PDA

View Full Version : LTD EC 1000 vbk EMG's of SD's



RedBuell
29 juni 2010, 21:54
Ik zit momenteel te twijfelen of ik andere elementen in mijn LTD EC 1000 vbk moet plaatsen of niet. NU zit er een emg 60/81 setje in en ik heb een beetje haat liefde verhouding met die dingen. Met dikke high gain op het lead kanaal, hoog volume en gedowntunede gitaar klinkt het heerlijk maar met minder volume op crunch kanaal en gewoon E of Eb klinkt hij dun. Nu weet ik niet goed wat hij doet als ik op hoger volume speel en met een band erbij, misschien dat hij dan juist beter door de mix prikt.

Ik heb een Ibanez RG 770 met een emg 85 in de brug en die klinkt stukken beter, heb destijds een emg 85 in de brug van de ltd gedaan en dat viel een beetje tegen met downtuning, het geluid werd minder strak dan met de 81 maar klonk in E standard voor rock wel erg lekker, eigenlijk net als mijn Ibby. Momenteel speel ik niet echt dropped C metal meer en speel ik meer stevige rock tot metal en zat te denken aan een SD setje JB/59, heb ooit met een LTD EC 400At met zo'n set gespeeld (weliswaar niet over een 5150) en vond deze gitaar veel voller klinken dat de EC's met emg 81, nu is een ec 400 AT wel dikker dan een EC 1000 natuurlijk. De RG met emg 85 klinkt eigenlijk voller dan de LTD met emg 81 terwijl de ltd veel dikkere snaren heeft en in Eb of D staat gestemd.

Ik wil eigenlijk van het dunne geluid af van die 81, hoewel hij ook lekker strak moet kunnen blijven met wat bottom end. De 60 in de hals vind ik wel een fijn element, momenteel zijn de emg's 18v aangesloten. Wie heeft wat tips voor een eventuele element wissel?

O ja, mijn RG770 met EMG 60/85 gebruik ik voor van alles en nogwat, 't is eigenlijk mijn main axe omdat hij gewoon lekker klinkt, alleen kan ik met een Floyd niet makkelijk ff snel anders stemmen. De LTD speelt wel erg lekker alhoewel ik hem al diverse malen heb laten afstellen omdat hij bij de hogere frets doodslaat en de g soms wel erg snel ontstemt, heb eigenlijk een haat liefde verhouding met de hele gitaar....

maestro_nl
30 juni 2010, 07:52
85-er in de brug op 18v.

UnDefined
30 juni 2010, 18:22
85-er in de brug op 18v.

+1 (10 tekens)

RedBuell
30 juni 2010, 20:55
Ik heb destijds al een 85 in de brug gehad, voor rock ed idd een geweldig ding, toen ik in een metalcore band ging spelen (drop C) werd hij toch iets te bassig/modderig, maar goed ik speel niet meer in die band dus zat ik er aan te denken om weer een EMG 85 in de brug te gooien, maar wilde ook ff kijken of er andere opties waren. Wat is eigenlijk het verschil tussen de gewone EMG 85 en de EMG 85x ? Zouden Blackouts een goeie optie kunnen zijn?

Wiellem
30 juni 2010, 21:59
+1 voor Blackouts erg goede elementen ook in drop tunings

Terminus
30 juni 2010, 22:19
Wat is eigenlijk het verschil tussen de gewone EMG 85 en de EMG 85x ?
De X-serie fixt een ontwerpfout in de preamp van de elementen wat zorgt voor minder compressie en minder 'bite'. Ze klinken dus eigenlijk meer als passieve elementen, wat de clean ook ten goede komt.

Sanderltd
30 juni 2010, 22:28
Een ontwerpfout? Hmm, zo kan EMG het misschien wel aanprijzen, maar ik denk niet dat het echt een ontwerpfout was. En anders was het een foutje met veel succes, want de emg 81 is toch vrij populair geworden. :)

Hoe dan ook; ik heb hier thuis een gitaar met emg 81 in de brug, en een andere gitaar met een SD JB. Ik merk absoluut verschil tussen de pickups, maar ik zou de JB eigenlijk minder vol durven noemen dan de 81. De 81 heeft vooral meer mids en iets meer lage tonen naar mijn gevoel.

RedBuell
30 juni 2010, 22:52
Zou een 85x een goeie optie zijn?

UnDefined
30 juni 2010, 22:54
de 85x ken ik niet zo goed maar de blackouts klinken inderdaad wel beter dan EMG's...
EN ze kunnen nog eens een mooie warme clean produceren.

RedBuell
30 juni 2010, 23:09
de 85x ken ik niet zo goed maar de blackouts klinken inderdaad wel beter dan EMG's...
EN ze kunnen nog eens een mooie warme clean produceren.


Kan ik de Blackouts zo inpluggen of moet ik de pots ed ook vervangen?

Wiellem
30 juni 2010, 23:15
Kan ik de Blackouts zo inpluggen of moet ik de pots ed ook vervangen?

Als er al 25k pots inzitten en de elementen nu met zon stekkertje aangesloten zitten hoogstwaarschijnlijk wel.

casper innosence
1 juli 2010, 10:52
Ik heb een EC1000 en ik zweeeer bij de SD - Duncan Custom (SH5) in de brug en een '59 in de neck. Heb er altijd punk/melo Hc mee gespeeld. Veelzijdig setje en rockt als n dolle. Heb de zelfde combi in mn Viper standard hangen.

RedBuell
1 juli 2010, 16:57
Hoe ik er nu over denk is voor mij de beste oplossing een EMG 85 in de brug, ik bewaar dan de 81 zodat ik die eventueel er weer in kan prikken als ik weer echt metal ga spelen. Ik twijfel dan wel tussen de gewone 85 en de 85x........:???:

Sanderltd
1 juli 2010, 23:22
Wat ik voorlopig van de X serie heb gehoord, spreekt mij nu niet echt aan. (Maar ik vind de Blackouts bijvoorbeeld ook niets, dus het is maar een persoonlijke mening.)
De originele series lijken mij, voor zover ik dat via Youtube goed kan horen, veel ruwer en vetter. (bij gebrek aan een beter woord.)
De X serie lijkt me soms wat missen wat me erg aansprak bij de originele.

maestro_nl
2 juli 2010, 07:47
De X-versie moet iets dynamischer klinken dan het origineel.
Het is maar de vraag of je de X-sound associeert met EMG.
Vergelijkingen elementen met EMG valt me steeds op
dat stand-alone ik passief lekkerder vind klinken maar
in de band EMG staat als een huis. Massief, vol, altijd hoorbaar.
Een X-versie lijkt me leuk om te testen maar ben bang dat
het een move richting dynamisch-actief/passief is.

Tho
2 juli 2010, 10:02
Doe Blackouts. Iedereen hier is er lyrisch over en terecht.

RedBuell
2 juli 2010, 12:53
Ik las net ergens dat de 85X meer klinkt als een 85 op 18v, mijn LTD heb ik al al een 18v mod opzitten...

Terminus
2 juli 2010, 15:38
Ik las net ergens dat de 85X meer klinkt als een 85 op 18v, mijn LTD heb ik al al een 18v mod opzitten...

Ja dat klopt, alleen draait hij dan op 9V en is het effect wat sterker. Dus nog meer dynamiek.

RedBuell
8 juli 2010, 14:09
Ik zit nu echt een beetje te twijfelen tussen EMG 85, 85x en Blackouts.

Voor blackouts moet ik 2 elementen vervangen, wat duurder is. De EMG 85x schijnt iets minder output te hebben, ik vraag me af of dat wel goed gaat in combi met een normale EMG 60 in de hals. Mijn LTD heeft al een 18v mod dus dan zou een gewone EMG 85 in de brug een goeie optie zijn.

Blackouts heb ik helemaal nog nooit gehoord, het zou mooi zijn als ik ergens het een en ander kan testen.. Heeft iemand een idee waar dat mooi kan in de buurt van Amsterdam...?

Terminus
8 juli 2010, 16:12
Voor blackouts moet ik 2 elementen vervangen, wat duurder is. De EMG 85x schijnt iets minder output te hebben, ik vraag me af of dat wel goed gaat in combi met een normale EMG 60 in de hals.
Je kan elementen meestal in hoogte verstellen om daarvoor te compenseren, dat is niet zo'n probleem.

RedBuell
8 juli 2010, 18:41
Dan zou het dus de 85x worden...? Het mooie is dan wel dat ik die 81 kan bewaren voor het geval ik weer drop c met dat ding ga spelen. Ik ben bang dat een x wat mist. In mijn Ibanez zit een 85 in de brug maar die is van basswood en vind hem erg lekker klinken...

Het wordt dus kiezen tussen zeker weten hoe het klinkt en een gokje voor de x met meer dynamiek maar ook de kans dat hij minder vol klinkt dan de gewone :???::???:

Zou ik bij Thomann gewoon allebei kunnen bestellen en dan het element die ik niet lekker vind klinken terug stuur....?