PDA

View Full Version : (vraag) Effect pedaaltjes (vraag)



yordi.a
2 juli 2010, 10:14
Ik had een vraag over wat effect pedaaltjes nou precies inhouden?
Van die draai knoppen of zo,n pedaal waar je metje voet op drukt zodat er een heel ander effect mee komt.

Waar sluit je zo,n ding op aan?
En ben je er extra dingen voor nodig?

Doei:grouphug::lp:

mesaman
2 juli 2010, 10:37
eventjes wat google gebruiken.even wat rond lezen op dit forum.dan ben je al heel wat wijzer.een pedaaltje cant live from the wind.dus er moet stroom in :)

Gearjunkie
2 juli 2010, 10:48
Je gitaarkabel gaat in het effectpedaal, dan gaat een tweede kabel naar je versterker. Uiteraard ook een adapter erin voor de stroom (of een batterij).

Effectpedalen zijn er in veel soorten. Gebruik Youtube maar eens om te zoeken op distortion, overdrive, chorus, delay, flanger, phaser....

yordi.a
2 juli 2010, 15:17
ok. Wat is de naam voor een pedaal waarbij het hoort alsof je heel snel speelt met fingerpicking?:zz:

Rembull1980
2 juli 2010, 15:23
Als je een digitale zoals de Boss ME-25 haalt hoef je amper iets te doen en niet zoveel kabels te leggen. Gewoon 2 stuks van je gitaar naar input op de pedaal en dan van (mono) output pedaal naar de input van de versterker.

Allemaal losse pedalen is ook leuk, maar wel kostbaar ;)

RoelSmoel
2 juli 2010, 16:30
ok. Wat is de naam voor een pedaal waarbij het hoort alsof je heel snel speelt met fingerpicking?:zz:

Het oefen pedaal:seriousf:

Gearjunkie
2 juli 2010, 17:11
ok. Wat is de naam voor een pedaal waarbij het hoort alsof je heel snel speelt met fingerpicking?:zz:

Weet ik niet, ik zoek hem ook al jaren!

yordi.a
2 juli 2010, 18:08
Is dat als grap bedoeld?
Want die grap met oefenpedaal is flauw:noob:
en ben niet bepaald een beginner:metal:

ThomasL
2 juli 2010, 18:10
:seriousf:

RoelSmoel
2 juli 2010, 18:24
Is dat als grap bedoeld?
Want die grap met oefenpedaal is flauw:noob:
en ben niet bepaald een beginner:metal:

Als je niet bepaald een beginner was, dan wist je heus wel wat effectpedalen zijn..

Nielsje
2 juli 2010, 18:30
Als je niet bepaald een beginner was, dan wist je heus wel wat effectpedalen zijn..

Zegt 't jonkie die niet weet welke footswitch er bij z'n Peavey hoort...

:soinnocent:

RoelSmoel
2 juli 2010, 18:53
Zegt 't jonkie die niet weet welke footswitch er bij z'n Peavey hoort...

:soinnocent:

't zijn er zoveel ja..

Gearjunkie
2 juli 2010, 20:04
Met weemoed denk ik terug aan de beginnerstijd.... toen was ik nog blij met een multiplex gitaartje van 150 gulden....

muziekschuur
2 juli 2010, 20:29
Er is een moment dan vraag je je af waar die gitaristen waar je naar op kijkt nou toch steeds op trappen, terwijl ze spelen.

En er komt een moment dan heb je zoveel pedalen dan kom je nauwelijks meer aan spelen toe.

yordi.a
3 juli 2010, 10:50
Dat is echt bullshit, ik speel nu een half jaar gitaar akoestich en kan nu seek and destroy van metalica,master of puppets,nirvana about a girl enz. enz. en zit in een band.

Ik stap over op elektrisch vandaar dat ik weinig over effect pedalen wist

Dus volgens roelsmoel is als je weinig van pedalen weet ben je een beginner op de gitaar, slaat nergens op.

RoelSmoel
3 juli 2010, 11:10
Dat is echt bullshit, ik speel nu een half jaar gitaar akoestich en kan nu seek and destroy van metalica,master of puppets,nirvana about a girl enz. enz. en zit in een band.

Ik stap over op elektrisch vandaar dat ik weinig over effect pedalen wist

Dus volgens roelsmoel is als je weinig van pedalen weet ben je een beginner op de gitaar, slaat nergens op.

'n half jaar is niet echt lang he.. Heeft bij mij een jaar geduurd voordat ik dat wist (en in ging verdiepen).

Mitch
3 juli 2010, 11:45
Je zou er eens een bezoekje aan het subforum Effecten kunnen wagen. Eigenlijk geen gek idee als je informatie zoekt over Effecten :soinnocent:
Er zijn een paar FAQs bovenaan met b ijvoorbeeld linkjes naar soundclips en dergelijke, daar zul je een hoop van kunnen opsteken.

yordi.a
3 juli 2010, 19:18
ja goed idee:B

Henri H
3 juli 2010, 19:47
Hilarisch :seriousf:

Voor o.a. dit soort onzin hebben ze Google en Wikipedia uitgevonden.
B.v. deze link: Wiki effectpedaal (http://nl.wikipedia.org/wiki/Effectpedaal)

Als je domme vragen stelt, kun je ook domme antwoorden verwachten....

TimS
3 juli 2010, 19:55
Voor o.a. dit soort onzin hebben ze Google en Wikipedia uitgevonden.
B.v. deze link: Wiki effectpedaal (http://nl.wikipedia.org/wiki/Effectpedaal)

Fantastisch artikel, ik vraag me af wie dat geschreven heeft :seriousf:

Henri H
3 juli 2010, 20:01
Fantastisch artikel, ik vraag me af wie dat geschreven heeft :seriousf:Hehe, ik had het artikel niet eens helemaal gelezen, alleen die eerste regel, en die vond ik ook wel wat vaag. :)

Maar ik wilde alleen maar aangeven dat je met dit soort vragen toch echt beter even zelf kunt Googelen, of even een gitaarwinkel binnenstappen ofzo...

cerpintaxt
3 juli 2010, 20:25
niet om lullig te doen maar vindt dit gewoon een leuke link
http://google.h4ck.nl/?q=gitaar+effecten+wiki&l=1

Mitch
3 juli 2010, 20:25
Nee joh, flauwekul dat google- en wikipedia advies, juist voor dit soort vragen ga je naar een gitaarforum. En daar staat ook plenty info, alleen niet in Diversen maar gewoon bij Effecten. That's all.

Ron Houben
3 juli 2010, 20:40
Ga eens naar de Bieb, daar hebben ze heel ouderwetse dingen. Boeken heten die, vaak geschreven door iemand die wel weet waar hij het over heeft. In dat gebouw dat Bieb, ook wel bibliotheek genoemd, werken echte mensen. Die kan je iets vragen. Die mensen geven dan antwoord. Leuk he?

Er zijn meerdere gitaarboeken die je kunt lenen waar secties over effectapparatuur in staan. Altijd interessant, vaak met luistervoorbeelden en dan komt de moderne techniek weer om de hoek kijken, want die voorbeelden kan je altijd op youtube vinden.

Het effect waarmee fingerpicking heel snel lijkt zal een delay zijn die je anderhalve tel later 1 keer laat terugkomen. Albert Lee deed, doet? dit veel.

aaronstonebeat
3 juli 2010, 20:41
Ach, iedereen moet ergens beginnen. Ik weet nog goed dat ik als grasgroen gitaarbezittertje naar de plaatselijk muziekwinkel ging om een 'vervormer' aan te schaffen; zo noemden we die dingen in die dagen lang voordat er internet was en de auto bij wijze van spreken nog moest worden uitgevonden.

De verkoper begreep wel in welke richting ik het zocht, maar vroeg: wat voor één dan? Er bleek toen al een ruime keuze aan verschillende effecten te bestaan en ik had van geen van die gehoord behalve 'zo één waar je een kraakgeluid mee krijgt' :soinnocent: Een distortionpedaal dus.

Ik heb 'm nog steeds; een Coron Distortion 15.

Ron Houben
3 juli 2010, 20:46
Ja, ik heb het voorbeeld gevonden. Leve Youtube (ook!) niet alleen de bieb.

http://www.youtube.com/watch?v=QNeDIYXTJEY

Luister het helemaal af, dan hoor je ook hoe het zonder effect klinkt.

Succes!

Dirk_Hendrik
3 juli 2010, 20:52
Fantastisch artikel, ik vraag me af wie dat geschreven heeft :seriousf:


Hoooly....shiieet :(

aaronstonebeat
3 juli 2010, 20:58
Fantastisch artikel, ik vraag me af wie dat geschreven heeft :seriousf:

Ja, wat een onzin. Mijn ervaring hierboven was in de jaren '70. Toen bestond er in principe al wat er nu nog is alleen werd het allemaal met analoge technieken gebouwd.

yordi.a
4 juli 2010, 13:34
Ik vraag wel bij de muziekzaak voor meer informatie:supercool:

Nielsje
4 juli 2010, 15:04
Ik vraag wel bij de muziekzaak voor meer informatie:supercool:

Dat kan, maar ik denk dat er hier meer wijsheid zit.
Je zit gewoon in het verkeerde subforum, heb je specifieke vragen? Anders moet je gewoon een maand uittrekken om het hele subforum "effecten" door te spitten, kom je een heel eind :D

Dirk_Hendrik
4 juli 2010, 15:04
Ik vraag wel bij de muziekzaak voor meer informatie:supercool:


Moet je lekker doen ;) Neem vooral geld mee. Zijn ze ineens veel happiger om advies te geven en moet je raden. Datgene dat voor jou het beste is blijkt "toevallig" bij die winkel te koop. Geen winkel zal je een advies geven voor iets dat ze niet hebben.

Maar intussen zie ik je nog steeds hier in "algemeen" terwijl ik toch meen ook deze opmerking al tegen te zijn gekomen:


Nee joh, flauwekul dat google- en wikipedia advies, juist voor dit soort vragen ga je naar een gitaarforum. En daar staat ook plenty info, alleen niet in Diversen maar gewoon bij Effecten. That's all.

Hier moet je zijn:
http://www.gitaarnet.nl/forum/forumdisplay.php?f=14

En dan kun je heel stijfkoppig blijven doen maar intussen suggereert je vraag gewoon een grote mate van onervarenheid. En daar is helemaal niets mis mee. Daar zijn we allemaal een keer geweest.

Maar dit is een forum. Op een forum zijn er meerdere mensen die dingen zeggen en als je met sommige reacties niet helemaal gelukkig bent ben jij de enige die daar last van heeft. Effe doorheen lezen dus.

geert1976
4 juli 2010, 15:29
Dat is echt bullshit, ik speel nu een half jaar gitaar akoestich en kan nu seek and destroy van metalica,master of puppets,nirvana about a girl enz. enz. en zit in een band.

Ik stap over op elektrisch vandaar dat ik weinig over effect pedalen wist

Dus volgens roelsmoel is als je weinig van pedalen weet ben je een beginner op de gitaar, slaat nergens op.

Hold your horses:stop:

Na een half jaar akoestisch, heb je nog niet de wijsheid in pacht hoor.

Ik speel ondertussen al 22 jaar en ik leer elke dag bij:ok:

Zo aan jouw muziekstijlen te zien, wil jij een Distortion pedaal en daar zijn er zat van te koop.

Ik denk dat wellicht een multieffect goed voor jouw zou zijn.

Check MP eens voor een Boss ME 50, daar zitten vele effecten op zoals WAH, Flanger, Phaser en meerdere distortions.
Ik heb zelf ook een ME 50 en ik vind het een heel ok pedaal en hij is vrij gemakkelijk in gebruik.

Voor ongeveer E 150,00 kun je er wel eentje scoren, inclusief adapter.
Indien de handleiding er niet meer bij zit is dit ook geen ramp, die zijn op internet ook te vinden en te downloaden.

Onthoud wel dat de toon de muziek maakt, lees je eerst een beetje in en stel dan gerichte vragen, dan krijg je gerichte antwoorden.
En ga niet gelijk foeteren en van de toren blazen, dat help niets:ok:

Mitch
4 juli 2010, 19:44
Paar posts verwijderd en PB verstuurd. Vragen: PB naar mij.

yordi.a
4 juli 2010, 20:13
Ja oke, ik speel nog maar een halfjaar maar het gaat wel ontzettend goed want ik speel nu al master of puppets op de gitaar enzo.
Maar er is veel en veel meer dan dat natuurlijk, weet ik.

Maar ik ben op zoek naar een pedaal waarmee het lijkt alsof je ontzettend snel aan het fingerpicking bent op de gitaar voor een wreede solo.

Extra vraag: Je hoeft tog niet voor elk pedaaltje een nieuwe adapter XD?
:soul:

Henri H
4 juli 2010, 20:34
Dadt hoevd neit ;) Met een daisy chain (http://www.thomann.de/nl/the_sssnake_dc5.htm?sid=b21b7175db523340b2b42e63ad 296ae9) kun je 5 pedaaltjes tegelijk voeden.
Ik heb er één van Godlyke, met 11 stekkertjes, dus goed voor 11 pedalen.
Sommige pedalen hebben een andere spanning nodig, b.v. 12 of 18V.
Hiervoor zijn dan weer andere mogelijkheden, zoals deze (http://www.thomann.de/nl/voodoo_labpedal_power_2_plus.htm), zie verder ook de VoedingsFAQ (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=118413)

Ik vraag me af, als je MoP kunt spelen, en je hebt geen pedalen, en alleen maar een akoestische gitaar, hoe klinkt dat dan? Akoestisch? :dontgeti:

En wat betreft dat fingerpicking pedaal, zoiets bestaat niet voor zover ik weet.
Ik vermoed dat je eigenlijk gewoon een distortion pedaal bedoelt?

Hier een filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=GQocfCvpxSw) van de BOSS DS-1, één v.d. eerste distortion pedalen, en volgens mij zeker niet de beste (understatement), maar je krijgt een idee.

Mitch
4 juli 2010, 20:51
Maar ik ben op zoek naar een pedaal waarmee het lijkt alsof je ontzettend snel aan het fingerpicking bent op de gitaar voor een wreede solo.
Ik begrijp echt niet wat je bedoelt, kun je iets duidelijker zijn? Een voorbeeld geven? Een pedaal dat een snelle solo simuleert moet nog uitgevonden worden geloof ik...

Extra vraag: Je hoeft tog niet voor elk pedaaltje een nieuwe adapter XD?
:soul:
Extra tip: probeer een beetje op je spelling te letten en overbodige smilie toevoegingen als 'XD' eruit te laten als je serieus antwoord wil ;)

aaronstonebeat
4 juli 2010, 21:19
Maar ik ben op zoek naar een pedaal waarmee het lijkt alsof je ontzettend snel aan het fingerpicking bent op de gitaar voor een wreede solo.


Voor zover ik weet, wordt dat normaal gesproken met de vingers gedaan, eventueel met gebruik van een plectrum.

Rene88
4 juli 2010, 21:47
Misschien dat hij een delay- of echopedaal bedoelt?

edit: zoiets? http://www.youtube.com/watch?v=1te5lfcOQa0
of hammer on/pull off techniek? http://www.youtube.com/watch?v=fMnjnIOM2fQ&feature=related

aaronstonebeat
4 juli 2010, 22:18
Gewoon een beetje oefenen (http://www.youtube.com/watch?v=1tOfDxUlxK0&feature=related) ;)

LaszloVersteeg
5 juli 2010, 23:29
Ja oke, ik speel nog maar een halfjaar maar het gaat wel ontzettend goed want ik speel nu al master of puppets op de gitaar enzo.
met downpicking en de solo's erbij?:crazyhappy:


Maar ik ben op zoek naar een pedaal waarmee het lijkt alsof je ontzettend snel aan het fingerpicking bent op de gitaar voor een wreede solo.

als je na 'n half jaar al zo goed bent, waarom oefen je dat gewoon niet?


Extra vraag: Je hoeft tog niet voor elk pedaaltje een nieuwe adapter XD?
:soul:

heel even voor de herhaling:

er is hier ergens op dit hele grote forum 'n 'sub forum' genoemd: effectpedalen/overige randapparatuur:ok:

Soesje
6 juli 2010, 08:08
Ja oke, ik speel nog maar een halfjaar maar het gaat wel ontzettend goed want ik speel nu al master of puppets op de gitaar enzo.
Maar er is veel en veel meer dan dat natuurlijk, weet ik.

Maar ik ben op zoek naar een pedaal waarmee het lijkt alsof je ontzettend snel aan het fingerpicking bent op de gitaar voor een wreede solo.

Extra vraag: Je hoeft tog niet voor elk pedaaltje een nieuwe adapter XD?
:soul:

Ik denk dat een eenvoudige multifx pedaal wel leuk is om mee te beginnen voor jou. (bijv de gene in me signature ;p) maar waar je al een eind mee kan komen is een distortion/overdrive en een delay effect.

Maar bedenk wel dit... koop aub eerst een goede versterker voordat je aan effectjes gaat beginnen!

Ijselrobo 07
6 juli 2010, 08:42
hey jordi.a,,,

Als je een versterker koopt, zit er vaker een footswitch bij, of kun je die los kopen, en daarmee heb je verschillende effecten, waardoor je eigenlijk geen los pedaaltje hoeft te kopen.
en op dit (http://www.youtube.com/watch?v=6wbSNncKmdk&feature=related) filmpje zie je hoe je het plukken met je vingers beter kan laten horen ;)

Grtz. From Ijselrobo 07

hezz
6 juli 2010, 11:06
Ik ben benieuwd of 't hem inmiddels gelukt is z'n 'fingerpicking'-pedaal te vinden :seriousf:

Nielsje
6 juli 2010, 11:31
Als je een versterker koopt, zit er vaker een footswitch bij, of kun je die los kopen, en daarmee heb je verschillende effecten, waardoor je eigenlijk geen los pedaaltje hoeft te kopen.

Wat is dit nou weer voor kul? Kom eens met een goed voorbeeld.

FruscianteFan
6 juli 2010, 11:33
Denk dat-ie op de footswitch doelt om bijv. kanaal en reverb te switchen op de amp zelf.

Nielsje
6 juli 2010, 11:35
Zelf vermoedde ik ook al zoiets, maar dat vind ik eigenlijk een advies waar de TS niet veel aan heeft.
Zal ik dan maarr mezelf even quoten, zoals onlangs tegen Kenx? :D

Fenderfan
6 juli 2010, 17:14
Vijf paginas aan reacties en nog geen fingerpicking pedaal?

Waar heb je dat dubbele snelheid fingerpicking pedaal gezien of gehoord?
Noem eens een nummer of stuur eens een link. Dan weten we hier beter wat je bedoelt.

Soesje
7 juli 2010, 11:56
Vijf paginas aan reacties en nog geen fingerpicking pedaal?

Waar heb je dat dubbele snelheid fingerpicking pedaal gezien of gehoord?
Noem eens een nummer of stuur eens een link. Dan weten we hier beter wat je bedoelt.

Volgens mij bedoeld hij gewoon een delay pedaal.

Harry
7 juli 2010, 12:03
ik kan Master of Puppets niet spelen, ben ik nu een slechte gitarist? :dontgeti:




(wat is Master of Puppets eigenlijk?)

universe777
7 juli 2010, 12:15
Da's een Metallica nummer. Titelsong van hun derde plaat. Bijna volledig in downstrokes gespeeld op een rap tempo. Knappe vent als je dat al fingerpickend na een halfjaartje onder de knie hebt. (er zit wel een clean intermezzotje in, wat op de plaat fingerpicking is)

hezz
7 juli 2010, 12:46
Volgens mij typisch weer zo'n situatie van de termen niet kennen van een gitarist zijn, waar je natuurlijk ook in één snelle klap je onkunde laat zien. Geef dan maar gewoon toe dat je nog een beginner bent in plaats van trots te zitten volhouden. Maar de TS is natuurlijk geen beginner, want hij speelt ál een héél half-jaar akoestisch en kan *:cheerup::cheerup::cheerup:* Master of Puppets spelen!

Goed dan, even serieus. Volgens mij bedoel refereer je naar het tapping en heb je er moeite mee clean dat strak klinkend te krijgen, een high-gain distortion/overdrive pedaaltje should do the trick. Maar die had je sowieso al nodig om de slagpartij correct te laten klinken. Master of Puppets clean spelen klinkt natuurlijk nergens naar.

EuroCinema
7 juli 2010, 13:11
:ok: En wat is er mis mee om een beginner te zijn? Ik kreeg m'n eerste akoestische op mijn 9de, ben nu 37, heb een plaatje gemaakt, veel opgetreden en voel me nog heel vaak een beginner. Ik ben best een eindje met blues, funk en jazz, maar dan hoor ik weer een country-gitarist of flamenco of een geweldige slide-partij.... Er is zo ongelooflijk veel te leren op dit instrument!

Rembull1980
7 juli 2010, 13:13
Gewoon een multi effect pedaaltje zoals de Boss ME-25 of ME-50.

Kies vervolgens voor het juiste distortion effect voor een vet Metallica geluid. Fingerpicking zoals Kirk het doet kan je daarmee goed naspelen.

Deze jongen heeft gewoon distortion pedaal op de versterker en speelt Kirk na (Kirk's deel). Overdrive ofwel distortion wordt door Kirk gebruikt in combi met een Wah Wah pedaal (niet alle Metallica nummers).

Het meeste zit hem wel in de vingers.. niet je effecten.

http://www.dailymotion.com/video/x5z735_master-of-puppets-cover-by-candarks