PDA

View Full Version : Zaagtafels en dergelijke



Yoshida
30 juni 2010, 11:22
De Praxis (en wellicht ook Hornback, Multimate, Gamma...) heeft een zaagtafel waar ik dik GAS voor heb. (Gear Acquisition Syndrom)

https://shop.praxis.nl/product/61168-60033/Tafelcirkelzaag1800W.html

Echter voor 70 Euro minder...

https://shop.praxis.nl/product/61166-60033/Tafelcirkelzaag1700W.html

Naar mijn beoordeling is die 100 watt het enige verschil. Ik wil hem gebruiken om lijmkanten voor bodyhout te zagen, en de schuine kant aan halzen. Is 1700W voldoende of ga ik mezelf voor de kop slaan met een ontzettende hamer als ik hierop bezuinig?

Alsook GAS:
https://shop.praxis.nl/product/61162-60033/Radiaalkapenverstekzaag.html

Cocobolo
30 juni 2010, 12:27
ik denk dat je altijd nog een nabewerking hebt (ongeacht kwaliteit zaag): je zult de zijkanten eerst haaks moeten maken voordat je ze kunt verlijmen. Dus als we even accepteren dat er met zo'n zaag nog nawerk is, dan zou je ook kunnen kiezen om een lintzaag i.p.v. een cirkelzaag te kopen. Die staan op marktplaats ook voor redelijke prijzen....

jan jansen
30 juni 2010, 18:12
De Praxis (en wellicht ook Hornback, Multimate, Gamma...) heeft een zaagtafel waar ik dik GAS voor heb. (Gear Acquisition Syndrom)

https://shop.praxis.nl/product/61168-60033/Tafelcirkelzaag1800W.html

Echter voor 70 Euro minder...

https://shop.praxis.nl/product/61166-60033/Tafelcirkelzaag1700W.html

Naar mijn beoordeling is die 100 watt het enige verschil. Ik wil hem gebruiken om lijmkanten voor bodyhout te zagen, en de schuine kant aan halzen. Is 1700W voldoende of ga ik mezelf voor de kop slaan met een ontzettende hamer als ik hierop bezuinig?

Alsook GAS:
https://shop.praxis.nl/product/61162-60033/Radiaalkapenverstekzaag.html

Vorig jaar heb ik een einhell zaagtafel gekocht voor het zagen van massief essen en eiken stroken hout van 22 mm dik,zgn vloerhout.Na een paar dagen was ie verbrand terwijll ik op mn vorige werkplek een zaagtafel had op 380 volt...die lachtte om dit soort maten.Wat ik wil zeggen dat die zaagtafels niet echt veel zijn...geef liever je geld uit aan een vlaktafel...en of lintzaag...voor 200 euro heb je wel wat op marktpklaats....maar een tip:test de lintzaag ter plekke....met een balkje sls hout ofzo...,

JJ:blast:

Yoshida
30 juni 2010, 18:22
Tja, krachtstroom kan ik vast wel aanvragen onder het mum van elektrisch koken. ;)
Als dergelijk zaagwerk op 220 niet aan te raden is dan beschouw ik dat als kennisgeving. Bedankt.

oigun
30 juni 2010, 18:48
Je kan op 220 prima zagen Op mijn werk hebben we een metabo formaatzaag op 220 heeft wat meer vermogen dan 1800 wat maar als je een scherp blad gebruikt moet het daarmee ook wel gaan. Over de kwaliteit van de praxis zaag kan ik niets zinnigs zeggen. Bosch heeft ook een mooi tafeltje met een roltafeltje ingebouwd. Wel wat duurder geloof ik.

Cocobolo
30 juni 2010, 19:52
Tja, krachtstroom kan ik vast wel aanvragen onder het mum van elektrisch koken. ;)

Electrisch koken gaat wel op 400V maar dat halen ze uit meerdere groepen (ik ben niet technisch, dus mensen corrigeer me maar). Dat is dus niet hetzelfde als 3-fasen-krachtstroom.
Voor krachtstroom passen ze je meterkast aan en dan krijg je (in plaats van 1,) 3 fasen binnen. Ik had in mijn vorig huis ook een halogeen kookplaat die zijn 400volt uit meerdere groepen samen kreeg, maar toen ik krachtstroom nodig had voor de machines kwam er toch een behoorlijke verbouwing van de meterkast bij kijken (een electricien moet het voorbereiden en dan komt je leverancier (bijvoorbeeld de Nuon) de laatste aanpassingen doen met die 3 fasen).
In mijn huidig huis wederom hetzelfde. In beide gevallen was ik meer dan 1000 euro kwijt voor de aanleg (maar ik moet bekennen dat gelijk de halve meterkast is vernieuwd en ik het allemaal heb laten doen).

jan jansen
30 juni 2010, 19:58
Je kan op 220 prima zagen Op mijn werk hebben we een metabo formaatzaag op 220 heeft wat meer vermogen dan 1800 wat maar als je een scherp blad gebruikt moet het daarmee ook wel gaan. Over de kwaliteit van de praxis zaag kan ik niets zinnigs zeggen. Bosch heeft ook een mooi tafeltje met een roltafeltje ingebouwd. Wel wat duurder geloof ik.

Klopt,metabo heeft meerder uitvoeringen van die zaagtafel,ik gebruik er ook wel eens een bij een kennis,maar dan moet je rond de 600 euro nieuw rekenen.

Ik bedoelde eigenlijk dat als je zo`n goedkoop tafeltje koopt je geluk moet hebben dat ie zn werk goed doet.Achteraf zou ik een 2de hands apparaat kopen op marktplaats van een beter/bekender merk....

JJ

D3nnis
30 juni 2010, 20:03
Met een 220V tafelzaag kun je prima zagen, 380 heb je écht niet nodig voor hobby/gitaarbouw.
Ook voor (iets) zwaardere toepassingen is het geen probleem, ook de eerder genoemde vloerdelen niet. Mijn 2 zelfbouwhalzen tot nu toe zijn allebei gezaagd op een tafelzaag van Scheppach, en die is al zeker 20 jaar oud, en die heeft al écht veel gezaagd, zwaar kozijnhout en alles, een elektromotor kan wel wat hebben, fikt echt niet zomaar door. Ook hier geld: als je maar een fatsoenlijk scherp (widia) zaagblad gebruikt.
Zolang ik body hout kan schaven op mijn 220V vandiktebankje, kan je het ook zagen, want dat kost stukken minder vermogen..


Electrisch koken gaat wel op 400V maar dat halen ze uit meerdere groepen (ik ben niet technisch, dus mensen corrigeer me maar). Dat is dus niet hetzelfde als 3-fasen-krachtstroom.

Kookplaten voor consumenten kunnen vaak aangesloten worden op 2 groepen 230V (van dezelfde fase), óf op 3-fasen. Ik heb zelf voor dat laatste gekozen, en laten afzekeren 3x25A. Als ik nou een lasapparaat wilde hebben ofzo, of een machine die nogal wat vermogen nodig heeft op 3 fasen, dan zou je moeten verzwaren naar 3x35, ik kan me voorstellen dat er dan andere kosten aan verbonden zitten, maar dit weet ik niet zeker. Maar tot 3x25A kun je voor relatief weinig geld laten afzekeren (170 euro meen ik). Uiteraard moet de installatie erachter (meterkast) wel geschikt zijn hiervoor.

Yoshida
30 juni 2010, 21:27
Klopt inderdaad dat krachtstroom gebaseerd is op 3 fasen, volgens mij zelfs 12A. Betaal je ook meer aan vastrecht? Ik werk bij een huizenbouwer en we hebben wel eens warmtepompboilers (aardwarmte) toegepast op krachtstroom, omdat dat energiezuiniger is dan traditionele CV en (naar zeggen) een beter binnenklimaat levert dan warmteterugwinning. Heel technisch verhaal, is niet relevant.
Maar goed, de nutsbedrijven rekenen zulke rare tarieven voor krachtstroom, waarschijnlijk omdat ze denken dat je een eigen bedrijf hebt ofzo waarmee je het wel terugverdient, maar voor deze toepassing verdient een warmtepompboiler zichzelf nooit terug.
elfde zou dus ook kunnen gelden voor andere machines op krachtstroom. En als het gaat om 5 klussen per jaar waar ik die machines voor nodig heb, laat dan maar zitten. Het allerliefst zou ik natuurlijk de werkplaats op mijn oude bouwkunde opleiding gebruiken maar dat is niet echt een optie denk ik, blijft over werk láten doen bij een bouwmarkt of zelf op de boerenmanier die veel afwerking vergt.

...of inderdaad tweedehands machines op normale stroom, en hopen dat ik geluk heb ;)

D3nnis
30 juni 2010, 21:34
Tot 3x25A is je vast recht hetzelfde als bij 1x25A/30A/40A, tenminste, bij Enexis/Essent

gengar
1 juli 2010, 10:12
Stroom is stroom zeggen ze op tv geloof ik. Ik ben ook geen expert maar 380 is 380 voor zover ik het begrijp. Als je 3 fasen parabooltjes uittekent en daar dan dat sommetje bij doet dat je op de middelbare school leerde dan kom je uit op 380 volt. Zo wordt 380 nou eenmaal gecreeerd.
Er zijn wel afhankelijk van de max amperage aanpassingen nodig in je meterkast en ook een extra meter zoals ik het begrijp. Als je met de huidige amperage begrenzing voldoende hebt kun je het zelfs zelf maken, de 3 fasen zijn normaal gesproken gewoon aanwezig.
Vriend van me heeft het vorige week nog gedaan, maar ik dacht toch ook ooit gelezen te hebben dat je voorzichtig hiermee moet zijn in verband met verzekeringsvoorwaarden, alhoewel je volgens mij ook geen certificaat krijgt als je het een electroman laat doen...

On topic: Koop iets beters.

D3nnis
1 juli 2010, 10:41
Als je met de huidige amperage begrenzing voldoende hebt kun je het zelfs zelf maken, de 3 fasen zijn normaal gesproken gewoon aanwezig.


Normaal gesproken komen er inderdaad 3 fasen in elke woning binnen. Echter wordt er maar 1 fase afgezekerd, en doorgegeven naar je meter / meterkast. Die andere 2 fasen kun je er best zelf bijpakken, da's hetzelfde als dat je best zelf je meter kunt omzeilen.
Het kán, maar of het ook mág, en of je het ook wilt....dat is de vraag......

gengar
1 juli 2010, 10:44
Nou dat is inderdaad de vraag. Ik zou graag een antwoord hebben op de vraag of er verzekeringstechisch gezien een eis is naar gecertificeerde inbouw, aangezien er volgens mij niet gecertificeerd wordt. Iemand van de 380 gebruikers misschien?

D3nnis
1 juli 2010, 11:07
Normaal gesproken zorg je dat je installatie in orde is, oftewel, dat je meterkast geschikt is om 3 fasen binnen te krijgen. Daarna komt de netbeheerder om de meter te vervangen voor een 3-fasen meter, en de zekeringen voor de extra fasen erbij te gooien.
Een certificering is er volgens mij ook niet (was hier tenminste niet zo).
De medewerker van de netbeheerder kan bij een niet deugdelijke installatie volgens mij wel beslissen om de 3-fasen niet door te trekken.

In feite kun je zelf de 3-fasen dus sowieso niet zelf pakken, want om dat te doen moet je het zegel van de aansluitkast verbreken. Als je dat doet, dan voldoet het geheel niet meer aan de eisen.

Yoshida
1 juli 2010, 12:39
Normaal gesproken zorg je dat je installatie in orde is, oftewel, dat je meterkast geschikt is om 3 fasen binnen te krijgen. Daarna komt de netbeheerder om de meter te vervangen voor een 3-fasen meter, en de zekeringen voor de extra fasen erbij te gooien.
Een certificering is er volgens mij ook niet (was hier tenminste niet zo).
De medewerker van de netbeheerder kan bij een niet deugdelijke installatie volgens mij wel beslissen om de 3-fasen niet door te trekken.

In feite kun je zelf de 3-fasen dus sowieso niet zelf pakken, want om dat te doen moet je het zegel van de aansluitkast verbreken. Als je dat doet, dan voldoet het geheel niet meer aan de eisen.

Er zal vast wel een ISO-certificering voor zijn, maar dat zegt niks anders dan dat de installateur volgens eigen normen consistent werkt. En die kwaliteit kan goed of zlecht zijn... tja daar zegt de ISO niks over. Zolang er maar consistent slecht word gewerkt. ;)

gengar
1 juli 2010, 12:42
Ik bedoelde de certificering van de meterkast, niet van de installateur, dus eigenlijk gewoon of er bij brandschade ontstaan in de meterkast door de maatschappij wordt gekeken of het 'officieel' is aangelegd, of slechts naar de kwaliteit van de installatie.

D3nnis
1 juli 2010, 14:17
Volgens mij dat laatste. Het is niet verplicht om een officiele installateur je meterkast aan te laten leggen. De vraag is alleen hoe je in het geval van brand (als alles in de hens staat) zou kunnen bewijzen dat de installatie daarvoor deugdelijk was.