PDA

View Full Version : Waard om te gaan bouwen?



Myth1c
2 juli 2010, 11:56
Hey hoi gitaarmensjes,

Ik heb een (vind ik) leuke gitaar ontworpen en ik zou graag wat feedback erop willen.

http://img41.imageshack.us/img41/548/v2copyl.jpg

Ik heb al besloten dat ik de strepen op de nek niet ga doen.

K heb in de hitte ook al een miniatuurtje gemaakt om een idee te hebben van de dimensies enzo.

http://img291.imageshack.us/img291/1739/overviewml.jpg

http://img97.imageshack.us/img97/3293/sdc16641.jpg

Maleco
2 juli 2010, 12:05
IK zou wel oppassen met je headstock en je tunerplaatsing,
is niet echt veel ruimte voor zo :)

Verder vind ik elke originele gitaar het waard om te bouwen! :crazyhappy:

barno
2 juli 2010, 13:12
is niet mijn stijl maar ik juich elk doordacht eigen ontwerp toe! idd check tunerplaatsing (teken de baan van de snaren na de topkam naar de tuners ook). en je hals/fretboard moet natuurlijk wat taps lopen

succes

Squier
2 juli 2010, 14:28
Wow hij is netjessssss :zz:

Yoshida
2 juli 2010, 14:36
Veeeeeetvetvetvetvetvet! Doen!! :)

McVenco
2 juli 2010, 14:49
Gaaf modelletje hoor. Mij lijken die witte strepen op de toets wel gaaf, maar dan moet je ze ook doortrekken over de headstock...

marc_o
2 juli 2010, 14:50
Zou ik gewoon laten bouwen, eerst een offerte aanvragen, valt vaak best mee, afhankelijk van je precieze wensen..maar dan heb je ook iets unieks!

Yoshida
2 juli 2010, 14:52
Zou ik gewoon laten bouwen, eerst een offerte aanvragen, valt vaak best mee, afhankelijk van je precieze wensen..maar dan heb je ook iets unieks!

Maar niet hier aan ons anders komt er waarschijnlijk een slotje op dit topic ;)

ernieman
2 juli 2010, 15:59
Maar niet hier aan ons anders komt er waarschijnlijk een slotje op dit topic ;)
inderdaad :soinnocent:

Hedge
2 juli 2010, 16:06
Ik ben wel benieuwd hoe je uit komt met je brug/element(en). De hals lijkt erg lang tov de body. Ik kan me voorstellen dat het totaal plaatje er dan niet zo geslaagt uit ziet.

Broodjekaas
2 juli 2010, 20:26
Een zelfontworpen gitaar is natuurlijk heel erg vet om te doen!

De headstock ziet er wat onpraktisch uit; een kleine stoot, en je punt ligt eraf.

De tuners kan je misschien in een 4, 2 opstelling doen. De punt wat naar links trekken, zodat die ook wat extra "vlees" erachter krijgt, en ook nog eens plaats maakt voor de 2 tuners rechts.

Maar het is jouw ontwerp, dus je moet het zelf beslissen. Succes!!:hippie:

Raikko
2 juli 2010, 20:50
Mooi ontwerp!:blast:
Idd even letten op de functionaliteit en alles passend maken ;)
Als je 'm gaat bouwen ga ik 'm volgen!

Myth1c
3 juli 2010, 02:17
Bedankt voor de tips, de body is idd te groot en de kop zal ik ook wat aan moeten doen (had ik helemaal niet aan gedacht).

Het idee van de kop is een ibanez RG, maar dan de contouren doorgetrokken zodat je een punt krijgt (dan zou het wel passen).

Kan iemand misschien een indicatie doen voor kosten (aangezien dit m'n eerste project is). Ik zou er wel hogere kwaliteit hardware in willen stoppen (denk aan Seymour/EMG/DiMarzio pickups (2x hum+1x single of 2x hum), of is dat te hoog gegrepen voor een 1e project?)

Ik had ook nog een andere versie gemaakt van deze gitaar (let niet op de middellijn, die had k erbij gezet zodat de body goed gespiegeld werd):

http://img404.imageshack.us/img404/350/v1copy4.jpg

Wanneer ik er een bouw zal ik de andere waarschijnlijk ook doen, aangezien ze er allebei wel gaaf uitzien.


PS. Ik had echt een heel lang verhaal geschreven, en toen crashte firefox...

aaronstonebeat
3 juli 2010, 02:41
Het kan in principe voor een paar tientjes. Een vriend van me is bijvoorbeeld altijd op zoek naar 'afval' hout, dingen die uit oude meubels komen enzo. Hoeft niets of weinig te kosten. Ik doe vaker dingen voor hem en dat leidt steevast tot uitwisselingen in natura.

Elementen kun je voor een paar euro zelf maken, als je weet hoe; maar ik heb ook al bij conrad.nl pickups voor 10 of 13 euro gezien, humbuckers, P90's. Brug is zelf te maken, tail piece, knoppen, strap buttons, topkam, alle 'plates'. Goede stemmechanieken zijn van belang, potmeters, schakelaars; die dingen koop ik. Een goed alternatief voor fretdraad heb ik ook nog niet gevonden, maar als je het per rol koopt, ben je wat dat betreft voor een paar euro per gitaar het mannetje.

Het lijkt (mij althans) bij je ontwerpen alsof de hals in de verkeerde richting taps toeloopt. Of misschien lopen de zijkanten parallel. Daar zou ik nog even goed naar kijken.

oigun
3 juli 2010, 09:00
Vraag of je bij een trappenmaker ofzo wat korte stukjes mahonie mee mag nemen. Het fretboard kopen de meeste zelfbouwers meestal de eerste keer, guitarsupplies is dan een aanrader! Als je een hardtail brug en bv wilkinson tuner gebruikt kan je de kosten aardig drukken maar heb je wel een stemvaste gitaar!
De elementen eventueel 2de hands zien te scoren probeer wat fatsoenlijks te krijgen anders klinkt het niet lekker en heb je elke keer een domper als je er op speelt!
Leuk ontwerp! Ik vind het tweede origineler dan het eerste. Probeer voor de headstock nog eens wat andere vormen Misschien ook wat meer "out of the box" Zo'n asymmetrische kaboutermuts zoals vaak op metalgitaren vind ik persoonlijk altijd een afknapper.