PDA

View Full Version : Live geluid goed krijgen hoe???



FooFoo
28 juni 2010, 23:28
Hey!

Ik heb een vraag en hoop hier een antwoord te krijgen. Ik ben gitarist van een beginnend bandje. Nu spelen we altijd samen maar willen het live geluid wat beter maken want willen ook wel een keer optreden. Ik heb een menger goedkoop gekocht die uit een studio komt (studiomaster session mix 16-2). Weet niet of het iemand iets zegt maar hijs is 16 kanaals en heb hem voor 100 euro gekocht. Nu weet ik dat ik hier nog een versterker bij nodig heb en wat boxen voor de zang. Mijn vraag is: Moeten we alles erop aansluiten dus bass en gitaar en zang en drum? ik zie als ik bandjes zie spelen dat drum vaak niet versterkt word dus dat zal wel niet. Maar de gitaar bass en zang kan ik dat daar allemaal op aansluiten en dat is het of komt er nog meer bij kijken?

Hoop dat jullie het begrijpen. Zo niet probeer ik het uit te leggen.

Groeten
Emiel

paulusdeBKB
29 juni 2010, 01:08
Voor kleine optredens (in kroegen enzo) wordt drums meestal niet uitversterkt. Gitaar en bas vaak wel, maar alleen ter 'opvulling'. Gitaar klinkt doorgaans het beste als je een microfoon voor de versterker zet; met basgitaar kun je ook de 'direct out' van de versterker rechtstreeks op je mengtafel inprikken (of ook een microfoon voor de speaker. Smaakkwestie).

Besef wel dat je (naast de luidsprekers voor de zaal) nog minimaal 1 luidspreker nodig hebt voor de zanger. Dat heet een monitor en laat de vocalist zichzelf beter horen.

pimmetje
29 juni 2010, 09:19
Een monitor is idd wel een handige om meteen erbij te hebben. Dat scheelt de helft met zingen.

Verder ligt 't er helemaal aan wat voor spullen je voor je backline gebruikt en hoe hard je dat alles onderling zet. Vaak genoeg is een meegenomen PA niet meer dan een zangversterker. Het is misschien ook niet handig om meteen alles te proberen uit te versterken... da's toch best een karweitje om dat een beetje aardig te doen.

Harry
29 juni 2010, 11:18
wij spelen vooral in kroegen en hebben daarvoor een eigen zanginstallatie gekocht. Mengpaneeltje met 2 powered speakers (Mackie 450) en 4 powered monitoren (Mackie 350). Er zijn ook wel goedkopere alternatieven, en je hebt niet perse 4 monitoren nodig.
Over deze installatie versterken we alleen de zang, de rest gaat hard genoeg.

showband
30 juni 2010, 10:10
Als je gefocussed bent dan kan het zin hebben eens een podium te regelen en een geluidsman in te huren om een avond "geluid bandcoaching" te doen. Kost een paar centen maar scheelt veel.

Veel popkoepels kunnen dit trouwens gratis voor je regelen omdat er in de grote steden subsidies voor dat soort bandcoaching is.

reinierscheffer
30 juni 2010, 14:43
probeer als het kan wel de bassdrum uit te versterken

paulusdeBKB
30 juni 2010, 16:26
probeer als het kan wel de bassdrum uit te versterken

Waardevolle tip, MITS je een ruim bemeten zangset hebt qua vermogen, met een goede laagweergave. Kom je krap uit met je watts, dan moet de versterker te hard werken op je bassdrum en dat kan ten koste gaan van de geluidskwaliteit.

Let bij monitors (en ook bij zangsets, PA's) met name ook op een goede spraakverstaanbaarheid. Als je de stemmen makkelijk lekker kunt laten klinken, kan het allemaal een stuk minder hard. Beste voorbeeld: Sound Projects X-Act powered monitor. Flink aan de prijs voor zo'n klein kastje maar qua geluidskwaliteit de absolute top! Daarom zie je ze ook veel op tv, in de Heeren van Aemstel, bij Peter Gabriel etc.

X-Act is geen realistische investering voor een beginnend bandje, dit betoog is dus puur ter illustratie.

Nu ik er nog eens over nadenk, wil ik je het volgende advies geven: investeer in zo goed mogelijke monitors, niet in een zangset voor de zaal! Als je een optreden hebt, kun je een zangsetje altijd wel ergens huren voor weinig. Goede monitors huren is op de een of andere manier een stuk ingewikkelder, terwijl de kwaliteit daarvan veel meer bepalend is voor hoe goed je jezelf hoort bij een optreden. Ook in de oefenruimte zijn monitors handiger: doordat de speaker op de zanger gericht staat, kan het totale geluidsniveau (een beetje) lager terwijl de zanger beter hoort wat ie fout doet. Daar wordt je sneller beter van :)

Comfortably Daniel
19 juli 2010, 11:38
Helemaal eens met het gegeven advies hierboven.

Vaak zie je bandjes met een cheap-ass geluidssetje...vaak net genoeg wattage, maar erg slechte speakers. Versterking van zang gaat dan nog net goed, maar als er bass-drum, bas en misschien gitaar bij moet komen gaat het fout.
Zeker gitaar maakt de zang dan erg moeilijk te verstaan.

Ik zou zorgen voor goede monitors en een zang-installatie die niet te goedkoop is. Maar zoals hierboven al aangegeven kan een zangsetje goed gehuurd worden. Ook een mengtafel met (redelijk)goede preamp kan een berg schelen...ook hier wordt vaak op bezuinigd en maakt het uitversterken soms erg moeilijk...oftewel, veel oversturing, clipping, e.d.

Dus eigenlijk....bezuinig niet teveel op een PA.;)

EuroCinema
20 juli 2010, 11:57
Allemaal waar, maar een goed zaalgeluid begint natuurlijk wel met een goed podiumgeluid. De balans, de dynamiek en de klankkleuren moeten al kloppen voordat er een PA aan te pas komt. Ik heb jullie nooit horen spelen, maar voor de meeste beginnende bands valt op dat vlak de grootste winst/groei te behalen.

Comfortably Daniel
23 juli 2010, 10:11
Allemaal waar, maar een goed zaalgeluid begint natuurlijk wel met een goed podiumgeluid. De balans, de dynamiek en de klankkleuren moeten al kloppen voordat er een PA aan te pas komt. Ik heb jullie nooit horen spelen, maar voor de meeste beginnende bands valt op dat vlak de grootste winst/groei te behalen.

Very true!:)

FooFoo
26 juli 2010, 18:06
Bedankt voor de reacties. Mijn vader kent iemand die PA's verhuurd en die gaat voor ons opzoek naar een leuk setje boxen op een veiling. Drum gaan we niet versterken en nemen eerst nog geen monitor voor de zanger. Volgens hem is dat best te doen. Gitaar en bass gaan we doen met een mic. Mocht ik alles hebben zal ik proberen een filmpje te plaatsen niet dat dat veel zegt over de geluids kwaliteit maargoed.

Bedankt voor de informatie !

keenoncoolstuff
27 juli 2010, 00:10
Ik zou in ieder geval de kick versterken, aangezien die onversterkt helemaal wordt overstemd door de basgitaar, die wel via jullie installatie loopt (als ik je bovenstaande post goed begrijp)

Groet, Rob.

TimS
27 juli 2010, 00:30
Geen monitor voor de zanger? Ik hoop dat dat goed gaat...

FooFoo
8 augustus 2010, 20:03
Zang gaat zowiezo niet goed worden want kunnen alle 3 niet zingen haha! maar je zang gaat toch gewoon over de boxen dat hoor je toch gewoon als zanger? en zie ook vaak bandjes die spelen zonder monitor. Optreden doen we toch waarschijnlijk alleen op plekken te grote van een kroeg.

Baker
8 augustus 2010, 20:33
Onzin. Kick hoef je ook niet te versterken. Tenzij het een grote zaal is en je een vette PA hebt.

skanky
8 augustus 2010, 22:11
Onzin. Kick hoef je ook niet te versterken. Tenzij het een grote zaal is en je een vette PA hebt.

Onzin, ook in een kroeg met een beetje fatsoenlijke geluidsset kan een kick uitversterken vaak heel goed werken.

Han S
9 augustus 2010, 00:09
Zo is dat, PA van 20 kw in de kroeg en knallen met die hap! :D

En toch kan een drumstel akoestisch geweldig goed klinken, goed stemmen en goed drummen.

bert k
9 augustus 2010, 01:20
Kick uitversterken kan een leuke aanvulling zin om het hoog er een beetje in te krijgen, maar dan moet je wel weten hoe dat moet.

Gitaar en bas over de PA is regelrecht vragen om moeilijkheden in een kroeg. Nergens voor nodig, die gaan hard zat in een kleine zaal.

MusicXtra
9 augustus 2010, 02:37
Kick is echt wel lekker om die uit te versterken, samen met de bas draagt die toch de muziek en akoestisch komt er vaak net ff te weinig power uit.
Zelfs bij de kleinste gig wordt de kick altijd door mij versterkt en liefst met een AKG D112 gewoon in de ketel gelegd, beetje EQen rond de 90 Hz voor een lekker stuwend geluid.
Probleem bij kleine installaties is alleen dat er veel vermogen en liefst een subwoofer nodig is, met een simpel zangsetje kan het gebeuren dat de kick de hele boel overstuurt.

showband
9 augustus 2010, 10:23
bij hele kleine optredens met zangistallatie en in de oefenruimte. Dan zetten we nog wel eens de basversterker op een aux. Draaien het laag uit de (meestal maar 5 bands) EQ op het zang-ding. En draaien het hoog uit de basversterker. Nu heb je als het ware een faux "powered sub setup" gecreeerd.

En doen de zang, bas, kick, toetsen over de zanginstallatie waarbij we het laag mixen vanuit een aux.

Daarmee voer je bijna elke kroegenbackline en oefenruimtesetup op tot iets wat stukken beter klinkt. (nee, niet HARDER. maar BETER)

Harry
9 augustus 2010, 11:11
ik zou, als zanger zijnde, dan toch een paar 100 euro investeren om mijn stem te sparen. Want om over de rest heen te moeten bleren is geen pretje.

showband
9 augustus 2010, 20:38
als zangers (essen) een eigen setup kopen is dat natuurlijk geweldig.

Maar in 28 jaar bands denk ik dat ik er geen 12 tegengekomen ben die dat hebben gedaan.
In mijn eigen band 1x meegemaakt.

Wel veel vocalisten gehad (98%) die kunnen uitleggen dat de zanginstallatie niet goed is die anderen hebben geregeld.

Dus als je niet wil zingen door een oefenruimte/kroegenset waar ook andere delen van de band doorheen gaan gewoon iets kopen. In de praktijk is het gewoon dat de zang vind dat de drummer,bassist,toetsenist een installatie moeten kopen zodat de gratis installatie alleen voor hun is. Daar tuin ik dus niet meer in.

Harry
10 augustus 2010, 16:28
ik heb onze zangset ook zelf betaald. Had geen zin in een gezamelijke aankoop, waaraan de een wel en de ander niet aan mee wilde doen.
De monitoren zijn wel prive bezit, ik wilde alleen die van mezelf betalen.