PDA

View Full Version : Hoe een stopcontact aarden? en/of versterker zelf?



iam
29 april 2003, 15:25
Mn stopcontact is niet geaard en daardoor wat ruis op mn versterker... hoe fix ik dit zelf?

Mikeee
29 april 2003, 16:08
Interessante vraag. Dit vraag ik mij al een hele poos ook al af (of het uberhaupt iets uitmaakt m.b.t. ruis dus).

In mijn studentenflat heb je ook maar 1 of 2 geaarde stopcontacten (bij de wasmachine, schijnbaar is dat verplicht ofzo).

Voor al mijn elektronica (computer, stereo enzo) heb ik het volgende gedaan:
1 goede "Surge suppressor" gekocht en een lange stuk aarddraad (van dat geel-groene met dikke koperen kern).

Aan de surge suppressor zit zo'n stekker:
http://www.kabelwinkel.com/easyshop/e31_8.jpg
Vervolgens heb ik de aarddraad alvast aangelegd tot in de wasmachine kamer. In de "gat" (zie foto) heb ik een klein dubbelgevouwen stuk van uiteinde van het koperen draad ingeklemd.
Aarddraad plat tegen de plastic contactvlak van de stekker gedrukt (eigenlijk gevouwen want dat koper blijft goed in vorm) en met "Rip-ties" de twee kabels tot 1 samengevoegd.
Hope this helps.
//edit
Ik weet dat dit werkt omdat er op die surge suppressor zelf wat lampje zitten om te waarschuwen als de aarding verkeerd zit.
Deze: http://apc.com/products/family/index.cfm?id=177


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mikeee op 2003-04-29 16:14 ]</font>

Fvddungen
29 april 2003, 16:15
Je kunt heel makkelijk een aarddraad aanleggen door de aarde van je stekker te verbinden met je cv. Wel de verf van je cv er af krabben als die geverfd is (alleen dat stukje waar de draad aan komt).

Swan
29 april 2003, 17:37
ja ik heb t zo gedaan als Quint...wel uitkijken dat je draadje niet de polen van je stopcontact aanraakt dan krijg je enigzins kortsluiting en dat kost je wat stoppen (spreek uit ervaring) :grin:

mathe
29 april 2003, 18:37
Op 2003-04-29 16:15, schreef Quint:
Je kunt heel makkelijk een aarddraad aanleggen door de aarde van je stekker te verbinden met je cv. Wel de verf van je cv er af krabben als die geverfd is (alleen dat stukje waar de draad aan komt).


Geen goed idee.
Radiatoren zijn niet altijd geaard namelijk. En zelfs al zijn ze dat wel mag je er niet van uitgaan dat het elektrisch voldoende aarding betreft.
Volgens de normering mag een geaarde aansluiting alleen gebruikt worden wanneer deze is beveiligd met een zgn. aardlekzekering.

Marc

iam
29 april 2003, 18:39
mathe hoe los ik het dan wel op? ik kom namelijk wel een beetje zot van het geruis (en wil mn kotbaas er niet van informeren dat ik een 100!watter staan heb :/)
mvg,
Koen

mathe
29 april 2003, 18:50
Makkelijke manier: Geaard verlengsnoer of haspel nemen en deze op een geaarde groep aansluiten.
Moeilijke manier: Elektra groep waarop je de versterker wilt gaan aansluiten veranderen in een groep met aardlek. Aarde draad trekken naar de betreffende wandcontactdoos.
Nadeel is dat je hiervoor in de groepenkast moet werken en dus wel enige kennis van elektrotechniek nodig hebt.
Ofwel: Koop een (geaard uiteraard) haspel en je bent klaar!
Marc

Edit: Ik dacht trouwens dat in België de wcd'en altijd geaard moesten zijn...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mathe op 2003-04-29 18:53 ]</font>

iam
29 april 2003, 18:52
geaarde haspel? wat is een haspel?
verlengen kan ik niet of ik moet naar helemaal naar beneden...

mathe
29 april 2003, 19:01
Dit is een haspel:
http://static.manutangroup.com/OIB/picts/ST_OI_3593-blackmaster.jpg

Marc

Fvddungen
29 april 2003, 19:55
Heb je geen electricien in je familie/vriendenkring? Soms liggen her en der in de leidingen gewoon loze aardlekkabels. Zo heeft mijn broer ook een geaard stopcontact aangelegd door een draad in de lampenaansluiting in het plafond te verlengen.

Kjiratsiekoedel
1 mei 2003, 15:48
Ach, officieel is een verwarming niet geaard, maar meestal kan het wel via de verwarming.

Volgens mij kan je het zo testen:

1. neem een batterij van 6V of 2x 6V=12V
2. sluit één pool aan op de verwarming
3. sluit een voltmeter aan op de pool die is overgebleven en op de verwarming
3. geeft hij 0V aan => niet geaard, geeft hij 6V of 12V aan => wel geaard

Fvddungen
1 mei 2003, 16:03
Volgens mij test je zo alleen maar over een CV geleidt en dat doet elke metalen cv wel. Dat heeft niks met aarding te maken.

Dirk_Hendrik
1 mei 2003, 16:06
Op 2003-04-29 19:01, schreef mathe:
Dit is een haspel:
http://static.manutangroup.com/OIB/picts/ST_OI_3593-blackmaster.jpg

Marc

LOL

Franc
2 mei 2003, 16:27
Op 2003-05-01 16:03, schreef Quint:
Volgens mij test je zo alleen maar over een CV geleidt en dat doet elke metalen cv wel. Dat heeft niks met aarding te maken.


Als je nou de de ene pin van je multimeter in de grond steekt en de andere aan de batterij houdt :grin:
LOL
Als je dan 6V hebt is je CV geaard...

Volgens mij hoort een CV geaard te zijn omdat er water doorheen stroomt enzo.
Ik heb ook de leidingen van m'n douche moeten aarden die uit de boiler komen.
Maar tis niet echt mijn terrein.

mathe
2 mei 2003, 21:16
Komt omdat het een 'natte groep' betreft. Hier moet alles geaard worden.

Marc