PDA

View Full Version : Nieuwe distortion + boost zoektocht



Squier4ever
2 juli 2010, 23:35
Hallo,

Wil een dezer dagen een testronde door 's lands gitaarwinkels gaan houden, met als goal een nieuw distortion/overdrive + booster pedaal. Liefst alles in 1, lekker makkelijk ook met voeding. Ben persoonlijk helemaal weg van mijn SHO-clone icm RAT, alleen is het ding onbetrouwbaar door mijn soldeerskills. RAT is af en toe ook net te lomp. Ook de Box of Rock klinkt in ieder geval op clipjes echt als een waanzinnig vet pedaal en volgens mij aardig mijn straatje qua sound.
Ik wil qua sound kunnen varieren van Wolfmother, Led Zeppelin tot QOTSA-achtig, Triggerfinger, maar ook bijv. John Mayer enz. Beetje vintage, lomp maar ook bluesy en subtieler. Zoek dus veel dynamiek in het pedaaltje. Qua gitaren kan dit, met een tele, dot, strat +p90 enz.
Liefst pedaal met ingebouwde boost ofwel 2-kanaals overdrive die gestackt kunnen worden.
Mijn voorlopige testlijstje:

Zvex BoR
Xotic BB-plus
Xotic AC-plus
Lovepedal COT/Amp50/Eternity
Toadworks Death Rattle

Budget is dus ong. 200-250 euries. Iemand nog tips voor pedalen die ik echt niet moet vergeten.

Squier4ever
2 juli 2010, 23:38
Blackstar HT-dual heb ik ook al getest trouwens en die vond ik qua sound absoluut vet, maar voor mij te modern. Te metal.

Als twee pedalen afzonderlijk beter zijn en qua budget op hetzelfde uitkomen hoor ik het ook graag!

Catalinbread DLS vind ik de clips iig ook fantastisch van, maar ik heb niet echt een Fenderish amp....

Tankman
2 juli 2010, 23:52
Als je een heeeel veelzijdig pedaal wilt die kan functioneren als Distortion, OD en boost tegelijk....zou ik in dat budget voor 250 euro naar de TC Electronic Nova Drive kijken. Het is een analoog pedaal die digitaal bestuurd wordt. Super relaxt ding.

Squier4ever
2 juli 2010, 23:57
Als je een heeeel veelzijdig pedaal wilt die kan functioneren als Distortion, OD en boost tegelijk....zou ik in dat budget voor 250 euro naar de TC Electronic Nova Drive kijken. Het is een analoog pedaal die digitaal bestuurd wordt. Super relaxt ding.

Hmm die proguitarshop clip klinkt wel erg modern hoor.... Doe mijn maar een beetje meer fintage. Mag ook wel tegen een randje fuzzy aan hoor. Maar niet over het hele bereik snap je? Mijn gevoel neigt heel erg naar een BoR of die AC plus, die vind ik ook te gek klinken.

Hoewel dit dan ook weer bruut vet klinkt:

http://www.youtube.com/watch?v=hR4LOz2r2b0&feature=channel

Tankman
3 juli 2010, 00:02
Dat filmpje ken ik. Het pedaal komt daar niet tot zijn recht. Je zou hem gewoon een keer moeten uittesten. Dan hoor je hoe goed hij is.

Squier4ever
3 juli 2010, 00:06
Zal ik zeker doen als ik 'm tegenkom. Nog andere suggesties?

Tankman
3 juli 2010, 00:20
http://www.ehx.com/products/germanium-4-big-muff

Misschien deze. De nieuwe van Electro Harmonix.

Squier4ever
3 juli 2010, 00:44
Ik heb een BM, maar die gebruik ik zelden/nooit, is zelfs evt te koop! (spam)
Klinkt misschien verwaand, maar ik zoek iets specialers dan EHX.

Mitch
3 juli 2010, 10:41
:seriousf:
Dat klinkt inderdaad verwaand, maar EHX heeft dan ook niet in iedere range de tofste pedalen. Drives zou ik er ook niet van moeten hebben met uitzondering van de English Muffin misschien.

Maar goed, een Fenderish amp heb je niet, wat dan wel? Maakt nogal uit.

J.B.
3 juli 2010, 11:01
Ik zeg Box of Rock. Die Ac en BB klinken wat te steriel voor wat je zoekt, denk ik. BoR kost wel stukken van mensen natuurlijk.

peter_heijnen
3 juli 2010, 11:07
Dirk_Hendrik Twoverdrive (http://www.dirk-hendrik.com/twoverdrive.html).

Wel een rat, maar de ts kan zowel als overdrive én boost worden gebruikt.

Nielsje
3 juli 2010, 11:44
Dat klinkt inderdaad verwaand, maar EHX heeft dan ook niet in iedere range de tofste pedalen.

Offtopic: We hadden het er laatst nog over, maar ik zat net even de site van EHX te bekijken. Op het moment zetten ze bést wel veel nieuwe pedalen op de markt! Misschien niet allemaal even speciaal, maar er zitten ook zeker wel lekkere freaky pedalen tussen! Ik mag dat wel, het geeft de muzikant weer meer mogelijkheden om creatief muziek te maken.

dunnoaname
3 juli 2010, 12:21
Denk ook eens aan de OCD. Zonder boost misschien niet vuig genoeg voor Wolfmother/triggerfinger, maar het is een geweldig open en dynamisch ding. Absoluut een pedaal waar je een sound op kan bouwen.

Squier4ever
3 juli 2010, 14:06
Wat de twoverdrive kan, kan ik ook met mijn RAT en Bad Monkey....

Iemand nog een idee? Tonebone ofzo?
Heb trouwens een JTM30 (marshall) 5881 eindbuizen.

dimitri
3 juli 2010, 16:05
Is de fulltone fulldrive 2 niets? Heeft alles in zich zitten wat je zoekt?

Mitch
3 juli 2010, 16:44
Nee joh, hij wil geen tubescreamer. Ook geen 'goeie'.

universe777
3 juli 2010, 16:57
Dirk_Hendrik Twoverdrive (http://www.dirk-hendrik.com/twoverdrive.html).

Wel een rat, maar de ts kan zowel als overdrive én boost worden gebruikt.

Daar gas ik ook al een tijdje op. Lijkt me heel tof.

Fireburst
3 juli 2010, 17:37
T-rex Möller misschien ? Ik vond het een geweldig pedaal en zodra er een opduikt voor een goede prijs sla ik toe... :cooler:

Handig : met de mix knop kan je de verhouding wet/dry instellen.

Squier4ever
3 juli 2010, 18:09
T-rex, goeie optie ga ik onthouden.Tubescreamer klinkt leuk, maar niet rauw genoeg voor mij. Heb zoals gezegd een Bad Monkey, leuk voor erbij!

Mitch
3 juli 2010, 18:12
De Möller ligt nog steeds sterk in de Tubescreamerlijn. Geloof me, ik haat die dingen, ik ruik ze al van verre...

Squier4ever
3 juli 2010, 18:14
De Möller ligt nog steeds sterk in de Tubescreamerlijn. Geloof me, ik haat die dingen, ik ruik ze al van verre...

Hehehe, nogmaals ik vind ze wel tof, maar niet rauw genoeg als main sound. Ik zoek een veelzijdig 2-in-1-pedaal zodat ik desnoods alleen met dat pedaal naar repetities kan gaan, inplug en Gáááán.

Nielsje
3 juli 2010, 18:20
Een HBE BigD?
Veel mogelijkheden..

Mitch
3 juli 2010, 18:37
Er werd ook al gerefereerd aan een eventueel fuzzy randje dus ja, eigenlijk is de HBE Big D dan the way to go.

Henri H
3 juli 2010, 19:56
- CoolPedals Dirty Devil
- CoolPedals Dirty Devil Extra Gain Stage
- 2e hands MI-Audio Crunch box i.c.m. tubescreamer

Zomaar een paar suggesties....

Ik vond de BoR ook wel lekker.

Nielsje
3 juli 2010, 20:24
Coolpedals?!

Heb ik een nieuw iets gemist?

Fireburst
3 juli 2010, 21:14
Beetje vintage, lomp maar ook bluesy en subtieler.

Dat hoor ik niet in een crunchbox, eerder het tegenovergestelde eigenlijk (modern, strak, high-gain geluid of zo). Smaken verschillen natuurlijk.

Nog een suggestie : de Carl Martin Hot drive 'n boost ? Heeft Bonamassa die ook niet op z'n plankje staan ?

EuroCinema
3 juli 2010, 22:03
Hee en gewoon een dikke, vieze fuzz zoals de Fultone 69 of 70, en dan de boost maken met je volumeknop? Een goeie fuzz reageert daar heerlijk op.

Henri H
3 juli 2010, 23:00
Coolpedals?!

Heb ik een nieuw iets gemist?Kweenie, mijn oog is daar wel 's op gevallen, en heb er wel 's Youtube-clips van bekeken....

De Steam Machine is misschien ook een goeie optie?


Dat hoor ik niet in een crunchbox, eerder het tegenovergestelde eigenlijk (modern, strak, high-gain geluid of zo). Smaken verschillen natuurlijk.

Nog een suggestie : de Carl Martin Hot drive 'n boost ? Heeft Bonamassa die ook niet op z'n plankje staan ?De Crunch Box is gewoon een (ietwat moderne) Marshall-sound in een doosje volgens mij.

De Hot Drive 'n' Boost is ook een leuk pedaal.

Ik vind persoonlijk bijna alle distortion pedalen het net niet hebben, geef mij maar een overstuurde buizenamp. :rockon:
Als je echt een goeie distortion zoekt, kun je ook nog kijken naar de Brunetti Mercury Box, uitzondering op de regel wat mij betreft, net iets beter dan de Crunch Box.
Of je er dan nog een booster bij nodig hebt, en welke, zul je zelf moeten ondervinden.

dimitri
4 juli 2010, 13:41
Dit is misschien wat? http://www.vintagefx.com/Products.htm
Kopie van Ruben Block zijn zelfbouw overdriver.

Nielsje
4 juli 2010, 13:46
Euhm, welke?!

HaroldA
4 juli 2010, 14:15
De Crunch Box is gewoon een (ietwat moderne) Marshall-sound in een doosje volgens mij.

Volgens mij niet... Geen mids en veel te veel distortion wat er ook niet uit te draaien valt...

Jammer dat de TS niet veel met goede tubescreamers heeft. Ik heb al tijden een vette low/mid-gain J-Drive MK3 te koop staan met goede boost erbij en op hogere gain settings begint de OD sectie ook nog eens lekker te pruttelen/fuzzen! :ok:

dimitri
4 juli 2010, 16:50
Euhm, welke?!

De colourdrive (2)?

Nielsje
4 juli 2010, 17:03
De colourdrive (2)?

Ah, oké. Je gaf een pagina met allerlei pedalen aan in je link, vandaar dat ik het vroeg :)

sjaak1990
4 juli 2010, 18:48
Carl Martin Hot drive'n boost

dimitri
4 juli 2010, 19:16
Ah, oké. Je gaf een pagina met allerlei pedalen aan in je link, vandaar dat ik het vroeg :)

Het was al laat / vroeg :-)

Henri H
4 juli 2010, 19:59
Volgens mij niet... Geen mids en veel te veel distortion wat er ook niet uit te draaien valt.......Dan hebben we een verschil van mening/gehoor.
Wellicht heb jij hem alleen beoordeeld over één van je overstuurde Marshalls, tja daar is ie minder geschikt voor.
Gooi hem voor een cleane amp en je hebt direct een medium to high gain Marshall.
Ik ben het wel met je eens dat ie het best tot z'n recht komt met veel gain.

Squier4ever
5 juli 2010, 10:05
Hot Drive 'n boost, check ga ik ff testen! Die Colordriver lijkt me ook te gek!

Luke-wannabe
5 juli 2010, 10:19
Dan hebben we een verschil van mening/gehoor.
Wellicht heb jij hem alleen beoordeeld over één van je overstuurde Marshalls, tja daar is ie minder geschikt voor.
Gooi hem voor een cleane amp en je hebt direct een medium to high gain Marshall.
Ik ben het wel met je eens dat ie het best tot z'n recht komt met veel gain.
Ik vind de crunchbox wel érg gecompressed hoor! Word ook niet mooi clean met je volumepot.

Henri H
5 juli 2010, 16:04
Ik vind de crunchbox wel érg gecompressed hoor! Word ook niet mooi clean met je volumepot.Hij heeft zeker z'n beperkingen, en qua sound zal het je smaak moeten zijn, maar ik vind het wel een lekkere sound.
Wat compressie betreft, tja dat heeft ie wel een beetje naar mijn mening, en ook daar moet je van houden.

Michael AE
5 juli 2010, 17:10
Probeer absoluut de Big D van HBE een keer. Geweldig pedaal. Boost, fuzzy, dynamisch, alles wat je zoekt eigenlijk.

tommus42
5 juli 2010, 17:23
Carl Martin Hot drive'n boost

Jaaa! Ben sinds kort de gelukkige bezitter van een mk3, heerlijk ding, beste aanschaf sinds tijden!

Einzeln
6 juli 2010, 16:13
Dit is misschien wat? http://www.vintagefx.com/Products.htm
Kopie van Ruben Block zijn zelfbouw overdriver.
Je bedoelt dat dit, net als de zelfbouw overdriver van Ruben block, een kopie is van de coloursound overdriver. En niet een kopie van een pedaal van Ruben Block!

treblemaster
8 juli 2010, 11:03
IK weet niet of ze nog te krijgen zijn, maar probeer eens een Danelectro daddy'o overdrive.

Die zit net tussen overdrive/distortion in en ik krijg er perfect een vintage/rauw geluid uit! IK ben ook lang op zoek geweest naar een overdrive die niet te modern/'glad' klinkt. RAT en TurboRAT heb ik ook gehad en was het net niet voor mij (MXR distortion + ook niet trouwens).

IK gebruik 'm zelf met een oude buizenbak met alleen een master volume en dat werkt perfect!

Negative K3 fan
8 juli 2010, 13:33
visual sound jeckyl and hyde misschien?

de overdrive kant is wel tubescreamer achtig, de distortion kant is erg veelzijdig.

Rock Bottom
9 juli 2010, 11:30
Eindhoven Amps Dr. No:
http://www.feedback.nl/gitaar-effecten/dr--no/eindhoven-pd
http://www.eindhoven-amps.nl/

Jelle6
11 juli 2010, 13:03
visual sound jeckyl and hyde misschien?

de overdrive kant is wel tubescreamer achtig, de distortion kant is erg veelzijdig.

Ik heb 2 van die pedalen. allebei de kanalen klinken goed vooral het jekyll kanaal.
Alleen zodra je beide kanalen aanzet krijg je echt niet normaak veel ruis terwijl het geluid dan niet eens zo hard is.
Dus een noise suppressor is ook wel handig!

Squier4ever
11 juli 2010, 13:33
Ik heb 2 van die pedalen. allebei de kanalen klinken goed vooral het jekyll kanaal.
Alleen zodra je beide kanalen aanzet krijg je echt niet normaak veel ruis terwijl het geluid dan niet eens zo hard is.
Dus een noise suppressor is ook wel handig!

Jeckyll and hyde trekt me om een of andere reden nooit zo, zal vast veelzijdig zijn enz hoor, maar iets in me weerhoudt me om het te testen.

Shaggy
11 juli 2010, 19:11
Er zijn ongelooflijk veel goeie drive en distortion pedalen. De trick ligt hem in smaak en combinatie van gear.

Zelfs de soundtank tubescreamer van ibanez kicked zwaar ass, maar wie wil daar nou mee gezien worden.

Blijft altijd een leuk discussiepunt .. "Welke overdrive/distortion?"


Als je een echte disto zoekt met boost dan kan ik je de HBE Big D aanraden. Als je hier niet mee het dak eraf knalt weet ik het ook niet meer. Dit pedaal valt bij mij in de catagorie zwaar geschut op mn board, voor als het echt moet knallen. Voordeel is dat je verschillende diodes kunt selecteren. Denk aan meer of minder compressie en zelfs fuzz.

Dirk_Hendrik
11 juli 2010, 19:18
Zelfs de soundtank tubescreamer van ibanez kicked zwaar ass, maar wie wil daar nou mee gezien worden.

Geen probleem mee.
Maar dit is een draadje waar het lijkt dat alles onder de 175-200 euro sowieso niet serieus genomen kan worden....

Negative K3 fan
12 juli 2010, 11:08
Jeckyll and hyde trekt me om een of andere reden nooit zo, zal vast veelzijdig zijn enz hoor, maar iets in me weerhoudt me om het te testen.

Begrijp ik helemaal, want dat herken ik van mezelf. Vroeg, lang geleden heb ik de oude versie gehad, in combinatie met m'n eerste gear en weer verkocht toen er eenmaal een betere versterker kwam.

Vorig jaar in de gitaarwinkel weer wat distortions vergeleken en die Jeckyl klinkt fantastisch (op zichzelf dan) en is veelzijdig, maar op één of andere manier zit er iets aan vast wat een soort aversie oproept.

E-J
12 juli 2010, 11:26
Waarom niet gewoon die SHO en Rat opnieuw (laten) maken? Je geeft al aan dat je het geweldig vind klinken. Misschien kun je door een kleine mod je Rat iets bruikbaarder maken.

Of laat iemand in een mooie praktische behuizing klonen van een Colorsound Overdriver en een OCD/Rat bouwen.

Die Colorsound is heel handig om te boosten (enorme volumeboost kun je krijgen plus hij is heel transparant), met de gain op 9 heb je een overstuurt Triggerfinger geluid en met de gain op 10 krijg je een fuzzig randje. Voeg daarbij een goed '70s/Marshall klinkend oversturingspedaal (OCD/Box of Rock) bij en je bent klaar. Een OCD, Box of Rock..

Squier4ever
13 juli 2010, 12:48
Ik doe mijn RAT ook zeker niet weg, vet voor erbij! Heb op zich niks tegen zelfbouw, maar in mijn geval werkt de reut dan een paar maanden en vaak gaat er dan iets kapot. Daar heb ik geen zin in, dus wil gewoon goed spul hebben. Nou heb ik een leuke meevaller gehad, dus dan mag er ook wel wat aan gespendeerd worden. Ben overigens zo goed als overtuigd van de BoR.