PDA

View Full Version : frees voor gitaarbouw



broeder6x6
29 juni 2010, 19:12
eehm ik wil een gitaar bouwen en ik vroeg me af of ik deze frees kon gebruiken?!
frees van € 68,- op speurders (http://www.speurders.nl/overzicht/bouw-en-tuin/zagen-zaagmachines-en-zaagtafels/bovenfrees-set-met-12-frezen-59118219.html?q=frees)
- lekker goedkoop
- dicht bij mij!!

spirit
29 juni 2010, 19:31
Voor machines en gereedschap geldt eigenlijk hetzelfde als voor gitaren. Goedkoop is duurkoop, geef liever wat meer geld uit voor een degelijke freesmachine.

Zo'n setje frezen is leuk voor erbij, en het is natuurlijk de vraag hoe vaak je ze gaat gebruiken, maar of het echt kwaliteit is.....?

broeder6x6
29 juni 2010, 20:51
thnx -- hoe meer geld ik aan een frees besteed hoe minder aan de gitaar maarja, goedkoop is duurkoop is ook weer waar (vaak):dontgeti::(:nervous::???:


edit:
ik was nog ff zoeken naar een ander en toen zag ik dit!!! (http://www.speurders.nl/overzicht/bouw-en-tuin/machines-diversen/actieprijs-bovenfrees-900-watt-12-frezen-48302971.html?q=frees)

ziet er precies hetzelfde uit, de foto's komen van 't internet dus dat zegt niet veel maarja......

edit 2
ik wil vooral graag weten welke specs zo'n boven frees nodig heeft voor gitaarbouw...
RPM, diepte, enz..

Zjef
29 juni 2010, 20:59
Ik zou zeggen: bleed once
Beter sparen voor iets degelijks.

jan jansen
29 juni 2010, 21:30
eehm ik wil een gitaar bouwen en ik vroeg me af of ik deze frees kon gebruiken?!
frees van € 68,- op speurders (http://www.speurders.nl/overzicht/bouw-en-tuin/zagen-zaagmachines-en-zaagtafels/bovenfrees-set-met-12-frezen-59118219.html?q=frees)
- lekker goedkoop
- dicht bij mij!!

Ik heb net zoiets gehad...maar na 3x ontzettend mazzel gehad hebbende dat het freesje me niet raakte,heb ik het topmodel van metabo gekocht.....de laatste keer trouwens is het freesje niet teruggevonden.....dwars door de schutting heen......pfhhh...

oigun
29 juni 2010, 21:44
Koop een 2de hands ELU of een dewalt ga je geen spijt van krijgen.

Yoshida
30 juni 2010, 07:32
Ik heb precies dezelfde.
Zou graag willen zeggen 'gaat perfect, geen problemen mee' maar helaas...
Je kán er een body mee uitfrezen, maar niet netjes. De freesdiepte hangt natuurlijk af van de lengte van het freesje dat je gebruikt. (heb zelf kopieerfreesjes van Guitarsupplies gebruikt)
Ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Maar zonder een goede geleiding of vastgetapete template zou ik deze niet aanraden. Hij komt mijns inziens koppel tekort en is naar mijn mening relatief groot en zwaar.
Bovendien loopt de as nu ergens op aan, zou een houtschilfer kunnen wezen, maar ook heel iets anders.

Enfin. Ik kan me voorstellen dat deze erg geschikt is voor het maken van randprofielen of kopieerfreeswerk voor hout tot 1cm. Maar voor dat soort precisiewerk is hij (ik blijf het zeggen) relatief groot en onhandelbaar.

Mijn mening: gebruik een bovenfrees alleen voor het maken van pickup- en neckcavities, en trussrodsleuven (zorg voor goede geleiding!!) en misschien de halsvorm (2cm kan ie nog netjes en je rond hem later toch af). Maar ga liever voor een duurder model inderdaad waar je net iets meer mee kan, en waar je veiliger en handiger mee kan werken.

D3nnis
30 juni 2010, 08:09
Ik moet eerlijk zeggen, dat ik het genoemde apparaat niet ken, maar in mijn ogen is het echt niet nodig om een DeWalt of een top-Metabo te hebben, zeker voor niet-professioneel gebruik.
Ik gebruik zelf een black & decker, en die heeft meer dan vermogen genoeg (1200W) om een goed resultaat te behalen, en dat apparaat is ook behoorlijk groot. Ik heb daar geen moeite mee, dan is de voet vaak ook groot, dat steunt lekker :-)
Ik kan me voorstellen dat je vermogen tekort komt als je een frees gebruikt van >5cm lang, en in 1x de hele body eruit wil frezen, maar ja, dan doe je dat toch in 2 stappen..

Ik vraag me ook af, of het loslopen van het freesje wel aan het apparaat is toe te schrijven? Ik heb nog nooit freesjes om mijn oren gekregen....dus ook bij andere apparaten dan DeWalt kun je het freesje gewoon lekker vasthengsten!

Ik wil bovenstaand apparaat absoluut niet aanbevelen, want ik ken het hele ding niet, maar in mijn ogen is er ook een mooie tussenweg mogelijk..

Dan nog de freesjes zelf.....die zullen vast niet van al te beste kwaliteit zijn, maar er zit toch geen freesje met bovenlager bij, dus die moet je toch nog apart aanschaffen dan lijkt me..

Yoshida
30 juni 2010, 08:19
Ik kan me voorstellen dat je vermogen tekort komt als je een frees gebruikt van >5cm lang, en in 1x de hele body eruit wil frezen, maar ja, dan doe je dat toch in 2 stappen..

Heb zelf de body gedaan in stappen van 5 a 6mm, alleen de eerste rondgang moest ik direct 2cm pakken zodat de kopieerlager de mal kon volgen en tijdens de eerste rondgang hapte hij helaas op 2 plekken. (mahonie)



Ik wil bovenstaand apparaat absoluut niet aanbevelen, want ik ken het hele ding niet, maar in mijn ogen is er ook een mooie tussenweg mogelijk..


Dat is een absoluute waarheid, net zoals dat je je geld maar één keer uit kan geven en je daarom niet graag wil zitten met een apparaat waar je niet tevreden over bent.
Met het risico dit topic te kapen: welk toerental en freesdiepte zijn geschikt voor welke houtsoorten? Hoeveel watt heb je nodig? Hoe krijg je het beste resultaat met de minste kans op fouten? Dit zou voor mij de interessante informatie zijn.

Kim Wilson
30 juni 2010, 08:37
Ik heb een Topcraft bovenfrees (zo één van de Aldi), en ik moet eerlijk zeggen dat het apparaat nog steeds prima werkt. En ik heb hem al 5 jaar en heb al het nodige freeswerk achter de rug, ook met MDF. Het is alleen geen gitaarbouw wat ik ermee gedaan heb, maar hij voelt nog altijd goed degelijk aan. Hoogteverstelling werkt ook nog steeds naar behoren, ik kan hem nog erg secuur afstellen qua diepte. Een set goeie freesbitjes is belangrijk, al houdt het setje wat erbij zat het ook nog steeds prima vol.

Maar wellicht heb je voor gitaarbouw wel een echt topapparaat nodig, geen idee.

superfly
30 juni 2010, 08:56
Simpel apparaat is voldoende, maar stiekum heb ik deze wel op mn verlanglijstje staan (Bosch GFF600)
http://static.elcheapo.nl/fotos/183x160/0/7/1/8/bosch-gkf-600-4980718.jpg

Cocobolo
30 juni 2010, 09:01
ondanks dat ik zelf ook voorstander ben van goed gereedschap denk ik dat het hoofdzakelijk het belangrijkst is hoe je met de machine werkt.

Als je ...
- rustig werkt
- niet teveel hout tegelijk weghaalt (zowel in de breedte als in de diepte)
- oplet dat je de freeszool vlak houdt (*)
- je snoer over je schouder gooit zodat je niet tijdens het frezen ergens achter blijft haken
- stofaafzuiging aan hebt
- Een scherpe frees gebruikt!
...dan denk ik dat je met een eenvoudige machine ook goede resultaten kunt krijgen. Ik ben van mening dat vele ervaren bouwers hier ook met een goedkope frees nog steeds foutloos een body kunnen frezen. Omdat ze uit ervaring met bovenstaande rekening houden.

(*) Over die freeszool vlakhouden : je kunt je erg concentreren op het gebied waar je frees aan het werk is, maar die redt zich echt wel met z'n mooi aanloop-lagertje. Omdat de freeszool voor meer dan de helft zweeft boven het luchtledige, moet je je concentreren op de neerwaartse druk van je linkerhand (waarmee je dus de zool vlak houdt op je materiaal). De rechterhand gebruik ik eigenlijk nooit druk. Want als je de rechterhand per ongeluk naar beneden drukt, dan til je dus de zool op en kan/zal je frees je materiaal in willen duiken. Ik denk dat hierdoor veel freesfoutjes ontstaan.

Hedge
30 juni 2010, 09:06
Ik sluit me bij Cobobolo aan. Met een goedkope frees is het prima mogelijk om een body netjes uit te frezen. Maar ik heb vorig jaar een echt goede freesmachine van Metabo gekocht en die is wel heel veel prettiger in gebruik. Ik denk dat je in je overweging mee moet nemen hoeveel je de machine gaat gebruiken.

D3nnis
30 juni 2010, 09:09
Ik ben van mening dat vele ervaren bouwers hier ook met een goedkope frees nog steeds foutloos een body kunnen frezen. Omdat ze uit ervaring met bovenstaande rekening houden.


Sterker nog, ik denk dat iemand met weinig ervaring, of 2 linkerhanden (zoals ikzelf) ook met een peperduur apparaat geen goede resultaten behaalt, ook vanwege bovenstaande punten.

G.G.
30 juni 2010, 09:44
ik werkte ook met een frees van 4 tientjes. Totdat ie van het weekend uit mijn auto gestolen werd. Het maakte voor mij weinig uit qua nauwkeurigheid tov mijn Bosch POF. Freesfoutjes zitten meestal in het hanteren van de machine en niet in de machine zelf.

Kakihara
30 juni 2010, 09:54
Een frees van €40-€50 moet ook volgens mij voldoende zijn voor een - sporadisch, niet-productiegericht - zelfbouwproject. Wat ik geleerd heb, met die ene gitaar die ik aan het bouwen ben : goeie freesbitjes zijn minstens even belangrijk. Ik geef tegenwoordig liever €20 uit aan één freesbitje dan €20 aan een setje van de Gamma of Hubo.

Thiez
30 juni 2010, 11:42
Ik werk met deze. en zag op marktplaats dat die helemaal niet zo duur zijn 2e hands:
http://link.marktplaats.nl/356402715

Heb nooit een mahonie body ofzo gefreest hiermee maar ander freeswerk gaat echt zonder problemen.

Mattia
30 juni 2010, 21:31
Ik wil ook zo'n leuk Bosch Coltje voor erbij. Maar nodig heb ik het zeker niet.

Mijn eerste frees was meteen een goeie, een Bosch POF 900 ACE ofzo (blauwe serie), maar zelfs een goed merk kan problemen hebben; bij mij is de motoras gebarst, dus ik gebruik het niet meer. Voelt niet veilig. Heb ook een kleine groene Bosch gebruikt (groen, 600watt), werkte aardig, maar iets te licht afgewerkt.

Mijn huidig 'arsenaal' beslaat eigenlijk allemaal importmachines: een Bosch 1617 EVS (europees nummer weet ik niet, 1400 watt ofzo, spantang tot 1/2") met plunge en fixed base, een Porter Cable 690 (fixed base), een Porter Cable 310 laminaat trimmer (wordt niet meer gemaakt, als die het ooit begeeft comt de kleine Bosch van Superfly erbij) en een lompe Triton van 3HP (euh, 2kw? zoiets) voor in de freestafel.

Voor akoestische zou ik zeggen: neem zo'n kleine Bosch. Meer dan genoeg voor alle dingen die je zou willen doen. Voor electrisch? Koop asjeblieft een lekkere grote freesmachine, liefst eentje waar je grote frees in kan zetten (12mm schacht, of beter, eentje met een amerikaans tegenmodel zodat je 1/2" schacht bitjes kan inslaan). Dat maakt nog het grootste verschil; lekker smooooth met genoeg power, een stevig freesje en een beetje techniek. Ze zijn alleen wel duur; rond de 270-300 euro nieuw bij de meeste betere winkels (DeWalt, blauwe Bosch, Makita, Hitachi).

Als je iemand kent die naar de VS gaat laat ze daar wat kopen en koop hier een omvormer; voorbeeldje:

http://www.axminster.co.uk/bosch-bosch-gmf1400ce-1-2-router-prod480380/

versus:

http://www.amazon.com/Bosch-1617EVSPK-4-Horsepower-Variable-Collets/dp/B00005RHPD/ref=pd_cp_hi_1

Dus 415 euro vs 160 euro. Is nogal een verschil. Zelfs al zijn de verzendkosten hoog en betaal je invoerheffing/belasting en dergelijke. Apparaat is hetzelfde, heeft enkel een omvormer nodig.

Yoshida
30 juni 2010, 21:44
Ik werk met deze. en zag op marktplaats dat die helemaal niet zo duur zijn 2e hands:
http://link.marktplaats.nl/356402715

Heb nooit een mahonie body ofzo gefreest hiermee maar ander freeswerk gaat echt zonder problemen.

Met goed gereedschap boetseer je mahonie alsof het klei is, het is godallemachtig fijn spul om mee te werken. De krullen komen er erg wollig vanaf en het oppervlak na bewerken bevat weinig gereedschapsporen. Alleen de poriën zijn erg open en gulzig. Juist omdat het makkelijk te bewerken is, is het goed materiaal voor iemand handig is met gereedschap, zelf kan ik net zo goed bij elzen blijven. ;)

gengar
1 juli 2010, 09:59
Ik ga het toch ook weer zeggen: Laat het goedkope gereedschap liggen en koop iets fatsoenlijks.
Boven een bepaald bedrag heb je een goede machine. Laten we even als voorbeeld nemen 100 euro. Voor dit bedrag koop je dan een machine van het middensegment waarmee je prima werk kunt leveren maar die bij professioneel gebruik na een jaar wel ongeveer op zal zijn. Dit zit hem vooral in het binnenwerk dan. Met 3 uurtjes frezen per jaar voldoet zo'n machine echter. Als je hier echter een bitje in steekt uit de grote assortimentsdoos die helemaal niet duur was kun je er op wachten tot je een deel van dit bitje langs ziet komen en als je pech hebt is je werkstuk ook beschadigd. Dus koop in ieder geval goede bitjes. Een goed bitje kost geld maar dat maakt niks uit want die blijven heel en vooral ook scherp en blijven lekker snijden in plaats van hakken.

Dus mijn advies is koop goed gereedschap. Die honderd euro meer is twee keer stappen. . En dan drink je ook geen water omdat dat toch ook vocht is net als bierrrrr en veel goedkoper is. Voor de waterdrinkers: RESPECT.

Aca Ilic
1 juli 2010, 10:07
Ik ga het toch ook weer zeggen: Laat het goedkope gereedschap liggen en koop iets fatsoenlijks.
Boven een bepaald bedrag heb je een goede machine. Laten we even als voorbeeld nemen 100 euro. Voor dit bedrag koop je dan een machine van het middensegment waarmee je prima werk kunt leveren maar die bij professioneel gebruik na een jaar wel ongeveer op zal zijn. Dit zit hem vooral in het binnenwerk dan. Met 3 uurtjes frezen per jaar voldoet zo'n machine echter. Als je hier echter een bitje in steekt uit de grote assortimentsdoos die helemaal niet duur was kun je er op wachten tot je een deel van dit bitje langs ziet komen en als je pech hebt is je werkstuk ook beschadigd. Dus koop in ieder geval goede bitjes. Een goed bitje kost geld maar dat maakt niks uit want die blijven heel en vooral ook scherp en blijven lekker snijden in plaats van hakken.

Dus mijn advies is koop goed gereedschap. Die honderd euro meer is twee keer stappen. . En dan drink je ook geen water omdat dat toch ook vocht is net als bierrrrr en veel goedkoper is. Voor de waterdrinkers: RESPECT.

ben met gengar eens,

ben je van plan maar een gitaarbody te frezen, dan zou ik maar zeggen pak eens dat koopje van de speurders. Ben je van plan om meerdere projecten te maken, spaar door en koop iets fatsoenelijks......
Met alle respect voor Aldi en Lidl "gebruikers", het is net zoals met meerder dingen in het leven- soms moet je gewoon geluk mee hebben....;-)

gengar
1 juli 2010, 10:18
Bij de LIDL hebben ze super bbq vlees.

Als je nou eenmaal geen geld hebt voor een nieuwe makita of wat dan ook realiseer dan wel dat je deze kwaliteit machines ook tweedehands kunt kopen. Die gaan een leven lang mee en als er een in de buurt te koop staat gewoon even gaan testen, kijken hoe het met de lagers en zo staat en dan heb je ook voor die 7 tientjes een machine maar dan wel een die echt goed is.

Jeroen_K
1 juli 2010, 10:18
En dan drink je ook geen water omdat dat toch ook vocht is net als bierrrrr en veel goedkoper is.

go gengar :cheerup:

Kim Wilson
1 juli 2010, 12:14
Bij de LIDL hebben ze super bbq vlees.

Als je nou eenmaal geen geld hebt voor een nieuwe makita of wat dan ook realiseer dan wel dat je deze kwaliteit machines ook tweedehands kunt kopen. Die gaan een leven lang mee en als er een in de buurt te koop staat gewoon even gaan testen, kijken hoe het met de lagers en zo staat en dan heb je ook voor die 7 tientjes een machine maar dan wel een die echt goed is.
Ik heb een ouwe Bosch gekregen van een oom van mij. Dat ding werkt echt voor geen meter meer. Alles is gammel, hoogteverstelling werkt niet fatsoenlijk, dat ding is echt niet meer normaal te gebruiken. Dus een leven lang? Ik dacht het niet.

En eerlijk waar, die Topcraft die ik heb voelt echt wel degelijk aan. Met een fatsoenlijk freesbitje kun je daar prima mee werken. Misschien moet je eerder aan een nieuwe (al heeft die van mij al 5 jaar zonder problemen goed gewerkt, en het lijkt er niet op dat ie binnenkort afbreekt, hij voelt nog steeds goed aan), maar voor het geld van een nieuwe Makita kun je drie of meer Topcraft machines halen.

Ik ben het in zoverre met je eens dat goed gereedschap belangrijk is. Ferm of Skil haal ik nooit weer, dat is echt troep, maar die Topcraft heb ik me echt positief over verbaasd.

Yoshida
1 juli 2010, 12:23
Ik produceer zelf ook vocht en bij de Aldi en Lidl moet dat doorgaan voor bier; het verschil tussen Aldibier en orale sex is dat orale sex alleen in het begin naar zeik smaakt.

Weer ff ontopic inderdaad... :/ goede machines zijn niet voor niks duur, je koopt er in ieder geval levensduur voor, meer werkplezier, potentieel betere bouwresultaten, gereedschap dat 'meegroeit' met jouw capaciteiten, en tijd die je niet hoeft te besteden aan afwerking (hoewel je altijd natuurlijk wel íets aan afwerking zal moeten doen). Je moet maar even goed naar jezelf kijken om te weten in hoeverre dit allemaal een rol speelt, en vervolgens je bankrekening plunderen, accepteren dat je dan maar een week op de bank moet slapen en die nieuwe auto/tv/whatever maar een maand uit moet stellen.

En inderdaad, goedkoop gereedschap kan heel netjes werken, als je geluk hebt. Maar het behoudt zich dan ook het recht voor om eerder mankementen te vertonen, althans ik zou verbaasd kijken als op een Lidl freesmachine meer garantie zit dan bij Bosch of Makita en ook nog eens (voor het doel) net zo naar behoren presteert.

Mijn gulden regel: goed gereedschap is het halve werk. Maar uiteindelijk is de vakman zelf de bepalende factor in hoe ver die potentie ook benut kan worden.

gengar
1 juli 2010, 12:24
Ok, alles is natuurlijk kapot te krijgen daar heb je gelijk in. Je moet trouwens wel in ogenschouw nemen dat het merk alleen niet alles zegt, bijna alle merken hebben 2 of meer lijnen parallel lopen waar het verschil hem vooral in het binnenwerk zit. Zo hebben ze een professionele lijn en een lijn die voor de 'normale' gebruiker ook interessant is.
Als je de professionele lijn van een goed merk neemt kun je daar onder normaal gebruik een jaar of 25 mee doen, dat is misschien een betere formulering. Als jij met jouw gereedschap goed kunt werken dan is dat gewoon een feit en daar is niks tegen in te brengen.
Ik ben iemand die een hobby heeft aan gereedschap en daarom graag professioneel gereedschap kopt voor zover de portemonnee dat toelaat en de paar keer dat ik goedkoper gereedschap heb gekocht was dat bij mij een 'miskoop', daarom koop ik tegenwoordig of heel goed of niks.
Maar ik beweer absoluut niet dat goedkoop gereedschap gelijk staat aan slecht werk, bij mij wil ik echter deze mogelijkheid uitsluiten.

Yoshida
1 juli 2010, 12:34
Goed punt. Ik heb zelf ook die goedkope van Marktplaats, en bij mijn tweede project geeft hij al de geest (of ik moet hem gewoon een keer schoonmaken). Maar over Topcraft heb ik meer goede dingen gehoord.

Kim Wilson
1 juli 2010, 13:18
Mijn gulden regel: goed gereedschap is het halve werk. Maar uiteindelijk is de vakman zelf de bepalende factor in hoe ver die potentie ook benut kan worden.
Mee eens. Ik ben een redelijke klusser, doe vrij veel in huis met hout en heb ook graag goed gereedschap. Die bovenfrees heb ik toen eens gekocht omdat ie niet duur was en omdat zo'n ding misschien zo heel af en toe wel eens handig zou kunnen zijn. Ondertussen heb ik de nodige klussen afgerond waarbij die bovenfrees tot één van de onmisbare apparaten is gaan horen. En dat doe je niet als het een kloteding is.

Anders wordt het misschien als je bijna dagelijks met een bovenfrees werkt. Maar ik denk dat dat bij jullie gitaarbouwers ook wel wat meevalt. Een body met neckpocket en pu-gaten en een hals, dan houdt het wel op. Dat is ongeveer 3 strekkende meter. Uitgaande van twee gitaren per jaar frees je 6 strekkende meter per jaar. Ik kan je zeggen dat het gemiddelde bij mij aardig hoger ligt.

oigun
1 juli 2010, 13:39
Ik dacht ook dat een goedkope(re) frees wel het werk aan zou kunnen. Dus een mooie groene V-tools frees gekocht. Teneerste ging meteen de spindelblokkering stuk dit was van veel te zacht staal (of moet ik ijzer zeggen). Vervolgens draaide het plastic handeltje voor de diepte instelling naar z'n grootje. Dit allemaal niet met abnormale kracht.
Het is gewoon een feit dat die machines er wel goed uit zien maar met de verkeerde materialen in elkaar zijn geflanst. Geef iets meer uit en koop minstens een back&decker of een echt merk, dan kan je ook nog een fatsoenlijke garantie verwachten. MAW goedkope chinese machines= weggegoid geld. Een boormachine, haakse slijper, bankslijpmachine, handcirkelzaagje ed kan je wel goedkoop kopen.

broeder6x6
1 juli 2010, 15:57
whooo....!!!!!

zoveel reacties had ik niet verwacht heel erg bedankt allemaal!! :cheerup::crazyhappy:

dat ik niet te goedkoop moet doen daar ben 'k nu wel uit...

bedankt voor de linkjes die ga ik nog wel ff chekke!;)

broeder6x6
1 juli 2010, 15:59
Ik werk met deze. en zag op marktplaats dat die helemaal niet zo duur zijn 2e hands:
http://link.marktplaats.nl/356402715

Heb nooit een mahonie body ofzo gefreest hiermee maar ander freeswerk gaat echt zonder problemen.


die frees heeft en hoop meegemaakt......:soinnocent:

mischien een keer € 30,- bieden...

Hedge
2 juli 2010, 10:55
whooo....!!!!!

zoveel reacties had ik niet verwacht heel erg bedankt allemaal!! :cheerup::crazyhappy:


Boys en Toys, altijd leuk om te bespreken.

broeder6x6
2 juli 2010, 14:38
nu ik erop let: ik zie iedereen z'n body uitzagen met een decoupeer of lintzaag.... kan je body uitfrezen dan wel met de hand?? :???:http://img.smileys.nl/1506/foot-in-mouth.png

Yoshida
2 juli 2010, 14:46
nu ik erop let: ik zie iedereen z'n body uitzagen met een decoupeer of lintzaag.... kan je body uitfrezen dan wel met de hand?? :???:http://img.smileys.nl/1506/foot-in-mouth.png

Ja en nee.

Toelichting.
Mijn ervaring is dat het erg lastig word om je mal op een stuk hout te tapen en de body uit te frezen. Ik moest op een gegeven moment doorboren naar de andere kant om daar de kopieerfrees met onderlager erdoor te steken. Dit is niet aan te raden.
Een SG zou prima willen, echter dat wil ook wel met een decoupeerzaag lijkt me. Ik denk dat ze in dezen heel goed te vergelijken zijn, zij het natuurlijk dat een bovenfrees beter is voor kopieerwerk haaks op je werkvlak. (een decoupeerzaag wil in de bochten wel eens wat afwjiken qua haaksheid)

Conclusie: voor dunne bodies (of onderlagen waar een archtop op komt) tot ca 3 a 3.5cm is het mijns inziens goed te doen om eerst tot vrij nauw bij de lijn met een decoupeerzaag te doen, en vanaf daar met een bovenfrees. Voor dikkere bodies heb ik geen oplossing. Daar zou een lintzaag of CNC machine soelaas kunnen bieden.

Dit is puur uit eigen ervaring. Werken met een bovenfrees hoeft niet moelijk of gevaarlijk te zijn als je de mogelijkheden kent, maar word het echter wel als je iets onmogelijks probeert te doen of niet goed voorbereidt.

oigun
2 juli 2010, 14:47
Een body helemaal uitfrezen kan wel maar verkort de levensduur van je freesje en je moet het in veel stapjes doen, max de halve diameter van de frees is zoals het hoort. Dat betekend als je een kopieer frees gebruit dat je ook een behoorlijk dikke mal moet gebruiken.
Daarom is het handig om zo dicht mogelijk bij de lijn te zagen. Gebruik je een decoupeerzaag pas dan op, die dingen willen nog wel eens de bocht uit vliegen aan de onderkant.

broeder6x6
2 juli 2010, 14:52
wat ik wil is:
een mal maken van een stuk plaatmateriaal (met een zaagje ofzo) dan met dubbelzijdige tape erop plakken en met een "follower" bitje uitfrezen...

en nu weer terug on topic: wil iemand mij linkjes sturen voor 2dehands bovenfrezen goed voor dit werk?? (marktplaats & speurders)http://img.smileys.nl/585/question.png

Cocobolo
2 juli 2010, 15:42
...en nu weer terug on topic: wil iemand mij linkjes sturen voor 2dehands bovenfrezen goed voor dit werk?? (marktplaats & speurders)http://img.smileys.nl/585/question.png
nou vooruit, hoewel ik niet weet waarom je niet zelf even kijkt ;)
Een leuke http://link.marktplaats.nl/358892995 voor 50 euro
Een fijne festool (http://link.marktplaats.nl/358731824) (heb ik ook, wereldapparaat)

broeder6x6
3 juli 2010, 09:54
nou vooruit, hoewel ik niet weet waarom je niet zelf even kijkt ;)
Een leuke http://link.marktplaats.nl/358892995 voor 50 euro
Een fijne festool (http://link.marktplaats.nl/358731824) (heb ik ook, wereldapparaat)

nou ik kijk wel maar zoveel verstand heb ik er niet van dus weet ik niet welke goed genoeg is..:dontgeti: ook zien [aantal lezers topic] ogen meer dan een... :seriousf:

oigun
3 juli 2010, 10:00
Die makita is een goeie deal!
(festo ook maar misschien een beetje boven budget?)

Cocobolo
3 juli 2010, 12:25
...Die makita is een goeie deal!....

Ja, dat vind ik ook. Ik denk dat als je die verkoper snel een mailtje stuurt dat je akkoord bent met zijn (start)prijs van 50 euro, dat je hem misschien kunt hebben daarvoor. Als je even wacht gaat er vast en zeker hoger geboden worden. Er staan er nog 2 dezelfde op marktplaats en die ene vraagt 119 euro (bieden niet toegestaan) en de andere is nu al 65 euro geboden.

broeder6x6
3 juli 2010, 13:09
Die makita is een goeie deal!
(festo ook maar misschien een beetje boven budget?)


nou vooruit, hoewel ik niet weet waarom je niet zelf even kijkt ;)
Een leuke http://link.marktplaats.nl/358892995 voor 50 euro
Een fijne festool (http://link.marktplaats.nl/358731824) (heb ik ook, wereldapparaat)


Ja, dat vind ik ook. Ik denk dat als je die verkoper snel een mailtje stuurt dat je akkoord bent met zijn (start)prijs van 50 euro, dat je hem misschien kunt hebben daarvoor. Als je even wacht gaat er vast en zeker hoger geboden worden. Er staan er nog 2 dezelfde op marktplaats en die ene vraagt 119 euro (bieden niet toegestaan) en de andere is nu al 65 euro geboden.

kan wel een goede deal zijn maar is hij ook goed geschikt om een body, control cavety, enz.. uit te frezen??:???:

Cocobolo
3 juli 2010, 16:35
kan wel een goede deal zijn maar is hij ook goed geschikt om een body, control cavety, enz.. uit te frezen??:???:

je hebt 5 pagina's reacties met nuttige tips. Daarin is al gezegd dat de juiste bediening het belangrijkst, evenals een goed scherpe frees. Een goede machine is dus niet genoeg en ook nooit een garantie. Maar dit model Makita zou ik wel durven betitelen als een goede machine waarmee je ook een body enzovoorts prima kunt frezen (met inachtneming van alles wat al gezegd is). Naar mijn mening in ieder geval een betere machine als waarmee je het topic startte (maar als je de machine halt, laat hem wel even lopen).

loose-fur
3 juli 2010, 17:56
Net zoals Cocobolo het zegt: met een bovenfrees moet je ook de nodige ervaring opdoen, je moet er mee leren werken. Velen denken dat het met een machine plots vanzelf zal gaan. Net zoals met een handwerktuig vraagt een machine inzicht, aandacht en handigheid. Je mag dus geen schrik hebben om ergens te beginnen. Leren vraagt tijd en geld, moet je vooraf goed in je koker knopen. Het kan dus best zijn dat je een verkeerd stuk gereedschap koopt, heb je weer iets geleerd. Net dit zoeken, ontdekken en oplossingen bedenken is het fijne aan bouwen. Wanneer je het risico van een dergelijke expeditie niet zit zitten ga je beter een gitaar kopen, het kost je minder tijd en geld, maar het kan de voldoening van een eigen bouwsel nooit evenaren.

Wanneer je die Makita voor 50 of 60 euro kan scoren dan heb je misschien een goeie deal gedaan, het zijn erg goeie en handige machines. En waarom zou zo’n ding geen body of control cavety kunnen uitfrezen? Luisteren naar je machine, ze vertelt je wel wanneer ze het niet zit zitten, m’n Bosch 500 wattertje heeft al heel wat stormen doorstaan.

Tee.

oknarb180
3 juli 2010, 19:04
Hey,

Ik ga toch iedereen een beetje tegenspreken. Ik heb zelf een bovenfrees van Ferm gekocht (al een paar jaar geleden hoor!), koste toen iets van 40 euro, heb ik al heel veel freeswerk mee gedaan en doet het verder gewoon goed. Ben nu met m'n 2e gitaar bezig, dus.... Oké, het is wel een lichte machine, dus je moet de frees niet te zwaar werk geven want dan kan ie gaan happen. Wanneer ik om een nieuwe frees uit ga, dan zal het inderdaad een zwaardere en duurdere worden. Maar niet perse omdat de goedkope slecht is.

Zie hier, el cheapo freeswerk:
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/zelfbouw%20JEM%202008/169.jpg

Wat ik wil zeggen is dat je best met een goedkopere frees kunt beginnen en ervaring op doen. Zorg wel dat je goede en scherpe freesjes gebruikt (bespaar daar niet op!) en niet te veel in 1 keer wilt wegfrezen.

vr.gr.

Branko

Cocobolo
3 juli 2010, 19:16
Branko, je hebt helemaal gelijk. In een van de posts was ook al gezegd dat je met een heel goedkope frees prima gitaren kunt bouwen en met een dure frees geen enkele garantie hebt dat het dan beter lukt.

Oftewel, de machine bepaald gelukkig niet de kwaliteit van het resultaat (hoewel een falende of niet-nauwkeurige machine tijdens het frezen natuurlijk wel invloed heeft).

Dus de topic-starter kan wat dat betreft iedere frees kopen die hij wil. Een nieuwe goedkope of een tweedehandse van een "beter" merk (wat dus niets zegt). Ik denk dat hij gewoon een keus zal moeten maken, zoals er 101 keuzes te maken zijn gedurende de bouw van een gitaar. De freesmachine is in zekere zin dus nog het makkelijkst ;) Ieder van ons heeft hulp gevraagd op het forum maar uiteindelijk het meest geleerd door ervaring (bouwen, bouwen en nog eens bouwen).