PDA

View Full Version : Gitaar beschilderen met verfstiften



Seventine
2 juli 2010, 19:48
Ik ben van plan om mijn gitaar te beschilderen met verfstiften.
Voor mij is dit veel beter te doen dan airbrushen.
Ik wil het dan zoals deze man het doen: http://www.youtube.com/watch?v=HMSvhuPLmSU&playnext_from=TL&videos=fSo0oAt2BdA

Hiervoor gebruik ik dezelfde verfstiften als hijzelf heeft gebruikt.
Maar waar kan ik de gitaar dan het beste mee afwerken?
Hij heeft het zelf over Kyrlon clear acrylic satin, maar dat kan ik nergens vinden.

Hierbij wil ik dus net zoals hem alleen de bovenkant doen, dus de rest afplakken. Het gaat hierbij om een telecastermodel.

Wie heeft een goed idee?

fred dons
2 juli 2010, 20:08
als het krylon is dan is dat gewoon autolak acryl (zelfde wat Eddie van Halen gebruikte voor zijn eerste strat) maar dan van het merk krylon, ik denk dat je met motip het zelfde kunt bereiken

Seventine
3 juli 2010, 12:02
Bedankt voor de snelle reactie!

Is het dan voldoende om 1 dekkende laag te doen? Of is het beter om een paar hele lichte lagen met tijd er tussen ?
En moet ik dan ook nog heel licht schuren tussen de lagen door?
Lijkt mijzelf niet echt handig met een gedetaileerde tekening.

Het wordt dan toch een matte afwerking?
Ik was namelijk niet van plan om te polijsten aangezien ik daar niet de middelen voor heb.

ernieman
3 juli 2010, 13:15
Nice!
Heb hier nog een oude squier strat liggen. Denk dat ie ook wel zo' n paintjob kan ondergaan. Dit ga ik volgen!

fred dons
3 juli 2010, 19:00
Bedankt voor de snelle reactie!

Is het dan voldoende om 1 dekkende laag te doen? Of is het beter om een paar hele lichte lagen met tijd er tussen ?
En moet ik dan ook nog heel licht schuren tussen de lagen door?
Lijkt mijzelf niet echt handig met een gedetaileerde tekening.

Het wordt dan toch een matte afwerking?
Ik was namelijk niet van plan om te polijsten aangezien ik daar niet de middelen voor heb.
je zult een paar lagen moeten doen, wat ik gezien heb krijg je toch wel wat relief met de verstiften en je wilt uiteindelijk een vlak oppervlak hebben. de eerste 3 lagen niet schuren, dan droog schuren met 400-600 grit en dan na laag 6 nat schuren met 600 grit (en altijd schuren met een klosje om een glad oppervlak te krijgen)

en btw polijsten kun je met 2 katoenen poetsdoeken en een potje commandant 4 en een flesje autopolish dus laat dat je niet tegenhouden, zo heb ik mijn eerste 20 gitaren gedaan

Seventine
5 juli 2010, 16:16
Klinkt als een plan!

Dan zal ik het polijsten zeker niet achterwege laten als het op die manier kan.
De gitaar zelf is nog niet aangeschaft maar het wordt waarschijnlijk een witte aangezien daar het beste overheen is te schilderen.
Stel dat ik geen witte kan vinden, kan ik dan gewoon een dunne laag witte primer er eerst op aanbrengen?
En wat voor primer moet dat dan zijn?

Veel vragen, maar ik wil graag goed voorbereid zijn.
Het project staat nog in de kinderschoenen aangezien ik nog ergens anders mee bezig ben.

fred dons
5 juli 2010, 17:55
ik gebruik zelf Gesso als primer omdat het goed houdt op bestaande lakken en je heel goed er over heen kan lakken (het reageert niet op welke aflak je ook gebruikt)
je brengt de gesso met een sponsje aan over een licht opgeschuurde lak laag, je kunt ook met grondlak uit spuitbussen werken alleen krijg je daar mogelijk weer compabiliteits problemen tussen de bestaande lak en de lak die er uiteindelijk over heen komt

Seventine
6 juli 2010, 16:33
Bedankt voor de tips, ik weet voorlopig genoeg.
Zodra ik er mee begin zal ik er wel een korte fotorapportage van maken.