PDA

View Full Version : vragen voor aankoop



Sleight
30 juni 2010, 23:19
ik speel nu een maandje of 4 elektrisch gitaar, en wou misschien nog wel een akoestische kopen
alleen heb ik niet zoveel verstand van akoestische gitaren, dus heb ik een paar vragen waarmee jullie mij hopelijk kunnen helpen

-nylon of staalsnarig, wat is het verschil, en wat zijn de voor en nadelen van beide?
-ik heb wel eens op een akoestische gitaar gespeeld die een veel dikkere hals had als mijn elektrische gitaar, is dat bij alle akoestische gitaren?, want ik vond dat namelijk niet zo fijn spelen
-heb je voor zon 100-150 euro al iets fatsoenlijks, of is dat echt bagger?
mijn elektrische was als set zon 200 euro, dus je kan van mij aannemen dat ik al niet te hoge kwaliteit gewend ben :p
-wat zijn de betere merken voor akoestische gitaren, en wat voor speelstijlen passen bij welke merken?

Cue Zephyr
1 juli 2010, 02:23
Hallo Sleight,

Gaaf dat je een akoestische gitaar wilt aanschaffen.

1) Nylon is meer voor klassieke stukken, flamenco stukken en andere Spaanse stijlen. Het is voornamelijk voor het complexe fingerpickwerk. Maar, het kan ook voor wat simpelers gebruikt worden, zoals José Gonzalez deed in zijn cover van 'Heartbeats' (http://www.youtube.com/watch?v=s4_4abCWw-w)
Staalsnarig is in tegenwoordig, het wordt voornamelijk gebruikt door pop en rock gitaristen en fingerstylisten zoals de welbekende Andy McKee. Iets ouder, maar minstens zo goed, Michael Hedges, speelde indertijd ook al erg intricate dingen op zijn Martin D-28 dreadnought. In de pop en rock (even een vreselijke generalisatie) wordt het voornamelijk gebruikt voor flatpicken en veel strumwerk (akkoorden 'harken'). Staalsnarige gitaren worden ook in blues en bluegrass gebruikt. Bluegrass bestaat zover ik weet uit heel erg veel flatpick werk, passages met enkele noten, riffs en runs, maar pin me er niet op vast, aangezien ik niet al teveel weet over deze stijl.

2) Nee, halzen van o.a. Taylor, Furch/Stonebridge, Maton, Larrivée, Lowden, Yamaha e.a. zijn niet heel erg dik, wellicht sommige vergelijkbaar met een elektrische gitaar. Wel hebben veel van deze gitaren een bredere hals (breder fretboard), dat ik persoonlijk erg comfortabel vind spelen (denk aan 44-45mm en breder).

3) Ja hoor, Yamaha heeft wel wat moois voor rond die prijs (FG700S bijvoorbeeld). Tanglewood heeft ook wel veel moois voor een lage prijs, maar 100-150 is wel wat weinig (heb goede modellen in handen gehad van 300-600 euro). Er is uiteraard ook nog altijd tweedehands.

4) Moeilijk te zeggen. Het hangt er maar net vanaf waar je van houdt. Kijk eerder naar de soorten gitaren in het algemeen:
- Dreadnought: meest nagemaakte gitaar-design ooit, oorspronkelijk verzonnen door C.F. Martin. Ideaal voor flatpicken, fingerpicken en gewoon simpel akkoordenwerk. Erg veelzijdig, wellicht een beetje zwaar aan de bass-kant en misschien iets te licht in de hogere registers (wederom een generalisatie, er zijn altijd uitzonderingen).
- OM/000 (Orchestra Model): komt ook van Martin, de OM en 000 zijn in soundbox termen hetzelfde, het is alleen de mensuurlengte en de topkambreedte die hier het verschil uitmaken. Gitaren met dit design zijn wat minder zwaar aan de bass kant, meer balans en meer gefocust.
- Grand Auditorium: de 'vervanger' van de geliefde veelzijdigheid van de dreadnought. De GA is vergelijkbaar met een jumbo, maar kleiner. Deze klinkt wat luider, wellicht voller en met meer bass dan de OM. Meestal de keus voor fingerstylisten gezien de gebalanceerde en toch zeer volle klank.
- Jumbo: groot en luid, ideale combinatie van houtsoorten vind ik hier sitka sparre met maple aangezien dit ervoor zorgt dat de bass niet overmatig klinkt. Ideaal voor akkoordenwerk, zou er persoonlijk alleen een willen hebben als het 12 snaren heeft.

Er zijn nog veel andere modellen zoals de GC, GS, F, L en nog vele anderen. Dit is wat meer merk gebonden.

HTH

Sleight
1 juli 2010, 23:49
allereerst natuurlijk bedankt voor de uitleg :p
nog ff terugkomend op elk punt

1 staalsnarig is dus denk ik wat ik zoek, aangezien ik deze meer voor het akkoordenwerk wilde, en dan vooral van die oudere liedjes enzo
voor de riffs en het zwaardere werk hou ik natuurlijk gewoon mijn elektrische gitaar :p
2 ik bedoelde eigenlijk dus juist breder ja ipv dikker
ik vind deze bredere halzen echt niet fijn spelen, zo leer ik niet handig akkoorden op elektrisch en akoestisch tegelijk, en kan ik de bovenste snaar niet met mn duim dempen, wat ik erg irritant vind >.<
3 het is maar een extraatje, dat ik wel zelf ga moeten betalen helaas
boven de 150 euro vind ik toch wel teveel, maar ik zal nog wel eens als ik wat gevonden heb op marktplaats ofzo vragen aan jullie of die een beetje fatsoenlijk is :p
4 ik wil eigenlijk een beetje warme akkoorden, dat is wat het belangrijkste is voor mij
wat voor model zou daar het beste voor zijn?

Cue Zephyr
2 juli 2010, 01:15
1) Ja, eens.
2) Ik weet niet hoe breed die halzen waren of hoe klein je handen zijn... maar goed, whatever floats your boat. 43mm bij de topkam is de standaard 'smalle' breedte.
3) Ik zou toch niet lager gaan dan de FG700S
4) Dreadnought zal wel volstaan. Vergeet ook niet dat snaren ook veel aan de klank kunnen veranderen.

Sleight
2 juli 2010, 11:47
ik wou eigenlijk wel die hals ongeveer even breed hebben als van mijn elektrisch
anders gaat het helemaal niet meer goed komen als ik op allebei afwisselend speel
maar ik wil dus eigenlijk:
-hals die ongeveer even breed is als van een stratocaster
-staalsnarig
-een dreadnought als jij dat zegt :p
-liefst ook een inkeping voor hogere frets
-liefst rond de 100-150 euro (kwaliteit maakt mij echt niet zo gek veel uit, als het maar enigszins klinkt. mijn elektrische gitaar was als set ook het goedkoopste wat ze hadden, en daar is ook niets mis mee voor mij)

maar ik kom er ff niet helemaal uit kwa modellen enzo, want er staat niet echt ergens overzichtelijk welke gitaren aan deze eisen voldoen.
nou ja, misschien kan de muziekwinkel mij wel zo helpen als zij er zo een hebben :p

Emma123
2 juli 2010, 11:55
Aan de bredere hals van akoestische gitaren schijn je vrij snel te kunnen wennen, dus ik zou mijn keuze niet al te veel baseren op de breedte van de hals.

Sleight
3 juli 2010, 13:21
maar als ik op 2 gitaren speel met dus enorm verschillende halzen?
ik bedoel, stratocaster is superdun, en sommige van die akoestische zijn echt dik...
lijkt mij niet ideal om de basis nog op aan te leren...

Cue Zephyr
3 juli 2010, 13:45
Waarom zou ik toch een akoestische gitaar willen met een bredere hals terwijl ik al een akoestische (en ook elektrische) gitaar heb met een smallere hals? Go figure...

Anyhow, ik verwatcht dat de halsbreedte bij de topkam ongeveer 43mm (1 11/16") is bij de strat.

Sleight
3 juli 2010, 18:42
Waarom zou ik toch een akoestische gitaar willen met een bredere hals terwijl ik al een akoestische (en ook elektrische) gitaar heb met een smallere hals? Go figure...


ik snap nie echt wat je bedoelt, alhoewel er waarschijnlijk veel sarcasime is zit...
ik kan amper akkoorden spelen, sinds een weekje of 2 kan ik akkoorden met open noten, en nog altijd niet barre akkoorden
dan lijkt het mij erg dom om, als ik al amper op 1 gitaar akkoorden kan spelen, het op 2 verschillende gitaren die verschillend vingerwerk vereisen te gaan proberen
eerst goed leren, dan kan ik daarna altijd nog op een bredere hals leren spelen

LaurentB
3 juli 2010, 19:35
Tja, een akoestische gitaar zal altijd behoorlijk anders spelen dan een elektrische, dat hou je toch.
Zelfs ik, na 34 jaar, moet altijd nog omschakelen als ik op een andere gitaar ga spelen. Dat kost altijd weer even wat tijd voordat het weer lekker voelt.

Rakkondy
3 juli 2010, 19:54
Ik zelf ben begonnen met de

-Fender CD-60 .

ongeveer 130 euro nieuwprijs.
en ja dat akoestische halzen breder zijn is niet het enige?
ook de dikte dus van boven (frets) tot onder is dikker dan bij elektrischisch dit zorgt er ook voor dat je moeilijker 'speelt' . (correct me if i'm wrong.)

:lp:

Cue Zephyr
3 juli 2010, 22:42
Ik ben ook pas effectief twee jaar bezig, maar ik heb vaak genoeg moeten overschakelen als ik naar muziekwinkels ga om gitaren te proberen. De halsbreedte doet mij niet zoveel, de string spacing bij de brug brengt mij veel erger van minjn stuk.
Taylors hebben een vergelijkbare halsdikte (dikte, niet breedte) als elektrische gitaren. De goedkopere modellen hebben echter wel een smallere hals.

Sleight
3 juli 2010, 23:25
string spacing lijkt mij eigenlijk wel ongeveer gelijk met breedte vd hals
ik bedoel, je gaat niet de snaren even dik op elkaar laten zitten bij een bredere hals en dan aan beide kanten een cm open laten voor geen snaren...
maargoed ik ga waarschijnlijk gewoon in de vakantie een keertje kijken bij de muziekzaak wat ze allemaal hebben :)

Cue Zephyr
4 juli 2010, 00:33
Jawel hoor. Heb genoeg gitaren bespeeld met een iets bredere hals waarbij de string spacing in verhouding met een smallere hals niet breder is. Zijn ook opties als je bv een Martin laat bouwen, je kunt dan een smalle hals met een bepaalde string spacing, een bredere hals met diezelfde string spacing, of een bredere hals met een bredere string spacing.