PDA

View Full Version : Gitaarbouw "boek"



Zatar
30 juni 2010, 13:37
Zoals sommigen onder jullie wel weten was ik van plan een soort gitaarbouw boek te maken. Het zou bestaan uit bouwverslagen (van anderen & mezelf), tools & jigs (van anderen & mezelf), tips en trucs.

De reden ertoe is dat ik eigenlijk op zoek was naar 1 groot werk waar je alles in terug kan vinden. Nergens te vinden natuurlijk (toch niet zoals ik het graag heb), vandaar dit boek. Eigenlijk is het meer een samenvatting van hetgeen terug te vinden is op diverse sites en fora en van de dingen die ik neerpen.

Excuses voor de rapidshare, maar op men eigen site kan ik maar tot 10MB uploaden :(
http://rapidshare.com/files/404026029/THE_BOOK.pdf.html

/edit: Voor de duidelijkheid Dit is nog niet afgewerkt hoor! Het is pas het beginstadium met een stuk of 5 builds en rond de 200 pagina's aan foto's + tekst

Thiez
30 juni 2010, 14:02
Zeer tof, leuk om doorheen te bladeren! Ik ga het zeker in de gaten houden hoe het verder verloopt.

aaronstonebeat
30 juni 2010, 15:32
Mijn diepste respect voor het werk dat je er kennelijk al in hebt gestoken en voor je duidelijke bevlogenheid :ok:

Maar ik vraag me een beetje af wat de echte meerwaarde zal zijn. Net als velen, denk ik, heb ik mijn informatie aanvankelijk verzameld via het internet, door maar gewoon te beginnen, door goed na te denken en bijvoorbeeld ook door hier op het forum veel van gedachten te wisselen met anderen. Na een hele tijd heb ik een echt boek gekocht (Martin Koch - Gitarrenbau) en via via heb ik er nog een paar gekregen in digitale vorm.

Zonder in het minst te willen suggereren dat ik alles weet of gedaan heb, zit ik nu wel op een punt dat ik in dat soort boeken eigenlijk niets nieuws meer lees (en dan heb ik het alleen over elektrische solid bodies en simpele semi hollow bodies). Al zoekende en doende heeft alle essentiële informatie zich in mijn hoofd gezet. En ik denk dat dat uiteindelijk de allerbeste plaats is.
Totdat ik ga dementeren natuurlijk ;)

Maar laat je door mij vooral niet weerhouden. Wat me wel zinvol lijkt, is dat je de informatie op de een of andere manier in categorieën rubriceert. Bouwverslagen zijn altijd heel erg leuk en interessant, maar je kunt er niet even snel iets in naslaan.

guitarfreakie
30 juni 2010, 15:49
waarom kan ik em niet openen?

Zatar
30 juni 2010, 15:49
Wel zelf ben ik een groentje zeg maar, dus voor mij zou het een prachtig naslagwerk zijn. En als je't zelf in elkaar zet ga je er ook wat meer je weg in vinden.

Persoonlijk doe ik het ook meer om zo eens naar builds te kijken waar ik iets tegenkwam dat ofwel keihandig is, ofwel megamooi. En 't is meer voordat die dingen verdwijnen dat'k ze opsla :)

Heb ook enkele boeken liggen hoor. Maar daar zie je vaak alleen het gebruik in van powertools zoals een bandzaag, vandiktebank etc etc.

Het is zo ook men bedoeling op't einde een soort tabel te maken waar dan in staat:
"bullet shell as a volume knob p. 224"

Dan kan je er wel een en ander in nagaan.

En voor de inspiratie en moed die je krijgt van af en toe eens een andere 'sukkelaar' bezig te zien ;)

En al doende... daar geloof ik ook in, maar je moet ergens beginnen en ik begin nog op nul :seriousf:

Kakihara
30 juni 2010, 17:11
Ik heb het ook even gedownload en ik moet ook zeggen dat ik het een lovenswaardig initiatief vind. Maar ik heb ook enkele kanttekeningen :
Een compleet gitaarbouwboek is haast onmogelijk te maken : da's zoiets als Taunton Press's Fine Woodworking magazines, Melvyn Hiscock's boek, Dan Erlewines Guitar Repair Guide, Fred Dons' laklessen, fysicalessen en bedradingsboeken in 1 boek gieten, en dan vergeet ik nog het DIY-gedeelte. Zo'n boek zou duizenden bladzijden bevatten en helemaal onoverzichtelijk zijn.
Wat me opvalt in jouw boek is dat je alleen maar bouwverslagen opneemt van tele's, allemaal hetzelfde proces, op een paar details na. Geen setnecks of neckthroughs of tele's met een setneck en TOM-brug. Maar dat komt wellicht nog in de volgende update ;)
Dingen als een zelfgemaakte brug, kogel als potmeterknop, verouderingsprocessen en dies meer, zou ik allemaal in een apart hoofdstukje zetten, zonder het bouwproces waar het deel van uitmaakt, dat maakt je boek mijns insziens wat beknopter en overzichtelijker.

Verder kan je lezen tot je 100 bent, maar het meeste leer je toch eenmaal je aan je zelfbouw begint. Dus, hup, begin er maar aan :D

forceps
30 juni 2010, 19:53
@ Zatar: ik krijg een foutmelding als ik op de link klik. Je kunt beter een dropbox account aanmaken, dat is reclamevrij en je komt direct bij de file uit die je wilt delen (en niet op een site waar je nog 30 sec. of zo moet wachten).

Zatar
1 juli 2010, 06:22
@kakihara: klopt wat betreft de tele's. Niet van zin om er geen andere in te zetten hoor, die staan allemaal klaar om aangepast te worden.
Ik zet er zoveel keer 't zelfde in omdat'k eigenlijk graag nog eens terugkijk op sommige gitaartjes etc die mensen maken.
De tdpri challenges zouden er bijna allemaal inkomen. Het bouwproces mag wel hetzelfde zijn, maar overal is er toch net iéts anders gebruikt ook. En dan ook wel omdat'k het geweldig vind wat sommigen bereiken met zo weinig geld/tools.

Misschien kan ik het dan wel beter opdelen in 3 delen: buils, tools 'n jigs en tips 'n tricks.
Alle info zal ik er wel niet meteen in kunnen zetten, maar't is de bedoeling het verder aan te vullen terwijl ik wat ervaring opdoe.

@forceps: Ha merci dat was ik al vergeten dat dat bestond. Ik zal me er eens een aanmaken en de eerstvolgende versie gaat daar dan op!

/edit: de link werkt ondertussen terug