PDA

View Full Version : Trussrod vraagje



P-Five
1 juli 2010, 11:46
Als je een trussrod aan beide zijden kunt afstellen, werken beide zijden dan identiek: aandraaien betekent vlakker, losdraaien holler? Of is de functie van elke kant anders: aandraaien bovenkant: strakker en aandraaien onderkant losser?

Het gaat om een vintage Hagstrom Swede. Die heeft aan de bovenkant van de nek én aan de onderkant (dat deel dat in de body wordt geschroefd) een inbus zitten.

Wiellem
1 juli 2010, 12:05
http://www.rinzesgitaarweb.nl/?Doe_%27t_zelf:Afstellen

P-Five
1 juli 2010, 12:28
http://www.rinzesgitaarweb.nl/?Doe_%27t_zelf:Afstellen

Leuk...

Meestal heeft een nek maar 1 stelmoer of inbus: bij de kop OF bij de body.
Mijn nek heeft ze beide. Ik weet hoe ik een nek moet afstellen ;-)

Mijn vraag is of beide hetzelfde werken... ik wil de nek meer up-bow geven maar dat lukt niet. De bovenste inbus zit al helemaal los. Als ik nu de inbus bij de body strakker zet, wordt de hals dan ook vlakker? Lijkt mij van wel maar om het te testen moet ik de hals uit de gitaar schroeven en ik heb hem net met veel moeite perfect afgesteld. Nou ja... op de holling van de hals na. Die vind ik te vlak...

aaronstonebeat
1 juli 2010, 23:04
Na heel even googlen, weet ik dat Hagstrom claimt een truss rod te hebben die door de hele hals loopt hetgeen ze de mogelijkheid geeft heel dunne halzen te maken (ook nog eens van een speciaal 'houtproduct').

Nu zie ik zelf totaal niet in waarom je op een dunnere hals sneller zou kunnen spelen dan op een dikkere (dat beweert men daar); althans zolang je vingers er met goed fatsoen omheen passen. Maar dit terzijde.

Ik vermoed ten zeerste dat het een single action truss rod is; dat de moer aan de kop bedoeld is om de zaak af te stellen en die aan de onderkant, tja, misschien een gevolg van de manier waarop ze ze maken.

Is het zo'n H-channel geval? Ik vind daar wel plaatjes van maar ik zie dan geen inbusmoer. Als het de mijne was, schroefde ik de hals ervan af en probeerde het gewoon; zoveel werk is dat niet.

Hoe hol is de hals? Als je een snaar indrukt op de 1ste en de 17de fret, wat is dat de afstand tussen de snaar en de 7de fret?

Als je de snaren los draait, staat de hals dan hol, recht of bol?

Met dikkere snaren trek je de hals een beetje holler. Maar misschien wil je geen dikkere snaren?

P-Five
1 juli 2010, 23:45
Het is inderdaad zo'n H-geval. Die zorgt ervoor dat de hals niet vervormd en dat klopt ook. Als de snaren eraf zijn staat de hals perfect vlak. Met de spanning erop is de ruimte bij de 7e fret 0,005 inch oftewel 0,125 mm. Ik heb 4 Swedes (De eerste versie, de tweede versie, een Patch 2000 en de laatste versie en ze hebben allemaal dezelfde relief in de nek: 0,005 inch. Van de eerste versie en van de Patch 2000 kan de nek los. Bij de tweede versie zit die gelijmd (ik heb gelezen dat Hagstrom de nekken zou lijmen op de latere versies om de stabiliteit te verhogen) en bij de laatste versie weet ik het niet... nog niet geprobeerd... En nu wel: bij de laatste versie is de hals ook gelijmd.

Dat betekend dat alleen bij de eerste versie en de Patch 2000 de nek los kan. Dan neem ik aan dat een relief van 0,005 inch helemaal niet gek is voor een Swede.

Ik heb dikkere snaren op een Ibanez gezet om de hals holler te krijgen. Ging van een setje 0.10 naar 0.12 maar dat scheelde echt niks...

aaronstonebeat
2 juli 2010, 00:20
Lijkt me inderdaad redelijk vlak dan. Wat mij betreft zou de relief wel het dubbele kunnen zijn.

Lastig probleem zo te lezen. Misschien de brug een pietsie hoger dan? Of toch bij gelegenheid proberen of die moer onderaan iets doet. Nogmaals, zoveel werk is het niet om een hals te demonteren.

P-Five
2 juli 2010, 09:15
Lijkt me inderdaad redelijk vlak dan. Wat mij betreft zou de relief wel het dubbele kunnen zijn.

Lastig probleem zo te lezen. Misschien de brug een pietsie hoger dan? Of toch bij gelegenheid proberen of die moer onderaan iets doet. Nogmaals, zoveel werk is het niet om een hals te demonteren.

Ik stel mijn gitaren inderdaad af op het dubbele: 0,010 inch oftewel 0,25 mm. Bij de Swedes vind ik hier en daar wel een hoge fret maar die vind ik eigenlijk wel op al mijn gitaren. Over het algemeen spelen de Swedes best lekker. Vrij licht maar door de vlakke hals gaan ze wel snel "ratelen". Alle snaren kletteren op de frets om het maar zo te zeggen. Dat merk je overigens alleen als je onversterkt speelt. Via een versterker merk je daar niks van...

En de brug staat al vrij hoog... Hoe vlakker de hals, deste hoger moet de brug om de "juiste" afstand van 2 mm/1,50 mm bij de 12e fret te krijgen.
Ik heb zefs sommige brugzadels moeten verhogen om de juiste radius in de brug te krijgen...

TijmenSarneel
19 juli 2010, 21:08
Ik wil even een bestelling gaan doen voor mijn zelfbouw voor een les paul

Maar http://guitarsupplies.nl/index.php?item=&action=page&group_id=10000067&lang=NL
Zoveel trussrods...
Er zijn zoveel verschillende, wat word er meestal gebruikt, wat is er fijn voor een Lp?