PDA

View Full Version : Rack pre-amp?



lindstrom
1 juli 2010, 11:57
Bestaat een single channel pre-amp voor een rack situatie? moet een goede clean zijn..

en wat kost zoiets?

tommus42
1 juli 2010, 12:09
Zal wel niet, iedereen bouwt er een lead channel in. Peavey TG-raxx is een single channel, maar volgens mij gebouwd om een goed overstuurd geluid te krijgen. Er staat op marktplaats een Soldano sp-77, 2-kanaals, maar wel een aardig clean denk ik.

paulusdeBKB
1 juli 2010, 18:05
De Mesa/Boogie Studio preamp en de Groove Tubes Trio preamp staan bekend om hun goede clean. Reussenzehn maakt een (naar het schijnt) uitstekend Fender-achtig preampje, daar is hier al eens over geschreven. Lees je hier maar eens in: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=71461&page=2

Ik kan me ook nog een 20 jaar oude review in Music Maker herinneren van een solid state preamp van Pearce. Scheen ook geweldig te zijn voor clean.

Liquid_Metal
1 juli 2010, 20:03
Ik heb de Trio en die heeft inderdaad een geweldig clean. Maar die heeft drie kanalen en zoals gezegd, de meeste amps hebben dat. Maar afgezien van eventueel de hogere prijs: je hoeft ze niet te gebruiken :).

maestro_nl
2 juli 2010, 07:59
De GT Trio heeft heel dik clean wat leuk is voor jazz/blues.

Soldano SP77 heeft kil plat clean.

De M/B Studio klinkt dunner, meer 'chime', meer Hi-Fi, meer L.A.
Mooiste clean wat mij betreft uit een 19" rack.

peter_heijnen
2 juli 2010, 09:23
De allerbeste eenkanaals clean buizenpreamp voor 200 euro is -PdBKB noemde hem al- de Reussenzehn Blackface. Ik heb de trio -superpreamp- gehad en de blackface heb ik nog steeds. ;)

Echter, de BF is niet 19". Neemt niet weg dat je de BF en zijn losse 12vAC adapter makkelijk in je rack zult kunnen schroeven/plakken/velcroën.

De BF is oorspronkelijk bedoeld voor echt clean en houdt niet echt van scheurpedalen, daarvoor is er wel een mod (http://www.youtube.com/watch?v=YYJAwP9kF0o) beschikbaar.

tommus42
2 juli 2010, 10:40
Klinkt niet verkeerd! Heb je het schema misschien? Of is het een exact kopie van Fender? En welke dan?
Ik overweeg een voorversterker te bouwen met het lead kanaal van een Engl 530, en een Fender clean kanaal.

peter_heijnen
2 juli 2010, 12:25
Nee geen schema, en geen idee of het een kopie is.

tommus42
2 juli 2010, 12:33
Okee, geeft niet, ik ga maar uit van het schema van een oude twin reverb.

Chiel
2 juli 2010, 13:26
Beste clean 19" die ik heb gehad is de CAE 3+ SE. En dan nog niet eens met de blackface mod!

vincentvdlocht
2 juli 2010, 13:57
Je kunt ook kijken naar de preamp van Ernst Fliek: The rover.

Erg goed clean kanaal, maar kan ook met een licht randje als je dat zou willen. Een zeer diverse pre-amp.

Rectifier
22 juli 2010, 22:47
Mesa Formula, komt het meest in de buurt van een Fender buizenbak.
Ik heb altijd Fender buizenamps als referentie voor mijn clean gehad en veel lijkt erop maar veel haalt het niet qua dikte/warmte. Ook je eindbak bepaalt uiteraard je sound.
Maarrrrrr ik heb nog nooit een 19" preamp gehad/gehoord/gezien die exact klinkt zoals een Fender Twin of Deluxe. Met welke eindtrap dan ook.
Alle 19" klinkt gewoon dunner.

Michael AE
23 juli 2010, 03:21
Niet de meest nuttige reply ooit, maar ik heb een aantal jaren geleden veel gelezen en gehoord over een bass preamp die als een blackface fender klonk.

Mijn geheugen laat me in de steek, dus ik weet helaas het type (en ik kan me ook nog eens vergissen in het merk) niet meer, maar het was volgens mij een SWR 1he preamp die echt helemaal te gek klonk voor clean. Een maat van me had er één in zijn rack. At pedalen als een ongestelde vrouw chocolade eet en had echt een heerlijk glazig maar vet clean geluid.

LordRiffenstein
23 juli 2010, 08:31
Niet de meest nuttige reply ooit, maar ik heb een aantal jaren geleden veel gelezen en gehoord over een bass preamp die als een blackface fender klonk.

Mijn geheugen laat me in de steek, dus ik weet helaas het type (en ik kan me ook nog eens vergissen in het merk) niet meer, maar het was volgens mij een SWR 1he preamp die echt helemaal te gek klonk voor clean. Een maat van me had er één in zijn rack. At pedalen als een ongestelde vrouw chocolade eet en had echt een heerlijk glazig maar vet clean geluid.

Alembic heeft een geweldige preamp die ook voor gitaar als cleane sound super is maar die preamps zijn zeer moeilijk te vinden. Ik heb ook ooit iemand met een Hartke top gezien die hij gebruikte voor z'n cleane sound, denk Reb beach bij Whitesnake.

J-P
23 juli 2010, 08:59
Staat er toevallig 1 te koop op Ebay.de, Yoeri:

http://cgi.ebay.de/Alembic-F-1X-Bass-Preamp-/300447537215?cmd=ViewItem&pt=Amps&hash=item45f411983f

Michael AE
23 juli 2010, 17:03
Ja, die bedoelde ik! Thanks Yoeri. Hoe ik in godsnaam bij SWR kom is me een raadsel.

LordRiffenstein
24 juli 2010, 11:56
Staat er toevallig 1 te koop op Ebay.de, Yoeri:

http://cgi.ebay.de/Alembic-F-1X-Bass-Preamp-/300447537215?cmd=ViewItem&pt=Amps&hash=item45f411983f

Dat is de pre die ik bedoelde, speelde vroeger met een bassist die deze gebruikte en heb mijn gitaar er enkele keren ingeplugd en dat klonk prima.

550euro is op zich niet verkeerd maar uiteraard heb je dan enkel een clean.

Liquid_Metal
25 juli 2010, 17:09
Dat is de pre die ik bedoelde, speelde vroeger met een bassist die deze gebruikte en heb mijn gitaar er enkele keren ingeplugd en dat klonk prima.

550euro is op zich niet verkeerd maar uiteraard heb je dan enkel een clean.

Lijkt mij een prima preamp, maar ik zou persoonlijk toch voor bv een Groove Tubes Trio gaan. Die zijn meestal rond dezelfde prijs en hebben meer kanalen, die zul je vast wel eens gebruiken. En ik vind het clean fantastisch.