fuel Tank classic nemen, dat is geen goede voeding. Dan kan je net zo goed een adapter kopen met een verdeelsnoertje (daisy chain), dat is een stuk goedkoper. Als je een goede losse voeding wilt, kijk dan eens naar de Burkey Flatliner Six. Niet heel veel duurder, maar wel veel beter (en Nederlands!).

Henri H
4 juli 2010, 15:02
Wat is er met de Flanger gebeurd? :dontgeti:

Ik zag trouwens net een Youtube filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=_ZdGfzeawvQ), van de Haze, en het blijkt dat er al behoorlijk wat effecten, waaronder reverb, delay en chorus "ingebakken" zitten in de amp.
Het lijkt er zelfs op dat je die effecten aan/uit kunt schakelen met de meegeleverde footswitch, maar dat is me niet duidelijk geworden in dit filmpje.

Ik zou ook een pedaltuner kopen (Pitchblack, DT-10, Polytune of TU-2/3).
Dat heeft zoveel meerwaarde op je pedalenplank.

Dan nog even over je "metal-pedaal": uit het filmpje blijkt dat de Haze van zichzelf al veel gain heeft. Als je er dan ook nog een zware distortion voor zet krijg je al snel het effect van een zwerm bijen in je speakerkast, kan ook leuk zijn, maar ik raad je aan om 's te kijken naar een lichte overdrive of een tubescreamer (die laatste is eigenlijk ook een overdrive).
Een Boss OD-3 b.v. kan al heel goed werken, en kost 2e hands rond de €50,-, maar er zijn legio mogelijkheden wat dat betreft.
Als je de drive van een dergelijk pedaal laag houdt, en het volume wat hoger, krijg je vanzelf die compressie die je nodig hebt voor een strakke metal-sound.

Succes!

FruscianteFan
4 juli 2010, 16:10
Je kunt ook een volumepedaal kopen met tuner-out, dan heb je in elk geval die Line Selector niet meer nodig. Of je gebruikt de line selector om je geluid uit te zetten. Of gewoon de volumeknop op je gitaar. In elk geval zou ik niet én een ABY nemen om te muten en te stemmen én een volumepedaal om te muten. Ook zou ik niet alleen naar Boss kijken, al zijn het prima pedalen hoor.

Ijselrobo 07
4 juli 2010, 17:23
Je kunt ook een volumepedaal kopen met tuner-out, dan heb je in elk geval die Line Selector niet meer nodig. Of je gebruikt de line selector om je geluid uit te zetten. Of gewoon de volumeknop op je gitaar. In elk geval zou ik niet én een ABY nemen om te muten en te stemmen én een volumepedaal om te muten. Ook zou ik niet alleen naar Boss kijken, al zijn het prima pedalen hoor.

De volume pedaal die ik in het schema had staan, had een tuner uitgang, alleen zit de tuner dan niet vooraan, maar achteraan, zou dat dan nog kunnen denk je?

FruscianteFan
4 juli 2010, 17:29
Ja hoor, genoeg gitaristen (ook hier op dit forum) die dat zo hebben. Je zou ook het volumepedaal vooraan kunnen zetten, maar dan hoor je nog wat ruis als je toevallig je wah en distortion aan zou laten staan.

Trouwens, vooral die wahwah en distortion zou ik niet nieuw kopen. Die zijn in overvloed tweedehands te vinden (misschien niet jouw specifieke keuzes, maar toch).

Ijselrobo 07
4 juli 2010, 19:06
Oke, hier is dan het nieuwe ontwerp;
http://img251.imageshack.us/img251/1428/footswitch2.jpg (http://img251.imageshack.us/i/footswitch2.jpg/)

Het volume pedaal heb ik erin gelaten, om toch als ik liedjes moet spelen, die bijvoorbeeld op het begin zachter zijn, ook zachter te kunnen spelen.
Ik had nog een tuner met een groot scherm gevonden tussen de rommel, alleen die werkt op batterijen, dus die heb ik niet met de fuel tank verbonden.

Maar wat voor kabels zijn dat nu, die iedereen tussen de effecten heeft liggen, en welk merk heeft daar goede van?

Mitch
4 juli 2010, 19:11
Die worden in goed Nederlands patch kabels genoemd. Zijn veel goede merken van (Klotz, maar ook de duurdere Cordials bijvoorbeeld) en ook goede doe-het-zelf setjes (Lava, Planet Waves, George L).

RoelSmoel
4 juli 2010, 20:14
Waarom alles van Boss vraag ik me af?
Andere merken hebben net zo'n goede pedalen, ik zou zeggen, gewoon wat uit gaan proberen, en niet vastpinnen op 1 merk:)

Ijselrobo 07
4 juli 2010, 20:56
Waarom alles van Boss vraag ik me af?
Andere merken hebben net zo'n goede pedalen, ik zou zeggen, gewoon wat uit gaan proberen, en niet vastpinnen op 1 merk:)

daar heb je gelijk in, maar over boss hoor ik goede dingen (en mijn favorite gitarist gebruikt ook boss ;))
maar ik dacht, als ik alles van maar 1 merk pak, heb je mischien betere klank?

Steven Otto
4 juli 2010, 21:02
maar ik dacht, als ik alles van maar 1 merk pak, heb je mischien betere klank?
Dat is niet waar.
Gewoon van een paar merken verschillende pedalen uitproberen en de beste kopen. ;)

Mitch
4 juli 2010, 21:07
Boss is betrouwbaar, niet te duur en goed gangbaar bij eventuele doorverkoop. Sommigen klagen wel eens over de gebruikte buffers maar joh, met een pedaal of drie... gewoon doen als je dat prettig vindt.
Oké, toegegeven, met de PW10 ben je waarschijnlijk één van de drie gitaristen of zo die zo'n ding gebruikt :D Was niet echt een verkooptoppertje.