PDA

View Full Version : 25/30 watt buizen versterkers?



scream0666
1 juli 2010, 07:08
Hallo allemaal,

Ik ben sinds vandaag opzoek naar een 25 of 30 watt buizen versterker.
Dit komt omdat ik drop B wil gaan spelen en ik hiervoor een groot bereik nodig heb als ik de versterker hard wil zetten(bijvoorbeeld bij een optreden).

Mijn vraag is nu onder welke merken ik hiervoor het beste kan kijken en hoeveel deze ongeveer kosten.
Ik weet niet zo geweldig veel van versterkers af en daarom kom ik er niet uit via de sites van bekende merken.

Alvast bedankt,

Scream0666

Chris Winsemius
1 juli 2010, 09:13
Meestal kun je dan beter kijken voor 50 of 100 Watt imo.

Kijk gewoon of een versterker voor jou goed werkt/klinkt met jouw gitaar en jouw dropped tuning. Luidheid is ook weer afhankelijk v/h rendement v/d speakers trouwens zodat je 'n lichtere versterker met rendements speakers beduidend harder kunt laten klinken.

Voor 'n advies is een budget-indicatie wel handig maar je hebt op dit moment nieuwe amps met buizen vanaf +/- 400 euro en als je top spul wilt dan zul je vaak rond de 1500/2000 beginnen.

Ga vooral af op je eigen oren.

scream0666
1 juli 2010, 09:22
Meestal kun je dan beter kijken voor 50 of 100 Watt imo.

Kijk gewoon of een versterker voor jou goed werkt/klinkt met jouw gitaar en jouw dropped tuning. Luidheid is ook weer afhankelijk v/h rendement v/d speakers trouwens zodat je 'n lichtere versterker met rendements speakers beduidend harder kunt laten klinken.

Voor 'n advies is een budget-indicatie wel handig maar je hebt op dit moment nieuwe amps met buizen vanaf +/- 400 euro en als je top spul wilt dan zul je vaak rond de 1500/2000 beginnen.

Ga vooral af op je eigen oren.

Bedankt voor de reactie:).
Ik heb nu een VOX VR30 maar deze kan het geluid niet aan(heb het nagevraagd bij de gitaarshop). De verkoper adviseerde me als ik het volume harder wil zetten ik hiervoor een 25/30 watt buizen versterker zou moeten aanschaffen.
Mijn budget ligt onder de 1000 euro.

Welke merken/types zou jij me aanraden?

OJee
1 juli 2010, 11:01
Bedankt voor de reactie:).
Ik heb nu een VOX VR30 maar deze kan het geluid niet aan(heb het nagevraagd bij de gitaarshop). De verkoper adviseerde me als ik het volume harder wil zetten ik hiervoor een 25/30 watt buizen versterker zou moeten aanschaffen.


Wat een raar advies. Typisch een verkoper. Heb je zelf al eens tijdens een repetitie geprobeerd hoe hard dat ding van je kan? En kwam je toen onvoldoende door de mix? Volgens mij is zo'n VOX 30 watt en das heel wat. Als je graag 1000 euro aan een nieuwe versterker wil uitgeven, mij best, keuze zat. Ga bij Feedback (of een andere zaak) eens wat dingen proberen.

Ojee

Buzzel
1 juli 2010, 12:47
Als je het goed wil doen ga je naar duitsland naar musicstore of Thomann (HUGE winkel)

Laat feedback in het niet, stuk meer om te testen :ok:

scream0666
1 juli 2010, 14:11
Ik heb nog niet gerepeteerd met deze versterker. Eigelijk staat het daar boven een beetje fout qua optredens, mij gaat het er namelijk om dat ik gewoon kan spelen zonder dat dadelijk ineens mijn speaker springt door die lage tonen.

Als ik tijdens het spelen in drop B de VOX omhoog draai begint hij een beetje te kraken zoals dat gebeurd bij een hoofdtelefoon als je hem te hard hebt staan. Ik maak me daarom erg zorgen dat ik over een paar weken/maanden mijn VOX kan weggooien wegens een kapotte speaker.

Heeft misschien iemand advies over versterkers:

- tot €1000
- Buizen 25 watt(natuurlijk mag meer ook)
- Geschikt voor metal(core)
?

Alvast bedankt

Ibanez666
1 juli 2010, 14:13
Ik heb nog niet gerepeteerd met deze versterker. Eigelijk staat het daar boven een beetje fout qua optredens, mij gaat het er namelijk om dat ik gewoon kan spelen zonder dat dadelijk ineens mijn speaker springt door die lage tonen.

Als ik tijdens het spelen in drop B de VOX omhoog draai begint hij een beetje te kraken zoals dat gebeurd bij een hoofdtelefoon als je hem te hard hebt staan. Ik maak me daarom erg zorgen dat ik over een paar weken/maanden mijn VOX kan weggooien wegens een kapotte speaker.

Heeft misschien iemand advies over versterkers:

- tot €1000
- Buizen 25 watt(natuurlijk mag meer ook)
- Geschikt voor metal(core)
?

Alvast bedankt

Ik zou sowieso mn bas (eq) er niet teveel indraaien, welke versterker dan ook. Klinkt toch voor geen meter?

Lexvandoef
1 juli 2010, 14:19
Ik zou sowieso mn bas (eq) er niet teveel indraaien, welke versterker dan ook. Klinkt toch voor geen meter?

Hangt echt helemaal van het circuit/versterker af hoor...

Ken veel versterkers die met de bas op 0 als een schel blikje gaan klinken, je moet met je oren je amp afstellen he, niet met je ogen ;).

Steven Otto
1 juli 2010, 14:28
Heeft misschien iemand advies over versterkers:

- tot €1000
- Buizen 25 watt(natuurlijk mag meer ook)
- Geschikt voor metal(core)
?

Alvast bedankt
Ik zou zeggen; houd de tweedehands markt in de gaten en check de volgende versterkers:

Peavey 5150/6505
ENGL Fireball/Powerball/Blackmore
Randall XL serie
Laney en Laboga

Zoals al eerder geopperd, ga lekker wat versterkers uittesten. Dan weet je wat je wil.
Met een 2x12 cab met Celestion V30's zit je meestal wel goed.

Ibanez666
1 juli 2010, 14:39
Hangt echt helemaal van het circuit/versterker af hoor...

Ken veel versterkers die met de bas op 0 als een schel blikje gaan klinken, je moet met je oren je amp afstellen he, niet met je ogen ;).

zkers, maar mn eigen ervaring is dat ik op elke amp met de bas eq tussen de 0 en de 3 zit. Op gehoor gedaan, met de oogjes geconstateerd ;)

almarvk
1 juli 2010, 14:56
Wil je metal(core) spelen in een bandje, en je wilt buizen? Ga dan voor veel vermogen. Ervaring leert dat je met 100 watt lekker kan meekomen, maar dat je in het niet valt met een 30 watt bakkie.

De voorstellen van Steven Otto zijn erg goed. Kijk daar vooral naar!

Bijl
1 juli 2010, 15:03
Hoi, ik heb zelf veel ervaring met lage stemmingen en hoe versterkers daarop reageren. Ik speel zelf ook in een metalcoreband, ik heb een Mesa F50 1x12 50 watt combo.

Ik heb even naar de specificaties gekeken van je versterker en 30 watt transistor is niet veel als je met een band gaat spelen. Die 12ax7 buis tel ik even niet mee want die doet niks qua power. Metal drummers slaan meestal vrij hard :-)

De oorzaak van het gekraak is de speaker, niet de versterker zelf. Als je de Vox aansluit op een 2x12 of een 4x12 met Celestion Vintage 30 zal je merken dat het gekraak verdwijnt.

Als je toch een nieuwe versterker gaat kopen voor metalcore: Met een budget tot 1000 euro zou ik kiezen voor een 6505 1x12 combo, met een Ibanez TS808 tube screamer ervoor en een ISP Decimator in de FX loop.

De meeste hi-gain buizenversterkers klinken niet strak genoeg in het laag en klinken een beetje te korrelig voor metalcore. De tubescreamer zorgt ervoor dat het binnenkomende signaal strak klinkt, en de Decimator zorgt ervoor dat er geen ongewenst geluid uit de voorversterker komt.

Let er ook op dat de meeste combo's een open achterzijde hebben, dit heeft een grote invloed op de klank, minder strak en minder focus. Als je een top+kast zoekt zijn alle eerder genoemde hi-gain versterkers wel goed. Let wel op dat er speakers in de kast zitten die goed bestand zijn tegen je lage B, anders heb je nog steeds hetzelfde probleem maar dan nog beter hoorbaar! met Celestion Vintage 30's zit je wel veilig.

Veel succes!

scream0666
1 juli 2010, 15:43
Bedankt voor de reacties.

Ik ga me deze dingen eventjes overschrijven en ik ga kijke wat het goedkoopste/Beste is.

Als er mensen zijn met nog meer ideeën laat maar weten.

Ijselrobo 07
1 juli 2010, 20:36
Hoi,,

Momenteel speel ik op een Roland 60 watt transistor versterker voor mijn gitaar.
en meestal speel ik nummers van de canadese rockband Billy Talent,
hun gitarist heeft een drop D, dus om hun te coveren, heb ik ook een drop D op mijn gitaar.
en omdat die roland wat ik nu heb heeft (door zijn oudheid) nog een Normal en Overdrive input. mijn kabel stop ik de overdrive.
Waneer ik dan begin te spelen, vindt ik een drop D beter klinken dan een gewone E.
maar waneer ik voor rustige nummers de kabel in de normal input stop, en ik sla de D aan, denk ik: 'waaw, nu de bass eruit draaien'.
Dus een Roland transistor met een overdrive functie zou ik je kunnen aanraden als je een lage toon wilt.

almarvk
1 juli 2010, 21:23
Bedankt voor het advies wat je geeft, maar daarmee gaat hij het totaaaaaal niet mee redden. Drop D vergelijken met B, en ook nog met een transistor is totaal niet wat hij zoekt.

scream0666
2 juli 2010, 12:56
Allemaal erg bedankt voor de reacties.
Ik heb nog een vraagje.

Als ik op internet sites van bijvoorbeeld Peavey, Randall of andere merken kijk bij de amps enzovoorts, waar moet ik dan naar kijken?
Bijvoorbeeld met speakers, buizen en de rest van de dingen wat op de amps zitten?

Ik weet namelijk niet veel af van wat er op een goede buizenversterker moet zitten en mij is verteld dat er niet teveel knopjes op hoeven te zitten maar misschien denken jullie daar anders over.

Advies is altijd welkom.

arjanb01
2 juli 2010, 13:10
Bedankt voor de reactie:).
Ik heb nu een VOX VR30 maar deze kan het geluid niet aan(heb het nagevraagd bij de gitaarshop). De verkoper adviseerde me als ik het volume harder wil zetten ik hiervoor een 25/30 watt buizen versterker zou moeten aanschaffen.
Mijn budget ligt onder de 1000 euro.

Welke merken/types zou jij me aanraden?

Engl Thunder, er staat er nu eentje 2e hands op Marktplaats. Ik heb hem zelf als repetitie amp, 50 watt 3 kanaals, nieuw rond de 800 euro. Zeker het proberen waard.
Eigenlijk alles van ENGL zou je kunnen checken, voor de muziekstijlen die je wilt spelen.

scream0666
2 juli 2010, 23:11
Bedankt voor de reactie.
Ik ben nu aan het kijken naar ENGL amps:

Thunder 50 Reverb E320
Thunder 50 Drive E322
Screamer 50 E330

Weet iemand iets af van deze amps?
En zijn deze goed voor alle stijlen?

Of weet iemand een andere goede amp of goed amp merk?

Alvast bedankt.

Ferraririk
2 juli 2010, 23:24
Ik kan daar niets over zeggen

maar ik zag een mesa boogie dual rectifier combo op marktplaats, volgens mij niet te duur;)

RoelSmoel
3 juli 2010, 00:09
Blackstar.. Super versterkers, die van mij staat nu te koop, en is bijna verkocht, maar ik wil toch ooit weer zo'n HT-(Venue) versterkertje:)

Steven Otto
3 juli 2010, 12:59
Bedankt voor de reactie.
Ik ben nu aan het kijken naar ENGL amps:

Thunder 50 Reverb E320
Thunder 50 Drive E322
Screamer 50 E330

Weet iemand iets af van deze amps?
En zijn deze goed voor alle stijlen?

Of weet iemand een andere goede amp of goed amp merk?

Alvast bedankt.
Hey.

De ENGL Thunder en Screamer vind ik geen echte metal(core) versterkers. Dan heb je al gauw een tubescreamer nodig.

handige site:
http://www.netmusicians.org/?search=engl+screamer

Steven Otto
3 juli 2010, 13:06
Ohja, mijn tip:

Koop een ENGL E530 (pre-amp), Peavey 50/50 (power-amp) en een ENGL 4x12 standard tweedehands of scoor een Harley Benton 2x12 (met v30 speakers).
Dat past prima binnen je budget, de vraag is alleen of je tweedehands spul wilt en of je een rack wilt.

grayfink
3 juli 2010, 14:43
Peavy Valveking combo. Veel voor weinig.

scream0666
4 juli 2010, 13:12
Ik wil me liever geen gebruikte spullen kopen. Ik denk dat mijn budget toch rond de 1500 euro wordt.

Weet iemand voor die prijs een mooie versterker voor alle muziekstijlen(van rock tot de hardste metal(core), en met buizen?

Advies is altijd welkom.

Alvast bedankt.

Mr. Dynamite
4 juli 2010, 13:35
Ik zou eens kijken naar een 5150/6505 en dan een top + kast. Dit vind ik voor metal veeel beter klinken als een combo. Qua speakers zou ik V30's nemen maar je zou eventueel ook naar Celestion GK100's kunnen kijken, deze schijnen nogal zwaar te klinken. Ook een Mesa (...) rectifier is denk ik erg geschikt. ENGL ben ik zelf niet zo weg van maar deze moet je wel ff proberen, misschien is het wel wat voor je. K hoop dat je hier wat mee kan ;)

scream0666
4 juli 2010, 14:24
Ik zou eens kijken naar een 5150/6505 en dan een top + kast. Dit vind ik voor metal veeel beter klinken als een combo. Qua speakers zou ik V30's nemen maar je zou eventueel ook naar Celestion GK100's kunnen kijken, deze schijnen nogal zwaar te klinken. Ook een Mesa (...) rectifier is denk ik erg geschikt. ENGL ben ik zelf niet zo weg van maar deze moet je wel ff proberen, misschien is het wel wat voor je. K hoop dat je hier wat mee kan ;)

Bedankt voor de reactie, hoeveel kost een 6505 in euro's? Ik kan dit namelijk nergens goed vinden. Alleen op de officiële Peavey site en daar kost hij €1269.
Als dit klopt zou ik niet uitkomen gezien het budget wat ik uit zou willen geven.
Mesa is ook redelijk duur gezien de tops.
En kun je bijvoorbeeld een Peavey top aansluiten op een Marshall kast(voorbeeld)?

RoelSmoel
4 juli 2010, 14:28
Bedankt voor de reactie, hoeveel kost een 6505 in euro's? Ik kan dit namelijk nergens goed vinden. Alleen op de officiële Peavey site en daar kost hij €1269.
Als dit klopt zou ik niet uitkomen gezien het budget wat ik uit zou willen geven.
Mesa is ook redelijk duur gezien de tops.
En kun je bijvoorbeeld een Peavey top aansluiten op een Marshall kast(voorbeeld)?

Kan allemaal, zolang de impedantie maar klopt (FAQ).

6505.. Brute amp, heb zelf de 1x12" 60 watt combo, gewoon op de Musicstore site kijken, of de site van de winkel waar je wilt gaan kopen, er zijn genoeg winkels die Musicstore prijzen hanteren.

Mr. Dynamite
4 juli 2010, 15:37
Bedankt voor de reactie, hoeveel kost een 6505 in euro's? Ik kan dit namelijk nergens goed vinden. Alleen op de officiële Peavey site en daar kost hij €1269.
Als dit klopt zou ik niet uitkomen gezien het budget wat ik uit zou willen geven.
Mesa is ook redelijk duur gezien de tops.
En kun je bijvoorbeeld een Peavey top aansluiten op een Marshall kast(voorbeeld)?

Geen dank ;)
Ehm, bij Thoman kost hij 1075 euro. (http://www.thomann.de/nl/peavey_6505_gitarrentopteil.htm) Dit is misschien wat hoog voor je maar je ziet ze 2e hands wel eens langs komen. Ik zou hem iig even proberen. Op een Marshall kast zou dit vast goed gaan klinken, verwacht geen wonderen van die GT75 speakers maar het kan. ;)

EDIT: Ik zie dat je je budget rond de 1500 euro word. Nou 1500 - 1075 = 425. Voor 425 kun jij een heel degelijke 4x12 scoren. Dit zou ik wel 2ehands zoeken, aan een speakerkast kun je niet echt een buil vallen.