PDA

View Full Version : houtwurm....zo klein maar zo destructief.



jan jansen
30 juni 2010, 20:46
http://img638.imageshack.us/img638/7591/houtwurmgitaar.jpg


Een tijdje geleden heb ik een plank ``verrot`` (spalted)esdoorn (of is het iepen?)gekocht voor wel 2 euro.Beide kanten van de plank zaten vol houtwurm,maar die heb ik eraf gezaagd en gelijk in de groenbak gepleurd.

Er bleef genoeg over voor een mooie top van 2 cm dik.De plank was zelfs al gevlakt en geschaafd.De rest van de body heb ik gemaakt van vloerdelen essen van 22 mm dik en een laag mahony ertussen.Daarna terug gebracht naar 46 mm dik.
Vervolgens afgewerkt,in de plamuur en in de grondverf (cellulose basis).
Zover allemaal restanten en eigenlijk wou ik gaan voor de 10 euro telecaster.

Afgelopen weekend de body er eens bij gepakt om verder af te werken en wat blijkt.....vol gaten van houtwurm....zonde van het werk....maar wat ik wil zeggen dat het met hout waar ook maar de 1e sporen van houtwurm inzit,niet zijnde tropisch hardhout gelijk verdelgingsmiddel overheen......

Inmiddels is de body afgevoerd met de GFT auto.....,

DeiDRagonas
30 juni 2010, 21:27
Het is 'houdtwurm'!!! Dat weet toch iedereen??

:cheerup:

Yoshida
30 juni 2010, 21:31
Ai, mijn hout (het essen deel) bevat ook wormgangen. Ook geplamuurd en Flexa grondlak erover, hopelijk heeft het daar niet van terug anders ben ik wellicht ook de sjaak.

Hoelang voor het normaal de kop opsteekt?

jan jansen
30 juni 2010, 21:35
Ai, mijn hout (het essen deel) bevat ook wormgangen. Ook geplamuurd en Flexa grondlak erover, hopelijk heeft het daar niet van terug anders ben ik wellicht ook de sjaak.

Hoelang voor het normaal de kop opsteekt?

Een paar dagen nadat ik de body af had....zat blijkbaar nog 1 zo`n vervelend hongerig mormel in....
Nu moet ik zeggen dat de plank uit de buitenopslag kwam en niet uit een reguliere gedroogde en bewerkte partij hout.

:blast::blast:

Wiellem
30 juni 2010, 21:45
Beter even in de oven gedaan voor de zekerheid.

Dat helpt toch?

no 1 hops
30 juni 2010, 21:50
jammer dat het zo gegaan is.
toch wil het niet zeggen dat dit altijd zo gaat.
in mijn mahonie met esdoorn top zat in de top ook wormgaatjes.
in gespoten met anti houtworm middel (spuit met naald uit de apotheek) en daarna 2 weken in de vriezer.
zie geen tekenen van vraatzucht ;-)

Yoshida
30 juni 2010, 21:55
jammer dat het zo gegaan is.
toch wil het niet zeggen dat dit altijd zo gaat.
in mijn mahonie met esdoorn top zat in de top ook wormgaatjes.
in gespoten met anti houtworm middel (spuit met naald uit de apotheek) en daarna 2 weken in de vriezer.
zie geen tekenen van vraatzucht ;-)

Gouden tip :)

*steal*

niekb
1 juli 2010, 00:53
De oven werkt ook goed. Zo rond de 50 graden een half uur a drie kwartier bakken en klaar.

Yoshida
1 juli 2010, 07:12
De oven werkt ook goed. Zo rond de 50 graden een half uur a drie kwartier bakken en klaar.

...serveren met mosterdsaus en krieltjes...

Wat doet het voor een eventueel aanwezige lak- en plamuurlaag? Ik voorspel blaren en korsten, mogelijk zelfs chemische rookontwikkeling.

speedmusic
1 juli 2010, 08:11
MacWilliams look, for a start?

The_Darkness
1 juli 2010, 08:56
Laatst zei iemand die oude meubels opknapt dat als hij ergens houtworm tegen kwam dat het het lichtjes insmeert met spiritus en dan inpakt in huishoud folie en dan een dagje laat liggen.

Schijnen ze ook niet tegen te kunnen

no 1 hops
1 juli 2010, 09:15
Laatst zei iemand die oude meubels opknapt dat als hij ergens houtworm tegen kwam dat het het lichtjes insmeert met spiritus en dan inpakt in huishoud folie en dan een dagje laat liggen.

Schijnen ze ook niet tegen te kunnendat zijn oude huismiddeltjes net zoals terpentine.

heb eens een oude kast met een injectienaald gedaan en speciaal houtworm bestrijdingsmiddel (ERG giftig, ook voor jezelf)

ik spoot het in een wormgat en zo'n 10 / 15 cm verder zag ik op een glad stukje hout een natte vlek komen, dus tot zover had mister worm zich al onderhuids ingevreten.

als je het doet doe het goed, houtworm gif en vorst dat ik liever heb dan hitte.
waarom?

je kan geen plank 2 weken lang in de over houden, wel in de vriezer ;-)

(daarbij vermoed ik dat het werken van het hout extremer is bij hitte dan bij kou)

Yoshida
1 juli 2010, 09:54
je kan geen plank 2 weken lang in de over houden, wel in de vriezer ;-)

(daarbij vermoed ik dat het werken van het hout extremer is bij hitte dan bij kou)

hmja... goed gitaarhout is al vrij droog, maar zal toch vocht uit de lucht opnemen en weer afstaan in de oven.
En in de vriezer krimpt het hout, maar zet het vocht in het hout uit. Het word niet gevriesdroogd tot een pietluttig ding lijkt me, tenzij je er een hebt met condensafvoer (nofrost) zoals ik heb.

Anyway, het lijkt me een goede behandeling (either way) voor bodyblanks en ruw hout, niet voor bijna-klaarbodies denk ik ;)

lindstrom
1 juli 2010, 11:01
Is er geen middel waarmee je de houtworm kunt vernietigen? zonder de body te slopen/in de fik te steken natuurlijk.

no 1 hops
1 juli 2010, 16:18
Is er geen middel waarmee je de houtworm kunt vernietigen? zonder de body te slopen/in de fik te steken natuurlijk.
is al genoemd, anti houtworm middel.
ik gebruik van tenco
http://www.tenco.nl/Default.asp?webgroupfilter=9

handschoenen gebruiken, niet eten of drinken terwijl je ermee werkt en bij de apotheek wat injectiespuiten met naalden halen.
wil je het goed doen dan in het voor en najaar behandelen want dat zijn de twee momenten waarin de larven (eitjes) actief worden