PDA

View Full Version : vingers warm laten draaien



LesPaul1612
2 juli 2010, 22:29
Dag gitaarnetters,

Ik werd laatst behoorlijk gefrustreerd. Een nieuw geleerde solo die ik de dag ervoor fluitend kon spelen wou ineens voor geen meter meer en ook de andere solo's die ik al wel goed kon verliepen echt niet lekker.

Ik ben er vandaag achter gekomen dat dat ligt aan het opwarmen van mijn vingers. Met stramme vingers wil het gewoon niet goed, maar met lekkere warme vlotte vingers scheur ik zo over de hals heen.

Het probleem zit hem in het opwarmen van mijn vingers. het duurt erg lang voordat mijn vingers lekker warm zijn (langer dan een half uur) en dus kan ik eigenlijk pas lekker stevig soleren nadat ik al een uur gespeelt heb.

Is er een manier om je vingers al eerder warm te krijgen zodat ik al wat eerder kan gaan soleren??

aaronstonebeat
2 juli 2010, 22:38
Het is net als met sport; je moet er niet koud vol in willen gaan. Mijn idee: gewoon lekker opwarmen; gaandeweg gaat je basisniveau omhoog en kun je sneller zijn waar je wil zijn.
Maar opwarmen, lijkt mij iets waar je niet echt omheen kunt.

pasqual
2 juli 2010, 22:53
ik heb sinds een jaar of 2 last van tennis-ellebogen én golf-ellebogen, zowel links als rechts. dit beïnvloed mijn spel ook nogal, zowel qua snelheid als uithoudingsvermogen. als ik niet doe rekken en strekken voor een repetitie of optreden, kom ik mezelf ( weer ) tegen. dus zo gek is jouw opwarmen dus niet.

groeten Pasqual.

LesPaul1612
2 juli 2010, 22:54
hmm ik dacht misschien wat vinger oefeningetjes voor het spelen?

dus er zit niets anders op dan wat akkoordjes te strummen, daarna wat strakke riffs en vervolgens overgaan in solo's:???:

UnDefined
2 juli 2010, 23:02
Dit wil wel eens helpen dacht ik zo:
http://camerton.info/2/dnt999005710.jpg

Gripmaster...
Je hebt 'm in verschillende hardheidsgraden.
Zelf nog niet getest maar kan helpen...

aaronstonebeat
2 juli 2010, 23:26
Gewoon rustig aan beginnen met spelen werkt ook prima. En je kunt zelf zonder beperking opwarmoefeningen verzinnen. Op-en-neer patroontjes met de vingers van de linkerhand en alle denkbare combinaties. Er is ook wel het nodige op youtube over te vinden.

Met zingen doe ik precies hetzelfde. Elke dag eerst wat liedjes die ruim binnen de grenzen van mijn bereik liggen en dan langzaam opvoeren.

Opwarmen kun je ook echt oefenen. Voor je het weet, heb je een heel arsenaal dat je kunt inzetten.

Van die knijpers heb ik nog nooit gebruikt. Die lijken me prima als je hard wil leren knijpen, maar niet echt om de boel los te krijgen.
De benodigde kracht train je vanzelf door gewoon te spelen.

RoelSmoel
3 juli 2010, 00:13
Onversterkt wat dingetjes spelen, wat akkoordjes rammen, helpt bij mij erg goed!

De ene dag kan ik bepaalde riffs zonder problemen, nog sneller dan het origineel, spelen, maar de dag erna lukt het voor geen meter..

Nielsje
3 juli 2010, 00:17
Ik heb het wel eens fysiek gehad: te koude vingers.
Je staat op een buitenpodium, en dan moet je ineens spelen, en dan is't koud.
Wat je kan doen: even een kopje thee drinken. En dan wel blijven vasthouden :)

Fenderfan
5 juli 2010, 10:17
En deste beter je wordt, deste langer moet je je warmspelen. Das helemaal de ellende.
Je kunt beter een beginnende gitarist blijven wat dat betreft. En je handen in je zakken stoppen ntuurlijk.

guitarkid
5 juli 2010, 18:31
Dit wil wel eens helpen dacht ik zo:
http://camerton.info/2/dnt999005710.jpg

Gripmaster...
Je hebt 'm in verschillende hardheidsgraden.
Zelf nog niet getest maar kan helpen...

Dit heeft niets met opwarmen te maken, maar met het trainen (sterker worden) van je vingers.
Het is eigenlijk hetzelfde als met koude spieren direct een 100 meter lopen. Met dit apparaat moet je gelijk op volle kracht en eigenlijk moet je, als je met dit ding gaat werken ook langzaam opbouwen en 'm dus in verschillende gradaties hebben.
Het is veel beter om gewoon met een gitaar rustig riffjes en zo te gaan spelen als warming up.

Gr. C.

Rembull1980
6 juli 2010, 11:07
Ik warm mijn onderarm + handen op onder de warme kraan voor het starten.

Dan inspelen met pet. ladders en wat scales. Daarna enkele makkelijke nummers om in te komen en dan scheuren maar.

Het klopt dat je wat tijd kwijt bent, maar in 15 mins zou echt wel kunnen lukken goed te kunnen opwarmen.

SantaX
23 juli 2010, 01:28
Interessant topic dit. Wat ik zelf altijd doe als ik de gitaar pak is steevast een paar akkoordjes waarvan ik de klank helemaal ken spelen. Daarna stem ik hem even bij, dat is altijd nodig met mijn huidige gitaartjes. Dan speel ik wat dingetjes die ik zelf mooi vind en goed ken qua klank. Op dat moment gaat het spiergeheugen in werking. Daarna ga ik aan de slag. Alles bij elkaar ben ik 5 a 10 minuten kwijt hieraan, voor ik 'los' genoeg ben om te spelen wat ik spelen wil op mijn echte niveau.

Eko
23 juli 2010, 08:08
Normaal gesproken bouwen we op en daarna doen we een soundcheck. Dat is het eerste spelen. Na het eventuele omkleden pak ik nog even de acoustische om in te spelen. Die heeft een iets dikkere hals en speelt het zwaarst. Als het daar op makkelijk gaat komt de rest vanzelf.
Oh ja , aan het begin van een optreden nooit zware dingen zetten. Helemaal niet voor je stem. Je hebt allemaal de neiging om bij slecht geluid ( bv monitoring) harder te gaan zingen. Je bent dan in een kwartier je stem aan het slopen. De rest van de avond ben je dan kapot.
Dit geld ook voor je handen. Zelfs ook voor je instrumenten.

LesPaul1612
23 juli 2010, 16:39
heb zelf nou net een gripmastert gekocht, om mee te oefenen in de vakantie.
Ik vind ze zelf wel handig om mee warm te draaien, omdat je pols lekker soepel wordt na een paar oefeningetjes:ok:

Eko
23 juli 2010, 22:19
In de vakantie gaat de ColeClark gewoon mee. Geen vakantie waar ik dit niet doe. Als ik 3 weken niet speel kost het me een maand om weer bij te komen. Het leuke is dat je ( op de camping ) altijd andere gitaristen tegen komt. Heel veel met anderen zitten spelen. Altijd een praatje met iedereen die langs komt en vroeger gespeeld heeft. Praatje pot over materiaal enz. En je blijft soepel......

vulvasonic
27 juli 2010, 00:51
Ik stop m'n vingers één voor één even in m'n hol en dan zijn ze perfect opgewarmd. Wel uitkijken met wat je eet, want anders loop je het risico dat je vingers aan de snaren blijven plakken.






Er is niet altijd veel aan te doen. Als de doorbloeding in je handen niet goed is blijven ze koud. Misschien helpt een glas whiskey om het bloed een beetje te verdunnen. Niet teveel natuurlijk, want dan komt er geen fatsoenlijke noot meer uit, hoewel het je waarschijnlijk dan geen kont meer kan interesseren.


Even serieus, kijk uit met die gripmasters. Ik las al dat ze vooral bedoelt zijn om wat meer kracht in je vingers te ontwikkelen. Maar dat moet je juist helemaal niet doen. Het gaat om fijnmotoriek. Gitaarspelen is een kwestie van spanning en ONTspanning. Teveel spierkracht kan leiden tot een zekere mate van verkramping, waardoor je het tegenovergestelde bereikt van wat je wilt bereiken; souplesse. Ik weet dat er gitaristen het een en ander mee verkloot hebben (serieus).

Het beste kun je gewoon wat vingeroefeningen doen. En probeer niet teveel kracht te zetten. Hoe kleiner de beweging, hoe sneller en soepeler het zal gaan. :)

aaronstonebeat
27 juli 2010, 01:04
Het mag, zeker uit mijn mond, als hocus pocus klinken; maar ik spreek wel uit ervaring. Ademhalingsoefeningen zoals die in tai-chi en yoga worden gedaan: je kunt warmte naar koude extremiteiten ademen. In feite door het te willen dus en een mentaal trucje toe te passen waarvoor volgens mij nog geen goede verklaring bestaat.

vulvasonic
27 juli 2010, 01:15
Is niet zo gek. Met zelfhypnose kun je al vrij snel vergelijkbare resultaten boeken. Ik heb het wel eens gedaan (gelukt ook), maar ik heb het nog nooit om die reden toegepast. Ben ik ook nog wat te onervaren in.
Maar wat je zegt, ik geloof daar wel in. :)

aaronstonebeat
27 juli 2010, 01:25
Dadelijk bevestigen we alsnog de 'kracht van de gedachte (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=136922)' ;)

vulvasonic
27 juli 2010, 01:37
Asjeblieft niet! :stop:

Ik ben geen zweverig type, maar heel toevallig ben ik de laatste maanden regelmatig onder handen genomen door een vriend van me die een praktijk heeft als hypnotherapeut. Ik lijk er niet erg vatbaar voor. Ik ga er ook absoluut niet door 'van de wereld', maar ik heb weldegelijk gemerkt dat er technieken zijn waarmee je bepaalde dingetjes kunt regelen, om jezelf beter te voelen. En om die technieken te leren heeft hij me wat dingetjes laten ervaren die ik toch zeker wel apart vond om mee te maken. En één van die dingen was het reguleren van temperatuur.

Interessant genoeg om het niet meteen als onzin af te doen. :)

aaronstonebeat
27 juli 2010, 01:51
Asjeblieft niet! :stop:

Ik ben geen zweverig type, maar heel toevallig ben ik de laatste maanden regelmatig onder handen genomen door een vriend van me die een praktijk heeft als hypnotherapeut. Ik lijk er niet erg vatbaar voor. Ik ga er ook absoluut niet door 'van de wereld', maar ik heb weldegelijk gemerkt dat er technieken zijn waarmee je bepaalde dingetjes kunt regelen, om jezelf beter te voelen. En om die technieken te leren heeft hij me wat dingetjes laten ervaren die ik toch zeker wel apart vond om mee te maken. En één van die dingen was het reguleren van temperatuur.

Interessant genoeg om het niet meteen als onzin af te doen. :)

:seriousf: (wat betreft de kracht van ...)

Ik heb jarenlang vechtsporten beoefend terwijl ik voordien altijd een totale hark was. Maar het idee en de beoefening/ervaring van 'chi' heeft me toen echt vleugels gegeven. Ik kan het nog altijd niet verklaren, maar op de een of andere manier werkt het wel; voor mij in ieder geval.

Het idee is dat er overal om je heen een reservoir van energie is waaruit je kunt tappen en dat je daar beter in wordt door bepaalde oefeningen te doen, fysiek en mentaal.
Ik gebruik dat nog steeds in elke situatie waarin ik de 'man met de hamer' dreig tegen te komen; als ik optreed en een lang en hoog nummer moet zingen bijvoorbeeld. Kan me goed voorstellen dat de techniek van pas zou komen als ik wielrenner was en in een bergetappe moest vrezen 'geparkeerd' te raken, te moeten lossen, het wiel niet kunnen houden. Of als murw geslagen bokser in een vijftiende ronde.

barno
27 juli 2010, 02:00
ik kom vaak niet toe aan opwarmen door wat te spelen voor de gig, als je wat meer tijd krijgt voor een soundcheck wel ja. dus laatste tijd bouw ik de set gewoon wat rustiger op, terwijl het vroeger altijd was van: direct gaan voor de kill :) terwijl dat nergens voor nodig is. okee ik speel geen deathhardcorespeedmetal :)

aaronstonebeat
27 juli 2010, 02:25
Heb laatst een optreden moeten doen buiten, op een koude middag vroeg in de zomer. Vooral in mijn linker vingertoppen had ik aanvankelijk geen gevoel; er was geen kruid tegen gewassen. Gelukkig toch voldoende routine om door die fase heen te komen. En inderdaad, zoals Barno zegt (ik parafraseer), op een gegeven moment kom je er wel doorheen.

aaronstonebeat
27 juli 2010, 03:08
Trout: How's the wound John?
Rambo: You tought me to ignore pain
Trout: Is it working?
Rambo: Not really

Het komt soms aan op karakter ;)

Rutger
27 juli 2010, 09:46
Ik doe vaak stretch oefeningen met m'n vingers, zoals deze:

Begin rond de 12e fret. Zet je 4 vingers tegelijk op 4 snaren onder elkaar met 1 fret verschil ertussen, bijvoorbeeld zo:

-4-|---|---|---
---|-3-|---|---
---|---|-2-|---
---|---|---|-1-

Sla elke snaar 1 voor 1 aan, het hoeft niet snel, als je het maar netjes doet. Schuif vervolgens je wijsvinger één fret terug en laat de rest staan. Sla weer elke snaar aan en schuif vervolgens je ringvinger één fret op (laat de rest staan), sla ze weer allemaal aan, etc. etc. tot je bij de 1e fret bent aangeland. Pas wel op met deze oefening, je hoeft de 1e fret niet te halen dus stop ermee als je eerder op de hals al kramp begint te krijgen!


Uiteraard kun je allerlei variaties op deze oefening maken (beginnen bij de 1e fret en dan omhoog, figuurtje omgekeerd met wijsvinger op bovenste snaar, snaren met je plectrum of met je vingers aanslaan, etc). Het voordeel is dat je met deze oefening ook je rechterhand losspeelt door verschillende aanslagtechnieken te gebruiken en die zo netjes mogelijk te spelen. Met een metronoom erbij wordt het nog interessanter.

FruscianteFan
27 juli 2010, 11:54
En deste beter je wordt, deste langer moet je je warmspelen. Das helemaal de ellende.
Je kunt beter een beginnende gitarist blijven wat dat betreft. En je handen in je zakken stoppen ntuurlijk.
Die ervaring heb ik juist niet. Als ik nu voor het eerst op de dag de gitaar pak, speel ik dingen waarvan ik 5 jaar geleden niet had gedacht dat ik dat ooit zou kunnen - al is het niet heel bijzonder.

maar ontopic: kon je die solo allang spelen of had je hem net pas geleerd? Ik heb namelijk ook weleens dat als het me een avond kost om iets te leren, ik hem daarna nog enkele keren echt goed moet oefenen voordat het vloeiend gaat. En daarnaast is warming up uiteraard belangrijk.