PDA

View Full Version : Conservatorium gitaristen thread



william251082
2 juli 2010, 18:05
Ik ben 2e jaars student in Conservatorium Zwolle (jazz gitaar)

Vorig jaar afgestudeerd klassieke gitaar in conservatorium Arnhem.

Is er ook hier conservatorium gitarist?

nog iemand?

Nielsje
2 juli 2010, 18:33
Ik ben 2e jaars student in Conservatorium Zwolle (jazz gitaar)

Vorig jaar afgestudeerd klassieke gitaar in conservatorium Arnhem.

Is er ook hier conservatorium gitarist?

nog iemand?

Nee, maar er zijn hier wel mensen die Nederlands onder de knie hebben, hoezo?



Er zit hier een gitarist die aan het conservatorium zit, Michael AE.
Maar dat is een zeer arrogante klootzak die niet met mensen om kan gaan . Ik raad je af om met hem contact te zoeken.

william251082
2 juli 2010, 20:02
Nee, maar er zijn hier wel mensen die Nederlands onder de knie hebben, hoezo?



Er zit hier een gitarist die aan het conservatorium zit, Michael AE.
Maar dat is een zeer arrogante klootzak die niet met mensen om kan gaan . Ik raad je af om met hem contact te zoeken.

Nederlands is niet mijn moeder taal.

Wie is nu de arrogante klootzak?

Gearjunkie
2 juli 2010, 20:08
Nederlands is niet mijn moeder taal.

Wie is nu de arrogante klootzak?

Ha, een instinker!

Wel een beetje gezellig doen!

Fenderfan
5 juli 2010, 10:26
Nee, maar er zijn hier wel mensen die Nederlands onder de knie hebben, hoezo?



Er zit hier een gitarist die aan het conservatorium zit, Michael AE.
Maar dat is een zeer arrogante klootzak die niet met mensen om kan gaan . Ik raad je af om met hem contact te zoeken.

Hou toch eens op over dat Nederlands Niels. Ik haal er bij jou ook voldoende spelfouten uit.

Mitch
5 juli 2010, 10:57
Was maar een grapje over Michael. Uit mijn hoofd zijn Tristan, Michael AE en bert k afgestudeerd aan 't conservatorium. Vulvasonic heeft er ook gezeten maar ik dacht niet afgestudeerd, maar daar kan ik nast zitten.

robertmolema
5 juli 2010, 11:33
Ik heb 3 jaar el. gitaar gestudeerd aan het conservatorium te Groningen van 1992 tot 1995/96. Toen was ik het helemaal beu met de jazz. Toen ben ik geswitched naar ECO. Dat was een studie die zich eigenlijk meer bezig hield met componeren (van popsongs) en produceren. Daar heb ik uiteindelijk meer aan gehad dan 3 jaar toonladdertjes spelen. Geen van de gitaarleraren kon mij echt duidelijk maken hoe je nu die solo moet spelen. Ja, ze zeggen allemaal dat je een verhaal moet vertellen maar hoe, dat werd me niet duidelijk. Nu inmiddels, door het uitspitten van vele melodieën van zowel klassieke als 'lichtemuziek' composities, is het me allemaal veel duidelijker geworden en heb ik een beter verhaal tegenover mijn leerlingen die willen leren soleren en sowieso een duidelijker beeld van wat muziek nu eigenlijk is.

In die tijd (ik weet niet hoe het nu is), was het conservatorium in Groningen erg ambitieus met de jazzmuziek. Ik denk dat ze voornamelijk oog/oorkleppen op hadden. Ik begrijp eerlijk gezegd nog niet hoe je het kunt verkopen dat als je alleen jazzles krijgt dat je daarna opeens alles zou moeten kunnen. Over pop is dan misschien niet zoveel te leren wat betreft toonladders en harmonie, maar je kunt er echt ongelooflijk veel meer van leren dan je je kunt bedenken. Het is echt een onuitputtelijke stroom van creativiteit waar echt veel over te leren is.

De laatste jaren schieten de pop- en rock-academies uit de grond. Een goede ontwikkeling. Ik ben er van overtuigd dat het beter is om popgitaristen als leraar op te leiden dan jazzgitaristen voor de WW op te leiden. Met alle respect voor jazzmusici en liefhebbers maar financieel is het al helemaal niet te verkopen dat we 13 conservatoria in Nederland hebben die erg duur zijn (i.v.m. de kleine groepslessen en de een op een lessen). We hebben toch ook niet een speciale school voor postzegelverzamelaars? Dus ik ben niet tegen conservatoria, maar meer die visie die sommige conservatoria er op na houden. Erg ambitieus met een grote K maar (te) weinig maatschappelijk belang. Het is wel een HBO studie!

GlobalWarming
5 juli 2010, 12:00
... opscheppers




:hippie:

erwin_ve
5 juli 2010, 14:17
1996 afgestudeerd cons. Zwolle jazzgitaar. Daar heb ik jazz leren spelen en waarderen. Ik speelde daarvoor al pop, rock, blues. En dat is onveranderd gebleven.

Tristan
5 juli 2010, 15:35
Voor wie het echt wil weten, ik ben afgestudeerd aan het conservatorium, verder zal het me allemaal een drol zijn.

Nielsje
5 juli 2010, 15:39
Maar Tristan, je bént toch ook een drolletje?

Philippe
5 juli 2010, 15:45
Ik ben ook afgekeurd voor het conservatorium!

Oh wacht...

Tristan
5 juli 2010, 16:09
Maar Tristan, je bént toch ook een drolletje?

Van dat conservatorium gejodel wordt ik chagrijnig, dat is wat anders. :D

GlobalWarming
5 juli 2010, 17:22
Van dat conservatorium gejodel wordt ik chagrijnig, dat is wat anders. :D

Waarom ? Conservatorium is toch hét van hét . Als je conservatorium doet behoor je tot een van de beste muzikanten van de wereld. Dan ben je de elite van de muziekwereld. Het is top niveau en je zal miljoenen geld verdienen en mogen optreden voor triljoenen mensen. Mocht ik maar conservatorium doen, wat een droom. :sssh:

Jimi Hendrix
5 juli 2010, 17:37
ik durf 't bijna niet te zeggen (bang dat GW m'n huis komt leegroven als ik met m'n maandelijkse stadiontour bezig ben), maar ik heb er ook gezeten (amsterdam, jazz, afgestudeerd in 2002).

macwilliams
5 juli 2010, 18:39
Ik heb ook op het conservatorium gezeten, was best leuk voor zolang het duurde. Alleen ik was er heel snel klaar.



Edit 1: Hoort dit eigenlijk niet in muzikanten of diversen? Want dit is geen vraag over elektrische gitaren!

Edit 2: Oh hij was al verplaatst.

vulvasonic
5 juli 2010, 19:27
Was maar een grapje over Michael. Uit mijn hoofd zijn Tristan, Michael AE en bert k afgestudeerd aan 't conservatorium. Vulvasonic heeft er ook gezeten maar ik dacht niet afgestudeerd, maar daar kan ik nast zitten.

Je zit er naast, Mitch. Ik ben weldegelijk afgestudeerd aan het conservatorium te Enschede. Ik heb eerst in Arnhem gezeten (voorbereidend jaar en eerste jaar), waar ik les kreeg van Onno Kelk. Daarna heb ik les gehad van Jim ten Boske in Enschede.

Ik heb me echter nooit een conservatoriumgitarist gevoeld. Ik zou dan ook nog geen fatsoenlijke jazzsolo kunnen spelen, al zou het m'n leven redden. :D

erwin_ve
5 juli 2010, 22:47
Waarom wordt er zo nonchelant gereageerd; met de strekking dat het niet cool is/ not done dat je op het cons heb gezeten?
Ben je er slechter door geworden?
Is het niet rock'n roll genoeg?
Ben je in een verkeerde muzikantenwereld terecht gekomen?

Het is mij niet helemaal duidelijk...:???:

Tristan
5 juli 2010, 23:05
Tsja, er zijn mijns inziens maar drie mogelijkheden voor een conservatorium gitarist:
- je leert er veel en gaat klinken als een suffe boekhouder
- je leert er geen reet en blijft klinken als jezelf
- hiep hiep hoera, je kan gaan lesgeven

vulvasonic
5 juli 2010, 23:16
Ik kan alleen voor mezelf spreken. Het zou een waanzinnig mooie opleiding kunnen zijn geweest, ware het niet dat ik er geen kut aan deed. Als ik beter m'n best had gedaan was ik nu waarschijnlijk een geweldige bebop gitarist. Dat is meteen de grootste kritiek die niet-conservatorium gangers op het conservatorium hebben. Mensen hebben me serieus ooit gevraagd of ik niet bang was om een jazzgitarist te worden!!!
Waarom zou ik daar in vredesnaam bang voor moeten zijn?

Ik heb altijd een heel dubbel gevoel gehad bij het conservatorium. Ik vond het een zegen en een kwelling tegelijk.

erwin_ve
6 juli 2010, 09:29
Tsja, er zijn mijns inziens maar drie mogelijkheden voor een conservatorium gitarist:
- je leert er veel en gaat klinken als een suffe boekhouder
- je leert er geen reet en blijft klinken als jezelf
- hiep hiep hoera, je kan gaan lesgeven

Dat klinkt gefrustreerd; welke catogerie schaar je jezelf?

Jimi Hendrix
6 juli 2010, 09:45
Tsja, er zijn mijns inziens maar drie mogelijkheden voor een conservatorium gitarist:
- je leert er veel en gaat klinken als een suffe boekhouder
- je leert er geen reet en blijft klinken als jezelf
- hiep hiep hoera, je kan gaan lesgeven

mag ik daar 4 aan toevoegen:
van alles een beetje waardoor je een gemengde beroepspraktijk kunt opbouwen en je geld kunt verdienen met muziek maken.

Zoals elk bestaan niet perfect, maar 't is dan in elk geval wel je beroep...

lollol
6 juli 2010, 09:52
ik durf 't bijna niet te zeggen (bang dat GW m'n huis komt leegroven als ik met m'n maandelijkse stadiontour bezig ben), maar ik heb er ook gezeten (amsterdam, jazz, afgestudeerd in 2002).

Gast, Je was toen al 32 jaar dood:sssh:



James Marshall (Jimi) Hendrix (Seattle, 27 november 1942 – Londen, 18 september 1970)

rijsberman
6 juli 2010, 10:20
mag ik daar 4 aan toevoegen:
van alles een beetje waardoor je een gemengde beroepspraktijk kunt opbouwen en je geld kunt verdienen met muziek maken.

Van alles een beetje? Zodat je klinkt als de suffe boekhouder die je bent? :???:

ACSlater
6 juli 2010, 10:27
Ik heb zo'n beeld voor ogen dat ze op het conservatorium alleen jazz spelen of Toto liedjes uitpluizen. Elke keer als ik een conservatoriumband, popmuziek hoor spelen dan zitten er nummers van Toto tussen.

erwin_ve
6 juli 2010, 10:38
@Rijsberman, Acslater; ff on topic. Jullie trekken dus volle zalen en je hebt niet gestudeerd aan het cons en het is je beroep?

showband
6 juli 2010, 10:59
Heb veel te maken gehad met conservatorium bandleden.
Vooral die tijdens het bandleven startten naar het conservatorium te gaan. Of tijdens het conservatorium praktijkervaring wilden opdoen.

Constatering 1)
In september begint het schooljaar. Ongeveer 2 a 3 weken na aanvang van het schooljaar gaan de dames/heren ineens steigeren. Een PA “hoort” 2x zo groot te zijn als de onze, een band “hoort” roadies te hebben zodat ze niet voor de soundcheck hoeven te komen, je “hoort” 250euro per optreden te krijgen, je “hoort” thuis je huiswerk te doen en hooguit 4x per jaar te repeteren, je “hoort” individuele reiskostenvergoedingen en repetitievergoedingen te krijgen, eten en kleding “hoort” in de afsluitbare kleedkamer met kluisje aanwezig te zijn. enz enz.

Onnodig om te zeggen dat als je aan een willekeurige conservatorium muzikant vraagt naar zijn/haar VAR “om al dat geld te kunnen factureren” dat ze die niet hebben en geen idee hebben hoe dat werkt. En dat zij al hun huiswerk niet hebben gedaan, ze spullen niet in orde hebben en nog steeds geen agenda kunnen bijhouden. Ze hebben vaak GEEN eigen vervoer. En waag het niet om eens kritiek te hebben op hun podiumpresentatie / kleding / volume of wat dan ook voor eis die je aan een professional WEL zou mogen stellen.

Constatering 2)
Ineens vinden ze alle nummers waar je mee kan optreden te slecht / te simpel / stom / ik weet er betere. En vooral op het moment supreme komen ze ineens met I wish, proud mary, long train running aanzetten want ze willen niet repeteren en “die kan iedereen toch zo spelen”. Daarna gaan ze er wel een band bij doen omdat de band die ze verzieken geen leuk repertoire speelt. Muzikanten gaan ineens “ bandjes voor het geld zoeken” die nummers doen waar ze een hekel aan hebben. Die bandjes lopen nooit naar wens want het publiek ziet 5 ongeïnteresseerde sacherijnen staan.

Ik ken er nog een paar. De echte professioneel werkende muzikanten die ik ken zijn of cons. dropout of er nooit geweest.

Wat wel erg leuk is, tijdens repetities ineens keihard met uitgewerkte riffs op blad en alle termen in het italiaans aanzetten. Dan worden de giganten stukken stiller. ;-) Als je voor de gein echte conservatoriumeisen gaat GEBRUIKEN dan valt ook dat erg tegen. En we hebben nogal wat ex jeugdorkestmensen en andere klasiek-opleiding in de band die daar toevallig nogal mee zijn doodgegooit. hahaha

FruscianteFan
6 juli 2010, 11:32
De paar vrienden die op het conservatorium zitten zijn wel héél anders dan wat je nu schetst. Een vriend van me kijkt eigenlijk verbaasd op als blijkt dat hij geld krijgt voor een schnabbel. Hij gaat niet lopen klagen over de spullen die al dan niet in orde zijn, wel houdt hij zich graag bezig met de technische kant - liefst zou hij naast bandlid ook geluidsman zijn.

erwin_ve
6 juli 2010, 11:47
showband: ben je pro? Heb je ooit wel eens positieve ervaringen gehad met cons. studenten of afgestudeerden?

Tristan
6 juli 2010, 12:38
mag ik daar 4 aan toevoegen:
van alles een beetje waardoor je een gemengde beroepspraktijk kunt opbouwen en je geld kunt verdienen met muziek maken.

Zoals elk bestaan niet perfect, maar 't is dan in elk geval wel je beroep...

Dat valt voor mij onder het derde punt.
Lesgeven, ongeinspireerde klotemuziek spelen bij een bekendere artiest, in de studio, of nog erger, in een coverband.
Niets ten nadele van degenen die het wel zo aanpakken hoor, ik zie het mezelf alleen niet doen, het lijkt me een van de meest vreselijke dingen op aarde.

erwin_ve
6 juli 2010, 12:45
Hoi Tristan, niet om je af te zeiken oid; maar hoe red je het dan als beroepsmuzikant?

Tristan
6 juli 2010, 12:47
Dat klinkt gefrustreerd; welke catogerie schaar je jezelf?

Valt nog mee hoor, alleen bleek ik weinig te hebben aan de mogelijkheden die zo'n studie me bood, zowel tijdens de studie als achteraf.
Ik val voor mezelf dus onder de tweede groep.

Tristan
6 juli 2010, 12:49
Hoi Tristan, niet om je af te zeiken oid; maar hoe red je het dan als beroepsmuzikant?

Nou, niet dus, sterker nog, ik zou het waarschijnlijk niet eens willen.
Ja, te gekke muziek maken, doorgroeien, verder ontwikkelen, zeker, dat allemaal wel.

Tristan
6 juli 2010, 13:01
Maar goed, ik wilde eigenlijk helemaal geen discussie hierover starten of voeren, vandaar ook mijn antwoord:


Voor wie het echt wil weten, ik ben afgestudeerd aan het conservatorium, verder zal het me allemaal een drol zijn.

Ik begrijp ook niet echt wat het iemand zou moeten interesseren of iemand anders op het conservatorium heeft gezeten, mijn naam werd hier genoemd dus vandaar dat ik het maar even bevestigde, dat was alles.

rijsberman
6 juli 2010, 13:17
@Rijsberman, Acslater; ff on topic. Jullie trekken dus volle zalen en je hebt niet gestudeerd aan het cons en het is je beroep?

Allemaal niet. Een dergelijke ironische reactie heeft dezelfde strekking als jouw meer inhoudelijke.

showband
6 juli 2010, 14:51
showband: ben je pro? Heb je ooit wel eens positieve ervaringen gehad met cons. studenten of afgestudeerden?

Ik heb erg goede ervaringen met allerlei pluimage muzikanten dus ook conservatorium versies ;-) Er zijn een aantal bandleden uit mijn band uiteindelijk full pro geworden. Enkele zelfs erg high profile. Met en zonder conservatorium. De opleiding op het conservatorium gaat pas echt vruchten afwerpen als de hele band leest als een raaf en zijn theorie kent. Dan kun je theoretisch een blaadje aan iedereen e-mailen en dan bij een optreden a-vu een nieuw nummer spelen. Muzikanten van dat kaliber zie je trouwens ook op het conservatorium vrijwel niet. Het is niet voor niets dat je bij borsato, de toppers, anouk, idols, vrienden van amstel live enz altijd dezelfde muzikanten ziet opdraven.

ik constateer dat er exact evenveel mensen uit mijn kennissenkring/band prof zijn geworden met als zonder papiertje. En dat er evenveel mensen het niet is gelukt. De scheidingslijn ligt heel duidelijk op de mentaliteit en inspanning die de muzikanten in hun carriere hebben gestoken. Niet op de opleiding.

Ik vind trouwens muziekdocent een eerbaar beroep maar tel wel de uren van die persoon als "docent" en niet als full-pro muzikant.

Voorlopig ben ik geen fullprof en krijg ik wekelijks mail in de bandmailbox van wel-fullprofessionals met conservatorium die hopen bij mijn band klussen te kunnen krijgen. Gek genoeg krijg je die sollicitaties vrijwel nooit als er een vast bandlid wordt gezocht. Er is kennelijk een enorm stuwmeer (semi)-prof's in dit land die allemaal alleen even de schnabbel willen pakken maar niet het werk willen doen om structureel op te treden. Dat aspect geef ik workshops over.... maar vind mijn klanten alleen bij amateurs die hun o.k. lopende band naar een goedlopende band willen trekken. Op het conservatorium is dit aspect niet vertegenwoordigd. En is er verdacht weinig interesse. Zoals ik al zei... Na afstuderen kunnen ze meestal nog geen VAR aanvragen!

Op het conservatorium "krijg je alleen les hoe je een kwast vast moet houden, niet hoe je een schilderij maakt" Je leert er snel beter en gecontroleerder op je instrument spelen. Muziek ermee maken is geen deel van het curriculum, en dat kan ook niet. Helaas is door het overschot aan muzikanten die de opleiding willen doen de toelatingseis op een fors niveau qua spelniveau gezet. Terwijl er pas een paar jaar interesse begint te komen in de "artistieke visie". Daardoor heb ik gemerkt dat er tientallen jarenlang voornamelijk technisch goede instrumentalisten zijn opgeleid. Mensen als Anouk zijn er binnen no time afgepleurd wegens schoolse gronden. Je selecteert dus niet op muziek maar instrumentbeheersing en hoeveel uur je in de schoolbanken aanwezig kunt zijn naast je optredens.

laatste voorbeeld. Bij een derdejaars rotterdams conservatoriumklas (docerend) van een bandlid werd de vraag gesteld; "wie zit er in een band die optreedt?" Van de 24 waren dat er 3!! Daaruit gingen er ook enkele volgende jaar dus stage lopen op het "dalton" in Den Haag in het jaar dat spike van Di-Rect er zijn middelbaar zat af te maken. Maar wel al in de hitparade stond. Die had dus, theoretisch (als ie het in zijn pakket had gehad), lessen voor een eindexamen muziek kunnen krijgen van een docent die nog niet op een toneel had gestaan! Mijn conclusie is dus wel dat het conservatorium echt te ver van de wereld af staat.

jannest
6 juli 2010, 15:05
Mijn conclusie is dus wel dat het conservatorium echt te ver van de wereld af staat.

doel je hiermee ook op mensen die een "klassieke" opleiding volgen ?

Jimi Hendrix
6 juli 2010, 15:07
Ik vind trouwens muziekdocent een eerbaar beroep maar tel wel de uren van die persoon als "docent" en niet als full-pro muzikant.


terwijl dat juist een onderscheidend kenmerk is van de conservatoriumopleiding: didactiek, methodiek en onderwijskunde afgestemd op het instrument... vakken die de 'echte talenten' natuurlijk links laten liggen (maar waarvoor ze later wel 't diplomaatje opstrijken, uithangbord dat ze zijn voor de school).:soinnocent:
Ben benieuwd wat je dan vindt van de 'full-pro's' die in de WWIK zitten en net zoveel optreden als de niet uitkeringstrekkende, potentieel belasting en BTW-betalende ook lesgevende 'semi-pro'.


Dat je trouwens altijd dezelfde gasten ziet heeft meer te maken met het feit dat Nederland een kleine markt heeft voor goede freelancers dan dat er geen kwaliteit hier zou zijn.
't stuwmeer van middelmatigen is zoals bij elk vakgebied enorm, daar geef ik je gelijk in.

dat gezeur over dat conservatorium niet praktisch is: 't gaat om een kunstopleiding. ontwikkeling van visie. het creëren van visionairen. niet iedereen die daar zit komt daaraan toe, maar degenen die die potentie wel hebben, moet je alsjeblieft niet vervelen met lesuurvretende toestanden als VARren, WWIK aanvragen, belastingen, coverrepertoire etc etc etc. Op een kunstakademie leer je de schilders toch ook niet een kamer witten?
Als je een beetje hersens hebt en iets weet van omgangsvormen ontwikkel je die dingen makkelijk genoeg in de praktijk. Wat niet wil zeggen dat iedereen dat kan, wil of doet.
Bovendien zijn er zat belastingadviseurs die je kunnen helpen met de belastingen etc.

zegt een voorheen enorme coverhoer, lesboer en kutmuziekspelende, VARhebbende maar doorploegende freelancer met (inmiddels) een belastingadviseur ;-)
maar wel een die op 't conservatorium bepaalde dingen heeft geleerd die je niet elders leert en daar dankbaar voor is.
Grondige kennismaking met 20e eeuwse klassieke muziek, muziektheorie van bevlogen docenten, les hebben gehad van de topjazzgitaristen van Nederland etc.

erwin_ve
6 juli 2010, 15:12
Antwoorden zoals van jou (showband) en tristan vindt ik een open eerlijke kijk geven vanuit jullie optiek. Dat komt op mij al een stuk reëler over dan de eerdere, al dan niet gemeende, oneliners.
Ik herken ten dele wel de zaken die je benoemt. Als klinkt dat cons R'dam "wie speelt er in een optredende band" bijna te onwerkelijk voor woorden. In mijn lichting was dat 100% spelend.

edit; Jimi zo sta ik ook in:-)

guitarnijboer
6 juli 2010, 15:35
Interessant Topic. Zelf heb ik geen muziekopleiding gevolgd, maar heb wel met verschillende jongens gespeeld die dat wel hebben gedaan. Altijd gewoon gezellig en zonder gezeik en ik heb er zelfs best veel van opgestoken. Het enige wat ik wel merk is dat wanneer verschillende ex - studentjes bij elkaar komen of er een voormalig docent aanwezig is of zo, Rock & Roll, Blues en andere 'gewone' muziek plotseling te min is, en er onmiddelijk overgeschakeld wordt op onnavolgbare notenreeksen, drukke baspartijen, en consequent tegen de draad in drummen.... :)

showband
6 juli 2010, 16:18
beste Jimi, ik ben het grotendeels ook wel met je eens.

Ik ben namelijk ook van mening dat er momenteel teveel "net niet genoeg uitvoerend werk hebbende beroepsmuzikanten zonder opleiding" in leslokalen met minderjarigen worden gezet. Daar zouden gemotiveerde, goed opgeleide, hippe, inspirerende, docenten moeten zitten.
Om een passend voorbeeld te geven. Diezelfde Spike van Di-Rect die op zijn CV “middelbare schooldiploma” heeft staan. En waarvan alle mogelijke R&R verhalen over zijn ...eh... omgang met de jongedames gaan. Staat in het vaste bandcoachingteam van haagse muziekschool ready to play. http://www.r2p.nl/index.php?id=119.
Ik vind het een topgoser en gun hem het beste. Maar als ik een 15 jarige dochter had zou ik echt een docent met een didactische opleiding kiezen. Niet "de gaafste wilde donkerharige rockrebel uit de stad. Die op TV zo fijn in een keuken van een restaurant in de afvalbak staat te pissen". (Ben ik ouderwetsch?)
Dat hij die baan heeft, is wel een beetje een gevolg natuurlijk van het legioen popdocenten die met een vaste baan op de diverse gemeentekunstscholen zitten om hun pensioen te halen. Die nog steeds hun 12 jarige leerlingen vervelen met de stones. Maar dat is een andere discussie.

Het “gezeur” over dat conservatorium niet praktisch hoeft te zijn omdat het over een kunstopleiding gaat ben ik het slechts half mee eens. Ook het conservatorium moet de gereedschappen geven. Een vakman die geen rekeningen kan sturen en zijn administrateur niet begrijpt gaat failliet. Borsato? Patty brard? Normaal? Het goede doel? Allemaal failliet gegaan. Dit zijn de high profile voorbeelden. Een uurtje curriculum per week gedurende een jaartje had ze er al voor behoed. Je kan een kunstopleiding ook te zweverig maken. Het kan erger. Als je naar presentaties gaat van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten dan zie je gewoon afgestudeerden met “kunstwerken” komen die levensbedreigend zijn. (openliggende 230V stroom, zware slecht geconstrueerde hoge voorwerpen (roadline kunstwerk iemand?), rottende waren enz)

Om bij die docentenopleiding voorbeelden te blijven. Tijdens de uitvoering (voor een cijfer) “comboklas” stonden al die docenten derdejaars te schutteren. Het geluid werd die avond door de geluidsregistratiegroep gedaan. Die hadden braaf alles klaargezet maar de heren/dames aspirant muziekdocenten liepen constant tegen problemen aan. Bijvoorbeeld een nummer kon niet beginnen omdat de leerling die dat ene nummer moest bassen niet wist waar de basgitaar ingeprikt moest worden. Die avond tijdens de uitvoering zag ie voor het eerst een DI-box en daarom was er geen vrije aansluiting op de basversterker! Ongelogen. 3 jaar conservatorium als docent en nog nooit een DI gezien. Je leert leer je de schilders niet een kamer witten. Maar wel misschien een factuur maken, de eigenschappen van verf en de diverse methodes om op verschillende ondergrond het op te smeren. (Toevallig kun je dan ook een muur wittten ja) Misschien dat die kunstschilder ineens de sixtijnse kapel moet doen. Waar na een paar jaar de verf van de muur valt want de vakman was op canvas opgeleid en moest alsjeblieft niet verveeld worden met dingen van gewone schilders.

Ik ben geen enkele langdurig werkende full prof tegengekomen die niet uiteindelijk tijdens of na het conservatorium alsnog basisvaardigheden is gaan opdoen waar het conservatorium van vind dat je er de leerlingen niet mee moet vervelen.

peter_heijnen
6 juli 2010, 16:52
verhaal
In wat voor hoek zit jij eigenlijk dat jij alleen maar dit soort cliche prutsers tegenkomt? Ik ben meer dan 20 jaar geleden afgestudeerd en werk voornamelijk met andere afgestudeerden en ben daar doorgaans blij om. Het maakt de dingen nogal makkelijker als je bijv 2 dagen studio hebt voor 16 helemaal niet zo simpele stukken die je nog nooit gehoord hebt, of op een snabbel komt waarbij je van te voren weet dat het echt wel goed komt ook al is er nog geen repertoire.

Het conservatorium is gewoon een opleiding waar je zelfs iets leuks kunt leren als je daar zelf voor open staat.

showband
6 juli 2010, 16:56
In wat voor hoek zit jij eigenlijk dat jij alleen maar dit soort cliche prutsers tegenkomt? Ik ben meer dan 20 jaar geleden afgestudeerd en werk voornamelijk met andere afgestudeerden en ben daar doorgaans blij om.

Ik weet ook dat de diverse afgestudeerde conservanten heel goed samen kunnen optreden en er erg gelukkig bij zijn. Alleen ik zoek muzikanten die niet in 2 avonden optreden per week van blad aflezend of standards-spelend een bruto maandsalaris van 2150,- moeten ophalen.

De markt wordt overigens langzaam anders omdat er vijf jaar geleden ineens allemaal MBO/VMBO opleidingen uit de grond zijn gestampt voor uitvoerende muzikanten die hbo niveau leren niet halen. Van der ende betaald de conservatoriumgage's namelijk gewoon niet. Maar een kwart daarvan. Een MBOer neemt daar genoegen mee. "Timmerman", "loodgieter" of "gitarist die als werknemer gaat optreden (zonder gedoe er om heen)". Dat haal je van de MBO.


Het maakt de dingen nogal makkelijker als je bijv 2 dagen studio hebt voor 16 helemaal niet zo simpele stukken die je nog nooit gehoord hebt, of op een snabbel komt waarbij je van te voren weet dat het echt wel goed komt ook al is er nog geen repertoire.


Ik zit in de hoek waarbij mensen geen snabbels aannemen "ook al is er nog geen repertoire".


Het conservatorium is gewoon een opleiding waar je zelfs iets leuks kunt leren als je daar zelf voor open staat.
Dat betwist ik niet. Het gaat er mij ook uitsluitend om dat er best veel studenten rondlopen waarbij dit vrijblijvende aspect de angel is geweest, en ze nu werkeloos rondlopen of zich laten omscholen.

Jimi Hendrix
7 juli 2010, 10:15
Ik ben geen enkele langdurig werkende full prof tegengekomen die niet uiteindelijk tijdens of na het conservatorium alsnog basisvaardigheden is gaan opdoen waar het conservatorium van vind dat je er de leerlingen niet mee moet vervelen.

Beste showband ;),
die basisvaardigheden heb je inderdaad nodig (en ik pretendeer ze mezelf te hebben aangeleerd), maar je moet het doel van een kunstvakopleiding niet verwarren met een cursus basisvaardigheden om het te maken in de muziek.

Je leert het uiteindelijk allemaal toch toepassen in de praktijk (zowel de muzikale als de zakelijke kant). Ik vind een zo breed mogelijke opleiding/een zo goed mogelijk gevulde gereedschapskist van het grootste belang.
Ik vind het fijn dat mijn muzikale horizon wat breder is dan nodig voor de muziek die ik over 't algemeen speel. Geeft me een gevoel van vrijheid en biedt me het overzicht om dingen net even anders in te vullen dan 'standaard' indien gewenst. En dat ik in bijna elke stijl geen modderfiguur sla.
Maar dat is niet 't doel van een kunstopleiding.... in die zin ben ik in elk geval geen kunstenaar.

Ik hoorde eens van een zangeres van de popopleiding in rotterdam (arrogant k-wijf trouwens maar dat geheel terzijde) dat ze britpopcombo's etc hadden.
Sorry, maar daar moet ik van kotsen. HBO en dan Oasis gaan nadoen? kom op.... vorm met inhoud verwarren....

Denk niet dat hier een discussie is waar we 'uit kunnen komen', want hoewel het curriculum van 't conservatorium toen ik er zat erg mooi klonk, ben ik wel zwaar teleurgesteld in sommige docenten, vooral op 't gebied van coaching/interesse in de leerling.

Jimi Hendrix
7 juli 2010, 10:20
Ik ben meer dan 20 jaar geleden afgestudeerd en werk voornamelijk met andere afgestudeerden en ben daar doorgaans blij om. Het maakt de dingen nogal makkelijker als je bijv 2 dagen studio hebt voor 16 helemaal niet zo simpele stukken die je nog nooit gehoord hebt, of op een snabbel komt waarbij je van te voren weet dat het echt wel goed komt ook al is er nog geen repertoire.



Dat zijn de leuke dingen ja! Putten uit je inhoud en ervaring, dan maakt't mij ook nauwelijks uit wat voor repertoire of stijl 't wordt.

EuroCinema
7 juli 2010, 11:49
Ik heb geen cons. gedaan, ken wel een boel muzikanten die het gedaan hebben en ik herken Showbands ervaring eigenlijk niet. Stuk voor stuk prima muzikanten die ook heel goed simpele partijtjes met "feel" kunnen spelen als de muziek erom vraagt. Ik denk dat het genre wel uitmaakt: voor deze muzikanten is een feest/coverband vaak een financieel noodzakelijk kwaad. Ik kom ze dan juist tegen bij de projecten waar hun hart 100% in zit.
Ik zie ook weleens conservatoriumstudenten spelen hier in Amsterdam. Dan heb ik wel spijt dat ik er nooit voor gegaan ben (durfde het niet aan want mijn noten lezen was te slecht. Is nog steeds kl*te met rietje). Wel zijn de jonkies vaak erg schuchtere types op het podium, veel staan er bijna verontschuldigend bij - lief! :grouphug: Maar kijkend naar Goudsmit zal dat later wel helemaal goedkomen.
Samenvattend: ik vind het wel iets moois en had het terugblikkend graag gedaan.

showband
7 juli 2010, 11:51
toch denk ik dat het publiek langzaam DJ's en karaokezangeresjes verkiest boven livemuziek, omdat de dure livebands langskomen zonder repertoire waarbij het hen nauwelijks uitmaakt wat voor repertoire of stijl 't wordt.

Die DJ's en valszingende 17 jarigen staan wel op je feestje voor hun muziek te gaan alsof hun leven ervanafhangt. Er is niets anders dan de muziek waar ze die dag mee tevoorschijn komt. Dat moet het gewoon worden. Zonder vangnet. Dat schijnen mensen in het publiek leuk te vinden.

Zelfs zo leuk dat bands die voorheen 160x in het jaar stonden tegenwoordig blij zijn met 35 optredens. Terwijl sommige "top40" DJ's er per weekend al vier doen.

Nielsje
7 juli 2010, 11:53
Alsof een DJ (zijn) niet duur is.
Een maat van mij heeft gedraaid, maar die was per maand minstens 400 euro kwijt om bij te blijven op vinyl. Hij is er dan ook mee gestopt, was gewoon niet te doen.

FruscianteFan
7 juli 2010, 11:54
@ EuroCinema: Dat kan ik wel beamen: de bassist in mijn coverband houdt van jazz en funk enzo, heerlijk om hem daarover te horen. Maar in de band speelt hij met net zoveel passie. En het grappige is dat hij en de toetsenist (beide cons van maastricht) echt supersnel verzoeknummers kunnen uitzoeken, in sommige gevallen zelfs zonder naar het origineel te hoeven luisteren. Niet dat ik simpele marsjes en smartlap etc niet zelf op gehoor kan uitzoeken, maar zij doen het wel heel makkelijk. Gewoon ff snel Umbrella uitzoeken, dat soort dingen.

Maar het is sowieso lekker spelen, want ik speel het liefst met volle overgave en daar genieten zij ook weer van.

EuroCinema
7 juli 2010, 23:29
Alsof een DJ (zijn) niet duur is.
Een maat van mij heeft gedraaid, maar die was per maand minstens 400 euro kwijt om bij te blijven op vinyl. Hij is er dan ook mee gestopt, was gewoon niet te doen.

Ik draaide in '96-2000 drum n bass, soms (niet zo heel vaak hoor) in best grote zalen zoals de Melkweg en Nighttown. Je MOEST destijds elke week de nieuwe 12"es hebben, en je MOEST op vinyl draaien. En omdat 12"es zo snel uitverkochten (oplage was vaak maar 500 of 1000) durfde je bij twijfel niks te laten liggen. Voor hetzelfde geld werd het toch het nieuwe anthem en zat jij zonder. Inderdaad een erg dure grap. Tegenwoordig zie ik erg veel gasten met cd-spelers en zelfs laptops. Zelfs als dat allemaal legaal is, betalen die dus bij iTunes maar 99 cent voor een nummer, in plaats van 1 a 2 tientjes voor een 12".

De reden dat ik was gaan draaien is trouwens ongeveer wat showband zegt: ik was het beu om voor ongeinteresseerd publiek gitaar te spelen, en dat de dansvloer dan volstroomde zodra de dj na jou kwam. Maar goed, na 5 jaar had ik dat ook wel weer gezien en riep die plank met snaren weer...


toch denk ik dat het publiek langzaam DJ's en karaokezangeresjes verkiest boven livemuziek, omdat de dure livebands langskomen zonder repertoire waarbij het hen nauwelijks uitmaakt wat voor repertoire of stijl 't wordt.

Toegankelijke popmuziek trekt nu eenmaal heel veel luisteraars die het best leuk vinden, maar er geen enorme passie voor hebben. Dat is wat ondankbaar publiek, ze lijken vaak te reageren op herkenning van het nummer en presentatie en minder op muzikale kwaliteit (dat is juist voor goede muzikanten frustrerend! Het is balen als je geen respons krijgt terwijl je op je toppen speelt, maar nog veel erger om kl*te te spelen en een enthousiast applaus te krijgen.). En het maakt ze dus weinig uit of dat bekende nummer van een cd komt, met een backing track mee wordt gezongen of live gespeeld wordt. Tenzij - en daar heb je gelijk - de band echt z'n meerwaarde kan bewijzen. En dat doe je inderdaad niet door naar een muziekstandaard te staan staren of als de drummer de hele tijd de bassist moet aankijken om de overgangen niet te missen.
Onze band is echt opgericht met het idee nul compromissen te doen en te spelen voor die paar gekken die dezelfde passie hebben als wij. Het grappige is dat we merken dat we ook veel breder publiek prima mee krijgen. "Ik heb niet zoveel met jazz, maar jullie brengen het zo enthousiast dat het leuk wordt", horen we dan. Ik denk dat passie, enthousiasme, muzikale oprechtheid toch iets bewerkstelligen dat je niet kan faken. Zie ook Frans Bauer: iedereen kan het misschien, maar alleen bij hem werkt het, want hij IS die muziek. En dat voelen mensen.

peter_heijnen
8 juli 2010, 12:08
conservatoriumgage's
Hoort het weten van de hoogte van de 'conservatoriumgage' bij de basisvaardigheden? Ik ben er helaas niet bekend mee.

Ik wil verder ook niet lullig doen, maar ik vind wel dat je maar wat raak lult. Publiek dat zit te wachten op vals vermaak zolang het maar lijkt of iemands leven er van af hangt?

showband
8 juli 2010, 13:38
Ik wil verder ook niet lullig doen, maar ik vind wel dat je maar wat raak lult. Publiek dat zit te wachten op vals vermaak zolang het maar lijkt of iemands leven er van af hangt?

dat is exact wat ik dus bedoel.

Je noemt het al "vals vermaak" terwijl degene die speelt omdat "zijn leven er van af hangt" en dat gemeend zo voelt juist door het publiek gezocht wordt. Die zet je zo vrij minachtend weg als een "vals vermaak" en "lijkt". De essentie van kunst is beleving, communicatie, gevoel.

Dat is markant. En precies de kern van wat ik over wilde brengen. Dat mis ik gigantisch bij de conservanten die ik in het veld tegenkom. Het is niet dat ik ze opzoek... ik zit in die hoek waar nogal cynisch over gedaan wordt. Terwijl wij er gewoon serieus mee bezig zijn. En ons publiek ook.

peter_heijnen
8 juli 2010, 15:47
Veel succes verder.

Jimi Hendrix
8 juli 2010, 16:15
lijkt erop dat met de definitie van Showband zo'n beetje elk jazzconcert, jamsessie en uberhaupt samenkomst van musici om spontaan iets te doen valt onder vals vermaak...

terwijl de oorzaak van de muziek die je als Showband naspeelt ook spontaan is.. partijtje verzinnen in de studio, nummer componeren etc allemaal spontaan! waarmee ik niet wil zeggen dat het niet de moeite is om dingen na te spelen. naja. Zal wel een groot misverstand mijnerzijds zijn.


zonder repertoire waarbij het hen nauwelijks uitmaakt wat voor repertoire of stijl 't wordt.

haha, ik had laatst een soort (betaalde !!! maar uiteraard niet met conservatoriumgage, ik hoefde in elk geval geen diploma mee te sturen met m'n factuur) levensliedstudiosessie, geen flauw idee wat 't ging worden toen ik 's ochtends in de auto stapte.
Bleek niet iets dat ik normaal thuis zou opzetten (dat geldt trouwens voor 90% van de muziek die ik maak), maar omdat we als band met z'n allen konden spelen en er in 4 uur 6 liedjes goed op hadden staan, was het toch enorm leuk om te doen! Zo bedoel ik dat dus.

vulvasonic
8 juli 2010, 20:49
Heel verhaal..... (blabla)... Ik denk dat passie, enthousiasme, muzikale oprechtheid toch iets bewerkstelligen dat je niet kan faken. Zie ook Frans Bauer: iedereen kan het misschien, maar alleen bij hem werkt het, want hij IS die muziek. En dat voelen mensen.

:seriousf:

Echt joh?!?! :D
Ik herken echt helemaal niets in wat je allemaal beweert. Ik ken zoveel oud conservatoriumgangers die zo anders zijn dan het type dat jij beschrijft. Weet je, mensen heb je in alle soorten en maten. Er zijn stomme eikels en toffe peren en alles daartussen. En die vind je ook op het conservatorium.
Van al mijn vrienden op het conservatorium ken ik eigenlijk helemaal niemand die met bladmuziek op het podium interessant staat te doen. Al die gasten zijn verschillende dingen gaan doen. Veel uiteenlopende bands en stijlen. Soms heel 'serieuze' muziek en vaak goeddraaiende combo's waarin ze humor, speelplezier en commercie goed hebben weten te combineren.

En Frans Bauer populair omdat ie een 'eerlijke' muzikant is?
Ach toe nou! :D
Ik kom zoveel van die eerlijke muzikanten tegen. Als die allemaal zo populair zouden zijn als Frans, dan stonden er mee gasten óp het podium dan er voor.

Ik pik dit stukje van jou er nu uit, maar dit hele topic staat vol met stukjes tekst die ik met verbazing zit te lezen. Er wordt gesproken of we het hier met een vreemde entiteit van doen hebben. Inhalige zakkenvullers die alleen maar bereid zijn te werken voor een hele hoop geld..., ik ken ze niet. Echt niet! :eek:
Ik ken gasten die geen noot kunnen spelen, maar wel uit iedere scheet een slaatje willen slaan. Ik bedoel, klootzakken heb je overal. Daarvoor hoef je echt niet op het conservatorium te hebben gezeten. En heel af en toe kom je iemand tegen die iets extra's heeft. En heel soms kom je 'm tegen op het conservatorium.

We zijn net mensen. :)

Pepe
8 juli 2010, 21:15
Op het conservatorium heb ik leren lezen en dat is toch enorm handig geweest met terugwerkende kracht. Afgezien dat je studio klusje kan doen mag ik graag af en toe als ik het elektrieke geweld even moe ben een boek van Bach of Villa Lobos ujit de kast trekken en dan ben je weer uren zoet.

Je leert, leerde, ook een hele hoop niet op die opleiding. Dat je vooral eerst performer bent op een podium, hoe je optredens regelt, hoe je nummer maakt (als je dat al kan leren..)
Het was een schizo ervaring, eerst klassiek waar je een goed verhaal moest hebben om een noot anders te spelen dan op de lijntjes stond en daarna de licht muziek opleiding waar je een goed verhaal moest hebben om precies te spelen wat er stond.

Maar zoals met alle opleidingen, je haalt eruit wat voor je relevant is en gooit weg wat niet. En ach, als je talent en doorzettingsvermogen hebt heb je geen enkele opleiding nodig zolang het geen piloot of open hart chirurgie
is.http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

Johnnyverbruggen
6 oktober 2010, 13:17
Ik heb erg goede ervaringen met allerlei pluimage muzikanten dus ook conservatorium versies ;-) Er zijn een aantal bandleden uit mijn band uiteindelijk full pro geworden. Enkele zelfs erg high profile. Met en zonder conservatorium. De opleiding op het conservatorium gaat pas echt vruchten afwerpen als de hele band leest als een raaf en zijn theorie kent. Dan kun je theoretisch een blaadje aan iedereen e-mailen en dan bij een optreden a-vu een nieuw nummer spelen. Muzikanten van dat kaliber zie je trouwens ook op het conservatorium vrijwel niet. Het is niet voor niets dat je bij borsato, de toppers, anouk, idols, vrienden van amstel live enz altijd dezelfde muzikanten ziet opdraven..

Dat laatste snap ik nooit...Waarom is zijn het altijd de zelfde zoals: Haaksman,Van dongen,van Agt etc...
Het enige wat ze hoeven te doen is wat akkoordjes achter elkaar gooien daar hoef je toch geen beroepsmuziekant voor te zijn.Wat hun daar op het podium laten zien kan een gemiddelde gitarist toch ook wel (C-G-AM-F). Of zie ik het helemaal verkeerd?????:dontgeti:

Van Dattum
6 oktober 2010, 13:48
Kijk maar eens naar de laatste DVD van Ilse de Lange en dan snap je het wel denk ik... Wat Van Agt en Van Dongen daar doen is wel even iets meer dan wat akkoordjes rammelen.

Het is volgens mij de kracht van dergelijke muzikanten dat ze dusdanig bedreven/muzikaal zijn dat ze snel, effectief en min of meer op originele wijze invulling kunnen geven aan veel nummers van veel artiesten in veel verschillende stijlen. Ik denk dat een combinatie van muzikaliteit, een mate van geschooldheid en inzet dergelijke mensen uniek maakt. Vandaar dat je dus vaak dezelfde mensen tegenkomt. Niet alleen in Nederland trouwens (Lukather, Landau, Zevon, Stuermer, Drennan enz.)

Johnnyverbruggen
6 oktober 2010, 14:34
Kijk maar eens naar de laatste DVD van Ilse de Lange en dan snap je het wel denk ik... Wat Van Agt en Van Dongen daar doen is wel even iets meer dan wat akkoordjes rammelen

Van Dongen misschien wel, maar Martijn speelt voornamelijk slaggitaar, er staat altijd een Leendert of Arnold naast voor de pittigere partijen!

Nielsje
6 oktober 2010, 14:37
Van Dongen misschien wel, maar Martijn speelt voornamelijk slaggitaar, er staat altijd een Leendert of Arnold naast voor de pittigere partijen!

Hm.. ik heb juist de indruk dat een goede slagpartij lastiger is neer te zetten dan een solo ;)

Van Dattum
6 oktober 2010, 14:52
Hm.. ik heb juist de indruk dat een goede slagpartij lastiger is neer te zetten dan een solo ;)

Punt, hoewel ik Arnold weergaloos vind spelen op die DVD... En Martijn van Agt speelt tussen neus en lippen door ook banjo, slidegitaar, zingt en soleert af en toe ook..... Hoezo alleen wat akkoordjes.....

PT1989
6 oktober 2010, 15:13
Rene van Barneveld (zeer onderschatte gitarist) speelt slide-gitaar (eigenlijk pedalsteel) op de de DVD van Ilse. Arnold is idd geweldig op die dvd

pippydude
6 oktober 2010, 15:34
Jullie weten dat Martijn, Leendert, Arnold en Rene allemaal lesgeven op het conservatorium, en dat het grootste deel zelf ook de opleiding heeft gevolgd?

Van Dattum
6 oktober 2010, 15:36
Rene van Barneveld (zeer onderschatte gitarist) speelt slide-gitaar (eigenlijk pedalsteel) op de de DVD van Ilse. Arnold is idd geweldig op die dvd

Klopt inderdaad..! Maar zag ik Martijn ook niet in 1 of 2 nummers met een slide om zijn vinger...? Kan het mishebben hoor.....;)

Nielsje
6 oktober 2010, 15:37
Jullie weten dat Martijn, Leendert, Arnold en Rene allemaal lesgeven op het conservatorium, en dat het grootste deel zelf ook de opleiding heeft gevolgd?


...en wat wil je daarmee zeggen?

Harald
6 oktober 2010, 15:45
Dat laatste snap ik nooit...Waarom is zijn het altijd de zelfde zoals: Haaksman,Van dongen,van Agt etc...
Het enige wat ze hoeven te doen is wat akkoordjes achter elkaar gooien daar hoef je toch geen beroepsmuziekant voor te zijn.Wat hun daar op het podium laten zien kan een gemiddelde gitarist toch ook wel (C-G-AM-F). Of zie ik het helemaal verkeerd?????:dontgeti:

Klopt, dat zie je verkeerd. Naast wat al is gezegd spelen die mensen de partijen nl. gewoon gelijk goed genoeg voor een opname, zonder eerst drie maanden een oefenhok in te hoeven. Het moet vaak gewoon met een minimum aan repetities erin zitten. En daar gaat het met de gemiddelde gitarist dan al snel fout. Tuurlijk, genoeg mensen die een nummer (en zelfs een moeilijk nummer) na kunnen spelen. Maar als je per nummer 3 maanden of weken nodig hebt duurt het wel even voordat je een avondvullend repertoire erin hebt zitten. Daarnaast is het ook nog een kunst om zonder problemen in verschillende stijlen en rollen goed uit de voeten te kunnen, of net met die vondst te komen die het nummer nog beter maakt.

pippydude
6 oktober 2010, 15:46
Vooral een reactie op Showband:

'Muzikanten van dat kaliber zie je trouwens ook op het conservatorium vrijwel niet. Het is niet voor niets dat je bij borsato, de toppers, anouk, idols, vrienden van amstel live enz altijd dezelfde muzikanten ziet opdraven.'

Terwijl de gasten die je daar allemaal ziet spelen, over het algemeen wel conservatoriumgasten zijn.

En het feit dat er een aantal mensen zeggen dat het conservatorium je suf maakt, terwijl vervolgens gitaristen worden genoemd die dan 'wel vet klinken', die allemaal of conservatorium hebben gedaan, of er les geven.

jim__
6 oktober 2010, 16:38
Dat laatste snap ik nooit...Waarom is zijn het altijd de zelfde zoals: Haaksman,Van dongen,van Agt etc...
Het enige wat ze hoeven te doen is wat akkoordjes achter elkaar gooien daar hoef je toch geen beroepsmuziekant voor te zijn.Wat hun daar op het podium laten zien kan een gemiddelde gitarist toch ook wel (C-G-AM-F). Of zie ik het helemaal verkeerd?????:dontgeti:
Is al eerder geroepen, maar dat zie je in mijn ogen ook verkeerd. De kunst van een goede muzikant (in wat voor discipline dan ook) is dat hij zijn plaats kent, zodat de band als totaal beter gaat klinken. Als dat inhoudt dat hij soms heel simpele dingen moet doen om het totaalgeluid wel goed te houden dan is dat maar zo.

Om maar op de DVD van Ilse terecht te komen: hierin zie je ook duidelijk dat Martijn als het ware een stapje terug doet als Arnold losgaat, zodat ze elkaar en het totaalgeluid niet in de wegzitten. En dan heb je het als muzikant wat mij betreft echt begrepen (inderdaad een gave dvd overigens, vooral Living on love is kicken). Een hoop muzikanten hebben helaas de neiging zichzelf constant op de voorgrond te gooien, waardoor het totaal een ongecontroleerde bende wordt waar je al na 5 minuten gek van wordt.

Minder is meestal meer zullen we maar zeggen. Misschien toch wat opgestoken van m'n trombone-ervaring en diploma's ;)

Rutger
7 oktober 2010, 10:54
Wat een vuilbakkerij zeg... ik vind het wel vreemd dat dat allemaal de schuld is van HET conservatorium!

Oké, toen een vriend van me zijn eindexamen bas deed kreeg ik ook zo'n gevoel van "Leuk, nu kun je basgitaar spelen, en nu?"
Maar na 4 jaar HTS en een post HBO opleiding kreeg ik een vergelijkbare opmerking naar mijn hoofd geslingerd.

Ik bedoel maar, op een technische opleiding zitten over het algemeen figuren met een sociaal niveau van een deurkruk, maar aan de sociale aspecten van het bedrijfsleven wordt op de opleiding geen aandacht gegeven terwijl dat wel essentieel is voor je carriere. En zo kun je nog veel meer zaken opnoemen, en dat zal ook voor een opleiding als het conservatorium gelden.

Elke HBO opleiding kent grote hiaten in zijn aanbod en het is gewoonweg onmogelijk om iemand in alle aspecten volledig op de praktijk voor te bereiden. Elke HBO opleiding brengt goede en minder goede opgeleiden voort, maar dat hangt totaal af van de kwaliteit en inzet van de student zelf. De rest zul je in de praktijk moeten doen en dan moet je je toch echt zelf gaan bewijzen. Dat heeft volgens mij weinig tot niets met de opleiding zelf te maken.

FruscianteFan
7 oktober 2010, 11:00
Volgens mij sla je daarmee de spijker op zijn kop. Ik hoor maar al te vaak dat conservatoriumlui niet alleen van muziek hun werk maken, maar ook dat het geen hobby meer is. Dan doe je toch iets verkeerd, lijkt me.

Aan de andere kant - in de periode dat ik op zondag twee repetities had, en dus gewoon 8 uur achter elkaar bezig was met muziek, moest ik 's avonds ter ontspanning ook gitaarspelen, en wel de muziek van mijn keuze. Dus het fulltime gitaarspelen is zeker niet per se in te vullen naar eigen keuze, denk ik zo.

soup
7 oktober 2010, 12:24
Vinden jullie die muziek van Ilse de lange en Anouk en andere bands waar die gasten in spelen echt goed?

Lijkt me trouwens ook dat het succes van die groepen te danken is aan de gitaristen en niet aan de zangeressen zelf.

johantipker
7 oktober 2010, 12:41
Vinden jullie die muziek van Ilse de lange en Anouk en andere bands waar die gasten in spelen echt goed?

Lijkt me trouwens ook dat het succes van die groepen te danken is aan de gitaristen en niet aan de zangeressen zelf.

... die muziek is niet zo mijn smaak, maar het zit wel errug goed in elkaar.
Ik denk dat het succes wel degelijk is te danken aan een bepaald charisma van de 2 zangeressen, die je noemt icm een uitstekende catchy produktie mbv onder meer 2 hele creatieve gitaristen..:)

backontopic:

ik heb 4 lesseizoenen gestudeerd aan de Schumannacademie in Utrecht en 2 seizoenen aan de Djam in Amsterdam. Dit zijn beide deeltijd instututen waar je een soort "avond conservatorium traject" kunt afleggen.Ik heb enkele staatsexamens /deelcertificaten vis de SNVM behaald. De SNVM is het orgaan wat de staatsexamens mag afnemen.
Ik had het hele traject wel kunnen behalen maar ik had erop een gegeven moment wel genoeg van, plus dat ik de informatie wel had, die ik wou hebben.

FruscianteFan
7 oktober 2010, 12:51
Vinden jullie die muziek van Ilse de lange en Anouk en andere bands waar die gasten in spelen echt goed?

Lijkt me trouwens ook dat het succes van die groepen te danken is aan de gitaristen en niet aan de zangeressen zelf.
Naast dat Ilse gewoon een dijk van een band heeft, is ze een ontzettend getalenteerde en hard werkende zangeres en liedjesschrijver. Goed, je moet van poppy country houden, maar ik denk echt dat haar succes meer met haarzelf te maken heeft dan met haar gitaristen.

Van Dattum
7 oktober 2010, 14:38
Ik was aangenaam verrast door de live performance van Ilse! Veel ruiger dan op haar studiowerk! En tering.... wat ziet ze er hitsig uit op die DVD....:o

Anouk vind ik niks.... Ja, een kutwijf, maar die uitspraak is helemaal voor mijn rekening...

Harald
7 oktober 2010, 15:08
Lijkt me trouwens ook dat het succes van die groepen te danken is aan de gitaristen en niet aan de zangeressen zelf.

Al dit een plaatje was geweest had er nu heel groot FAIL opgestaan ;)

Het gros van het muziekkopend publiek luistert niet eens naar de gitaristen... die willen gewoon een leuk deuntje mee kunnen zingen. In Kiss van Prince zit een brilliante gitaarsolo. Die is zo goed, dat als je mensen erop wijst dat hij zo goed is, de eerste reactie meestal is "?? zit daar een gitaarsolo in!?" En al die geweldige stukjes gitaargeschiedenis, zoals Stairway to Heaven, November Rain of Child in time worden op de radio gewoon weggedraaid zogauw de laatste gitaarsolo begint :soinnocent:En als de solo midden in het nummer zit en wat lang is is er een goede kans dat er wel een speciale radiomix van dat nummer bestaat waar de gitaarsolo ingekort of helemaal weggeknipt is.

soup
7 oktober 2010, 16:46
Ze gebruiken toch allemaal dezelfde gitaristen?

showband
10 oktober 2010, 14:12
Vooral een reactie op Showband:

'Muzikanten van dat kaliber zie je trouwens ook op het conservatorium vrijwel niet. Het is niet voor niets dat je bij borsato, de toppers, anouk, idols, vrienden van amstel live enz altijd dezelfde muzikanten ziet opdraven.'

Terwijl de gasten die je daar allemaal ziet spelen, over het algemeen wel conservatoriumgasten zijn.

En het feit dat er een aantal mensen zeggen dat het conservatorium je suf maakt, terwijl vervolgens gitaristen worden genoemd die dan 'wel vet klinken', die allemaal of conservatorium hebben gedaan, of er les geven.

Maar vind je het niet raar dat het van honderden gitaristen in tientallen jaren conservatorium zo weinig gitaristen zijn die de combinatie lezen+feel+snelheid-van-instuderen+toegevoegde-waarde+sympatieke-gast hebben weten te halen. Dat Anouk ZELF in het eerste jaar van datzelfde conservatorium is gekickt? Terwijl "bandlid van Anouk" nu al trots in de schoolbrochure staat? Er zitten trouwens ook niet-conservatoriumgasten in die pool met populaire veelgevraagde muzikanten hoor.

Die jongens hebben meer werk dan ze aankunnen in een veld van letterlijk honderden afgestudeerden. En doen eigenlijk alle werk in die hoek. (huurlingen)

Lex bolderdijk moet je over de jaren tachtig eens opzoeken...

Maar die jongens hebben ALTIJD een artiest nodig die gezicht aan de band geeft. Dat vergeten de mensen nog wel eens. Mijn hele kommentaar is dat er misschien 10 artiesten statuur anouk, ilse, borsato in nederland spelen. Als gitarist zul je echter om je brood te verdienen meestal ZELF smoel aan je band en muziek moeten geven op al die gelegenheden waar je gehuurd wordt. JIJ zal die leerling moeten inspireren. Dat vonkje, dat stapje waarmee je maakt dat er niet een lichting idols celebrities per half jaar nodig is om al die studiomuzikanten bestaansrecht op het toneel te geven. Op het moment dat er audities in de band zijn zal het bij misschien 8% van de conservatoriummuzikanten in het voorgesprek nog gaan over de muziek. Ik vraag er naar maar vrijwel altijd is de opening al "ik hou eigenlijk van alles, hoe vaak speel je en wat betaald het" EN als je vervolgens voor de test zegt "welke muziek draai je thuis" dan is voor de helft bloedserieus het antwoord "ik oefen zoveel dat ik daarbuiten even geen muziek wil horen". Dan is het gesprek dus over.
De interesse is er al niet meer. "Muziek is muziek, ik vind alles wel mooi wat krijg ik ervoor?" Met die groep win je de oolog niet.

pippydude
12 oktober 2010, 11:20
Natuurlijk heb je gelijk, maar er is een ding waar ik nog steeds moeite mee heb als het gaat om hoe mensen het conservatorium zien. Het blijft namelijk een HBO studie, waarmee je later je geld moet gaan verdienen. Van muzikanten wordt altijd verwacht dat het geen 'sell-outs' worden, en niet muziek moeten gaan maken voor het geld. Maar als je van muziek wil leven, kun je niet je neus blijven ophalen voor alles wat misschien muzikaal niet alles is, maar wel betaalt.

En natuurlijk redt niet iedereen die op het conservatorium terecht komt het later in de muziekwereld. Maar ik ken ook genoeg afgestudeerd psychologen die, in plaats van een praktijk op te starten, op een basisschool voor kinderen met beperkingen werken, omdat dat betaalt. Of gymleraren die liever topathleet hadden willen worden. Om nog maar niet te praten over alle secretaresses en andere kantoormedewerkers.
En dat is dan sneu, omdat zij blijkbaar het recht hebben niet te kunnen komen waar ze willen en dus maar concessies moeten doen. Maar zodra een muzikant (of iedere andere kunstenaar, wat dat betreft) probeert rond te komen, is hij meteen zichzelf aan het verloochenen. Het is en blijft je werk, dus moet je betaald krijgen.

En natuurlijk lopen er ook mensen rond die geen conservatoriumstudie hebben gedaan, die kunnen het blijkbaar zonder. Ik zeg ook absoluut niet dat je het nodig hebt om een goeie muzikant te zijn. Het enige waar ik van baal, is dat heel veel mensen een ontzettend vertekend beeld hebben van de opleiding.
Ik zit nu in het derde jaar op het conservatorium van Amsterdam, de pop opleiding. En als er een ding is, waar weinig aandacht aan wordt besteedt: juist, noten lezen. Nog een? Een technische motherfucker worden. Waar het wel om draait? Creativiteit, eigenheid, samenspel, en het allerbelangrijkste: lekker muziek maken.

Onthou, ik probeer niemands ongelijk te bewijzen, ik merk alleen dat heel veel mensen (hier) heel snel conclusies trekken die vooral gebaseerd zijn op hear-say. En dat vind ik jammer. Ik pretendeer niet beter te zijn dan wie dan ook omdat ik deze opleiding doe. Maar helaas denken mensen dat vaak wel.

En voor de duidelijkheid, ik studeer regelmatig op dit moment, maar nog steeds luister ik liever naar muziek dan dat ik toonladdertjes oefen.

LaszloVersteeg
12 oktober 2010, 19:37
Ik zit niet op het conservatorium, maar op een MBO popmuziek opleiding (wat door Showband ook gedegenereerd word) en, ik kan het fout hebben, maar ik heb het idee dat je op een MBO meer leert hoe het in de 'echte' praktijk gaat. De nadruk ligt nog steeds op muziek maken en componeren (dus ook nummers omzetten naar andere vormen, van elektrisch naar akoestisch, en dan niet klakkeloos overnemen), maar alles wat er gedaan word, word vergeleken met de praktijk.

Bij deze opleidingen is het heel belangrijk dat je in die 4 jaar dat je daar les hebt, genoeg mensen leert kennen, zodat je als je geslaagd bent direct aan de slag kan.

En ik denk, dat als ik van deze opleiding af kom en goed m'n best heb gedaan en genoeg talent ervoor heb, ik bijna evenveel kan als een gemiddelde conservatorium leerling.

Maar ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben:)

ShredTallicA
12 oktober 2010, 19:54
verhaal

Volgensmij haal je hier enigszins het een en ander door elkaar.
Tuurlijk is het waar dat men geld moet verdienen, en er is ook niets mis mee dat je dan iets kiest waar geld mee te verdienen valt. Het is ook helemaal niet erg om níét je nummer 1 genre te spelen. Zolang je er maar lol in hebt, en wat in het algemeen dan sell-out wordt genoemd is het spelen van muziek die je tegenstaat alleen maar omdat je er goed mee verdiend.
Zou jij een baan nemen waarvan je weet dat je het niet leuk vindt? :sssh:
Daarbij is muzikant zijn niet alleen goed je muziekinstrument beheersen, maar ook een geweldige show neerzetten, en er zijn er (naar mijn mening) erg weinig die iets dat ze niet leuk vinden overtuigend kunnen neerzetten.

peter_heijnen
12 oktober 2010, 20:20
Op het moment dat er audities in de band zijn zal het bij misschien 8% van de conservatoriummuzikanten in het voorgesprek nog gaan over de muziek.
Da's ook wel reuze interessant zeg, en ik altijd maar denken dat het 7% was.

Hoe verzin je het toch jongen.....

Pepe
12 oktober 2010, 20:38
.. maar is dat een goed ding of niet?

Mitch
12 oktober 2010, 21:51
Er zijn weinig mensen die zich met één stokpaardje zó snel zó belachelijk maken, maar hier lukt het. Hoe vaak ik dit zelfde liedje nou al niet in meerdere subfora ben tegengekomen, pfff...

pippydude
12 oktober 2010, 23:27
@ShredTallica:

Excuses, dan heb ik mij niet goed genoeg verwoord. Je somt nu namelijk precies mijn punt op.
Er worden twee uitersten geschetst (de 'conservatoriummuzikant' die voor iedere euro extra alles doet wat hij aangeboden krijgt, en de 'echte muzikant', die alleen maar doet wat hij zelf wil) terwijl de werkelijkheid hier lekker tussenin zweeft. Sommigen doen inderdaad meer sessie dingen, terwijl anderen met hun eigen projecten overeind blijven staan.

In mijn ogen blijft muziek maken muziek maken en dat doe ik graag. Punt.

showband
13 oktober 2010, 01:07
Er zijn weinig mensen die zich met één stokpaardje zó snel zó belachelijk maken, maar hier lukt het. Hoe vaak ik dit zelfde liedje nou al niet in meerdere subfora ben tegengekomen, pfff...

dank je.

Mitch, Kunnen ze mij niet officieel bekend maken als erkend dorpsgek in de curriculae. Zodat ik door al die genialen niet benaderd wordt. Is beter voor iedereen.

Voor de rest is een mening als een asshole. Iedereen heeft er een. Op een forum moet plaats zijn voor de ervaringen van iedereen. Leuk dat mijn ervaringen kennelijk volgens iedereen onzin zijn. Maar ik ventileer ze. En ik zuig ze niet uit de duim. Kan zijn dat het uniek is voor de lokale pop in zuid holland. En voor bands in het vecta circuit. Fijn, maar dat is wel mijn wereld. En nogmaals. Ik ken fantastische conservanten. Al dan niet afgestudeerd. Die mensen zijn fijn om te werken. Maar de spoeling is echt te dun voor zo ontzettend veel mensen op zo ontzettend veel opleidingen. Als dit op het nima zou mogen dan ging het land failliet.

en omdat conservanten beroepsen zijn vind ik dat ze gewoon moeten kunnen leven met de kritiek. Bij voorkeur er iets mee doen. Op dit forum staat men vooraan om filmpjes te posten van amateurs die guns and roses staan te verkrachten. Maar die hebben daar niet om gevraagd, en doen het voor de lol. Nu is er eens iemand met kommentaar op beroepsen, en dan is de wereld te klein. Grow up! Ik spreek de boekers. Ik spreek de zaaleigenaren, de festival organisatoren. Die staan echt niet te trappelen om de nieuwe oogst binnen te halen hoor.

Van der ende wel. Maar die betaald dan ook geen reet en ontslaat je na twee seizoenen voor een nieuwe jonge deerne.

showband
13 oktober 2010, 01:18
Ik zit niet op het conservatorium, maar op een MBO popmuziek opleiding (wat door Showband ook gedegenereerd word)

ik vind een mbo niet minder of beter dan een hbo muziek. Eenvoudig omdat het nog te kort bestaat om er werkelijk een beeld van te hebben hoe ze het in de praktijk gaan redden.

De opleidingen zelf zijn hier en daar wel bedroevend wegens gebrek aan docenten. (zeker in de theatertechnische kant) Maar daar zijn discussies genoeg over te vinden van de klagende leerlingen zelf.

Ik vraag mij wel af of het VERSTANDIG is in een land waar een uiterst klein deel van de HBO afgestudeerden langdurig werk vind. Om uit het niets er een hele stroming MBO schoolverlaters tussen te stoppen. De salarissen zijn in het veld zijn gelijk. Wat de zaken nog ongunstiger maakt.

FruscianteFan
13 oktober 2010, 01:20
Hoezo is het niet verstandig om een muzikale carrière toegankelijker te maken voor de minder intelligenten onder ons?

Pepe
13 oktober 2010, 01:33
Ja Showband, niet zo elitair! Laat de minder snuggere nou ook genieten van dat mooie vak van jou!

showband
13 oktober 2010, 01:57
Hoezo is het niet verstandig om een muzikale carrière toegankelijker te maken voor de minder intelligenten onder ons?

MIJ maakt het niets uit. Hoe meer goede muzikanten hoe beter.

weet je inmiddels dat je hier in de stad voor 50 tot 75 euro een topmuzikant voor een avond kan huren? Zo eentje die ook echt top is? Ik vind het overschot als hurende partij niet erg. Misschien dat ik dat aspect wat onderbelicht heb. ;-)

Als jij podiumcast van een van der ende musical bent. (lekker wijf, goed zingen, dansen EN acteren, opleiding rotterdam enz) Krijg je bruto 75 euro..... Je bent wel prof en hebt voldoende werk dat jaar om er van te leven. Concurrentie is iets moois. En denk maar niet dat ze MBO ers gaan gebruiken om die prijzen op te schroeven. dus ik verwacht dat de verhoogde productie van afgestudeerden samen met de bezuinigingen in de kunst op financieel gebied erg fijn gaan worden. Wanneer komen de eerste vmbo uitvoerend muzikant? Meer-meer-meer = goed.

ernieman
13 oktober 2010, 10:51
je had de politiek in moeten gaan jong?! blabladieblablablablaaa...
Veel mooie volzinnen met heerlijk moeilijke woorden, maar uiteindelijk heb je eigenlijk niks gezegd, alleen je eigen hachie redden.

Heerlijk wel om deze discusie door te lezen. Zit me kotselijk (of was het nu kostelijk?) te vermaken...

LaszloVersteeg
13 oktober 2010, 16:38
MBO schoolverlaters

MBO schoolverlaters?
Dus ik ben een schoolverlater?
Dus ik ben volgens jou bij voorbaat al 'slechter' dan iemand die aan het conservatorium studeren?

Ik begin je eigenlijk best een naar mannetje te vinden...






Nee, ik vínd je gewoon een naar mannetje.

Pepe
13 oktober 2010, 19:22
In feite is het wel een idee, een ontmoedigings beleid om door te studeren. Dan hebben we straks geen overschot meer aan hoog opgeleiden, banen zat. Alleen moeten die wel weer de uitkeringen van de lager opgeleiden betalen want daar zal het knap druk worden.

Zie je hoe dat werkt Showband?

vulvasonic
13 oktober 2010, 20:33
Ik voel me ineens zo vies en waardeloos. Wat heb ik gedaan?!?!
Egoïstische KLOOTZAK die ik ben. En ik kan niet eens fatsoenlijk spelen!

Nee, voor mij hoeft het allemaal niet meer jongens. Ik wil niet meer die inhalige, incompetente lul zijn die ik was. VAARWEL!!!
VAARRRRWÈÈÈHÈÈÈÈLL!!!





:nervous:

showband
13 oktober 2010, 21:42
Ja, ben erg vervelend. Dank je.

LaszloVersteeg moet doorstuderen om te leren begrijpend lezen.
Ik sta al een tijdje te betogen dat een diploma er weinig toe doet wat betreft de kwaliteiten die iemand op het toneel toont.
Dat ik vaker goede ervaringen heb met muzikanten die van een muziekopleiding af zijn gekicked dan die het gehaald hebben. Maar dat zal toeval zijn.
En dat het veld overbevolkt is met afgestudeerden. Maar dat dat mij een worst zal wezen. Dat drukt de prijs.

schoolverlater = iemand die de school verlaat. Dat kan dus ook na afstuderen zijn ja. Op vmbo, mbo, hbo voor mijn part aan de gitaristenuniversiteit.

JA in de praktijk zal de vieze buitenwereld een MBO diploma lager aanslaan dan een HBO diploma. Daar moet je mij niet op aankijken. Dat is gewoon de wereld. Geldt ook voor constructeurs versus ingenieurs. Allemaal niets nieuws. En ik weet ook wel dat jouw gitaartrack geen haar beter of slechter hoeft te zijn met wat voor diploma dan ook.

Als jij je nu aangevallen gaat voelen dat een MBO papier in nederland over het algemeen aangeschreven staat als een opleiding met lagere eisen dan een HBO. Dan moet je vooral de boodschapper een naar mannetje vinden. Dat nare mannetje heeft daar poep aan.
Ik hoor honderd keer liever een goede MBO-er dan een slechte HBO-er. Maar als er iemand nodig is in een theaterorkest krijgen ze gewoon bakken CV's binnen. En kiezen ze meestal toch via, via de remplacant van een andere voorstelling. Ongeacht de opleiding. Heeft geen van tweeën werk... DAAR gaat het om. En dat lijkt maar bij niemand door te dringen.

Pepe iedereen moet zoveel studeren als ie kan. En zolang je geen 25 bent en werkeloos bent studeer je wat mij betreft zelfs verplicht door tot je een baan kan vinden. Maaaarrrr. We hebben steeds minder loodgieters en steeds meer vrijetijdskundigen. Dat moet iedereen voor zichzelf weten. De gevolgen zijn hetzelfde en worden door de overheden wel degelijk als iets gezien wat aandacht nodig heeft. Ben ik de enige die de "numerus fixus" kent? Die bij opleidingen als dierenarts bestaan omdat daar teveel aanmeldingen zijn terwijl niemand huisarts wil worden. Universitaire opleidingen doen dat dus al jaren.

De vloedgolf aan vrijetijdskundigen, geluidstechnicus, evenementenorganisatie-kundigen, uitvoerend muzikant, theatertechnicus, musicalcast enz. staan in schril contrast tot de behoefte. Er worden kanttekeningen gemaakt bij deze opleidingen die in mijn ogen gewoon hout snijden. En als je in den haag op een willekeurige repro afdeling of IT-afdeling gaat rondvragen dan zitten daar bakken gesjeesde conservanten.

Leest er iemand wel eens een rapport van de geldschieters van dit circus? Over de meerjarenplannen en de onderzoeken die daar aan vooraf zijn gegaan. Over de groeiende mening bij overheden over opleidingen in de entertainmentsector?

vergelijk het bericht van het ROC over de MBO musical opleiding:
http://www.idcollege.nl/index.php?p=sectoren&sectorID=3&sj=DAPA_Performing_Arts
conclusie MBO opgeheven wegens gebrek aan behoefte in het veld.
website van de school: www.musicalopleiding.nl

uitslag resultaten MEM Haarlem.:
http://www.depers.nl/binnenland/511546/HBO-te-makkelijk-met-diplomas.html

Kent er iemand het FaFa in den haag? Die is als het ware met terugwerkende kracht erkend.

Er is echt een wildgroei aan entertainment opleidingen opgestaan. En als MBO gitarist is dat de wereld waarin je leeft.

LaszloVersteeg
13 oktober 2010, 21:42
Kom op Vulv!

Laat je niet zo klein maken door die lul!

Pepe
13 oktober 2010, 22:01
Als de gesjeesde conservanten in andere banen terecht komen regelt het zich zelf blijkbaar.
Opleidingen zijn niks anders dan rijen bij de supermarkt kassa. Als in de ene vaart komt wordt ie vanzelf weer aangevuld met overlopers uit volle.
Maar daar ben je het ook wel mee eens geloof ik? Wat was je punt ook al weer?
enniewee...

RB-1
15 oktober 2010, 04:26
.. En Martijn van Agt speelt tussen neus en lippen door ook banjo..... Hoezo alleen wat akkoordjes.....Voor een gitarist misschien heel indrukwekkend, maar verder dan wat 'niets-aan-de-hand' tokkels met 'alleen wat akkoordjes'(So Incredible) komt hij toch niet...
Serieus goed banjo spelen leer je zeker niet op het conservatorium.
Wellicht ( ik hoop het tenminste wel) kan hij veel meer met dit instrument, maar dat wil het grote publiek al helemaal niet horen. Gitaar komt er dan nog altijd veel beter af.
Maar ook dat is relatief, wat dat betreft ga ik helemaal mee met Harald:

Het gros van het muziekkopend publiek luistert niet eens naar de gitaristen... die willen gewoon een leuk deuntje mee kunnen zingen. In Kiss van Prince zit een brilliante gitaarsolo. Die is zo goed, dat als je mensen erop wijst dat hij zo goed is, de eerste reactie meestal is "?? zit daar een gitaarsolo in!?" En al die geweldige stukjes gitaargeschiedenis, zoals Stairway to Heaven, November Rain of Child in time worden op de radio gewoon weggedraaid zogauw de laatste gitaarsolo begint :soinnocent:En als de solo midden in het nummer zit en wat lang is is er een goede kans dat er wel een speciale radiomix van dat nummer bestaat waar de gitaarsolo ingekort of helemaal weggeknipt is.
Probleem zit bij de gemiddelde luisteraar, die alleen gevoelig is voor de tralala er omheen, maar de muzikale kern niet kan waarnemen, laat staan waarderen....

denblommme
15 oktober 2010, 09:01
Probleem zit bij de gemiddelde luisteraar, die alleen gevoelig is voor de tralala er omheen, maar de muzikale kern niet kan waarnemen, laat staan waarderen....

Hé het probleem zit NOOIT bij de luisteraar,
een artist speelt voor zijn publiek

Van Dattum
15 oktober 2010, 10:41
Voor een gitarist misschien heel indrukwekkend, maar verder dan wat 'niets-aan-de-hand' tokkels met 'alleen wat akkoordjes'(So Incredible) komt hij toch niet...
Serieus goed banjo spelen leer je zeker niet op het conservatorium.
Wellicht ( ik hoop het tenminste wel) kan hij veel meer met dit instrument, maar dat wil het grote publiek al helemaal niet horen. Gitaar komt er dan nog altijd veel beter af.
Maar ook dat is relatief, wat dat betreft ga ik helemaal mee met Harald:

Probleem zit bij de gemiddelde luisteraar, die alleen gevoelig is voor de tralala er omheen, maar de muzikale kern niet kan waarnemen, laat staan waarderen....

Het ging mij niet zozeer om de indrukwekkendheid van zijn banjospel, maar meer om de flexibiliteit en multi-inzetbaarheid van iemand als Martijn van Agt. Als je hem inhuurt, weet je als artiest zijnde zeker dat hij zijn zaken op orde heeft en in no-time het repertoire beheerst. Dit soort mensen zijn goud waard voor een optredend artiest. En dat heeft weinig te maken met het al dan niet een briljant gitarist/banjoïst zijn, maar meer met het zijn van professioneel (in alle opzichten) muzikant en het zijn er blijkbaar maar weining die dat vak beheersen, vandaar steeds dezelfde namen.

Ik bedoel... ik ben een briljant gitarist, maar men begrijpt mijn a-tonale, dissonante spel met constante tempowisselingen niet.... Dus ik ben een waardeloze muzikant, waardoor Ilse mij nooit zou inhuren.... Kut.... :(

Een professioneel muzikant wordt niet betaald om te laten zien hoe ontzettend goed hij is, maar om een goeie, solide ondergrond neer te zetten voor de act die hem inhuurt. En als dat af en toe ff lekker loosgaan inhoudt, mazzel.....

Pepe
15 oktober 2010, 11:06
Probleem zit bij de gemiddelde luisteraar, die alleen gevoelig is voor de tralala er omheen, maar de muzikale kern niet kan waarnemen, laat staan waarderen....

Jaaa, die domme varkens van een luisteraars! Ben je superbegaafd en geniaal in al je eenvoud, zul je dat krijgen...

Nielsje
15 oktober 2010, 11:23
Iets heel anders:

waarom zijn er eigenlijk best wel veel 'losse artiesten' (Ilse De lange, Marco Borsato), zonder vaste band? Is dat zodat zij meer geld kunnen verdienen, of krijgen ze het gewoon niet voor elkaar om een fatsoenlijk band bij elkaar te krijgen en te houden?

Van Dattum
15 oktober 2010, 11:27
Anouk in ieder geval niet......

Ik denk dat de spoeling voor een bijvoorbeeld Ilse de Lange Band erg dun zou zijn qua verdienste. Het zal kostentechnisch denk ik veel interessanter zijn als solo-artiest dan het in stand houden van een complete band met apparatuur, crew en weet ik niet wat er allemaal bij hoort. Als je ziet hoevaak de Earring optreedt.... twee, drie keer in de week van Ahoy tot de feesttenten van Zwevezele en Feinholz am Greppel, ja dan zal je er wel iets aan verdienen...

Michael AE
15 oktober 2010, 12:08
Showband is de Wilders van de muziekwereld.

Harald
15 oktober 2010, 12:10
Hé het probleem zit NOOIT bij de luisteraar,
een artist speelt voor zijn publiek


Even voor de duidelijkheid, ik leg het probleem ook niet bij het publiek. Er is ook publiek dat wel van goede muzikanten houdt gelukkig :)

Mijn opmerking was geplaatst nav iemand die ervan uit ging dat Anouk en Ilse de Lange zo goed verkopen omdat er zulke goede gitaristen op hun platen meespelen, ipv dat het dames zijn die goede liedjes schrijven, zingen en dat met uitstraling weten neer te zetten. Ik denk dat je daar veel meer cd's mee verkoopt dan met welke snarenvirtuositeit dan ook. Best veel mensen die wel eens gitaar gespeeld hebben, maar de echte vakidioten die naar een cd met alleen gitaarsolos gaan luisteren zijn toch behoorlijk in de minderheid.

showband
15 oktober 2010, 12:18
Showband is de Wilders van de muziekwereld.

woehoe, "framing"
http://nl.wikipedia.org/wiki/Framing

hoe 2009. En gesprekstactiek van wilders.

johantipker
15 oktober 2010, 13:07
Ik bedoel... ik ben een briljant gitarist, maar men begrijpt mijn a-tonale, dissonante spel met constante tempowisselingen niet.... Dus ik ben een waardeloze muzikant, waardoor Ilse mij nooit zou inhuren.... .... :(



...ik begrijp je wel hoor... :makeup: :grouphug:

Snijdie
15 oktober 2010, 13:09
Hé het probleem zit NOOIT bij de luisteraar,
een artist speelt voor zijn publiek Is dat zo? Moet een artiest alles om de luisteraar heen ontwikkelen? Of moet de artiest doen waar hij zin in heeft, en dan komen de fans vanzelf wel? Het hangt een beetje ervan af hoe commercieel de band is. Alsof bijvoorbeeld metalbands marktonderzoek gaan houden, en erachter komen dat een album het beste voor 50% uit Gristen pesten kan bestaan, één nummer anti-Islam, twee apocalyptische songs en twee tegen oorlog.
Zelf ga ik liever naar een artiest die doet wat ie wilt, en wel ziet of de fans het leuk vinden.

Pepe
15 oktober 2010, 13:40
Of de fans het leuk vinden?

Als een fan het niet leuk vindt is het geen fan meer he..

paulusdeBKB
15 oktober 2010, 13:44
Ik kan gedeeltelijk meegaan met Showband's ervaringen, al zou ik het zelf minder gechargeerd opschrijven. Showband verkondigt kennelijk een onpopulaire boodschap maar hij heeft wel een punt. Als je je geld wilt verdienen in de muziek, zou ik deze discussie zeker in het achterhoofd houden.

Mijn persoonlijke mening over muziekopleidingen: goed dat ze er zijn maar het zijn er te veel. Er is inderdaad niet genoeg werk in de richting waarin deze scholieren worden opgeleid en dat betekent voor het gros dat ze van de opleiding komen met een diploma waar ze weinig aan hebben. Dit zal voor het mbo sterker gelden dan voor de conservatoria.

So what? Vraag je je misschien af. Nooit gedacht dat ik zoiets zou zeggen, maarre... EN DAT VAN MIJN BELASTINGCENTEN!

edit: :hippie:

sebastiaan88
15 oktober 2010, 14:37
Conservatorium: Een kledingkast:P waaruit je zelf kan kiezen wat je aantrekt.

Op een ingenieursopleiding (welke ik bijna heb afgerond) ga je lekker je toetsjes maken en stages lopen en uiteindelijk heb je een diploma. Daarmee zou je kunnen beweren dat je op jou gebied voldoende kennis hebt voor een functie waar een x bedrag aan min aan hangt

Conservatorium, tsja als je alleen je toetsen goed maakt en lekker mee doet in de les kom je er niet, tenminste niet op de plek waar al die mensen die hier negativiteit over het conservatorium uitspreken zouden willen komen. Wil je docent worden. Wat iemands goed recht is en wat naar mijn mening ook gewoon een mooi beroep is waar je niet neerbuigend over hoeft te doen, dan is dat prima.

Wil je op te gekke podia staan of "beroemd" worden dan heb je in ieder geval een basis aan goed gitaar kunnen spelen en aan connecties. Ga jezelf verkopen. Stap op die connecties af. Probeer via via bij leuke dingen te komen. En bewijs maar eens dat je ook goeie liedjes kan schrijven, dat staat namelijk los van goed gitaar spelen. Dat is hoe ik het zie.

Dat is de reden waarom ik opnieuw wil gaan starten met het conservatorium. Ik ben aan het begin geswitched naar een Ingenieursopleiding omdat ik dan mocht datgene hierboven beschreven niet lukken, dan heb ik een soort backup.


Grtz en plz cut the crap over dat nederlands man shiiittt... gaan we ook iedereen afkatten die een bepaalde noot niet netjes speelt

MSNL
15 oktober 2010, 15:13
Waar gaat deze discussie nu eigenlijk over?

paulusdeBKB
15 oktober 2010, 15:36
verhaal...
Grtz en plz cut the crap over dat nederlands man shiiittt... gaan we ook iedereen afkatten die een bepaalde noot niet netjes speelt

Maar dat doen we toch al jaaaren? :seriousf:

Van Dattum
15 oktober 2010, 15:42
Waar gaat deze discussie nu eigenlijk over?

Over conservatoriumgitaristen....