PDA

View Full Version : G suspended toonladder



tostiapparaat
29 juni 2010, 22:21
Hallo mensen :hippie:

een meisje uit mijn klas vroeg me dus wat de toonladder was van Gsus,
alleen heb ik nog niet zo veel verstand van toonladders en zo, dus dacht ik dat dit hier de plaats wel zou zijn om het even na te vragen,

alvast bedankt:ok:

RoelTM
29 juni 2010, 22:25
Gsus is een kledingmerk, geen toonladder... :)

aaronstonebeat
29 juni 2010, 23:45
Ik vroeg me even af wat dat nu zou kunnen betekenen. Eventjes zoeken, leverde me deze uitleg (http://www.ehow.com/how_4472197_play-suspended-pentatonic-scale-guitar.html).

Met d als grondtoon wordt de volgende ladder gespeeld:
d-e-g-a-c

Als de uitleg klopt, is het dus de pentatonische mineurladder van A gespeeld over D (en dat zou volgens mij ook Dm kunnen zijn); alleen zou je in het geval van Am pentatonisch eerder a-c-d-e-g schrijven, maar het zijn dezelfde tonen.

Vertaald naar G zou het de pentatonische mineurladder van D zijn:
g-a-c-d-f

Klopt dat, Jeroen?

gorgasm
30 juni 2010, 00:41
sus is ofwel sus2, je 3 wordt een 2, dus krijg je G a d
of als er nix bijstaat ist het sus 4, je 3 wordt een 4, dus G c d.
dus kan elke ladder die die noten bevat erover.
Cgroot
C klein
G groot
G klein,
F groot...

-=JEROEN=-
30 juni 2010, 04:04
In dat voorbeeld spelen ze: d e g a d = 1 2 4 5 8

Geen terts, want anders is het geen sus ladder, uiteraard ;)

Dus G sus ladder = 1 2 4 5 8 (al kan de 6 wat mij betreft er wel bij) = g a c d (e) g. Met de 6 erbij noemen wij dit G chinees. Klinkt ook wel schots of iers af en toe.

Kan je dus spelen over een Gsus2, Gsus4 en misschien ook wel een G7sus4. Gsus2sus4 is ook wel leuk.

EuroCinema
30 juni 2010, 10:03
Ik vind een aparte ladder voor sus akkoorden maar iets geks. De 2, 4, 6 en 7 worden ook heel vaak niet gespeeld in een akkoord, en dan gebruik je ook niet opeens een ladder waar die allemaal niet inzitten. (Om maar te zwijgen van de keren dat de begeleiding even geen 3, 5 of 1 speelt.) Analyseer daarom liever het schema (of vertrouw je oren) en bepaal of er "onder" die 2 of 4 een kleine of grote terts schuilgaat.

terrasbeest
30 juni 2010, 10:11
IMO is er geen suspended scale, enkel suspended akkoorden. Ik ' weet ' het niet, maar het lijkt me wel logisch.

Die sus penta lijkt me mogelijk wel te gebruiken, maar ik heb het nog niet geprobeerd.' Theoretisch' , hoe je een penta toonladder construeert, klopt het van geen kanten.
Als er een sus toonladder bestaat, is het vermoedelijk geen penta. Mss Quartal, is te proberen?

Een gat in mijn cultuur dus : ik ben benieuwd.

Ik denk dat het een strikvraag zal blijken.

edje kadetje
30 juni 2010, 11:22
IMO is er geen suspended scale, enkel suspended akkoorden. Ik ' weet ' het niet, maar het lijkt me wel logisch.



ja dit dacht ik dus ook. in een sus akkoord gebruik je verhoogde of verlaagde tonen uit de toonladder van het akkoord ...

Overigens mooie akkoorden: sus2 gebruik ik heel regelmatig (makkelijk te spelen ook als je uitgaat van de A-shaped barré's).

Ten slotte: een Esus2 lijkt ook weer erg veel op een Bsus4 (zeker als je de barré van de Esus2 over zes snaren speelt; b in de bas dus). Soms gebruik ik een Esus2 ipv de Bsus4.

tostiapparaat
30 juni 2010, 15:18
bedankt allemaal voor het meedenken:cheerup:

G-A-C-D-(E)-G
1-2-4-5-(6)-8

het bovenstaande ga ik haar dus doorgeven

-=JEROEN=-
1 juli 2010, 00:29
Ergens op een site hadden ze het over een hexatonische ladder. Hexatonic Myxolydian: 1 2 4 5 8, maar hexa betekent 6, dus hoe ze nou aan die naam komen?

Ik ken wel een chinese ladder: 1 2 4 5 6

Maar dit is eigenlijk gewoon C pent.maj over G (dus toch penta.mixo ;))

Klinkt lekker vrolijk over Gsus2 - Gsus4 :)

terrasbeest
1 juli 2010, 09:52
Ergens op een site hadden ze het over een hexatonische ladder. Hexatonic Myxolydian: 1 2 4 5 8, maar hexa betekent 6, dus hoe ze nou aan die naam komen?

Ik ken wel een chinese ladder: 1 2 4 5 6

Maar dit is eigenlijk gewoon C pent.maj over G (dus toch penta.mixo ;))

Klinkt lekker vrolijk over Gsus2 - Gsus4 :)

Er zal wel een betere ,officiële ,betekenis zijn voor Hexatonisch, maar over het algemeen wordt hiermee verwezen naar toonladders die geconstrueerd worden door de combinatie van twee Triads ( de afzonderlijk gespeelde noten, arpeggio's dus, van drieklanken ).In die zin is het mss verkeerd om het een toonladder te noemen, maar het is wel iets dat enorm leuk is, en dat veel meer mogelijkheden biedt dan men op het eerste zicht en bij de eerste probeerselen zou vermoeden. Het is ook wel moeilijker dan je zou denken, want het veronderstelt een degelijke kennis van akkoorden,en gevoel voor melodie en ritme, maar dat heeft iedereen hier toch....:soinnocent:.

Het meest eenvoudige ' model' is dat van de twee majeur triads uit de majeur toonladder. Het moeten twee triads zijn die een whole step uit elkaar liggen : in de praktijk betekent dit dus de IV en de V triad.

In C majeur betekent dit dat je de F en de G triad kan gebruiken.

Dus over alle akkoord progressies in C kan je aan de slag met F A C en G B D, en alle omkeringen/ combinaties van die drieklanken, met de bedoeling dat die arpeggio's NA elkaar worden gespeeld.

Een paar combinaties, voor wie het verwarrend zou vinden :
( ik zet er gelijk ook de positie bij waar je je triads kan beginnen : nummer snaar gevolgd door nummer fret ).

Met een beetje Swing feel natuurlijk!

A C F ( 6-5) G B D ( 4-5 ) F A C ( 4-3) B D G ( 3-3 de G speel je op 4-5 ) F A C ( 4-3, de C speel je op 5-3 ) resolutie naar B ( 5-2).

Niet makkelijk om iets op deze manier neer te schrijven dat ook muzikaal klinkend is, maar een betere manier heb ik niet:makeup:.
Met wat gevoel voor ritme lukt het wel, en het is tenslotte maar een voorbeeld.

peter_heijnen
1 juli 2010, 10:01
Waarom allemaal zo ingewikkeld?

Terug naar ts: er bestaat idd geen susladder of zo. Sus is in zijn simpelste vorm een voorhouding die wil oplossen, kort door de bocht: 4naar3 en 2naar3. De 'bij een sus behorende ladder' ligt besloten in de trap.

Stel toonsoort c groot: dan hoort bij csus de majeur ladder, bij fsus lydisch, en bij gsus myxolydisch.

gorgasm
1 juli 2010, 10:50
Waarom allemaal zo ingewikkeld?

Terug naar ts: er bestaat idd geen susladder of zo. Sus is in zijn simpelste vorm een voorhouding die wil oplossen, kort door de bocht: 4naar3 en 2naar3. De 'bij een sus behorende ladder' ligt besloten in de trap.

Stel toonsoort c groot: dan hoort bij csus de majeur ladder, bij fsus lydisch, en bij gsus myxolydisch.

wil sus 2 niet naar 1 oplossen?
Csus2=> F?

Jeroensnake
1 juli 2010, 11:21
Ik denk dat Peter met "4naar3 en 2naar3" tonen binnen een akkoord bedoelt. De terts is verschoven; die wil terug.

Csus2 > C
Csus4 > C

of

Csus2 > Cm
Csus4 > Cm

Oplossing van akkoord naar (ander) akkoord werkt vrijwel altijd goed in halve tonen. Zoals de grote septiem als leidtoon in de majeurladder (die een halve toon onder de grondtoon zit).

Zo zou Csus2 vast wel op kunnen lossen naar F7 ( toon d -> es ).

EuroCinema
1 juli 2010, 11:48
Er zal wel een betere ,officiële ,betekenis zijn voor Hexatonisch, maar over het algemeen wordt hiermee verwezen naar toonladders die geconstrueerd worden door de combinatie van twee Triads ( de afzonderlijk gespeelde noten, arpeggio's dus, van drieklanken ).In die zin is het mss verkeerd om het een toonladder te noemen, maar het is wel iets dat enorm leuk is, en dat veel meer mogelijkheden biedt dan men op het eerste zicht en bij de eerste probeerselen zou vermoeden. Het is ook wel moeilijker dan je zou denken, want het veronderstelt een degelijke kennis van akkoorden,en gevoel voor melodie en ritme, maar dat heeft iedereen hier toch....:soinnocent:.

Het meest eenvoudige ' model' is dat van de twee majeur triads uit de majeur toonladder. Het moeten twee triads zijn die een whole step uit elkaar liggen : in de praktijk betekent dit dus de IV en de V triad.

In C majeur betekent dit dat je de F en de G triad kan gebruiken.

Dus over alle akkoord progressies in C kan je aan de slag met F A C en G B D, en alle omkeringen/ combinaties van die drieklanken, met de bedoeling dat die arpeggio's NA elkaar worden gespeeld.

Een paar combinaties, voor wie het verwarrend zou vinden :
( ik zet er gelijk ook de positie bij waar je je triads kan beginnen : nummer snaar gevolgd door nummer fret ).

Met een beetje Swing feel natuurlijk!

A C F ( 6-5) G B D ( 4-5 ) F A C ( 4-3) B D G ( 3-3 de G speel je op 4-5 ) F A C ( 4-3, de C speel je op 5-3 ) resolutie naar B ( 5-2).

Niet makkelijk om iets op deze manier neer te schrijven dat ook muzikaal klinkend is, maar een betere manier heb ik niet:makeup:.
Met wat gevoel voor ritme lukt het wel, en het is tenslotte maar een voorbeeld.

:chicken:
F A C en G B D geeft je dus de noten: C D F G A B
Oftewel C maj minus de terts.
(Hee! Da's precies de noot die niet in een sus-akkoord zit!)
(Hee! Dat dan blijven er zes noten over en hexa betekent zes!)

terrasbeest
1 juli 2010, 13:23
@ Eurocinema : als je dit wil toepassen in Jazz, verwijs ik altijd graag naar blazers , George Garzone z'n werk Basics of Triadic Approach bvb.

http://www.youtube.com/watch?v=EHABIQH-gh8


Kort voorsmaakje Hexatonics :

http://www.youtube.com/user/ShawnThunderWallace#p/u/20/SV9fWRcXPYk

http://www.youtube.com/user/ShawnThunderWallace#p/u/19/n1prynd9itc

Wat betreft de 3 in die reeks : kan je natuurlijk steeds naar 'oplossen', dus dat is absoluut geen verloren noot.

Jerry Bergonzi heeft er ook een boek over ( Hexatonics ).

terrasbeest
1 juli 2010, 13:33
wil sus 2 niet naar 1 oplossen?
Csus2=> F?

Je kan altijd oplossen naar een akkoordtoon, zelfs naar een extentie van een akkoord,maar niet steeds voor de hand liggend en geschikt. Naar de 3 en de 7 is veiliger.

EuroCinema
1 juli 2010, 14:42
@ Eurocinema : als je dit wil toepassen in Jazz, verwijs ik altijd graag naar blazers , George Garzone z'n werk Basics of Triadic Approach bvb.

http://www.youtube.com/watch?v=EHABIQH-gh8


Kort voorsmaakje Hexatonics :

http://www.youtube.com/user/ShawnThunderWallace#p/u/20/SV9fWRcXPYk

http://www.youtube.com/user/ShawnThunderWallace#p/u/19/n1prynd9itc

Wat betreft de 3 in die reeks : kan je natuurlijk steeds naar 'oplossen', dus dat is absoluut geen verloren noot.

Jerry Bergonzi heeft er ook een boek over ( Hexatonics ).


Die linkjes ga ik eens goed bekijken. Ik pas dit zelf alleen toe met een tritoon ertussen voor een gealtereerd effect. Dus over Bb7(alt): Bb- en E drieklanken afwisselen. Al dan niet mineur. Is denk ik wel een bekende klank voor de meeste jazzers. Maar diatonisch is het nieuw terrein voor me, leuk!

terrasbeest
1 juli 2010, 14:58
Die linkjes ga ik eens goed bekijken. Ik pas dit zelf alleen toe met een tritoon ertussen voor een gealtereerd effect. Dus over Bb7(alt): Bb- en E drieklanken afwisselen. Al dan niet mineur. Is denk ik wel een bekende klank voor de meeste jazzers. Maar diatonisch is het nieuw terrein voor me, leuk!

Dat gaat IMO enkel op voor dom akkoorden toch?

Die linkjes ga ik zeker ook goed bestuderen, en goed noteren wat die grote zwarte meneer allemaal vertelt. :seriousf: Twee clipjes van 10 min elk : ik denk dat ik er wel even zoet mee zal zijn.

Ik ken die brave man helemaal niet, maareuh ...die lesjes lijken mij van het soort dat je niet zo dikwijls zal vinden.

Echt goeie muzikanten kunnen je spel een compleet andere richting geven op 10 min....

EuroCinema
1 juli 2010, 16:43
Dat gaat IMO enkel op voor dom akkoorden toch?

Klopt. Al kan wat over G7 kan in theorie ook over Dm7 en Cmaj7. Larry Carlton speelt G alt ideeen over Dm en dat klinkt als een huis als hij het doet. Bij mij is het nog een beetje hit & miss.

terrasbeest
1 juli 2010, 20:29
Klopt. Al kan wat over G7 kan in theorie ook over Dm7 en Cmaj7. Larry Carlton speelt G alt ideeen over Dm en dat klinkt als een huis als hij het doet. Bij mij is het nog een beetje hit & miss.

Voorbeeldje?

Ik vind die tritone momenteel een probleem, vroeger niet, nu dus wel.

Heeft met mijn 'oren' te maken, denk/weet ik, omdat ik systematisch een Dim akkoord ben gaan spelen, wat veel ' zachter ' is.
Mogelijk zijn m'n oren ondertussen ook ' beter' geworden, en ben ik nu minder snel tevreden:(

EuroCinema
1 juli 2010, 20:57
G half-heel over Dm bijvoorbeeld. Je kunt dat ook vanuit Dm interpreteren natuurlijk, maar voor mij is de G7alt interpretatie veel logischer: je impliceert een II-V Dm7-G7alt over Dm. Uiteraard kan je ook uit A7alt spelen over Dm7, dat klinkt wat meer inside. (impliceert V-I)

Over die tritoon: het is niks meer en minder dan harmoniseren van de b5. Die noot kan elke bluesrocker dromen, nu speel je er ook de akkoordtonen bij. Als je over Bb7 denkt: Bbm drieklank- E maj drieklank levert dat uiteindelijk alleen de b9 op als noot die niet in de uitgekauwde bluesladder zit. Redelijk inside dus voor iets outsides.

terrasbeest
1 juli 2010, 21:21
@ EC : ik weet wel hoe het werkt ( tritone/ alt) , maar is ' schrik' steeds weer als ik het zo ga spelen. Maar het combineren in triads is iets waarover ik 'ooit wel' eens iets gehoord/gelezen heb, maar wss om eerder vermelde reden nooit geprobeerd heb. Ik zal wel zien wat die kerel in die clipjes erover te vertellen heeft.Anders blijf ik knoeien met 'losse' b5 en b9's.

(Edit : ja die b5 in de bluesscale : ik wéét het. Die b9 is het eerste wat ik hoor als ik wakker wordt,de vogeltjes zingen het hier al mee...maar die twee samen???,)

Het voordeel van die triads is natuurlijk dat het patroontjes zijn, en patroontjes zijn heel herkenbaar, ook voor de luisteraar ( m'n buren dus :cooler:)