PDA

View Full Version : controls flush afwerken



Yoshida
3 juli 2010, 10:04
Hey,

1 van de dingen die ik bij mijn twee voorgaande bouwprojecten lastig vond waren de knoppen.
Op een gegeven moment kom je uit op een paar potmeters die geschikt zijn voor je project, en knoppen die je mooi vind die je erop wil plaatsen.
En dan kom je uit op een aantal gegevens. Hoe ver steekt de as van de potmeter boven het oppervlak uit? Hoe diep is de schacht in de knop waar die as in moet, en hoe breed en lang is de mantel om de knop? Kort gezegd, je hebt de samenstelling van de potmeter en de bevestigingsmoer, en de knop die het zaakje het liefst zoveel mogelijk moet verbergen.

In mijn geval heb ik al mazzel wanneer ik een knop tot op de moer kan krijgen, laat staan eromheen. Terwijl je bij 'off the shelf' gitaren ziet dat er tussen de onderkant van de draaiknop en de body misschien een halve millimeter speling zit.Welke manieren gebruiken jullie om de knop zover mogelijk om de potmeter heen te krijgen, zo strak mogelijk tegen de body? Zijn er specifieke potmeters of knoppen die 9 van de 10 keer goede resultaten geven? We gaan in dit geval even uit van een pickguard waarin de moer niet verzonken kan worden.

G.G.
3 juli 2010, 11:11
Kan je niet wat met extra ringetjes achter de slagplaat rommelen?

Yoshida
3 juli 2010, 11:19
Daar ligt het probleem niet denk ik. Wat ik eigenlijk zoek zijn knoppen die over de moer heenvallen. Of technieken om de potmeter dusdanig te bevestigen dat aan de zichtzijde van de pickguard geen moer nodig is.

Cocobolo
3 juli 2010, 12:32
Daar ligt het probleem niet denk ik. Wat ik eigenlijk zoek zijn knoppen die over de moer heenvallen. Of technieken om de potmeter dusdanig te bevestigen dat aan de zichtzijde van de pickguard geen moer nodig is.

Als je knoppen monteert op hout (dus de control cavity is via de achterkant te benaderen) dan kun je alleen de moeren verzinken in het hout. Dan zit je superdicht met de knop op je body (pas even op bij carved tops).

In jouw geval komt er een slagplaat op, dus dan lijkt verzinken lastig. Maar als je jouw slagplaat opbouwt uit 2 lagen kan het --> De bovenste laag heeft dan een gat ter grootte van de moer (die valt er dan dus helemaal doorheen) en de onderste slagplaat lijm je aan de bovenste vast, maar die onderste valt dan binnen je cavity en in die plaat zit het juiste gat (diameter van je potmeters).

Yoshida
3 juli 2010, 12:42
Bedankt dat is een erg goede tip. Ik dacht ook al aan een dergelijke sandwich, maar wist niet hoe ik dan in vredesnaam die moer bereikbaar moet houden of de onderste plaat vast moet zetten.

MarkF
5 juli 2010, 10:55
De bovenste laag heeft dan een gat ter grootte van de moer (die valt er dan dus helemaal doorheen)
Let er dan wel even op dat het gat groot genoeg is voor bijv. een dop of pijpsleutel om je moer vast te zetten. Verder prima constructie. Gewoon een klein stukje slagplaatmateriaal er tegen lijmen die in de cavity valt.

Cocobolo
5 juli 2010, 11:25
Let er dan wel even op dat het gat groot genoeg is voor bijv. een dop of pijpsleutel om je moer vast te zetten. Verder prima constructie. Gewoon een klein stukje slagplaatmateriaal er tegen lijmen die in de cavity valt.

...of het gat met een figuurzaag precies de vorm van de moer geven en dan aan de a[onderkant de potmeter draaien tot hij vastzit (en pas daarna de draden solderen).

D3nnis
5 juli 2010, 12:18
Ik denk dat ik de vraag niet helemaal goed begrijp, maar die knoppen vallen toch altijd over de moer heen? Of eigenlijk moet ik zeggen, die zijn toch altijd zo gedimensioneerd dat ze over de moer kunnen vallen? Die metalen dome knoppen hebben altijd een "holle ruimte / kamertje" aan de onderzijde, om ruimte te geven aan de moer.
Dan kun je met ringetjes zoals G.G. zegt (of met 2 moeren -->moer-hout-moer) de potmeter toch zo verstellen dat de knop dichter naar de body toe komt?
Of natuurlijk het zaakje in elkaar zetten, en dan daaruit afleiden hoe diep je je control cavity moet maken (of eigenlijk, hoe veel wanddikte je moet laten staan).

Yoshida
5 juli 2010, 12:23
Ik heb wat knoppen geprobeerd van mijn vorige project, waar ik de moeren (noodgedwongen) in de esdoorn top moest verzinken vanwege de dikte.
Dit zijn domeknoppen met inbus bevestiging, en vallen over de moer MITS die niet te ver op de schroefdraad zit. Want de schacht loopt maximaal tot de schroefdraad (kan mogelijk worden uitgeboord op eigen risico) en de mantel van de knop heeft precies de maat van de moer. Aan de andere kant nog een moer (of 2 of opvulringen/rubbers... enfin je snapt het wel) en je bent er.

http://www.guitarsupplies.nl/data/articles/images/b_2585.jpg
Akkoord het zijn absoluut niet de mooiste knoppen, maar ik verklaar ze in dit soort situaties wel als mijn magic bullet.

EDIT: D3nnis, great minds think alike :ok:
Het zijn vaak de kunststof push-on knoppen die bij mij problemen geven.

D3nnis
5 juli 2010, 12:42
Het zijn vaak de kunststof push-on knoppen die bij mij problemen geven.

Bedoel je hierbij die "standaard" fender knoppen of zo?
Dat zijn sowieso rotdingen, want als je die 3x over je potmeter-asje heen geschoven hebt, dan komen ze er voortaan vanzelf af ;-)

Yoshida
5 juli 2010, 12:52
Ja en die speedknoppen en dergelijke, voor het overige zijn dat prachtdingen.

MarkF
5 juli 2010, 15:17
...of het gat met een figuurzaag precies de vorm van de moer geven en dan aan de a[onderkant de potmeter draaien tot hij vastzit (en pas daarna de draden solderen).
Kan natuurlijk ook, maar als je dan een keer je slagplaat wilt vervangen moet je alle soldeerverbindingen losmaken :soinnocent:. En boren is sneller...

oigun
5 juli 2010, 16:17
Er zijn veel soorten knoppen en ook zijn er zat knoppen te vinden die wel (bijna ) over de moer vallen. Anders kun je meestal de knop aan de onderkant wat aanpassen zodat hij er wat verder overheen valt.