PDA

View Full Version : Paar vragen m.t.b. zelfbouw "stratocaster baritone"



Steffjuh
30 juni 2010, 16:40
Binnenkort wil ik gaan starten met mijn eerste echte zelfbouw project voor een "Stratocaster Baritone" Hier ga ik natuurlijk een geheel eigen draai aan geven zodat het geen standaard model word.

Mijn idee is om te body in ieder geval van Essen / Ash hout te maken.
Hier wil ik 2 EMG elementen in leggen (85 bridge / 81 neck) met een fixed bridge (string thru).

Nu is mijn technische kennis op het gebied van instrumenten bouw gering, echter gezien ik wel aardig ben met houtbewerking denk ik dat ik toch een behoorlijk end moet kunnen komen

Nu heb ik na behoorlijk wat lezen hier op het zelfbouw forum nog een aardige lijst aan vragen, echter begin ik alleen met vragen over de body en de rest komt later.

Mijn grootste vraag is namelijk wat een "normale" / handelbare dikte is voor een body?


Verders:
Het gereedschap wat ik in mijn bezit heb is ook erg gering:
- Kolomboor, Bovenfrees, Decoupeerzaag, Beitels, Schaven, Bandschuurmachine, Dremel..

Wanneer ik om te beginnen mijn body bij een handelaar al op dikte laat brengen, zou ik aan deze gereedschappen voldoende kunnen hebben?

Alvast bedankt! Steff.

st.robot
30 juni 2010, 16:44
de normale dikte van een stratocaster is 42mm geloof ik. zowiezo ligt de dikte van de body tussen de 5 en de 4cm (maar je bouwt 'm zelf, dus je bent volledig vrij)

met de gereedschappen die jij opnoemt zou het perfect mogelijk moeten zijn om een gitaar te bouwen. :ok:

dus ik zie geen problemen, beginnen maar! :strat:

grt

Kakihara
30 juni 2010, 16:48
Gemiddelde dikte van verschillende modellen (uit het boek van Hiscock) :

* Fender Strat 44,4mm
* Duo Sonic 38,1mm
* Les Paul (midden) 57,1mm
* Les Paul (rand) 50,8mm
* Gibson SG 38,1mm
* Yamaha Pacifica 44,4mm
* PRS (midden) 44,4mm
* PRS (rand) 38,1mm
* Ibanez S540 (midden) 38,1mm
* Ibanez S540 (rand) 9,5mm

Het belangrijkste is dat je genoeg 'body' overhoudt voor de elektronicaruimte en de pickupcavities.


Het gereedschap waar je nu al over beschikt, moet ruim volstaan om een gitaar te bouwen.

Steffjuh
30 juni 2010, 16:52
de normale dikte van een stratocaster is 42mm geloof ik. zowiezo ligt de dikte van de body tussen de 5 en de 4cm

Waarschijnlijk word het dan een mm of 55.
Ik wil er echt een massive/robuust ding van maken.
Hierbij twijfel ik alleen wel of dat niet teveel van het goede word,
Ik wil er namelijk geen schuine afvlakking op hebben voor de (armsteun?)

McVenco
30 juni 2010, 17:04
55mm? Dan kun je beter swampash kiezen, essen is namelijk behoorlijk zwaar...

Lijkt mij.....

D3nnis
30 juni 2010, 17:19
55mm? Dan kun je beter swampash kiezen, essen is namelijk behoorlijk zwaar...


Heb je helemaal gelijk in.
Mijn eerste zelfbouw heeft een 40mm dikke (hard) essen body, met 6mm esdoorn top. Gewicht: een Les Paul is er jaloers op :-)

Kakihara
30 juni 2010, 17:25
Sowieso wordt een gitaar van 55mm dik loodzwaar, ongeacht het hout :o

Cocobolo
30 juni 2010, 17:44
tenzij je iets neemt als red cedar of Abachi (Thijsser had dit laatst gebruikt op een zelfbouw).

niekb
30 juni 2010, 17:53
Ceder is idd een optie. Alleen is dat super zacht en dus buts gevoelig. Wel handig als je een relic wil.

D3nnis
30 juni 2010, 20:13
Sowieso wordt een gitaar van 55mm dik loodzwaar, ongeacht het hout :o
Uithollen en afvullen met helium ;-)

Cocobolo
30 juni 2010, 20:22
Ceder is idd een optie. Alleen is dat super zacht en dus buts gevoelig. Wel handig als je een relic wil.

klopt! Dus een paar mm top + back van een andere soort erop scheelt al enorm. Thijser heeft het zachte abachi met alleen een top afgedekt, zie zijn topic :
hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=121213)

Ik heb hier het nodige abachi liggen en ook red cedar en sta versteld hoe licht dat is.

De body zou natuurlijk ook van chambers kunnen worden voorzien ...

Steffjuh
1 juli 2010, 00:13
55mm? Dan kun je beter swampash kiezen, essen is namelijk behoorlijk zwaar...

Lijkt mij.....

Swampash is toch ook gewoon een Essen soort of zie ik ze vliegen?


Uithollen en afvullen met helium ;-)

Uithollen is wel een aardig idee om het gewicht te beperken, maar dit beïnvloed te klank wel extreem volgens mij?

Wat ik wil bereiken is een lekker warm / solide / "zwaar" geluid.
Gezien dit mijn 1e project word ontwijk ik het liefst een toplaag. Ik wil het niet te lastig voor mezelf maken bij dit 1e project.

Suggesties voor een ander houtsoort?

barno
1 juli 2010, 00:41
swampash is different ballgame: komt van snelgroeiende bomen in het vochtige zuiden van de states. is over het algemeen stuk lichter dan northern ash, maar wel heel resonant.

het is trouwens een misvatting dat een zwaar geluid van een zware gitaar zou moeten komen. Het geluid wordt in grotere mate bepaald door de pickups en amp. Voor een metalaxe (I presume) met EMG's zou ik me niet te druk maken over soorten hout, de distortion zal toch grotendeels het natuurlijke geluid van de body versmachten. mahonie is een aanrader als je gaat voor een diep geluid met iets minder definitie in het hoog.

Steffjuh
1 juli 2010, 00:48
Voor een metalaxe (I presume) met EMG's zou ik me niet te druk maken over soorten hout, de distortion zal toch grotendeels het natuurlijke geluid van de body versmachten. mahonie is een aanrader als je gaat voor een diep geluid met iets minder definitie in het hoog.

Het word inderdaad een Metalaxe, echter maak ik ook gebruik van heel veel cleane riff's (hetzij langzame apart van elkaar staande tonen als akkoorden) en zoek ik dus eigenlijk hiervoor een mooie middenweg. een goede combinatie om zowel clean als met een distortion een mooi geluid te behouden.

niekb
1 juli 2010, 00:49
klopt! Dus een paar mm top + back van een andere soort erop scheelt al enorm. Thijser heeft het zachte abachi met alleen een top afgedekt, zie zijn topic :
hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=121213)

Ik heb hier het nodige abachi liggen en ook red cedar en sta versteld hoe licht dat is.

De body zou natuurlijk ook van chambers kunnen worden voorzien ...

Ik heb op mijn ceder tele (in aanbouw) ook een 3 mm maple topje. Ook dubbele binding om de randen te beschermen. Een solide laklaag doet ook veel.

Het lijkt me wel een tof project.

aaronstonebeat
1 juli 2010, 02:00
het is trouwens een misvatting dat een zwaar geluid van een zware gitaar zou moeten komen. Het geluid wordt in grotere mate bepaald door de pickups en amp. Voor een metalaxe (I presume) met EMG's zou ik me niet te druk maken over soorten hout, de distortion zal toch grotendeels het natuurlijke geluid van de body versmachten. mahonie is een aanrader als je gaat voor een diep geluid met iets minder definitie in het hoog.

Voor een leerling heb ik Psychosocial van Slipknot uitgezocht; helemaal niet mijn terrein. Na wat gezoek kwam ik erachter dat de stemming voor dat nummer A-E-A-D-Fis-B is. Ik had daarom zo half en half verwacht dat die mannen wel op baritongitaren met loeidikke snaren zouden spelen. Niets daarvan; Jim Root speelt op een gewone tele met EMG's en .011 snaren, Mick Thomson op Ibanez, ook verder weinig bijzonders aan. Filmpke (http://www.youtube.com/watch?v=YMZCgt4HKl0)

Voor mij wel een eye opener.

Terminus
1 juli 2010, 09:41
Voor een leerling heb ik Psychosocial van Slipknot uitgezocht; helemaal niet mijn terrein. Na wat gezoek kwam ik erachter dat de stemming voor dat nummer A-E-A-D-Fis-B is. Ik had daarom zo half en half verwacht dat die mannen wel op baritongitaren met loeidikke snaren zouden spelen. Niets daarvan; Jim Root speelt op een gewone tele met EMG's en .011 snaren, Mick Thomson op Ibanez, ook verder weinig bijzonders aan. Filmpke (http://www.youtube.com/watch?v=YMZCgt4HKl0)
Voor mij wel een eye opener.

Weet je zeker dat hij 011's speelt in Drop A en niet alleen in Drop B (wat ze meestal spelen?) 011 zou bijna niet gestemd te houden zijn, zeker als het geen hybrid setje (dikkere omwonden snaren) is.
Overigens spelen maar erg weinig bands die naar B of lager stemmen op baritones. Ze zijn over het algemeen moeilijk te verkrijgen en als je er een hebt zal je genoegen moeten nemen met de features van die gitaar. Baritones zie je meestal alleen in 7- of 8-snarige vorm. Neemt niet weg dat het een goed idee is om een baritone te bouwen, eigenlijk is een normale gitaar ook helemaal niet gemaakt voor die lage stemmingen.

Steffjuh
1 juli 2010, 12:49
Baritones zie je meestal alleen in 7- of 8-snarige vorm. Neemt niet weg dat het een goed idee is om een baritone te bouwen, eigenlijk is een normale gitaar ook helemaal niet gemaakt voor die lage stemmingen.

Over het algemeen speel ik zelf in drop A op een 6 snaar met .13 snaren XD klinkt ook alsof ik op spaghetti speel.
Het is ook juist vanwege de extreme prijs die vaak voor baritones gevraagd word dat dit idee van de grond is gekomen.

Nu zit ik alleen wel nog erg in de twijfel met het hout soort, Zelf had ik Essen in gedachten terwijl mij in ieder geval ook al Swampash aangeraden word en Mahonie. Het punt is namelijk ik wil wel een axe creëren die tegen een "stootje" kan. En naar mijn weten is swampash toch weer wat "zachter" of komt hier mijn gebrek aan kennis weer naar boven?

Jeroen_K
1 juli 2010, 13:13
Als je EMG's wil gebruiken maakt het inderdaad weinig uit van welk hout je gitaar is (naar mijn mening).

Ik ben ook een metalaxe aan het maken voor de zompige moeras metal, alles mahonie en met een blackout ( Dino Cazares, Mick Thomson). ben zelf ook benieuwd hoe het gaat klinken.

Gewoon iets kiezen en proberen!

aaronstonebeat
1 juli 2010, 13:52
Weet je zeker dat hij 011's speelt in Drop A en niet alleen in Drop B (wat ze meestal spelen?) 011 zou bijna niet gestemd te houden zijn, zeker als het geen hybrid setje (dikkere omwonden snaren) is.
Overigens spelen maar erg weinig bands die naar B of lager stemmen op baritones. Ze zijn over het algemeen moeilijk te verkrijgen en als je er een hebt zal je genoegen moeten nemen met de features van die gitaar. Baritones zie je meestal alleen in 7- of 8-snarige vorm. Neemt niet weg dat het een goed idee is om een baritone te bouwen, eigenlijk is een normale gitaar ook helemaal niet gemaakt voor die lage stemmingen.

'Zeker weten' is erg sterk uitgedrukt. Ik geloof dat ik de info over de snaardikte bij wikipedia heb gevonden. Maar als ik dat filmpje over de Slipknot-gear bekijk, zie ik inderdaad standaard gitaren (ik neem aan dat zij zich wel een bariton kunnen permitteren als ze daar behoefte aan voelen) en in het geval van Thomson ook standaard snaren; natuurlijk onmogelijk te zeggen hoe dik precies maar ze zien er niet uit als overdreven dik.
Thomson laat daarbij wel zien dat hij een 'focus' knop op z'n versterker heeft waarmee hij het laag strak kan krijgen.

Terminus
1 juli 2010, 22:13
'Zeker weten' is erg sterk uitgedrukt. Ik geloof dat ik de info over de snaardikte bij wikipedia heb gevonden. Maar als ik dat filmpje over de Slipknot-gear bekijk, zie ik inderdaad standaard gitaren (ik neem aan dat zij zich wel een bariton kunnen permitteren als ze daar behoefte aan voelen) en in het geval van Thomson ook standaard snaren; natuurlijk onmogelijk te zeggen hoe dik precies maar ze zien er niet uit als overdreven dik.
Thomson laat daarbij wel zien dat hij een 'focus' knop op z'n versterker heeft waarmee hij het laag strak kan krijgen.

Strakheid is niet echt het probleem. Een baritongitaar is wel strakker (de snaren letterlijk en de tone figuurlijk) maar het grootste probleem met dunne snaren is dat je ze vals slaat. Sowieso valt je lage E altijd hoger uit als je een beetje flink aanslaat (ik stem hem met 009-046 +-10 cent lager, dan is hij precies goed als je powerchords of metal riffs speelt). Dat wordt alleen maar erger hoe lager de snaarspanning wordt. Bijvoorbeeld bij The Walk (http://www.youtube.com/watch?v=sGuBb_G3yzI) van Periphery slaan ze op 4:30 de open lage E aan die gestemd is naar G# ofzo, je hoort hem een halve toon naar beneden gaan binnen een seconde, alsof er iemand een langzame divebomb doet. Al heb ik wel het idee dat ze het iets overdreven hebben op de plaat om mooier over te lopen in de synthesizers.

Strakheid kan je qua tone meestal wel bereiken door minder laag vóór de preamp te hebben (EQ of TubeScreamer ervoor, strakke elementen zoals de 'dunne' EMG 81)

aaronstonebeat
1 juli 2010, 23:11
Tja, het verbaast me ook een beetje allemaal. Eigenlijk kan ik nauwelijks anders concluderen dan dat die gasten geheel in strijd met hun angstaanjagende uiterlijk echt met fluwelen handjes hun instrument bespelen.

Het lijken me wel ook mensen die niets anders doen dan gedreven met hun muziek en hun spel bezig zijn; dat al die barbaarse klanken met de grootst mogelijke voorzichtigheid voortgebracht worden. Over eieren lopen :blast: Boeddhisten in hun grenzeloze toewijding.

PS
Ik speel ook met .011, maar dan wel gewoon in E of Es.

barno
1 juli 2010, 23:47
swampash is best hard hoor. minder deukgevoelig dan mahonie, elzen, linde enz...

Steffjuh
2 juli 2010, 09:33
swampash is best hard hoor. minder deukgevoelig dan mahonie, elzen, linde enz...

Swampash it is going to be than.

Om dan naar mijn volgende punt te gaan waar mijn kennis mij in de steek laat.

De scale van een baritone neck varieert tussen de 30" en 35" vanaf waar is dit gemeten? vanaf de topkam tot onderkant van de neck?

barno
2 juli 2010, 10:19
De scale van een baritone neck varieert tussen de 30" en 35" vanaf waar is dit gemeten? vanaf de topkam tot onderkant van de neck?

van de brugzadels tot aan de topkam.

no offence, maar ik heb een vermoeden dat je voor je aan je bouw begint eerst nog wat moet inlezen. en de scales die je vernoemt zijn eerder basscales. baritone zit tussen 27 en 30"

Hedge
2 juli 2010, 11:01
van de brugzadels tot aan de topkam.

no offence, maar ik heb een vermoeden dat je voor je aan je bouw begint eerst nog wat moet inlezen. en de scales die je vernoemt zijn eerder basscales. baritone zit tussen 27 en 30"

Lijkt me een goede tip. Het is toch wel lekker als je dingen als scale en compensatie begrijpt voordat je begint.

Steffjuh
2 juli 2010, 15:37
van de brugzadels tot aan de topkam.

no offence, maar ik heb een vermoeden dat je voor je aan je bouw begint eerst nog wat moet inlezen. en de scales die je vernoemt zijn eerder basscales. baritone zit tussen 27 en 30"

Mijn fout, had het vanochtend nog met iemand over basgitaren heb daardoor bij het plaatsen hier een aantal dingen door elkaar gegooid. 27 en 30" is correct ja.


Lijkt me een goede tip. Het is toch wel lekker als je dingen als scale en compensatie begrijpt voordat je begint.

Verder hebben jullie beiden gelijk en is toch nog wat meer leeswerk mischien verstandig.

aaronstonebeat
3 juli 2010, 01:06
Puur ter info:

Brian Setzer speelt Mystery Train op een bariton in C (http://www.youtube.com/watch?v=ggN-HKq3FG8).