PDA

View Full Version : WEM starfinder cabinet



muziekschuur
29 juni 2010, 16:12
Heeft iemand hier een WEM 4x12 cabinet?

wireman
29 juni 2010, 22:05
Misschien dat David Gilmour stiekem meeleest....:strat:

pasqual
29 juni 2010, 22:30
Misschien dat David Gilmour stiekem meeleest....:strat:

hihi, humor;) ik zie ze eigenlijk vrijwel nooit op marktplaats dus de kans is klein...
lijkt me ook niet echt goedkoop.
er staat momenteel wel een hiwatt cab uit 1970 op marktplaats met 4x12 fane speakers, 22 watt per stuk. misschien een goed alternatief? prijskaartje zal wel richting 1000 euro en meer gaan...

groeten Pasqual.

E-J
29 juni 2010, 22:40
Ken wel iemand met een WEM 2x12...

Die 22 watt Fane speakers zijn niet bepaald gewild, als men het over Fanes heeft is het vaak toch die met veel wattage... 100 watt etc.

pasqual
29 juni 2010, 23:06
oké, weer wat geleerd;) dan zullen die in goede staat wel helemaal onbetaalbaar zijn uit die tijd?

groeten Pasqual.

muziekschuur
30 juni 2010, 00:02
Ik vraag me af hoe zo'n cabinet aan de binnenkant er uit ziet. Zo te zien is zo'n cabinet iets breder dan 74cm Dus breder dan een Marshall 1960. Ik vermoed een combinatieconstructie van grove vezelplaat en multiplex als buitenste laag. Dus... ik ben nieuwsgierig of dat ook zo is.

Ook is er een nieuwe producent van WEM cabinetten opgestaan. Dussss..... Hoe origineel is dat nieuwe cabinet....

GretschGuy
30 juni 2010, 02:53
Ik heb geen WEM cabinet of amp. Maar heb er lang geleden wel over meerdere gespeeld. Best leuk spul. Maar niet iets om hysterisch over te worden. Het was altijd 'n low-budget merk. Constructie en onderdelen waren niet geweldig. In de UK heeft 't ondertussen wel 'n soort cult-status.

Er is overigens geen 'nieuwe producent' van WEM. Het bedrijf is heropgericht door de oorspronkelijke eigenaar. Er zijn meerdere re-issues uitgebracht van de succesvolste amps en effecten uit het grijze verleden.

muziekschuur
30 juni 2010, 09:42
Toch speelde Pink Floyd heel lang over WEM. En in het bijzonder hun gitarist.... Die beste man had van alles kunnen kiezen.

E-J
30 juni 2010, 11:49
Toch speelde Pink Floyd heel lang over WEM. En in het bijzonder hun gitarist.... Die beste man had van alles kunnen kiezen.

Als ik het goed heb hebben die 4x12 cabinetten een soort bouw die ervoor zorgt dat het geluid wat meer 'hifi' maakt. Sluit een Hiwatt erop aan en je hebt een geweldige neutrale basis voor pedalen... voila.

muziekschuur
30 juni 2010, 12:24
Ik vraag me dus af hoe dat komt....

http://i277.photobucket.com/albums/kk67/fuzznfly/WEM.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v712/river_of_deceit/bd56701f.jpg

GretschGuy
30 juni 2010, 15:24
Toch speelde Pink Floyd heel lang over WEM. En in het bijzonder hun gitarist.... Die beste man had van alles kunnen kiezen.

WEM was de eerste Britse producent van grote P.A. systemen. Toen rock bands, eind jaren zestig, promoveerden van clubs naar grote hallen en stadions, speelden bijna alle Britse bands over WEM P.A.'s.

Ik neem aan dat Pink Floyd's relatie met het merk ook uit die periode dateert.

muziekschuur
30 juni 2010, 16:14
Sure. Maar D. Gilmour speelt nu nog steeds hardnekkig op die WEM cabinetten.... Dat heeft vast een geluidsreden. Niet omdat hij die meneer achter WEM zo aardig vindt.

E-J
30 juni 2010, 16:56
Het gaat om die speakers die erin zitten... zgn. Fane Crescendo's 100 watt speakers. De Weber FC12 en Reeves Vintage Purples schijnen goede remakes te zijn.

Plus die WEM's schijnen inderdaad van binnen een andere houtsoort te hebben, die nog wat meer voor dat HIFI geluid zorgt. Ik heb met mensen op het onofficiele David Gilmour forum gesproken en die zeggen dat de huidige Mesa en ENGL cabinetten heel dicht erbij in de buurt zitten (dus wanneer je dezelfde Fane speakers erin zet). Een Marshall cabinet schijnt je geluid meer te kleuren. Maar dit komt van diehard fans, neem het duss met een korreltje zout. Het gaat vooral om die speakers, die heel gebalanceerd en neutral klinken. Niet teveel bass, niet teveel mid etc.

Gilmour heeft trouwens een hele hoop van die WEM kasten en blendt ze soms met oude Marshall 4x12 voor een meer rockgeluid. Gilmour is een aparte, hij gebruikt i.t.t. andere artiesten de Hiwatts puur voor een zo neutraal en clean mogelijk geluid. Die Fane speakers helpen nog eens behoorlijk mee om dat karakter te benadrukken. Vervolgens gaat 'ie dan met effecten zorgen voor verschillende geluiden. Je moet bij Gilmour zijn versterker+cabinet zien als een soort van PA waarop hij zijn geluid bouwt.

Let op dat die WEM kasten en Fane speakers totaal niet populair zijn, ze stonden in de jaren '70 te boek als een goedkoop alternatief naast Orange (en Marshall) kasten, low budget spul dus. Dankzij Gilmour schieten de prijzen van die WEM Starfinder cabinetten de lucht in, de rest wordt nog steeds gezien als rommel.

muziekschuur
1 juli 2010, 16:37
Ik heb een WET DRY WET boardje en vind het leuk om e.e.a. rondom David Gilmour te volgen. Ik heb ook het boek over zijn Black Strat.

Ook heb ik een surround P.A.. En ik vind het leuk om de geschiedenis rondom dit soort zaken te volgen. Marshall is al heel lang populair vanwege zijn kleuring. Maar ik ben meer aangetrokken door de cleane overdrives.

WEM kan dan wel als "goedkoper" te boek staan, ik geloof niet dat hun spul slechter gemaakt was. Misschien volgens andere bouwwijzes. En dat is leuk om te onderzoeken....

the feable
1 juli 2010, 22:02
Plus die WEM's schijnen inderdaad van binnen een andere houtsoort te hebben, die nog wat meer voor dat HIFI geluid zorgt. Ik heb met mensen op het onofficiele David Gilmour forum gesproken en die zeggen dat de huidige Mesa en ENGL cabinetten heel dicht erbij in de buurt zitten (dus wanneer je dezelfde Fane speakers erin zet). Een Marshall cabinet schijnt je geluid meer te kleuren. Maar dit komt van diehard fans, neem het duss met een korreltje zout. Het gaat vooral om die speakers, die heel gebalanceerd en neutral klinken. Niet teveel bass, niet teveel mid etc.


Dit klinkt echt als forum praat want een ENGL cabinet lijkt niet bepaald op een MESA cab.

muziekschuur
2 juli 2010, 13:09
Ook niet bij gebruik van dezelfde drivers/speakers?

E-J
2 juli 2010, 14:13
Zoals ik al zei, ik heb het ook maar gehoord. Een Gilmourofiel had zijn Fane speakers achtereenvolgens in een Mesa, een Marshall en ik geloof een ENGL gezet en hij vond de ENGL en Mesa veel dichter bij zijn WEM cabinet zitten qua geluid dan een Marshall 1935B. Die laatste was minder 'gebalanceerd', minder hifi.

Afgezien van dit... Gilmour gebruikt zijn versterker+cabinet eigenlijk ook gewoon als een snaarstrakke, cleane basis waarop hij dan pedalen zet om het geluid naar mijn smaak in te kleuren. Ik heb het genoegen gehad een aantal Hiwatts (nieuw en oud) te kunnen proberen, alsmede Weber Crescendo speakers, en ze klinken inderdaad tamelijk hifi, extreem gearticuleerd. Geweldig om te gebruiken met pedalen. Het zou me dan ook niet verbazen dat zo'n WEM cabinet in hetzelfde straatje te passen is.

pasqual
3 juli 2010, 13:32
maar weet je dan ook uit welk materiaal de kasten zijn gemaakt? ik ken ze verder niet maar vind Gilmour's sound echt super. ook de afmetingen zullen toch bepalend zijn en: zijn ze open of dicht aan de achterkant?

groeten Pasqual.

Heus
3 juli 2010, 14:20
Hoewel stokoud,volgens mij leeft Charlie Watkins nog.(Wem/Watkins)
Mail hem gewoon met een simpele vraag,welke houtsoort werd gebruikt voor de cabs?
Niet geschoten............

Weet niet hoe oud dit bericht is,maar er staat op hun website dat Wem geen groen licht heeft gegeven voor de reproductie van de starfinder cabs.

http://www.wemwatkins.co.uk/cabrumour.htm

E-J
3 juli 2010, 15:22
maar weet je dan ook uit welk materiaal de kasten zijn gemaakt? ik ken ze verder niet maar vind Gilmour's sound echt super. ook de afmetingen zullen toch bepalend zijn en: zijn ze open of dicht aan de achterkant?

groeten Pasqual.

Ok dit is de informatie die ik kon vinden. Gilmour gebruikt de Starfinder 200. Net zoals bij Sound City en andere merken wordt informatie vaak achtergehouden door puristen, om de prijs laag te houden. Interessante noot is dat de Sound City cabinetten van begin jaren '70 identiek waren aan de Hiwatt cabs... gemaakt in dezelfde fabriek, zeg dat op een forum als het Vintage Amp forum en je bericht wordt verwijderd met het vriendelijke verzoek deze informatie niet te vermelden ;)

- Afmetingen: 76x76x35.5cm. Overvierkant ding dus.
- Dikte hout: 3/4 inch: +- 1.90 cm
- Hout: lagen van berken (birch plywood)
- volledig dicht aan de achterkant
- speakerdoek is één inch dik (!), 2.54 cm.

Gilmour heeft een groot aantal van de Starfinder 200:
http://www.watkinsguitars.co.uk/images/wemcat/wemcat6.jpg

pasqual
3 juli 2010, 23:16
bedankt voor de info. mooi om te weten, ik zal het in ieder geval saven voor later. alleen maak je een foutje door het speakerdoek te verwarren met de dikte van de baffle van 1". maakt niet uit verder.

groeten Pasqual.

wireman
5 juli 2010, 23:25
Vorig jaar heb ik VET naast de pot gepist.. :(
Op MP een man die een "CABINET VAN HET MERK WEM" (was dus gewoon een starfinder!!!!!) aanbood voor 225 Euro!!!. Iemand uit Zoetermeer Nota bene.. (das voor mij nog geen 20 km rijden). Ik hem A LA MINUUT bellen.. wat denk je? krijg ik te horen "Ik hang net op met degene die m wil kopen.. hij is verkocht... Hoger bieden heeft ook geen zin.. ik ben een man van mn woord". :dontgeti: Respect voor zn eerlijkheid!!.. maar het deed oooh zo zeer.. Ik heb nog een hele mooie HIWATT LEAD 100 staan waar ik m maar al te graag aan had voorgesteld.. hehe.. Ik lees op forums dat sommige gasten al 10 jaar!!!!! op zoek zijn naar zo'n ding... Gaat mij dus denk ik niet meer lukken.. zeker niet als een van u allen 'lucky bastards' me voor is.. :seriousf:
oh ja.. nog een leuke quote van die man... "ik heb dat ding in de 70's een keer gekocht.. kep m dus al een tijdje, maar gebruik m niet meer.. hij staat al jaren stof te vangen en ik kwam m weer tegen.. hij mag dus weg, maar ja.. je ben net te laat". :mad:


hihi, humor;) ik zie ze eigenlijk vrijwel nooit op marktplaats dus de kans is klein...
lijkt me ook niet echt goedkoop.
er staat momenteel wel een hiwatt cab uit 1970 op marktplaats met 4x12 fane speakers, 22 watt per stuk. misschien een goed alternatief? prijskaartje zal wel richting 1000 euro en meer gaan...

groeten Pasqual.