PDA

View Full Version : Is dit logisch? + effectboard bouwen



Ronald.ZaZ
2 juli 2010, 14:11
Ben bezig mijn setup iets wat te herzien en ben op het volgende uitgekomen.

http://img295.imageshack.us/img295/1067/setup.png

Een nadere toelichting:
De bedoeling is dat alles behalve de amp in mijn showtech 48 flightcase komt.
Ik ga een hele zooi neutrik haakse jacks bestellen en nog wat chassisdelen voor een patch paneel.
Nu ben ik erachter dat het toch niet helemaal gratis is en voordat ik echt begin, wil ik toch even checken of ik niet een stomme setup heb gekozen.

Het idee achter mijn setup is dit: De X3 stuurt program changes die mijn MS4 opvangt.
Aan de hand van zo'n PC, kan ik relais schakelen en dus bijv zeggen dat mijn reverb of channel op mijn amp aan of uit moet.
Nu wil ik ook nog mijn setup wat uitbreiden met wat losse stompboxes maar wil die niet altijd in het keten hebben staan en hou ook niet van tapdansen.
Dus daar komt de MS-4 weer in actie in combinatie met de Alex1 looper.
Deze kan als het goed is via een relais de loop aan of uit zetten en zo de stomboxes in de keten zetten.
Stompboxes gebruik ik niet allemaal in elk nummer, soms gewoon 1.
Dan kan ik voor het nummer de juiste stompboxes aanzetten. Ik hoef alleen een patch te kiezen op de X3 en het midi gedeelte doet de rest.
Wil ik meer mogelijkheden kan ik natuurlijk nog een extra loop erbij gooien met nog een Alex1 op jack 4 te zetten.

Meestal kom je stukje bij beetje bij je eigen setup uit en ik begrijp dat iedereen andere wensen heeft, maar voordat ik een shitload aan plugs en powervoorzieningen en patch racks enzo ga uitgeven, wil ik toch even checken of ik niet stom bezig ben. :)

tommus42
2 juli 2010, 15:57
Moet die Alex-1 niet andersom? De pedaaltjes in de loop zetten en de output naar de versterker.
Mooie gitaar trouwens:)

Ronald.ZaZ
2 juli 2010, 16:06
Geen idee, heb 'm nog nooit aangesloten :)
Maar als je het zo ziet, snap ik dat het heel fout lijkt.
Er staat voluit "return amp" "send amp" "input effects" en "output effects"
Maar goed.. .detail.

Gitaar kan kan in het echt iets afwijken van het hier getoonde exemplaar :lp:

tommus42
2 juli 2010, 16:38
Zijn de send en return niet bedoeld voor een effectlus van de versterker? En de effect in en uit moeten die niet andersom, of hebben de effectjes de ingang aan de linkerkant? Nou ja, gewoon aansluiten, je ziet wel of het werkt, is die Alex trouwens gebufferd?

Ronald.ZaZ
2 juli 2010, 16:43
Ja ik denk dat die voor de effectloop is.
Volgens het boekje/blaadje wel iig.
Kan ie dan niet voor de versterker? Dan heb ik de verkeerde gekocht namelijk :(
Ik heb geen idee of ie gebuffered is. Weet niet eens wat dat is eigenlijk.

tommus42
2 juli 2010, 16:50
Ja, hij kan best voor de versterker, als ie passief is. Gebufferd wil zeggen dat het een actief circuitje is, zit er een voeding op/in?

Ronald.ZaZ
2 juli 2010, 16:53
Ja er moet een voeding aan.

Dit is de manual (maar 1 pagina), maar zie er niets over staan (http://www.nobels.com/oman/alex-1_ownersmanual.pdf)

tommus42
2 juli 2010, 17:02
Volgens mij is ie niet gebufferd, want je kunt er ook speakers mee schakelen, de voeding is voor het relais bedenk ik me nu.
Als ie gebufferd zou zijn zit je evt met hoogohmig en laagohmig, voor een effectloop of gitaarsignaal.
Als je je gitaar inplugt in de amp-send en vanuit de amp-return naar de versterker gaat, komt het wel goed denk ik.

Ronald.ZaZ
2 juli 2010, 17:04
Mooi, bedankt!

hugo123
2 juli 2010, 23:03
Volgens mij is ie niet gebufferd, want je kunt er ook speakers mee schakelen, de voeding is voor het relais bedenk ik me nu.
Als ie gebufferd zou zijn zit je evt met hoogohmig en laagohmig, voor een effectloop of gitaarsignaal.
Als je je gitaar inplugt in de amp-send en vanuit de amp-return naar de versterker gaat, komt het wel goed denk ik.

ff helemaal offtopic, maar wat zou er gebeuren als ik mijn gitaar inplug in de return op mijn versterker en de send van mijn versterker in de input op de versterker doe, wat gebeurd er dan?

Liquid_Metal
3 juli 2010, 14:10
ff helemaal offtopic, maar wat zou er gebeuren als ik mijn gitaar inplug in de return op mijn versterker en de send van mijn versterker in de input op de versterker doe, wat gebeurd er dan?

Met gitaar in de return sla je de preamp over. Dat kan. De send naar de input zou ik niet doen, ik kan me voorstellen dat je dan een feedback loop creëert waardoor je preamp kapot gaat.

Ronald.ZaZ
21 augustus 2010, 02:07
Ben weer iets verder aan het bouwen...
Nu wil ik om ruimte te besparen een soort van fuel tank installeren in mijn pedalboard.
De prijzen lopen verschrikkelijk uiteen.
Je hebt bijv de Voodoo lab Pedal Power 2 (ongeveer 200 euro bij thomann) en een Harley Benton ding van amper 4 tientjes.
Het verschil is het vermogen in ma? Ben niet zo thuis in elektronica.

Wat ik heb begrepen is dat die HB ongeveer 500 ma kan leveren en bijvoorbeeld mijn POD al 1200 ma nodig heeft. Dus heeft ie te weinig en anders kon er sowieso niets anders meer aan.
Die van VL heeft meer vermogen en zegt dat het compatible is met line6 meuk enzo, maar kan ik dan een hele zooi eraan hangen? Ik heb namelijk ook bijna een whammy erbij en die schijnt ook dorstig te zijn.

Kijk, als zo'n pedal power alles aankan, dan haal ik zo'n ding en anders gaan de POD en whammy in een klein stekkerblok en komt er gewoon zo'n HB voor de losse stompboxes.
Mensen met ervaring?

Ronald.ZaZ
26 augustus 2010, 00:14
Ben alvast begonnen met plugjes te bestellen. Althans, dat was ik van plan, maar schrok toch een beetje van de prijs.
Ben ik nou te dure dingen aan het bestellen?


http://img837.imageshack.us/img837/6522/gear2.jpg


Weet iemand of ik van die 6 meter multikabel die ik heb gekozen 8 jack instrument cables kan maken?
Moet dan alleen nog ongeveer 6 meter instrument cable erbij voor het interne werk (alle patch cables)
Dacht hierbij aan klotz

Liquid_Metal
26 augustus 2010, 17:06
Zijn geen hoge prijzen hoor. Je kan wat sites met elkaar vergelijken maar het zal niet veel goedkoper worden. Bij welke site komt dit vandaan?

Ronald.ZaZ
26 augustus 2010, 17:09
new-line

Was alleen een beetje geschrokken van de totaalprijs (en dan ben ik nog niet eens klaar!)
Ik dacht ik tik een showmaster op de kop voor een paar tientjes en dan nog voor 75 euro aan plugjes ofzo en dan ben ik er wel.
Is nu al een project van minimaal 300 euro. Maar goed, nu zou het stom zijn om niet door te gaan.