PDA

View Full Version : Fretbord in de olie zetten



Daniël4
29 juni 2010, 09:02
Hoi,

ik had ff een kort vraagje...
Op m'n Cort S2900 had ik al een tijdje gezien dat de toets (rosewood) best wel aan de droge kant was, dus nu heb ik maar zo'n dunlop 'ultimate lemon oil'-kit gekocht...
Ik heb alleen niet echt zin om mn snaren eraf te halen, ik wil ze hooguit wat losser zetten.
Kan het iets uitmaken als ik ze erop laat zitten terwijl ik de toets in de olie zet?

signsofzodiac
29 juni 2010, 09:19
Er klinkt en speelt niets zo lekker als een vers setje snaren, dus ik zou ze vervangen. Olie op de snaren bevordert de klank ook niet. Dus mijn advies: snaren af, olie op, in laten trekken, nieuw staal et voila: helemaal een verse nek.

Orbis
29 juni 2010, 09:20
Kan het anders niet even wachten totdat je je snaren vervangt? Ik weet niet hoe acuut het droog-houtprobleem is, maar nieuwe snaren klinken toch altijd fijner :p .

EDIT: Net te laat...

munkie
29 juni 2010, 09:39
Ik ben er pas de laatste tijd mee begonnen, nooit te oud om te leren. Maar wat een verschil. 30 jaar oude gitaar, ouwe roestige snaren eraf, fretjes polijsten, toets schoonmaken (flesje Jim Dunlop 1), in de olie zetten (flesje JD 2), nieuwe snaren erop, afstellen. Hoeft alleen bij palissander toetsen uiteraard. maple toetsen zijn gelakt.

barno
29 juni 2010, 13:31
snaren niet willen vervangen is geen goed motief. het kost niet veel, het stelt technisch niks voor en zal veel meer doen aan spelcomfort en klank dan wat olie op de toets.

TIMBER
29 juni 2010, 14:04
Gebruik al jaar en dag teakolie... net zo effectief en een stuk goedkoper..;) En ja die snaren eraf mag voor zo'n stukje preventief onderhoud toch geen probleem zijn.


.

Jasper.
29 juni 2010, 14:05
Maar als de TS nou net nieuwe snaren erop heeft gezet, dan is het wel wat zonde. Ik had dat ook, het flesje met lemon oil staat nu te wachten tot ik nieuwe snaren op mijn ibbi zet. (wat nog wel even kan duren trouwens, ik moet nog een goeie 25k pot hebben. die ik had bestelt was te dik, paste net niet door het gaatje offtopic: iemand nog tips waar ik die kan kopen?)

Nielsje
29 juni 2010, 14:05
Ik zie het anders:

Als ik er nét nieuwe snaren op heb zitten, dan ga ik ze er niet af halen.

Dus, je kan ze best losser zetten. Neem een paar tie-wraps en bind ze onder je hals langs vast (gewoon drie om drie aan de zijde van de hals laten 'bungelen' en dan met een tiewrap bij elkaar trekken, dan heb je prima werktuimte op je hals).

Venlonaer
29 juni 2010, 14:41
Maar als de TS nou net nieuwe snaren erop heeft gezet, dan is het wel wat zonde. Ik had dat ook, het flesje met lemon oil staat nu te wachten tot ik nieuwe snaren op mijn ibbi zet. (wat nog wel even kan duren trouwens, ik moet nog een goeie 25k pot hebben. die ik had bestelt was te dik, paste net niet door het gaatje offtopic: iemand nog tips waar ik die kan kopen?)


Tonefactory, guitarsupplies?

Daniël4
29 juni 2010, 21:45
Bedankt voor de reacties allemaal :ok: haha
Ik zal er maar gewoon nieuwe snaren op zetten, deze zitten er ongeveer 2 maanden op.

Ik haal meestal de snaren er 1 voor 1 af tijdens het vervangen, vandaar de vraag eigenlijk, want dat schijnt het beste te zijn om de spanning op de nek te houden.
Maar zo 1 keer alle snaren eraf moet toch geen kwaad kunnen?

barno
29 juni 2010, 22:32
Bedankt voor de reacties allemaal :ok: haha
Ik zal er maar gewoon nieuwe snaren op zetten, deze zitten er ongeveer 2 maanden op.

Ik haal meestal de snaren er 1 voor 1 af tijdens het vervangen, vandaar de vraag eigenlijk, want dat schijnt het beste te zijn om de spanning op de nek te houden.
Maar zo 1 keer alle snaren eraf moet toch geen kwaad kunnen?

1 voor 1 vervangen ivm spanning is imo broodje aap verhaal, theoretisch zal dat wel kloppen maar een halsje kan best wat verdragen hoor. gewoon zes maal knip en rustig andere snaren opleggen

Buzzel
30 juni 2010, 11:41
Hey,

Hoe kan je eigenlijk zien (of merken) dat je fretboard een nieuwe laag olie nodig heeft??

TIMBER
30 juni 2010, 11:45
Vaak door lichte verkleuring en haarnerven die open gaan staan. Maar eigenlijk ben je dan al lichtelijk aan de late kant. Het beste kun je dit preventief onderhouden. Mijn planken doe ik toch al snel 1 keer per jaar en de main axe een stuk of 3 x per jaar.

Wiellem
30 juni 2010, 12:00
1 voor 1 vervangen ivm spanning is imo broodje aap verhaal, theoretisch zal dat wel kloppen maar een halsje kan best wat verdragen hoor. gewoon zes maal knip en rustig andere snaren opleggen

Lijkt me wel slimmer om voor de 6 maal knip de snaren eerst flink wat losser te zetten, anders verlies je nog een oog :P

Braindead
30 juni 2010, 14:44
Haha, ja ik dacht ook al. Zes maal knip? wat is dit voor forum?

Arvoitus
30 juni 2010, 15:06
Hey,

Hoe kan je eigenlijk zien (of merken) dat je fretboard een nieuwe laag olie nodig heeft??
Eigenlijk niet echt, je ziet misschien een iets lichtere/doffe kleur.
Als je fretboard schuren begint te vertonen dan ben je eigenlijk al te laat.

Ik doe het 3x per jaar ofzo, tegelijkertijd met het verschonen en oliën van mijn hardware + afstellen en intoneren.

Buzzel
30 juni 2010, 15:45
okey bedankt i'll keep it in mind ;).

nickofzo
30 juni 2010, 18:33
ik draai ze er gewoon af..

edit.. opzich kan t wel dat je de snaren ontspant (als je ze er net op hebt liggen bijvoorbeeld).. en dan in olien.. en dan later de spanning weer erop zet

RB-1
30 juni 2010, 18:47
Hoeft alleen bij palissander toetsen.En ebben, uiteraard....

Gothra
30 juni 2010, 19:03
En ebben, uiteraard....

en de andere toetsen die niet gelakt zijn neem ik aan..?

Fenderfan
1 juli 2010, 15:47
Snaren kun je gewoon even aan de kant doen. Olie uurtje laten intrekken en snaren weer aanspannen.
Belangrijker is dat je de olie niet te dik opbrengt. Druppeltje per toets is meer als voldoende.