PDA

View Full Version : Volumeknop is los geraakt



Infectedmushroom
29 juni 2010, 22:39
Beste forumleden,


Toen ik gisteren het volume wat op wilde schroeven, bleek het dat de volumeknop van m'n gitaar los zat. Ik ben nogal een leek wat gitaren betreft, dus ben benieuwd hoe ik dit op een juiste manier kan oplossen.

Alvast bedankt. :noob:

- IM

Chocola
29 juni 2010, 22:42
Zit de potentiometer of de knop los?

In het eerste geval even vastdraaien met het moertje. In het tweede geval kun je de knop soms vaster draaien met een schroefje, anders is lijm soms wel een optie (let er wel op dat je het goed doet zodat de knop er later eventueel nog af te halen is met een doek, in het geval van bijvoorbeeld het vervangen van je potmeters).

Als de potentiometer vaker loskomt kun je ook een extra ringetje ertussen plaatsen, soms wil dit nog wel eens helpen. Je kunt er trouwens achter komen welke van de twee los zit door te draaien. Als de potmeter los zit dan kun je vaak maar beperkt draaien (door de gesoldeerde draden in de cavity, die houden de beweging tegen). Als een knop los zit kun je vaak erg lang doordraaien, of de knop er zelfs vanaf halen.

Jasper.
30 juni 2010, 00:18
En als je een gespleten shaft hebt kun je er ook ff met een schroevendraaier tussen wrikken zodat de knop er weer strakker op kan.