PDA

View Full Version : projectje: fretloze OLP - hoe verder?



Peter72
29 april 2003, 13:03
Ik heb vorige week via E-bay een 4-sn. OLP gekocht. Een koopje, vijf maanden oud en voor maar $125, dus inclusief verzendkosten etc voor EUR 190 thuisbezorgd.

Nu komt het, de verkoper wilde 'm fretloos maken en heeft de frets verwijderd, maar zag het verder niet zitten. Ik wel, maar de vraag is hoe.

Wie kan me tips geven hoe en met welk materiaal ik de fretsleuven kan vullen? Het is een maple toets. En moet een maple toets eigenlijk gelakt worden (ivm hardheid hout of uitbijten)?

AntY
29 april 2003, 13:18
gefeliciteerd met je bass!

er zijn al meerdere topics over geweest, gebruik ff de zoekfunctie:

http://www.gitaarnet.nl/forum/phpBB/viewtopic.php?topic=14134&forum=3

http://www.gitaarnet.nl/forum/phpBB/viewtopic.php?topic=12891&forum=3

Peter72
29 april 2003, 13:36
OK dankje, hier staat zo'n beetje wel alles in. Had ik nog niet gezien.

Dan nog een aanvullende vraag: wie heeft er ervaring met half-roundwound strings, zoals d'Addario, op een fretloze bas? Geeft het werkelijk de "ring" van een roundwound en het zingende van een flatwound tegelijk?

Ze zijn een beetje duur om zomeer ff uit te proberen.

Venomer
29 april 2003, 13:52
["En moet een maple toets eigenlijk gelakt worden (ivm hardheid hout of uitbijten)?"]

Ja, een maple toets moet gelakt worden.

Peter72
29 april 2003, 14:05
Welke lak kan ik hier het beste voor gebruiken? In de toppics die AntY me doorgaf, staan wel een aantal soorten genoemd (zelfs voorsmeren met lijm???), maar wat ik zoek is een lak die wel hard is, maar niet bij het minste/geringste ervanaf springt. Hard met een geringe flexibiteit dus. Wie?

bassopotmus
29 april 2003, 17:07
leuk zo'n Olp, heb je pics? hoe de toets is ontfret?

Bastijn
4 mei 2003, 17:11
kheb daddarios flatwounds, heerlijke snaren, goede keuze, wel duur.

maark dacht dat maple veel te zacht was om te ontfretten. alle fretlozen die ik gezien heb zijn met een rosewood toets (zoals de mijne) of eentje van ebony (keihard).

check deze site anders ff:

http://www.fretlessbass.com

daar staan een paar musicmans op, maar geen heeft een maple toets....

bassopotmus
4 mei 2003, 17:13
das zeer waar, al heb ik wel eens een maple hals op een p-bass gezien, ontfret ja...

Pöl
5 mei 2003, 11:33
Naar wat ik hoor zijn maple toetsen helemaal niet geschikt om te defretten...

Ik heb mijn ibanez rosewood toets ontfret en wacht nu op flatwounds..

bassopotmus
5 mei 2003, 11:38
dat zeiden we al, ik vind het ook geen goede actie, maargoed

Peter72
5 mei 2003, 13:07
Ik heb inmiddels via internet (en navraag bij oa VoxHumana) een hoop extra info vergaard oa via de links naar de topics en http://www.fretlessbass.com (nogmaals bedankt voor de tips).

Ik ben er van overtuigd dat het best een aparte (over-the-top-fretless) sound gaat geven. Ik ga de fretsleuzen vullen met ingelijmde strookjes maple, de toets 2-3 lakken én ik ga nog een jazz nekelement toevoegen wat ik nog op de plank heb liggen, nieuwe potmeters erin, de boel isoleren (extra grondplaat in controleruimte, alu-tape in elementruimte en aarden).

En om te voorkomen dat iedereen me voor gek verklaard: ik maak me overigens geen illusies dat dit de ultime fretloze sound zal worden. Ik zal waarschijnlijk m'n gemodificeerde fretloze Fender Jazz (met rosewood toets, jawel) meer blijven gebruiken......

Bedankt voor de hulp!

bassopotmus
5 mei 2003, 13:10
wat voor Fender hebben we het over? Mex? MIA?

Peter72
5 mei 2003, 13:38
MIM modeljaar 2002, dus met Alder-body.Niet dat ik gierig ben, maar heb bewust geen MIA deluxe gekocht, want ik ben geen voorstander van aktief, en de hals van de MIM voelde lekkerder aan dan de MIA deluxe. Uiteraard is de MIA over het geheel kwalitatief beter, maar het onderbuikgevoel (naast de sound) bij een aankoop van een bas is nu eenmaal zwaarwegend bij mij.

En om je volgende vraag voor te zijn, de modificaties zijn:
* DiMarzio UltraJazz elementen (humbuckers);
* push/pull potmeters (series/parallel schakelen);
* alutape in elementruimte, nieuwe bedrading, grondplaat toegvoegd en geheel geaard (dus helemaal ruisvrij);
* Gotoh 201 brug;
* tortoise slagplaat;
* door gitaarbouwer afgesteld en toetsradius en toetsrondingen aangepast.

bassopotmus
5 mei 2003, 17:17
wat is je radius? ik ben voorstander van vintage, dus een extreme 7/25"
En vintage fretdraad, lekker laag, maar daar heb jij geen omkijken naar.
Hoe bevalt die series/parralel?

Peter72
6 mei 2003, 07:52
Die radius is inderdaad geweldig, heb ik ook op mijn Fender Jazz '75-reissue (MIJ'96), maar voor fretloos sprak juist de vlakke toets van de Mex me aan. De toets is wel iets ronder gemaakt dus, maar zoveel dat ie op 7/25 uitkomt. Vraag me niet wat het is geworden, maar het voelt goed.

Verschil tussen series/parallel komt op de fretloze minder uit de verf dan op mijn '75-reissue (zitten ook DiMarzio's op). Daar is de series stand uitstekend voor slappen.

Eigenlijk gebruik ik alleen series stand voor de fretloze. Benadrukt de midrange meer. Maar het is sowieso leuk om te kunnen switchen. Het verschil is overigens niet zo groot als bij een EB/MusicMan Sterling, omdat de afzonderlijk coils daar dichter bij elkaar liggen.

Peter72
10 oktober 2003, 13:25
Het projectje is af!!!

Ik heb uiteindelijk de OLP naar de gitaarbouwer (www.stijlvorm.nl) gebracht om de fretloos-conversie af te maken.

Het is een plaatje geworden. Sleuven zijn opgevuld met maple, toets gelakt met twee-componenten lak en nu super afgesteld. Het is bijna zonde van toets om erop te spelen, zo gelikt ziet het eruit.

Daarnaast is het element vervangen door een Bartolini MMK en de potmeters en domeknoppen vervangen door nieuwe. Nu alleen nog maar één volume, een toon en een toggle-switch om keuze uit serie, parallel of bass-coils. En NEE, geen actieve elektronica. Hou ik niet van.

Ik heb alle goede raad in de wind geslagen ivm de MAPLE toets, maar het resultaat is VERBLUFFEND. Het knort uitstekend, funkier dan mijn fretloze Jazzbass en een zeer vette MWAHHH!!.

Voor wie nog twijfelt over het ontfretten van een OLP, gewoon DOEN!!! Het klink super. OK, mijn jazz klinkt warmer/jazz'ier maar dat was ook niet wat ik zocht qua sound. Nu kan ik tenminste ook flink fretloos vet knorren in rocknummers. Knalde werkelijk door de mix afgelopen week met de band repetitie.

Fretloos op MAPLE toets klinkt dus wel goed, beste forumers.

Easy Rider
10 oktober 2003, 13:34
Klinkt goed, gefeliciteerd.
Nu dan de hamvraag: foto's?

EZ

bassopotmus
11 oktober 2003, 15:34
het klinkt helemaal TOP, be benieuwd hoe het zich gaat hoduen, en ja pics!

Wouter J
12 oktober 2003, 17:30
Toen Fender in de jaren zeventig voor het eerst fretloze versies van de P bass uitbrachten kwamen die ook zowel met Rosewood toetsen als met Maple toetsen.

http://www.gbase.com/guitar_pics/224/504426.jpg

Sting is te zien in de clip van "Roxanne" met een fretloze Precision bass met maple toets.