PDA

View Full Version : MA haze + ?? cabinet



Ijselrobo 07
1 juli 2010, 07:19
Hoi allemaal,,


Deze zomer ga ik naar de Musicstore in köln, om daar een nieuwe versterker uit te kiezen.
Mijn buget gaat tot maximaal 1.200 euro.
En het liefst wil in een marshall versterker, want goede kennissen hadden ook een marshall, en dat was voor mij gewoon geweldig om op te spelen.
Maar een versterker kan ik niet hard laten gaan bij mij thuis (door de buren), maar ik sta vaker op een podium, waar ik wel genoeg power moet hebben.
Ook houdt ik van groot, dus wil ik sowisow een Head met een cabinet.
Maar mijn vraag is nu;
kan ik een "Marshall 15 Haze Head" aan een "Marshall 4X12 1960TV cabinet" koppelen,
(15 watt buis = ongeveer 150 watt gewoon, de box is 100 watt greenback speakers, dus dat kan kwa watt's bij elkaar passen.)

Maar kan ik deze combinatie maken?
En kan iemand mij uitleggen wat nou 'Greenback Speakers' zijn, en of ze beter zijn dan de normale speakers die bijvoorbeeld in de M412A/B cabinet's van marshall zitten...


Groetjes van,
Ijselrobo 07

macwilliams
1 juli 2010, 07:25
15 watt buizen staat niet gelijk aan 150watt "gewoon" waarmee je waarschijnlijk transistor bedoeld. Of de greenbacks voor jou zullen voldoen is een kwestie van smaak en speelstijl dus gewoon gaan proberen. Ik heb zelf ook greenbacks en ze voldoen prima voor mij.

Ook die 15watt amp kan voldoen, afhankelijk hoe hard het moet gaan en hoeveel headroom je nodig hebt.

Mr. Dynamite
1 juli 2010, 11:05
Ja je kunt een 15 watt amp gewoon aan een 4x12 hangen hoor. Als hij het toelaat zelfs aan een 8x12, mits de impedantie klopt ;)

OJee
1 juli 2010, 11:40
Ik zou voor die 1200 euro even verder kijken dan die Haze. Voor dat bedrag kan je een veel betere Marshall kopen.

Ojee

tommus42
1 juli 2010, 11:48
Over de MA hoor ik veel slechte berichten, maar die Haze is toch wel okee, of ook niet?? Hoe dan ook, leuke zoektocht voor dat geld.

muziekschuur
1 juli 2010, 12:03
Marshall MA50 of MA100 met een 4x12 naar keuze is een mooie combinatie.

Ze gaan even hard maar de 50 heeft minder headroom dan de 100. Maar de 50 weegt dan weer minder (kan een keuze/voordeel zijn).

http://www.thomann.de/nl/marshall_mr1960av_b_stock.htm

http://www.thomann.de/nl/marshall_ma50h.htm

475 euro voor een 50 watt buizentop. En dat met een 4x12 of 2x12
zoals deze
http://www.thomann.de/nl/marshall_2061cx.htm
(500 euro voor een 2x12 die ongeveer net zo groot is als een 4x12. Je krijgt dan een lichter gewicht met de uitstraling van een 4x12 (en qua sound is een 4x12 niet luider ofzo). De 2x12 ziet er wat mij betreft mooier uit. Maar goed.

http://www.youtube.com/watch?v=oNcDVstdVac

Ijselrobo 07
1 juli 2010, 20:25
Hey allemaal,,

Uit de reacties kan ik halen, dat ik een 15 Haze head kan koppelen aan een 4x12 box, en dat ik eigenlijk verder dan de haze moet zoeken,
maar het probleem is, ik heb de MA50H al gehoord, en ik vond die ook geweldig klinken, maar het probleem is dat ik een kamer van ongeveer 2,5 meter breed, 4 meter lang, en 2,5 meter hoog heb,
met natuurlijk een groot bureau, een bed, klerenkast, versterker/boxen hoek ect. ect. ect.
Dus nu wil ik ook wel iets beters dan de haze, maar dat is allemaal 50 en 100 watt buis, dus daar kan ik niks mee op mijn kleine kamertje. (en mijn kamer ligt naast de woonkamer van de buren...:()
maar voor concerten moet ik genoeg power hebben.

dus misschien weet iemand een goede oplossing hiervoor?

tommus42
1 juli 2010, 20:35
Misschien een power attenuater of een post phase-inverter master volume, is erg makkelijk in te bouwen.

Thyrif
1 juli 2010, 20:59
Mijn 20 watt versterker gaat thuis hooguit op 1 watt ofzo, maar is voor optredens in principe luid genoeg (dan kan je em juist lekker opendraaien, maar verlies je wel een stukje clean). Zelfs in kleinere tentjes is er al veel gemic'ed, dus heb je je amp alleen nodig voor een stukje podium-volume. In principe is 20/30 nogsteeds genoeg om het zonder mics te doen in een kleine kroeg.

Wat veel meer uitmaakt is de sound van je amp, en of dat jou lekker ligt. De MA series heb ik verschillende dingen over gehoord, de haze alleen maar lof. Maar gezien je budget zou je ook nog naar wat anderen kunnen kijken denk ik. En wees niet bang om (al was het alleen voor de vergelijking) wat andere heads in je budget te proberen.

Succes!

Edit:
Lees trouwens net dat je een strat en een tele hebt, kan ik hier uit opmaken dat je meer de blues(/rock) sound op wilt? Dat is ook een belangrijke afweging bij het kiezen van een versterker.

OJee
1 juli 2010, 21:10
dus misschien weet iemand een goede oplossing hiervoor?

Koop er een klein buizenbakje bij. Kost nog geen 200 euro. Bedenk dat zelfs een 5 watt buizenversterkertje op vol volume binnen een kwartier de politie aan de deur bezorgd. Ik neem mijn 5 watt peavey wel eens mee naar de repetitie en sluit hem aan op een 4x12 Marshall Cab. Maar zelfs daar kan ik hem nooit meer dan 1/3 openzetten. En we hebben een fanatieke drummer!

Die enorme vermogens waren leuk in een tijd dat je met je gitaar versterker de hele zaal moest bereiken. Wij spelen altijd via onze eigen PA. Mijn 100 watt Marshall hoeft dus alleen maar het podium geluid te verzorgen en staat dus altijd minimaal :-(

Ik denk dus dat je voor optredens helemaal niet zo'n hoog wattage amp hoeft te hebben. En zeker als je een buizenamp koopt, kan je beter maar wat onderbemeten zijn. Dan kan je die buizen lekker op hun flikker geven door je amp op 10 te zetten!

Ojee

Ijselrobo 07
1 juli 2010, 21:15
Dat is wel een goed idee ^^
Maar dan zit ik weer met te weinig plaats in mijn kamer.
Want ik ben het met je eens dat je je versterkers niet snel op vol volume kunt draaien.

Maar kan iemand me een schets maken hoe zo'n haze head eruit ziet op een marshall 1960TV kabinet???
want ik kan wel op internet kijken, maar wie zegt dat de maat van de versterker daarop kloppen?

nielsnielsniels
1 juli 2010, 22:07
PM gestuurd Ijselrobo, check je inbox. :)

Rutger Molenberghs
1 juli 2010, 23:29
Dat is wel een goed idee ^^
Maar dan zit ik weer met te weinig plaats in mijn kamer.


Ideaal voor weinig plaats: de Laney Cub 10. ~€180, 10watt en past letterlijk in een nachtkastje! Hang er een tubescreamer (ik gebruik een Bad Monkey bij de mijne) voor en je hebt een geweldig geluid op slaapkamervolume.
Dan kun je voor in de band iets zwaarders kopen zonder thuis met volumeproblemen te zitten.

TimS
2 juli 2010, 15:09
Ik denk dat je met een Haze 15 niet echt veel ruimte bespaard tov een normale top als je er toch een 4x12 cabinet onder hebt staan...

Ijselrobo 07
3 juli 2010, 08:04
hey allemaal,,

het viel mij laatst op dat de gitarist van 'Billy Talent', genaamd 'Ian D'sa' 2 versterkers achter zich heeft staan. de 4x12 boxen zijn van marshall, maar het merk van de top's, en welke het nou zijn, daar kom ik niet achter..

kan iemand mischien ontdekken welke head's hij heeft?

Grtz. From Ijselrobo 07

wytz
3 juli 2010, 10:14
Nog nooit van die jongens gehoord, maar goed. Hij gebruikt Stephenson amps (zie http://www.youtube.com/watch?v=fziBvnGuAJM). Liggen denk ik niet helemaal in jouw prijscategorie: http://www.stephensonamps.com/old/home.htm
Een 40 watt topje kost je 7000 euro!