PDA

View Full Version : Speaker aansluiten zonder bekende impedantie



SEAL
30 juni 2010, 17:55
Oi!
ik heb hier een speaker en een bascombo'tje van 25 watt. ik wil de speaker aansluiten op de combo, maar ik vraag me af of dat kan. Het grootste probleem is dat ik de impedantie van de speaker en die van de combo niet weet. Als die van de speaker groter is dan die van de combo, gaat alles toch goed?

zou ik hem gewoon kunnen aansluiten, en dan kijken of hij het doet?

Plant
30 juni 2010, 18:21
Je zou de speaker even met een Ohmmeter (multimeter) kunnen meten, dan heb je een indicatie. Ja, ik weet ook wel dat nominale impedantie wat anders is dan gelijkstroomweerstand, maar het wijkt in de praktijk niet veel af. Dus kun je redelijk goed bepalen of je met 4, 8 of 16 Ohm te maken hebt.

Staat er een merk en/of type op kun je ook een Googlen natuurlijk, maar dat had je zelf vast ook wel bedacht.

SEAL
30 juni 2010, 19:06
da's gemeten,

6.5 Ohm, dan moet ik dus op de 8 ohm rekenen?

Plant
1 juli 2010, 17:43
De gelijkstroomweerstand is doorgaans net wat lager dan de nominale impedantie, dus ik denk ook dat het 8 Ohm is.

Heb je ook de speaker van je combo gemeten?

SEAL
1 juli 2010, 18:18
nog niet, dan moet ik hem eerst openschroeven. bericht zal er tzt zijn :)

Mephistocles
10 juli 2010, 15:07
Als je een RLC meter hebt meet je m natuurlijk gewoon.

Als je m zo precies mogelijk wilt meten zou je het volgende kunnen doen. Jaag er een wisselstroom door heen van pak m beet 2 volt en 50 Hz en meet je stroom, want Z=u*i.

Denk ik... In theorie wel. ff checken.

Laatmaar. R=6,5 Ohm klopt idd wel voor een 25W speaker van Z=8 Ohm.

Plant
10 juli 2010, 21:53
Als je een RLC meter hebt meet je m natuurlijk gewoon.

Hoeveel (hobby)elektronici hebben zomaar een RLC meter voor het grijpen? Bovendien meet je dan ook maar op een vaste frequentie. Als dat 1 kHz is, is het waarschijnlijk wel bruikbaar.


Als je m zo precies mogelijk wilt meten zou je het volgende kunnen doen. Jaag er een wisselstroom door heen van pak m beet 2 volt en 50 Hz en meet je stroom, want Z=u*i.

Geen slim advies, want bij zo'n lage frequentie kan de resonantiefrequentie van de speaker wel eens zitten en rond die frequentie is de impedantie veel hoger. Dat kan wel een faktor 4 schelen.

Mephistocles
11 juli 2010, 15:41
Geen slim advies, want bij zo'n lage frequentie kan de resonantiefrequentie van de speaker wel eens zitten en rond die frequentie is de impedantie veel hoger. Dat kan wel een faktor 4 schelen.

Cow hammit! Je hebt gelijk. Bummer.

Okee. Nu moet ik het goedmaken, hè?

Haal je magneet er uit, meet je aantal windingen enzo... Nee laatmaar.

Maar serieus nu, 6,5 Ohm weerstand? 8 Ohm impedantie kun je prima vanuit gaan. Bij een weerstand van... Pak m beet meer dan 10 Ohm weerstand zou ik eerder aan 16 ohm impedantie denken.

Over resonantie gesproken. Je zou de resonantiefrequentie kunnen bepalen en het aan de hand daarvan berekenen...