PDA

View Full Version : Mijn gitaar stopt met geluid maken na 15 minuten



keeske
2 juli 2010, 15:35
Mijn gitaar doet het goed maar zodra ik ongeveer 15 minuten gespeelt heb begint het geluid weg te vallen. Als ik dan de pickup switch of de volume knop verzet doet hij het soms heel even maar valt een paar seconde daarna weer weg. Ik heb nog een gitaar die het wel doet op dezelfde kabel en dezelfde amp.

De gitaar stoort ook met andere kabels, het licht dus niet aan de kabel of de amp. Ik heb al geprobeert een nieuwen jack te plaatsen maar dit heeft niets geholpen.

De gitaar is een ibanez het model weet ik niet precies het is in iedergeval wel een goedkope gitaar uit een starterspakket.

Ik hoop dat iemand weet waar het aan kan liggen?

Alvast bedankt

Mesjoggah
2 juli 2010, 16:02
toevallig toch geen actieve electronica en battery leeg he?

nickofzo
2 juli 2010, 16:07
De gitaar is een ibanez het model weet ik niet precies het is in iedergeval wel een goedkope gitaar uit een starterspakket.



toevallig toch geen actieve electronica en battery leeg he?

lijkt me sterk

Dweezman
2 juli 2010, 17:15
ik vermoed een schoonmoeder bij de stoppenkast?

LesPaul1612
2 juli 2010, 18:58
Volgens mij een los contactje. kijk je bedrading nog maar even na en kijk of alles goed vast zit.

keeske
2 juli 2010, 19:47
De draden zitten allemaal goed vast alleen als ik het klepje open maak zit er een soort chip met 8 aansluitingen waarvan er maar 7 aangesloten zijn. Ik zie geen losse draadjes dus lijkt het mij dat er geen 8e aangesloten hoeft te worden.

Misschien ook wel handig om te vertellen dat de gitaar bijna 4 jaar oud is een paar maanden geleden gingen de draadjes van de output jack los die heb ik opnieuw gesoldeert. En daarna is het probleem pas gekomen. (nogmaals nieuwe jack heb ik al geprobeert)

Het is een HSH gitaar met 2 knobs zijn 7 draden dan genoeg of moet er ergens nog eenverloren 8e zijn?

Gearjunkie
2 juli 2010, 19:58
Kan jij een fotootje posten van de bedrading incl. jouw soldeerkunsten?

keeske
2 juli 2010, 19:59
toevallig toch geen actieve electronica en battery leeg he?

Ik heb nog nooit batterijen vervangen zou dat het probleem kunnen zijn dan?

thomas_lc
2 juli 2010, 20:04
Als je ze nog nooit vervangen hebt zal ik dat maar snel doen als ik jou was he :cheerup:

keeske
2 juli 2010, 20:23
Als je ze nog nooit vervangen hebt zal ik dat maar snel doen als ik jou was he :cheerup:

Moet dat ook bij een heel standaard gitaar dan? of is dat alleen bij actieve pickups?

Maleco
2 juli 2010, 20:39
Als het goed is zitter er alleen batterijen in bij actieve pickups.
Kun je een foto plaatsen van de electronica?

G.G.
2 juli 2010, 20:40
Moet dat ook bij een heel standaard gitaar dan? of is dat alleen bij actieve pickups?

Als er geen batt. in zit hoef je natuurlijk niets te vervangen. Batterij is voor de eventuele preamp. In het gedkoopste model zal hoogst waarschijnlijk geen preamp zitten.

LesPaul1612
2 juli 2010, 21:00
Jij hebt geen batterijtje in je gitaar. een budget gitaar heeft geen actieve elementen;)

Maar omdat hij het eerst een kwartier wel doet moet het wel goed gesoldeerd zijn, anders zou hij het helemaal niet doen. ik denk dat de soldering bij je output jack niet zo goed is. Die zou ik nog even bekijken of die echt wel goed vastzit en niet gemakkelijk los kan vliegen

Plant
2 juli 2010, 21:14
... Als ik dan de pickup switch of de volume knop verzet doet hij het soms heel even maar valt een paar seconde daarna weer weg.

Zoek hier dan ook de oorzaak. Zeker op goedkope gitaren (niet alleen starterpakketjes ;) ) is de kwaliteit van regelaars en schakelaars dusdanig dat ze er na een paar jaar (net buiten de garantie hè :soinnocent:) mee ophouden.

Je kunt het wel inspuiten met spray, maar dat werkt maar tijdelijk. Als de gitaar de moeite waard is (je speelt er blijkbaar nog wel op dus zo slecht zal ze niet zijn) kun je het beste een nieuwe schakelaar en potmeter plaatsen. Zeker als je het zelf kunt of iemand kent die het voor je kan doen hoeft dat niet duur te zijn.

aaronstonebeat
2 juli 2010, 21:53
Heb je al gecontroleerd of het probleem niet in de versterker zit?

Het zou ook kunnen dat de output-jack wat gecorrodeerd is. Een opgerold stukje schuurpapier kan in zulke gevallen wonderen verrichten.

G.G.
2 juli 2010, 21:55
Heb je al gecontroleerd of het probleem niet in de versterker zit?

Het zou ook kunnen dat de output-jack wat gecorrodeerd is. Een opgerold stukje schuurpapier kan in zulke gevallen wonderen verrichten.

Post nummer 1: Andere gitaar op zelfde versterker en het probleem is weg.

UnDefined
2 juli 2010, 22:06
Zoek hier dan ook de oorzaak. Zeker op goedkope gitaren (niet alleen starterpakketjes ;) ) is de kwaliteit van regelaars en schakelaars dusdanig dat ze er na een paar jaar (net buiten de garantie hè :soinnocent:) mee ophouden.

Je kunt het wel inspuiten met spray, maar dat werkt maar tijdelijk. Als de gitaar de moeite waard is (je speelt er blijkbaar nog wel op dus zo slecht zal ze niet zijn) kun je het beste een nieuwe schakelaar en potmeter plaatsen. Zeker als je het zelf kunt of iemand kent die het voor je kan doen hoeft dat niet duur te zijn.

Kuchkuch bij m'n Gibson SG ook last van gehad en m'n bandlid's Fender Jaguar Baritone special ook dus...
Niet enkel goedkope gitaren hebben last van mindere tot slechte contacten.

@ Topic: Contactspray doet soms wonderen ;)

aaronstonebeat
2 juli 2010, 22:48
Post nummer 1: Andere gitaar op zelfde versterker en het probleem is weg.

Oeps ja, overheen gelezen.

Punt 2 houd ik overeind. Ik heb wel vaker meegemaakt dat de output niet meer goed contact maakt met vooral de sleeve van de plug en dat zich dat steevast na eventjes spelen manifesteert. Categorie 'contacten' denk ik; maar er zijn er meer dan alleen de output.

keeske
2 juli 2010, 23:33
De output heb ik vandaag pas vervangen dus lijkt het mij dat het probleem niet daar ligt. Omdat de volume knop en de pickup switch er soms voor zorgen dat er wel even geluid is lijkt het mij dat daar het probleem zit.

Is het mogelijk dat het signaal daar ergens gestopt wordt en is het moeilijk om dat zelf te vervangen?

aaronstonebeat
2 juli 2010, 23:51
De output heb ik vandaag pas vervangen dus lijkt het mij dat het probleem niet daar ligt. Omdat de volume knop en de pickup switch er soms voor zorgen dat er wel even geluid is lijkt het mij dat daar het probleem zit.

Is het mogelijk dat het signaal daar ergens gestopt wordt en is het moeilijk om dat zelf te vervangen?

- Ja
- Nee; als je een beetje weet wat je doet

Hendriks
3 juli 2010, 00:02
Kan ook de switch of 1 van de potmeters zijn , die zijn in dit soort budget gitaren vaak niet veel soeps.

vulvasonic
3 juli 2010, 01:32
Ik heb laatst een van mijn Gibsons opnieuw moeten laten solderen, omdat ie steeds uitviel. Ik heb bij 6 van de 9 professionele gitaren minstens 1x een probleem gehad met de electronica!
4 van de 5 strats en beide Gibsons. Alleen mijn tele, mijn ouwe (reeds verkochte) Ibanez en een strat waar ik nooit op gespeeld heb hadden daar geen last van. Zo ongewoon is het blijkbaar niet. :D

rijsberman
3 juli 2010, 01:57
Maar om op de gitaar van de TS terug te komen, da's gewoon een kutgitaar natuurlijk. Da's logisch.

aaronstonebeat
3 juli 2010, 02:14
Maar om op de gitaar van de TS terug te komen, da's gewoon een kutgitaar natuurlijk. Da's logisch.

Interessant punt! Over wat voor gitaar hebben we het eigenlijk?

Zatar
3 juli 2010, 03:01
Je weet maar nooit... soldeer eens een weerstandje van een 250k parallel met je potmeters (1 voor 1). Zo kun je uitsluiten dewelke niet goed werkt. (parallel gaat de stroom zich verdelen, is de potmeter kapot dan gaat de stroom enkel door dat weerstandje in parallel)

Dan weet je welke niet goed werkt en hoef je er maar 1 te vervangen. Als je je gitaar een lekker beest wil maken dan zou'k denken aan andere pickups + CTS pots + kwaliteit switch. Voor een €100 is ze er mss €200 meer waard aan klank ;)

Hendriks
3 juli 2010, 09:20
Betere pots en switch zijn een goede upgrade voor elke gitaar (en een goede topkam) , verhoogt het speelplezier.
Vaak word bij een upgrade gedacht aan andere elementen , brug, en tuners , maar worden bovenstaande vergeten , terwijl die eigenlijk ook nog geen drol kosten.

JvD.
3 juli 2010, 11:03
klinkt alsof er niets mis is met de gitaar. eerder de amp.

G.G.
3 juli 2010, 11:05
klinkt alsof er niets mis is met de gitaar. eerder de amp.

Juist...

Een versterker wordt warm van binnen en als ie na een kwartiertje draaien niets meer aan geluid geeft, dan lijkt het erop dat een soldeerverbinding/print brak is.

vulvasonic
3 juli 2010, 11:24
Juist...

Een versterker wordt warm van binnen en als ie na een kwartiertje draaien niets meer aan geluid geeft, dan lijkt het erop dat een soldeerverbinding/print brak is.

Dat is me drie jaar geleden overkomen met m'n Vox AC30CC. Nog steeds niet kunnen laten maken.

keeske
3 juli 2010, 11:49
Kan ook de switch of 1 van de potmeters zijn , die zijn in dit soort budget gitaren vaak niet veel soeps.

Ok weet iemand wat voor potmeter ik moet kopen of hoe ik kan zien welke ik moet kopen. En weet iemand een goede tutorial hoe je een potmeter kan vervangen, want ik kan niet veel vinden.

FruscianteFan
3 juli 2010, 11:53
wat voor pot je precies moet hebben, weet ik niet. Maar over het algemeen is het zaak om eerst te bekijken hoe de huidige potmeter zit aangesloten. Desnoods maak je er een foto van. Vervolgens demonteren en de nieuwe potmeter op dezelfde manier aansluiten als de oude.

broeder6x6
3 juli 2010, 12:47
FOTO'S:soinnocent:
dan kun je aan de achterkant van de pot's vaak aflezen om welke het gaat..

dan diezelfde bestellen en op dezelfde manier solderen... ;)

FruscianteFan
3 juli 2010, 13:02
En dan gaat het er vooral om dat je de juiste weerstand hebt (zal 250 of 500 K Ohm zijn) en het juiste type (linear voor tone, logaritmisch voor volume). De lengte van de shaft speelt ook mee (kort als hij aan de slagplaat komt, lang als-ie via de achterkant gaat).

Bolder
3 juli 2010, 16:51
Luister nou wat ze over bijvoorbeeld de amp als oorzaak zeggen!

rijsberman
3 juli 2010, 23:01
Interessant punt! Over wat voor gitaar hebben we het eigenlijk?
nou, zo een:


De gitaar is een ibanez het model weet ik niet precies het is in iedergeval wel een goedkope gitaar uit een starterspakket.

Ik hoop dat iemand weet waar het aan kan liggen?

Alvast bedankt

aaronstonebeat
3 juli 2010, 23:28
Potverdorie, ik heb die openingspost echt heel erg slecht gelezen. En ik dacht toch echt dat ik 'm gelezen had; zou mijn leeftijd me parten gaan spelen?

Ik was al gedist over de versterker maar nu wordt dat toch weer als mogelijkheid geopperd :dontgeti:

Lijkt mij eerlijk gezegd ook nog steeds een mogelijke reden.

Nagramoth
3 juli 2010, 23:38
Heb je toevallig een Marshall amp met een FX-loop?
Zo ja, dan durf ik hier vandaan te stellen dat je die nooit of weinig gebruikt. Even de send & return verbinden met een patchkabeltje, en je probleem is opgelost.