PDA

View Full Version : Fender bassman gelijkrichter mod



chennie
30 juni 2010, 19:52
Hoi,

ik heb de search geprobeerd, maar kon niets gelijksoortigs vinden. Als ik er overheen heb gekeken, excuses.

Het volgende: een vriend van me heeft een Fender bassman (exact model en jaar voor mij onbekend), maar hij heeft er een met een buizen gelijkrichter. Nu heeft die een headroom probleem en zou die graag een diode gelijkrichter willen. Om exact te zijn, wil die een switchbare, tussen buizen en diode gelijkrichter. Omdat ik "iets met electronica" doe, heeft die mij gevraagd zodoende.

Ik dacht zelf dat dat natuurlijk wel mogelijk zou zijn theoretisch. En ik dacht om het te doen zoals de mesa dual rectifier (schema zie onder): recht achter de voedingstrafo een schakelaar en de keus tussen diode en buis. Aangezien ik (nog) niet precies weet welk model die heeft kan ik geen schema tevoorschijn halen wat precies zijn model is.

Het lijkt me theoretisch haalbaar, maar:

Is dit mogelijk op een bassman ?
Is er een mogelijkheid op de voedingstrafo voor zoiets ?
Is er plaats op het pcb (of is het point to point, of anders?)?
Als alles mogelijk is, welke schakelaar en gelijkrichter diodes moet ik kiezen? Zijn daar goed verkrijgbare, praktijk proof componenten voor ?
Er moet vast wel iemand iemand eerder zijn, die dit ook heeft gedaan. Heeft die een site ?

Alvast bedankt.
http://www.freeinfosociety.com/electronics/schemview.php?id=507

guitarnijboer
30 juni 2010, 20:09
Ik zou zeggen een dpdt switch van 250V 3A twee 1n4007 diodes en een stuk draad en je bent klaar met de boodschappen. Ik betwijvel echter of dit het 'headroom probleem', wat dat ook moge zijn, zal oplossen.

chennie
30 juni 2010, 20:43
headroom wil zeggen tot welk geluidsniveau je nog clean hebt. Bij buizen kan je je voorstellen dat als je maar luider en luider gaat, hij vanzelf in distortion gaat? Meer headroom wil zeggen dat je luider kan zetten en clean blijft.

Een diode gelijkrichter geeft je signaal meer headroom dan een buizengelijkrichter.

tommus42
30 juni 2010, 20:49
Dat van die headroom heb ik weleens gehoord. Als je diodes erin soldeert, wordt de spanning ook wat hoger, ik vermoed dat dat niet erg is, maar als je dat zou oplossen door een weerstand in de voedingslijn op te nemen, zit je weer met meer compressie, dacht ik.

Chris Winsemius
30 juni 2010, 22:29
Welk Bassman circuit?

Iets hogere B+ en ss-rectifier tov. 'n buizengelijkrichter verhoogt iig. de B+ en vermindert de inwendige weerstand v/d voedingsbron. Kan IETS helpen maar als je met het huidige circuit als snel vast loopt zou ik zelf eerst/ook naar het circuit an sich kijken.

Eerst de basis, dan de versiering so to say... ;)

chennie
30 juni 2010, 22:39
Welk Bassman circuit?

Iets hogere B+ en ss-rectifier tov. 'n buizengelijkrichter verhoogt iig. de B+ en vermindert de inwendige weerstand v/d voedingsbron. Kan IETS helpen maar als je met het huidige circuit als snel vast loopt zou ik zelf eerst/ook naar het circuit an sich kijken.

Eerst de basis, dan de versiering so to say... ;)

Hier kom ik dan op terug.
Ik zie de persoon in kwestie dit weekend. Hopelijk weet ik dan meer.

Kan je iets zeggen over de praktische mogelijkheden ? Ik weet niet hoe het inwendige van een bassman eruit ziet. Is daar een mogelijkheid tot plaatsen van diode en schakelaar dat het praktisch is en optisch mooi oogt ?

Frits van Mourik
30 juni 2010, 23:09
Achterop de Bassmannen die ik ken, zit een z.g. ground-switch.
Als die überhaupt nog in gebruik is, moet je 'm onmiddellijk verwijderen, want gevaarlijk!
En zo heb je een mooi gat voor een dpdt-schakelaar.
Schema's en lay-outs van diverse Bassmannen kun je vinden op:
http://www.schematicheaven.com/fender.htm

Chris Winsemius
30 juni 2010, 23:18
't Zal waarschijnlijk om 'n rei. tweed of 'n pre '61 Bassman gaan; ground-switch aanwezig.

Verwacht er ajb niet te veel van, spanning gaat iets van 20 Volt omhoog maar de eigenschappen v/d versterker zelf veranderen nauwelijks, +/- zelfde hoeveelheid gain, breakup, zelfde topologie, etc.

Als het om 'n rei.tweed gaat:
V1 vervangen door 'n 12AY7 buis (of 'n 5751)
Toonregeling niet te hoog zetten

chennie
30 juni 2010, 23:33
hey bedankt. Misschien overbodig om te zeggen, maar het is dus niet mijn amp. De beslissing ligt ook niet bij mij =)

Ik ben niet bekend met bassamp (Eerlijk gezegd, hou ik me nog nauwelijks bezig met gitaren), wat doet de ground switch? Een switch om de ground van de versterker zwevend te maken ten opzichte van de voedingstekker ?

Chris Winsemius
30 juni 2010, 23:43
Waarom ga je een versterker modificeren voor iemand anders terwijl je eigenlijk niet weet waar je mee bezig bent?

Niet om lullig te doen maar ik zit hier nu 'n beetje met gefronste wenkbrauwen....

chennie
1 juli 2010, 08:13
Ik ga niets voor hem modificeren, ik wil alleen weten wat er mogelijk is.
Verder, zo komt het misschien niet over, maar in mn dagelijks leven ontwerp en test ik (analoge)electronica. Voor consumenten en industrie. Echter, gitaren en versterkers doe ik al jaren niets meer mee. Fender heb ik al helemaal nooit wat mee gedaan. Ik heb dus geen ervaring met de bassman specifiek. Daarom probeer ik hier op het forum specifiek info te winnen betreft die Bassman. Zodoende.

Zou je me nu verder willen helpen dan ?

Chris Winsemius
1 juli 2010, 09:01
Geef type Bassman aan, indien tweed rei. zie geposte tips van mij.

Voor rond de 10 euro koop je trouwens 'n ss-rectifier die direct in de voet v/e GZ34/5U4/etc. past. Kun je het eerst proberen/horen/voelen....

guitarnijboer
1 juli 2010, 09:56
headroom wil zeggen tot welk geluidsniveau je nog clean hebt. Bij buizen kan je je voorstellen dat als je maar luider en luider gaat, hij vanzelf in distortion gaat? Meer headroom wil zeggen dat je luider kan zetten en clean blijft.

Een diode gelijkrichter geeft je signaal meer headroom dan een buizengelijkrichter.

Dat bedoel ik dus: dit is wat voor jou het woord headroom betekend, voor mij heeft het een hele andere betekenis. Langer clean blijven heeft daar maar een beetje mee te maken voor mij.

Dat een diode gelijkrichter meer headroom zou geven is onwaar, maar dat zal inmiddels duidelijk zijn.

Voor iemand die zelf analoge circuits ontwerpt vind ik het verbazingwekkend dat je moeite hebt met het vervangen van een buizengelijkrichter door diodes. Dat is toch wel erg basic hoor, ongeacht of het nu een Fender versterker is of wat anders.

GretschGuy
1 juli 2010, 14:18
Ik ga niets voor hem modificeren, ik wil alleen weten wat er mogelijk is.
Verder, zo komt het misschien niet over, maar in mn dagelijks leven ontwerp en test ik (analoge)electronica. Voor consumenten en industrie. Echter, gitaren en versterkers doe ik al jaren niets meer mee. Fender heb ik al helemaal nooit wat mee gedaan. Ik heb dus geen ervaring met de bassman specifiek. Daarom probeer ik hier op het forum specifiek info te winnen betreft die Bassman. Zodoende.

Zou je me nu verder willen helpen dan ?

Beetje lullige reakties hier.

Enfin, het is moeilijk hier iets definitiefs over te zeggen als je niet weet om welke versie van de Bassman het gaat. In elk geval één met 'n buizen gelijkrichter. Dat beperkt het in elk geval wat.

Mogelijkheden:

Originele Tweed: stoffen bekleding, ptp, jaren '50. Ondertussen 'n fortuin waard, elke modificatie vermindert de waarde aanzienlijk. Dus vooral afblijven.

6G6: bruin of wit tolex (vinyl) bekleding, ptp, begin jaren zestig. Zie boven.

Tweed re-issue: stoffen bekleding, pcb, jaren '90 of later. Voorgestelde modificatie kan wel, meer moeite dan 't waard is. I.t.t. het origineel wordt deze versie geleverd met uitsluitend 12AX7 buizen in de voorversterking. Vervanging van V1 (van achteren gezien helemaal rechts) door 12AY7 = meer headroom. Controleer of de gelijkrichter 'n GZ34/5AR4 is. Ze zijn soms vervangen door 'n 5U4. GZ34 = meer headroom.

guitarnijboer
1 juli 2010, 16:39
Helemaal geen lullige reacties. Chennie wil dat de versterker langer clean blijft en wil dit bereiken door de buizengelijkrichter te vervangen door solid state diodes. Dit levert voor het langer clean blijven echter bar weinig op tenzij natuurlijk de huidige gelijkrichter op is, in welk geval je deze beter gewoon zou kunnen vervangen.

De breakup van de versterker komt van de voorversterkertrappen en hier verander je niets aan met 10 of 20 volt meer hoogspanning. De 12ax7 vervangen door een 12ay7 help ook niets voor de headroom.

Ja je kunt de volume knop verder open draaien voordat de versterker gaat oversturen, maar dat is logisch omdat de versterkingsfactor van een 12ay7 in het circuit lager is dan die van een 12ax7. Uiteindelijk zal de versterker bij het zelfde geluidsniveau even hard oversturen. Echter staat dan de volume knop op een hogere waarde en zal de versterker niet zo ver kunnen oversturen als met een 12ax7. Qua clean geluidsniveau maakt het dus vrijwel niets uit.

chennie
1 juli 2010, 20:16
Voor rond de 10 euro koop je trouwens 'n ss-rectifier die direct in de voet v/e GZ34/5U4/etc. past. Kun je het eerst proberen/horen/voelen....

Bedankt.
123

chennie
1 juli 2010, 20:24
Dat bedoel ik dus: dit is wat voor jou het woord headroom betekend, voor mij heeft het een hele andere betekenis. Langer clean blijven heeft daar maar een beetje mee te maken voor mij.

Dat een diode gelijkrichter meer headroom zou geven is onwaar, maar dat zal inmiddels duidelijk zijn.

Voor iemand die zelf analoge circuits ontwerpt vind ik het verbazingwekkend dat je moeite hebt met het vervangen van een buizengelijkrichter door diodes. Dat is toch wel erg basic hoor, ongeacht of het nu een Fender versterker is of wat anders.

Headroom gaat inderdaad verder dan dit. Eigenlijk is het langer clean blijven een gevolg van headroom.
In ieder geval, ik zal het nog een keer zeggen:

Ik ga niets veranderen aan zijn versterker. Hij vroeg me er alleen of ik even in wou verdiepen. Ik vraag op mijn beurt of dit redelijk praktisch is af te werken met een Bassman. Dat je een paar diodes met een schakelaar erachter kan solderen snap ik ook wel. Maar ik zal vast niet de eerste zijn. Vragen naar ervaringen kan toch mooi op zo'n forum?

chennie
1 juli 2010, 20:26
Overige reacties:

- ik zal hem voorstellen om die diodegelijkrichter in dat buizenvoetje te proberen.
- Of het voor hem wat uitmaakt zien we dan wel weer.

GretschGuy
2 juli 2010, 01:01
De breakup van de versterker komt van de voorversterkertrappen en hier verander je niets aan met 10 of 20 volt meer hoogspanning. De 12ax7 vervangen door een 12ay7 help ook niets voor de headroom.

Ja je kunt de volume knop verder open draaien voordat de versterker gaat oversturen, maar dat is logisch omdat de versterkingsfactor van een 12ay7 in het circuit lager is dan die van een 12ax7. Uiteindelijk zal de versterker bij het zelfde geluidsniveau even hard oversturen. Echter staat dan de volume knop op een hogere waarde en zal de versterker niet zo ver kunnen oversturen als met een 12ax7. Qua clean geluidsniveau maakt het dus vrijwel niets uit.

Sorry, maar dat klopt dus niet. Om te beginnen: als dit 'n Tweed is, komt de oversturing echt niet van die 2 voorversterkertrappen. Die komt van de eindversterking. Al is dat natuurlijk weer afhankelijk van het signaal uit de voorversterking.

Het verschil tussen 'n 12AX7 en 12AY7 is groter dan wat volts meer of minder. De 12AY7 geeft minder voltversterking maar veel meer ampereversterking. Wat uiteindelijk kan leiden tot 'n output met zo'n beetje hetzelfde vermogen bij dezelfde stand van de volumeknop. Terwijl de eindversterking 'n signaal te verwerken krijgt met 'n lager voltage = minder harmonische vervorming.

Verder: hoe minder interne weerstand in de voeding, hoe minder snel saturatie in de eindversterking (als alle overige variabelen gelijk blijven). Solid state: minste weerstand. GZ34: meer weerstand. 5U4: heel veel meer weerstand.

In de praktijk blijven alle andere variabelen uiteraard niet gelijk. Van GZ34 naar solid state = hogere voltages.

tommus42
2 juli 2010, 10:26
.....Het verschil tussen 'n 12AX7 en 12AY7 is groter dan wat volts meer of minder. De 12AY7 geeft minder voltversterking maar veel meer ampereversterking. Wat uiteindelijk kan leiden tot 'n output met zo'n beetje hetzelfde vermogen bij dezelfde stand van de volumeknop. Terwijl de eindversterking 'n signaal te verwerken krijgt met 'n lager voltage = minder harmonische vervorming....

Hee, dat is interessant. De 12AY7 trekt meer gelijkstroom toch? Maar de volgende trap wordt toch door de spanning gestuurd? Daar heeft de stroom toch niks mee te maken?

GretschGuy
2 juli 2010, 12:47
Hee, dat is interessant. De 12AY7 trekt meer gelijkstroom toch? Maar de volgende trap wordt toch door de spanning gestuurd? Daar heeft de stroom toch niks mee te maken?

De extra getrokken energie moet natuurlijk in iets omgezet worden. Al zou dat theoretisch ook allemaal hitte kunnen zijn. Maar zo inefficiënt zijn al die buizen ook weer niet.

Elke buis versterkt zowel volts als amperes. Pre: veel voltageversterking, weinig amperes. Eind: veel ampereversterking, weinig volts.

Maar tussen verschillende buizen (voor dezelfde functie) zit groot verschil. Van de populaire pre buizen geeft 12AX7 de meeste voltversterking en de minste ampereversterking. Outputvermogen in Watts (volts x amperes) is uiteindelijk vrij laag. 12AT7 levert b.v. veel meer outputvermogen. Vandaar dat die vaak wordt gebruikt in de reverb.

Uiteindelijke output (in Watts) van 'n amp hangt uiteraard af van zowel de versterking in volts als in amperes. Maar (ongeveer) dezelfde output kan dus bereikt worden met verschillende waarden voor die variabelen.

guitarnijboer
2 juli 2010, 13:46
Sorry, maar dat klopt dus niet. Om te beginnen: als dit 'n Tweed is, komt de oversturing echt niet van die 2 voorversterkertrappen. Die komt van de eindversterking. Al is dat natuurlijk weer afhankelijk van het signaal uit de voorversterking.

Het verschil tussen 'n 12AX7 en 12AY7 is groter dan wat volts meer of minder. De 12AY7 geeft minder voltversterking maar veel meer ampereversterking. Wat uiteindelijk kan leiden tot 'n output met zo'n beetje hetzelfde vermogen bij dezelfde stand van de volumeknop. Terwijl de eindversterking 'n signaal te verwerken krijgt met 'n lager voltage = minder harmonische vervorming.

Verder: hoe minder interne weerstand in de voeding, hoe minder snel saturatie in de eindversterking (als alle overige variabelen gelijk blijven). Solid state: minste weerstand. GZ34: meer weerstand. 5U4: heel veel meer weerstand.

In de praktijk blijven alle andere variabelen uiteraard niet gelijk. Van GZ34 naar solid state = hogere voltages.

De oversturing vindt voornamelijk plaats bij de fasedraaier die overstuurd wordt door de versterkertrappen ervoor. De fasedraaier overstuurt dus bij een geven signaalspanning. Het maakt dus niet uit of je doormiddel van de volumeknop het signaal verlaagd of door de versterkingsfactor van de trappen ervoor het signaal verlaagd. Telkens zal de fasedraaier bij hetzelfde signaalniveau oversturen. Je versterker blijft dus niet langer clean, dit lijkt alleen zo omdat je de volumeknop verder open kunt draaien voordat ie overstuurd.

De kathode basis versterkertrap versterkt nooit stroom. Dit is absoluut kolder en geeft alleen aan dat jou kennis van zaken meer gestoeld is op een rijke fantasie dan feiten. Omdat er geen roosterstroom loopt kan er ook geen sprake zijn van stroomversterking. (of ampereversterking for that matter) Er is hier dus altijd alleen sprake van spanningsversterking of je er nu een 12ax7 of 12ay7 in gooit. Er wordt in de voorversterkertrappen ook geen vermogen versterkt. Vermogen is immers spanning x stroom en geen stroom betekend dus ook geen vermogensversterking.

guitarnijboer
2 juli 2010, 14:14
Hee, dat is interessant. De 12AY7 trekt meer gelijkstroom toch? Maar de volgende trap wordt toch door de spanning gestuurd? Daar heeft de stroom toch niks mee te maken?

Jij begrijpt het Tommus, en mooier nog: omdat er aan de ingang van de 12AY7 ook geen stroom loopt kan er nooit sprake zijn van stroomversterking.

De versterkingsfactor is immers altijd: wat er uit komt gedeeld door wat er in gaat. En als er niets in gaat... moet je wat er uit komt altijd delen door 0 en kom je in alle gevallen uit op een oneindig hoge stroomversterkingsfactor. Dit betekend dat er dus geen stroomversterking is.

Daarom kom je in de specificaties ook nooit een stroomversterkingsfactor tegen zoals bij transistoren wel het geval is, maar word de uitgangsstroom afgezet tegen de ingangsspanning.
Dit is de stijlheid uitgedrukt in mA/V en bepaald mede de versterkingsfactor. Een andere parameter die de versterkingsfactor bepaald is de inwendige weerstand van de buis. Deze is bij de 12AY7 veel lager dan bij de 12AX7. De reden dat deze inwendige weerstand zo belangrijk is voor de versterkingsfactor is omdat de uiteindelijke verschilspanning over de buis afhankelijk is van het stroomverschil door de buis maal de weerstand van de buis (U=IxR).

GretschGuy
2 juli 2010, 15:54
De oversturing vindt voornamelijk plaats bij de fasedraaier die overstuurd wordt door de versterkertrappen ervoor. De fasedraaier overstuurt dus bij een geven signaalspanning. Het maakt dus niet uit of je doormiddel van de volumeknop het signaal verlaagd of door de versterkingsfactor van de trappen ervoor het signaal verlaagd. Telkens zal de fasedraaier bij hetzelfde signaalniveau oversturen. Je versterker blijft dus niet langer clean, dit lijkt alleen zo omdat je de volumeknop verder open kunt draaien voordat ie overstuurd.

De kathode basis versterkertrap versterkt nooit stroom. Dit is absoluut kolder en geeft alleen aan dat jou kennis van zaken meer gestoeld is op een rijke fantasie dan feiten. Omdat er geen roosterstroom loopt kan er ook geen sprake zijn van stroomversterking. (of ampereversterking for that matter) Er is hier dus altijd alleen sprake van spanningsversterking of je er nu een 12ax7 of 12ay7 in gooit. Er wordt in de voorversterkertrappen ook geen vermogen versterkt. Vermogen is immers spanning x stroom en geen stroom betekend dus ook geen vermogensversterking.

Het wordt steeds onzinniger. Oversturing in de fasedraaier? Je hebt wel heel veel signaal nodig om de long-tail fasedraaier van 'n Bassman te oversturen. Daar volstaan die twee voorversterkertrapjes echt niet voor. Maak maar 'ns 'n Bassmaan circuit met 'n 6550 eindtrap. Moet je 'ns horen hoe veel oversturing je over houdt.

Interessant: geen stroom bij de ingang van de buis. Ingang = output van de gitaar (-wat weerstand). Da's dan de eerste keer dat er een elektrisch signaal is waargenomen zonder stroom (= zonder elektronen).

G.G.
2 juli 2010, 20:32
Wat een geweldig topic. Van het hele technische verhaal snap ik niet veel. Dit gaat echt mijn pet te boven, maar "de toontjes" die subtiel in de antwoorden verwerkt zijn, zijn om te smullen....

Om zelf dit soort reacties te voorkomen een vraag aan de techneuten


Dit is absoluut kolder en geeft alleen aan dat jou kennis van zaken meer gestoeld is op een rijke fantasie dan feiten.

Vraag:

Waar haal je de meest simpele electronica kennis vandaan op Jip & Janneke niveau?

Ik kan een lamp in een fitting draaien, ik kan een slagplaat solderen, ik kan een pedaaltje solderen en heb nu 2x een halve buizenversterker inelkaar gebakken aan de hand van schema en layout. Maar echt begrijpen wat er gebeurd? Ho maar.

IK weet het verschil tussen stroom en spanning, het verschil tussen wissel en gelijkstroom. Maar daar houdt het echt bij op.

Eindexamenbundel VWO van mijn vrouw bleek al een beetje te hoog gegrepen.

Waar vind je stap voor stap een Jip & Janneke uitleg op het internet die echt goed en duidelijk is.

Chris Winsemius
2 juli 2010, 20:33
Oversturing in de fasedraaier? Je hebt wel heel veel signaal nodig om de long-tail fasedraaier van 'n Bassman te oversturen. Daar volstaan die twee voorversterkertrapjes echt niet voor.

:D

Plak eens een MV achter die PI en je weet beter..........

tommus42
2 juli 2010, 21:23
Een mooi beeld vind ik altijd dat de gelijkstroom door het buisje de wisselspanning van het signaal draagt, als een radiogolf :p

guitarnijboer
3 juli 2010, 00:50
Het wordt steeds onzinniger. Oversturing in de fasedraaier? Je hebt wel heel veel signaal nodig om de long-tail fasedraaier van 'n Bassman te oversturen. Daar volstaan die twee voorversterkertrapjes echt niet voor. Maak maar 'ns 'n Bassmaan circuit met 'n 6550 eindtrap. Moet je 'ns horen hoe veel oversturing je over houdt.

Interessant: geen stroom bij de ingang van de buis. Ingang = output van de gitaar (-wat weerstand). Da's dan de eerste keer dat er een elektrisch signaal is waargenomen zonder stroom (= zonder elektronen).

Oversturing in de fasedraaier ja... Dat is zoals Chris al aangaf waarom de PPI-MV zo fijn werkt. De zogenaamde 'eindbuisoversturing' waar altijd over gesproken wordt is voornamenlijk het oversturen van de fasedraaier.

Inderdaad er loopt geen roosterstroom ook niet aan de ingang. Het uitgangssignaal van de gitaar staat er ook gewoon als er geen kabel aangesloten is en het circuit open is hoor. Er kan gewoon potentiaalverschil zijn zonder dat er stroom loopt. Op de polen van een 9V batterij staat toch ook gewoon 9V zonder dat ie ergens op aangesloten is? Zonder stroom is potentiaalverschil dus heel goed mogelijk en ik ben echt niet de eerste die dit waarneemt :D

Er loopt echter wel een heel klein beetje stroom hoor aan de ingang hoor, maar niet de buis in. Er loopt een heel klein stroompje door de roosterweerstand naar massa.

Ik neem altijd de tijd uit te leggen waarom dingen werken zoals ze werken, maar stoor me bij jou wel een beetje aan je stellige uitlatingen die kant nog wal raken. Je mag er van mij gewoon op los blijven fantaseren, maar ik raad je aan eens een goed boek te lezen...

guitarnijboer
3 juli 2010, 01:04
Waar haal je de meest simpele electronica kennis vandaan op Jip & Janneke niveau?



Jip en janneke? Als kind had ik twee boeken met de titel: Grondslagen van Electriciteit. (of zoiets) Hierin werd de werking van een electronenbuis uitgelegd met schaapjes die vanaf de ene kant van het weiland (kathode) via een hek (rooster) naar de andere kant van het weiland (anode) moesten. Hoe verder het hek open ging, des te meer schaapjes er tegelijk naar de overkant konden.... Ook de werking van een condensator, weerstand, halfgeleider, spoel, etc. werd op een dergelijke manier weergegeven. Meer Jip en Janneke dan dit ken ik niet.

nico verduin
3 juli 2010, 07:55
Jip en janneke? Als kind had ik twee boeken met de titel: Grondslagen van Electriciteit. (of zoiets) Hierin werd de werking van een electronenbuis uitgelegd met schaapjes die vanaf de ene kant van het weiland (kathode) via een hek (rooster) naar de andere kant van het weiland (anode) moesten. Hoe verder het hek open ging, des te meer schaapjes er tegelijk naar de overkant konden.... Ook de werking van een condensator, weerstand, halfgeleider, spoel, etc. werd op een dergelijke manier weergegeven. Meer Jip en Janneke dan dit ken ik niet.Voor de basis zou je ook eens kunnen kijken in de oude natuurkunde boeken bij de slechte oid. Ik kan me herinneren aardig wat lessen te hebben gehad ergens in Havo-3 (70-er jaren). En dat begon vanaf de basis. In tegenwoordige boeken komt dat meen ik niet meer voor. Ik kan me tenminste niet herinneren mijn jongste zoon te kunnen betrappen op enige kennis op dat gebied. Maar het kan ook zijn dat ie dacht "laat die ouwe dat maar doen "....:seriousf::seriousf:

cluseau
3 juli 2010, 10:20
Maar het kan ook zijn dat ie dacht "laat die ouwe dat maar doen "....:seriousf::seriousf:

Komt me bekend voor !!!

G.G.
3 juli 2010, 10:47
Komt me bekend voor !!!


Ik ben zelf van 1976. Heb tot en met de 4e op het VWO gezeten en daarna doorgestapt naar de Havo. Ik weet 100% zeker dat ik wel natuurkunde heb gehad (totdat ik mijn pakket moest kiezen). Maar kan me echt niet herinneren dat we het ooit over stroom, spanning, en weerstanden hebben gehad (en zooo veel heb ik echt niet gespijbeld)

Zal wel aan het geheugen (of juist het gebrek eraan) liggen waar de patatgeneratie, waar ik deel van uitmaak, leidt/lijd/lijdt (ook nederlands gehad, ook patatgeneraiegeheugen)

Zal het even anders formuleren, zodat ik zeker weet dat het klopt:

"Het zal wel aan het geheugen (of juist het gebrek hieraan) liggen, waar ik, en vele anderen uit de patatgeneratie last van hebben." (lekker d/dt/t kunnen omzeilen)

cluseau
3 juli 2010, 10:57
"Het zal wel aan het geheugen (of juist het gebrek hieraan) liggen, waar ik, en vele anderen uit de patatgeneratie last van hebben." (lekker d/dt/t kunnen omzeilen)

Begin me niet over geheugen te praten!!! Als er iemand last van heeft is het deze uit 56 stammende techneut wel. Gelukkig is elektronica theorie er dermate ingestampt en regelmatig geupdate dat dit diepe groeven in het geheugen heeft achtergelaten en er waarschijnlijk nooit meer uit gaat.:D

btw, hoe is het nu met je amp afgelopen? (ben een paar weekjes weg geweest)

Frans.

G.G.
3 juli 2010, 11:15
Frans, die versterker is nu deels nagekeken. Niets gekes gevonden behalve een draad die ik per ongeluk van de treblepotmeter naar de ingang gelegd had. Mijn maatje had het wat druk met werk, maar heeft nu twee weken vakantie en verder geen plannen, dus binnen twee weken moet ie klaar zijn.

Ben ondertussen al voorzichtig gestart met het volgende 12ax7/6v6 projectje wat nog wat simpeler wordt.

Ts: Het topic ontspoort zo wel heel erg, sorry.

cluseau
3 juli 2010, 11:21
Ts: Het topic ontspoort zo wel heel erg, sorry.

Je hebt gelijk, maar we houden het wel warm zo :seriousf:.

Back on topic.

GretschGuy
4 juli 2010, 00:50
Oversturing in de fasedraaier ja... Dat is zoals Chris al aangaf waarom de PPI-MV zo fijn werkt. De zogenaamde 'eindbuisoversturing' waar altijd over gesproken wordt is voornamenlijk het oversturen van de fasedraaier.

Inderdaad er loopt geen roosterstroom ook niet aan de ingang. Het uitgangssignaal van de gitaar staat er ook gewoon als er geen kabel aangesloten is en het circuit open is hoor. Er kan gewoon potentiaalverschil zijn zonder dat er stroom loopt. Op de polen van een 9V batterij staat toch ook gewoon 9V zonder dat ie ergens op aangesloten is? Zonder stroom is potentiaalverschil dus heel goed mogelijk en ik ben echt niet de eerste die dit waarneemt :D

Er loopt echter wel een heel klein beetje stroom hoor aan de ingang hoor, maar niet de buis in. Er loopt een heel klein stroompje door de roosterweerstand naar massa.

Ik neem altijd de tijd uit te leggen waarom dingen werken zoals ze werken, maar stoor me bij jou wel een beetje aan je stellige uitlatingen die kant nog wal raken. Je mag er van mij gewoon op los blijven fantaseren, maar ik raad je aan eens een goed boek te lezen...

Maar even punt-voor-punt:

Dat PPI-MV 'zo fijn' werkt, is 'n nogal subjectieve mening. Wat mij betreft is het bijvoorbeeld niet waar. En klinkt 'ie niet veel minder klote dan 'n MV voor de fasedraaier. Andere implicatie van dit verhaal: amps zonder fasedraaier oversturen niet. Dus veel geluk met het verder onderbouwen van dit standpunt. Je zal het nodig hebben.

Verder: in een buis bewegen zich elektronen van kathode naar anode. De hoeveelheid wordt gereguleerd door het rooster. Vervolgens is er 'n stroom elektronen vanaf de output. Deze fenomenen zijn gerelateerd. En hoe drukken wij het aantal van de bewegende elektronen uit? We noemen dat amperes.

Ook nog interessant: als jouw 'observaties' kloppen, kunnen de wetten van Ohm herschreven worden. Zo zou outputvermogen tot en met de eindtrap 0 (nul) blijven (P=ExI). Hoe 't bij jou zit, weet ik niet. Maar bij mij thuis komt er 'n veel sterker signaal uit 'n speaker als ik 'm op 'n versterker aansluit dan wanner ik die speaker direct op m'n gitaar aansluit. Zelfs al zet ik er 'n trafo tussen om de impedantie te corrigeren.

guitarnijboer
4 juli 2010, 03:16
Maar even punt-voor-punt:

Dat PPI-MV 'zo fijn' werkt, is 'n nogal subjectieve mening. Wat mij betreft is het bijvoorbeeld niet waar. En klinkt 'ie niet veel minder klote dan 'n MV voor de fasedraaier. Andere implicatie van dit verhaal: amps zonder fasedraaier oversturen niet. Dus veel geluk met het verder onderbouwen van dit standpunt. Je zal het nodig hebben.

Verder: in een buis bewegen zich elektronen van kathode naar anode. De hoeveelheid wordt gereguleerd door het rooster. Vervolgens is er 'n stroom elektronen vanaf de output. Deze fenomenen zijn gerelateerd. En hoe drukken wij het aantal van de bewegende elektronen uit? We noemen dat amperes.

Ook nog interessant: als jouw 'observaties' kloppen, kunnen de wetten van Ohm herschreven worden. Zo zou outputvermogen tot en met de eindtrap 0 (nul) blijven (P=ExI). Hoe 't bij jou zit, weet ik niet. Maar bij mij thuis komt er 'n veel sterker signaal uit 'n speaker als ik 'm op 'n versterker aansluit dan wanner ik die speaker direct op m'n gitaar aansluit. Zelfs al zet ik er 'n trafo tussen om de impedantie te corrigeren.



Of je bent echt zo'n sukkel of je doet alsof, hoe dan ook ben ik er klaar mee. Ik maak meer kans mijn vriendin uit te leggen wat buitenspel is... :seriousf:

GretschGuy
4 juli 2010, 03:52
Of je bent echt zo'n sukkel of je doet alsof, hoe dan ook ben ik er klaar mee. Ik maak meer kans mijn vriendin uit te leggen wat buitenspel is... :seriousf:

Ja, ja, je bent 'n intellectuele grootheid. Dat bewijst de smiley. En roosterstroom is de basis van stroomversterking.

Hou 't maar bij voetbal, dat lijkt me veiliger voor je.

erwin_ve
4 juli 2010, 08:44
Maar even punt-voor-punt:

Andere implicatie van dit verhaal: amps zonder fasedraaier oversturen niet.
Verder: in een buis bewegen zich elektronen van kathode naar anode. De hoeveelheid wordt gereguleerd door het rooster. Vervolgens is er 'n stroom elektronen vanaf de output. Deze fenomenen zijn gerelateerd. En hoe drukken wij het aantal van de bewegende elektronen uit? We noemen dat amperes.


Guitarnijboer afz$%ken is geen goed idee, hij is afgestuurd electronicus en de bouwsels van hem klinken zodanig dat ik denk dat hij weet waarover hij praat.

Amps zonder fasedraaier; SE is een heel ander circuit, we praten hier over push-pull.
De amperes die er door een buis heen gaan, is niet hetgeen het vermogen bepaalt. Wel voor de buis natuurlijk, maar niet voor het uitgangsvermogen.

Chris Winsemius
4 juli 2010, 12:50
GretschGuy: ben nu wel benieuwd wat jij IRL met versterkers doet....
Bouwen, repareren, modificeren, amateur, fulltime, voor je brood?

Je toon is imo niet echt prettig op een forum als dit. 't Is imo gewoon geven en nemen, leren en vertellen. Elektronica is schijnbaar iets exacts maar in het echt toch niet, smaken verschillen en vele dingen lijken op het eerste gezicht toch anders dan na zorgvuldige/meervoudige analyse.

toneblo
4 juli 2010, 13:55
Ja, ja, je bent 'n intellectuele grootheid. Dat bewijst de smiley. En roosterstroom is de basis van stroomversterking.

Hou 't maar bij voetbal, dat lijkt me veiliger voor je.

...hoogmoed gaat een keer voor de val, dat je een mening hebt, ala, maar heb je ook oren?

GretschGuy
4 juli 2010, 17:39
Guitarnijboer afz$%ken is geen goed idee, hij is afgestuurd electronicus en de bouwsels van hem klinken zodanig dat ik denk dat hij weet waarover hij praat.

Amps zonder fasedraaier; SE is een heel ander circuit, we praten hier over push-pull.
De amperes die er door een buis heen gaan, is niet hetgeen het vermogen bepaalt. Wel voor de buis natuurlijk, maar niet voor het uitgangsvermogen.

Gaarne uitleg over het verschil in voorversterking tussen SE en push-pull. De discussie ging over de (ir)relevantie van de eindtrap voor break-up / oversturing. Dus daar kan 't hem niet in zitten.

Over het uitgangsvermogen van pre-amp buizen en de vraag of deze uitsluitend afhankelijk is van voltage versterking:
Dit zal voor velen hier makkelijk te controleren zijn. Met 'n simpel praktijk testje. Weinig kosten of moeite.
- Men neme 'n BF of SF Fender amp met reverb (of kloon). De reverb wordt aangestuurd door één 12AT7 (beide triodes). De configuratie van de triodes is hetzelfde als in de voorversterking.
- Aanzetten, gitaar in reverb kanaal pluggen en er wat over spelen. Draai de reverb open tot gewenst niveau. Maar in elk geval zodanig dat deze duidelijk hoorbaar is.
- Vervang nu de 12AT7 door 'n 12AX7. Verander niets aan de instellingen op amp of gitaar.*
- De voltageversterking van 'n 12AT7 is ongeveer 70% van 'n (goede) 12AX7. Als voltageversterking het enige is dat de triodes van de buis doen, moet het reverb signaal nu harder zijn t.o.v. het directe signaal. Is dit niet zo, dan klopt het verhaal niet. Good luck!

Verder ben ik me er van bewust dat ik wel eens 'n onprettige kant van mijn persoonlijkheid toon. Soms misschien iets te onprettig. Aan de andere kant: gitarnijboer debiteert hier net zo goed onzin als absolute waarheid. En schuwt er niet voor degenen met 'n andere mening weg te zetten als 'sukkel'. Dus ik voel me niet (meer) verplicht tot al te veel consideratie met dit sujet.

*Gebruik wel 'n 12AX7 die 't niet onmiddelijk begeeft bij hoge voltages. B.v. Eltrectro-Harmonix 12AX7EH. GEEN JJ!

Chris Winsemius
4 juli 2010, 18:23
Gaarne uitleg over het verschil in voorversterking tussen SE en push-pull. De discussie ging over de (ir)relevantie van de eindtrap voor break-up / oversturing. Dus daar kan 't hem niet in zitten.

Over het uitgangsvermogen van pre-amp buizen en de vraag of deze uitsluitend afhankelijk is van voltage versterking:
Dit zal voor velen hier makkelijk te controleren zijn. Met 'n simpel praktijk testje. Weinig kosten of moeite.
- Men neme 'n BF of SF Fender amp met reverb (of kloon). De reverb wordt aangestuurd door één 12AT7 (beide triodes). De configuratie van de triodes is hetzelfde als in de voorversterking.
- Aanzetten, gitaar in reverb kanaal pluggen en er wat over spelen. Draai de reverb open tot gewenst niveau. Maar in elk geval zodanig dat deze duidelijk hoorbaar is.
- Vervang nu de 12AT7 door 'n 12AX7. Verander niets aan de instellingen op amp of gitaar.*
- De voltageversterking van 'n 12AT7 is ongeveer 70% van 'n (goede) 12AX7. Als voltageversterking het enige is dat de triodes van de buis doen, moet het reverb signaal nu harder zijn t.o.v. het directe signaal. Is dit niet zo, dan klopt het verhaal niet. Good luck!

Verder ben ik me er van bewust dat ik wel eens 'n onprettige kant van mijn persoonlijkheid toon. Soms misschien iets te onprettig. Aan de andere kant: gitarnijboer debiteert hier net zo goed onzin als absolute waarheid. En schuwt er niet voor degenen met 'n andere mening weg te zetten als 'sukkel'. Dus ik voel me niet (meer) verplicht tot al te veel consideratie met dit sujet.

*Gebruik wel 'n 12AX7 die 't niet onmiddelijk begeeft bij hoge voltages. B.v. Eltrectro-Harmonix 12AX7EH. GEEN JJ!



12AX7 ipv. een 12AT7 in de reverb-sectie v/e Fender lijkt mij VRAGEN OM PROBLEMEN, zeker bij de wat latere silverfaces.

Die sectie is gewoon ontworpen voor 'n 12AT7/ECC81, niet voor 12AX7/7025/ECC83s!

GretschGuy
4 juli 2010, 18:43
12AX7 ipv. een 12AT7 in de reverb-sectie v/e Fender lijkt mij VRAGEN OM PROBLEMEN, zeker bij de wat latere silverfaces.

Die sectie is gewoon ontworpen voor 'n 12AT7/ECC81, niet voor 12AX7/7025/ECC83s!

Your point being...?

Volgens de theoriën van gitarnijboer is de mate van voltageversterking het enige verschil tussen de verschillende pre-amp buizen. So what can go wrong?

De eerste gainstage van 'n Tweed Bassman of Deluxe is 'gewoon ontworpen' voor 'n 12AY7. Toch zit er vaak 'n 12AX7. Ik heb nog nooit gehoord dat dit heeft geleid tot explosies of uitslaande branden.

Ik heb Gibson amps die wel 'gewoon ontworpen' zijn met 'n 12AX7 voor de reverb. Lijken verder erg op Fender. Voeding v.a. hetzelfde punt als de roosters van de eindbuizen, via de reverb output trafo. Werkt gewoon, hoor.

Chris Winsemius
4 juli 2010, 18:50
Your point being...?

Volgens de theoriën van gitarnijboer is de mate van voltageversterking het enige verschil tussen de verschillende pre-amp buizen. So what can go wrong?

De eerste gainstage van 'n Tweed Bassman of Deluxe is 'gewoon ontworpen' voor 'n 12AY7. Toch zit er vaak 'n 12AX7. Ik heb nog nooit gehoord dat dit heeft geleid tot explosies of uitslaande branden.

Ik heb Gibson amps die wel 'gewoon ontworpen' zijn met 'n 12AX7 voor de reverb. Lijken verder erg op Fender. Voeding v.a. hetzelfde punt als de roosters van de eindbuizen, via de reverb output trafo. Werkt gewoon, hoor.

Geen punt, waarschuwing voor lezertjes! Zou zonde zijn als ze door onjuiste info hun amp slopen, bijvoorbeeld het verbranden v/d reverb-trafo oid.

Ik verdedig GB niet maar ook ik vind dat je af en toe dingen post die niet kloppen en dat de toon van je posts totaal onprettig en arrogant overkomt. Op mijn vraag/vragen (ook in een ander topic) heb je tot nu toe geen antwoord gegeven.

"Lijken erg": heb je niet veel aan ;)
De reverb-sectie in bf/sf draait op beduidend hogere spanningen dan "vergelijkbare" secties in Gibson versterkers.

De verschillen tussen 12aY7s en 12aX7s zijn kleiner dan de verschillen tussen 12aX7s en 12aT7s.

GretschGuy
4 juli 2010, 18:59
Geen punt, waarschuwing voor lezertjes! Zou zonde zijn als ze door onjuiste info hun amp slopen, bijvoorbeeld het verbranden v/d reverb-trafo oid.

Ik verdedig GB niet maar ook ik vind dat je af en toe dingen post die niet kloppen en dat de toon van je posts totaal onprettig en arrogant overkomt. Op mijn vraag/vragen (ook in een ander topic) heb je tot nu toe geen antwoord gegeven.

"Lijken erg": heb je niet veel aan ;)
De reverb-sectie in bf/sf draait op beduidend hogere spanningen dan "vergelijkbare" secties in Gibson versterkers.

De verschillen tussen 12aY7s en 12aX7s zijn kleiner dan de verschillen tussen 12aX7s en 12aT7s.

Op het 'verbranden' van de reverb-trafo is geen kans. Zoals jij, neem ik aan, ook wel weet. Of denk jij ook dat 'n 12AX7 'n hoger outputvermogen heeft door meer voltageversterking?

Het verschil in voltageversterking tussen 12AY7 en 12AX7 is trouwens groter dan dat tussen 12AT7 en 12AX7.

Ik wil best antwoord geven op vragen. Maar niet van het soort: wat-doe-jij-dan-wel-niet? Dat is namelijk geen argument.

Toevoeging: wie schade aan reverb trafo krijgt door dit experiment, kan van mij gratis een nieuwe krijgen. Na controle, that is.

Chris Winsemius
4 juli 2010, 19:05
Op het 'verbranden' van de reverb-trafo is geen kans. Zoals jij, neem ik aan, ook wel weet. Of denk jij ook dat 'n 12AX7 'n hoger outputvermogen heeft door meer voltageversterking?

Het verschil in voltageversterking tussen 12AY7 en 12AX7 is trouwens groter dan dat tussen 12AT7 en 12AX7.

Ik wil best antwoord geven op vragen. Maar niet van het soort: wat-doe-jij-dan-wel-niet? Dat is namelijk geen argument.

Je lult er om heen...
Je haalt van alles door elkaar; er spelen meer factoren mee dan jij nu benoemt en je verdraait ook nog woorden van anderen.

Ik heb het niet alleen over spanningsversterking, buizen hebben ook eigenschappen als Pa max (!!!), U a max (!!!), S/stijlheid, etc. Allemaal factoren die meespelen in het ontwerpen van een schakeling en het veilig laten werken v/d gebruikte buizen. Over B+, anodestroom/etc. heb ik je hier nog niet zien posten maar dat zijn wel factoren die bepalen of je een bepaalde buis een bepaalde functie kunt geven.

ik ben hier weg, succes.

GretschGuy
4 juli 2010, 19:23
Je lult er om heen...
Je haalt van alles door elkaar; er spelen meer factoren mee dan jij nu benoemt en je verdraait ook nog woorden van anderen.

Ik heb het niet alleen over spanningsversterking, buizen hebben ook eigenschappen als Pa max (!!!), U a max (!!!), S/stijlheid, etc. Allemaal factoren die meespelen in het ontwerpen van een schakeling en het veilig laten werken v/d gebruikte buizen. Over B+, anodestroom/etc. heb ik je hier nog niet zien posten maar dat zijn wel factoren die bepalen of je een bepaalde buis een bepaalde functie kunt geven.

ik ben hier weg, succes.

Voor de bezorgden: Max. B+ spanning is identiek voor 12AX7 en 12AT7.

Toevoeging: de spanning zal iets toenemen door het lagere stroomverbruik van de 12AX7. Nogal marginaal. Net als de toenemende spanning bij gebruik van 12AX7 i.p.v. 12AY7 in de eerste gainstage van 'n Tweed.

toneblo
4 juli 2010, 22:28
Voor de bezorgden: Max. B+ spanning is identiek voor 12AX7 en 12AT7.

Toevoeging: de spanning zal iets toenemen door het lagere stroomverbruik van de 12AX7. Nogal marginaal. Net als de toenemende spanning bij gebruik van 12AX7 i.p.v. 12AY7 in de eerste gainstage van 'n Tweed.


Jij hoeft niet bang te zijn dat wij bezorgd zijn hoor, zeker niet om jouw houding en opvattingen....
Ook zeker niet om jou "ervaring" met 12AX of Y buisjes...
Pruts jij maar lekker verder, mijn amp blijf jij in ieder geval met je fikken vanaf!

GretschGuy
4 juli 2010, 22:33
Jij hoeft niet bang te zijn dat wij bezorgd zijn hoor, zeker niet om jouw houding en opvattingen....
Ook zeker niet om jou "ervaring" met 12AX of Y buisjes...
Pruts jij maar lekker verder, mijn amp blijf jij in ieder geval met je fikken vanaf!

Fijn dat je in staat bent om voor 'n collectief te spreken . De gekozen woordvoerder? Of is 't 'n meervoudige persoonlijkheidsstoornis?

guitarnijboer
5 juli 2010, 01:15
Verder ben ik me er van bewust dat ik wel eens 'n onprettige kant van mijn persoonlijkheid toon. Soms misschien iets te onprettig. Aan de andere kant: gitarnijboer debiteert hier net zo goed onzin als absolute waarheid. En schuwt er niet voor degenen met 'n andere mening weg te zetten als 'sukkel'. Dus ik voel me niet (meer) verplicht tot al te veel consideratie met dit sujet.



Je leest niet eens wat ik schrijf, probeert vast te houden aan je eigen denkbeelden tegen iedere uitleg in, vergelijkt appels met peren en verdraaid zaken om maar je gelijk te halen. Vervolgens zeg je dat jij een andere mening hebt over hoe zaken werken....

Het gaat hier echter niet om meningen maar feiten. Als jij de eenheid voor de stroomversterkingsfactor van een 12ax7, 12ay7, 12at7 or whatever hier kan presenteren zou ik zeggen: put your money where youre mouth is!

Ik ken zoals eerder gezegd alleen de stijlheid in mA/V, de inwendige weerstand en de spanningsversterkings factor u = stijlheid x inwendige weerstand.

Zo krijg je dan bijvoorbeeld voor de 12AX7: S = 1,6 mA/V Ri = 62500 ohm u = 100 Allemaal feiten, allemaal uit te rekenen.

Maar goed, kom maar op met je stroomversterkingsfactor en laat iedereen hier maar even zien wat voor grote jongen je bent...

toneblo
5 juli 2010, 06:19
Fijn dat je in staat bent om voor 'n collectief te spreken . De gekozen woordvoerder? Of is 't 'n meervoudige persoonlijkheidsstoornis?


Niet zo'n grote smoel opzetten jij, dat kan fout met je aflopen!
Ah, en kijk: nog iemand die het niet zo fijn vindt om misbruikt te worden...


Zoals je profiel al zegt: Wat ben jij een major asshole!

bert k
7 juli 2010, 12:35
Mensen, matig de toon een beetje, het moet geen scheldpartij worden.

PeeVee
1 september 2010, 15:25
Zonder iemand te bevoor- of te benadelen; volgens mij is het inderdaad correct dat zowel een 12AT7 als een 12AY7 in vergelijking met een 12AX7 een lagere uitgangsimpedantie hebben. Bovendien kunnen ze meer vermogen leveren (resp. 1,5 en 2,5 Watt ipv 1 Watt). Dit impliceert dat een 12AY7 dus een uitgangssignaal heeft met relatief minder (Voltage) "zwaai" en een relatief hogere stroom, of maak ik nou een denkfout? Is dit niet wat GretschGuy bedoelt?

Er is mij ook geleerd dat juist die eigenschappen dit soort buisjes dus geschikter maakt als als typisch "driver" op plaatsen waar je een "stevig signaal" nodig hebt en eigenlijk geen (of beperkte) versterking maar een kathodevolger ook weer niet nodig is. Voorbeeld is de reverb driver. Zo'n trafootje zet een typisch 15k impedantie signaal om in 8 Ohm. De 12AT7 is op die plek prima (Ra bij 250 triode is 11k). Bovendien heb je wel wat vermogen om zo'n veer te laten rammelen. Ik gebruik zelf in mijn Super Reverbs overigens een 12AY7, die kan 1,5 Watt leveren en heeft bij 250 Va een Ra van 25k. Idee erachter is dat ik reverb toch nooit hoger dan 3 zet dus wat minder sturing geeft een wat warmere toon.

Ook als fasedraaier is een 12AT7 prima wanneer het signaal al voldoende "zwaai" maakt (lees: hard genoeg is). Merk op dat het hogere doel vroeger (50's, early 60's) vaak was om CLEANE amps te bouwen. Vervorming was in die dagen uit den boze en werd door veel muzikanten als onwenselijk gezien. Men speelde in die tijd niet met een PA en moest het dus op de backline doen. Ook werden veel versterkers in die tijd niet alleen gebruikt voor gitaar maar ook voor accordion of andere instrumenten (via microfoon).

Bij mijn weten versterkt long tailed pair fasedraaier circuit met een 12AT7 de zwaai (Voltage) niet of nauwelijks. Het wordt wel een "steviger" signaal, lager van impedantie dus relatief meer stroom. Feitenlijk wat een buffer doet in een effect pedaaltje; ook prima om in het begin van je effectenbak een pedaaltje met buffering te zetten (b.v. Boss stemapparaatje). Het insturen van een amp of eindtrap met een wat lagere impedantie is een prima concept. Het wordt dan allemaal wat minder bewerkelijk.

Een 12AT7 (of 12AU7) buisje is ook prima te gebruiken als mini eindbuisje voor een 1,5 W versterkertje waarbij je een reverb trafootje gebruikt als output trafo. Met een 12AX7 gaat dat een stuk minder; minder uitgangsvermogen en een te hoge uitgangsimpedantie.

Aan de discussie over headroom wil ik me niet wagen, maar mijn ervaring met buisjes met lagere versterking (12AY7, 12AT7) is dat in vergelijking met een 12AX7 icm lagere volume instelling, het resultaat zondermeer beduidend verschillend is ondanks dat de totale versterking van de twee triode misschien gelijk is. Het idee om als eerste gainstage een 12AX7 te kiezen is volgens mij geboren uit practische overwegingen nl. het beperken van ruis. De eerste gainstage mag en kan best wat minder wanneer er buisjes van goede kwaliteit worden gebruikt. Dat principe wordt ook gebruikt in de eerste Dumble amps waar eigenlijk het bass en normal kanaal van een Bassman (of Showman) in serie werden gezet waarbij de versterking alle vier (!) de gainstages flink werd getemperd. Ik heb foto's gezien waarbij kathode weerstand middels trimmertjes per gainstage instelbaar was en na iedere gainstage middels een trimmertje het volume van de uitgang was in te stellen. Het eindresultaat is een ontzettende bak gain aan de uitgang, maar met heel veel compressie dus heel smooth. De kunst is om het aan de uitgang stabiel te houden en dat is erg lastig (weet ik ook uit ervaring, mijn Dumble experimenten waren niet bepaald succesvol hihi).

Eeh... waar ging de discussie ook alweer over?... ;)

guitarnijboer
1 september 2010, 16:09
Je impedantie verhaal klopt. Dat je met de lagere uitgangsimpedantie ook een volgende trap, reverbtrafo etc met een lagere impedantie kunt aansturen klopt ook. Dat er bij een lagere impedantie over het algemeen een grotere stroom gaat lopen is zelfs waar. Maar dat er sprake is van stroomversterking is niet waar en dat is wat Gretschguy heel stellig beweerde. Maar tjonge wat is dit alweer lang geleden...

toneblo
1 september 2010, 16:30
lang geleden, maar wel leerzaam.

GretschGuy
5 september 2010, 14:50
Je impedantie verhaal klopt. Dat je met de lagere uitgangsimpedantie ook een volgende trap, reverbtrafo etc met een lagere impedantie kunt aansturen klopt ook. Dat er bij een lagere impedantie over het algemeen een grotere stroom gaat lopen is zelfs waar. Maar dat er sprake is van stroomversterking is niet waar en dat is wat Gretschguy heel stellig beweerde. Maar tjonge wat is dit alweer lang geleden...

Dan kom ik er ook maar even op terug. Als er bij een hogere impedantie een hogere spanning komt te staan, is er dus ook geen sprake van voltageversterking?