PDA

View Full Version : Microfooningangen mixer



Keevinkos
1 juli 2010, 17:13
hallo gitaarnetters,

Met onze band moeten wij het voorlopig even doen met een klein 4 kanaals mixertje (2 met microingangen en 2 stereokanalen). Alleen als we de microfoon met een echte microfoonkabel in de microingang van de mixer doen, is het geluid van de microfoon veel zachter dan als ik met een andere kabel de lijningang gebruik. Hoe kan dit, en hoort dit zo? Waar zijn de microfooningangen eigenlijk voor, wat is het verschil?

thank joe;)

ACSlater
1 juli 2010, 22:08
hallo gitaarnetters,

Met onze band moeten wij het voorlopig even doen met een klein 4 kanaals mixertje (2 met microingangen en 2 stereokanalen). Alleen als we de microfoon met een echte microfoonkabel in de microingang van de mixer doen, is het geluid van de microfoon veel zachter dan als ik met een andere kabel de lijningang gebruik. Hoe kan dit, en hoort dit zo? Waar zijn de microfooningangen eigenlijk voor, wat is het verschil?

thank joe;)

In principe zou de XLR (microingangen zoals jij ze noemt) luider moeten kunnen dan de lijningang. Het volume van de XLR kun je aanpassen met de gain knop. Deze moet zo hoog mogelijk staan maar niet te hoog want dan krijg je vervorming. Als het te hoog staat dan licht er normaal gesproken een rooie led op (clip)
Het klinkt misschien gek maar microfooningangen zijn voor microfoons en lijningangen voor geluidsbronnen die een signaal op lijn niveau geven.

Keevinkos
2 juli 2010, 09:03
ik heb ook met de gain knoppen gespeeld, maar toch gaan de microingangen als ik die gebruik zachter dan wanneer ik de lijningangen gebruik...:makeup:

Arvoitus
5 juli 2010, 14:12
Wat voor een microfoon en mengpaneel gebruik je?

Keevinkos
6 juli 2010, 18:53
de micro die we toen gebruikten was een shure. het mengpaneel is een 4 kanaals van Samson. maar donderdag krijgen we een nieuw setje micro's binnen van Samson, daar ga ik ff mee experiemteren en dan horen jullie weer!

Highway49
13 juli 2010, 16:57
Wat had je op de lijningang aangesloten op dat moment? Een laptop/mp3 speler ofzo?

Als die bron al knetter hard staat is dat misschien de reden? Komt ie al veel harder de mixer binnen.

Keevinkos
14 juli 2010, 21:17
op het lijnkanaal was niks aangesloten...

we hebben de nieuwe mic's binnen en weer ff geprobeerd. Maar weer hetzelfde, de line ins gaan harder dan de mic ins. Kan dit, of is er ergens iets mis met het ding?

Han S
14 juli 2010, 21:33
Kan zijn dat er iets mis is met het apparaat, de microfooningangen zijn veel gevoeliger dan de lijn ingangen en dus zou een microfoon op een lijn ingang veel zachter moeten zijn inplaats van andersom. Zijn de microfoonkabels in orde? XLR 3 is gebalanceerd, dus twee signaaladers en een mantel/afscherming.

Keevinkos
14 juli 2010, 23:48
de kabels zijn goed...:makeup:

maar ik kwam er net achter dat de microingang van het 2e kanaal helemaal niks doet. Dus het zal wel kapot zijn...:soinnocent:
We moeten het de komende tijd nog maar even met de lijningangen doen, nog een paar optredens en dan kopen we een nieuw en uitgebreider mengpaneel!:seriousf:

jannest
15 juli 2010, 14:39
heb een "aantal" keren per ongeluk ,gitaren, micro's, bassen ,in de line in van een mixer gestopt
komt je geluid niet ten goede op z'n zachtst gezegd
ik zou er niet mee op een podium gaan staan


zou er op z'n minst een goedkope pre amp tussen zetten
zoiets als de Behringer Tube ultragain mic100
zeker tweedehands niet duur
en altijd beter dan niks imho

Keevinkos
15 juli 2010, 18:10
ja het klopt, het is niet ideaal. Gelukkig hoeven we hem alleen maar in de oefenruimte te gebruiken voorlopig!:seriousf: dan sparen we even door voor een nieuwe en uitgebreidere mengpaneel:hippie: we hebben net nieuwe mic's gekocht, dus de pot is weer even leeg...