PDA

View Full Version : versterker luider terwijl hij minder luid zou moeten worden



tommus42
28 juni 2010, 13:38
Gisteren ondervond ik iets vreemds: ik stelde m'n London City iets warmer af (meer naar class-A, van -45 naar -38V). Het vreemde was dat ie een stuk harder klonk! Hoe kan dit? Het enige dat ik kan bedenken is dat door de toegenomen stroom van de eindtrap er ook meer stroom door de voorbuisjes wordt getrokken. Komt iemand dit bekend voor? :???:

Chris Winsemius
28 juni 2010, 14:45
Oude London City?

Door die spanning minder negatief te maken neemt de gevoeligheid v/d eindbuizen toe.

Die spanning zegt trouwens helemaal niets qua biasing/russtroominstelling; je moet namelijk ook de anodespanning en anodestroom weten/meten.

EDIT:
Class A:
zucht............
hele amp moet daar voor ontworpen zijn, oude LCs zijn dat niet, gewoon hete klasse AB is goed.

tommus42
28 juni 2010, 14:56
Oude London City?

Door die spanning minder negatief te maken neemt de gevoeligheid v/d eindbuizen toe.

Die spanning zegt trouwens helemaal niets qua biasing/russtroominstelling; je moet namelijk ook de anodespanning en anodestroom weten/meten.

EDIT:
Class A:
zucht............
hele amp moet daar voor ontworpen zijn, oude LCs zijn dat niet, gewoon hete klasse AB is goed.

Ok, hete klasse AB, en idd een oude London City. AB1 heet dat toch?
Hoe dan ook, het vermogen zou toch minder moeten worden bij een minder negatieve roostervoorspanning?
De anodespanning is zo'n 450V. Hij heeft 10 ohm kathode weerstanden, ik zal even meten of de spanning erover groter wordt.
O ja, de buis wordt gevoeliger, ok, dat wist ik niet, thnks

guitarnijboer
28 juni 2010, 15:46
Hoe dan ook, het vermogen zou toch minder moeten worden bij een minder negatieve roostervoorspanning?


Waarom? Qua vermogen maakt de instelling niet heel veel uit. Het gaat uiteindelijk om het stroomverschil door beide buisparen ofwel het stroomverschil in beide primaire windingen wat resulteerd in het uiteindelijke uitgangssignaal. Het maakt dan dus niet veel uit of beide buisparen in rust 100% stroom trekken of vrijwel niets.

Klasse AB wil trouwens zeggen dat de versterker voor kleine signalen in klasse A staat ingesteld en het instelpunt naarmate het signaal groter wordt verschuift richting klasse B. Ieder instelpunt tussen klasse A en klasse B voldoet voor Klasse AB. De versterker warmer afstellen betekent dus dat de versterker over een groter bereik in klasse A werkzaam is.

tommus42
28 juni 2010, 16:18
Waarom? Qua vermogen maakt de instelling niet heel veel uit. Het gaat uiteindelijk om het stroomverschil door beide buisparen ofwel het stroomverschil in beide primaire windingen wat resulteerd in het uiteindelijke uitgangssignaal. Het maakt dan dus niet veel uit of beide buisparen in rust 100% stroom trekken of vrijwel niets.

Waarom weet ik eigenlijk niet, is een beeld dat ik me zo gevormd had. Maar het is toch zo dat als hij in klasse B staat ingesteld, de versterker meer vermogen heeft?


Klasse AB wil trouwens zeggen dat de versterker voor kleine signalen in klasse A staat ingesteld en het instelpunt naarmate het signaal groter wordt verschuift richting klasse B. Ieder instelpunt tussen klasse A en klasse B voldoet voor Klasse AB. De versterker warmer afstellen betekent dus dat de versterker over een groter bereik in klasse A werkzaam is.

Dat kan ik volgen, duidelijke uitleg.

guitarnijboer
28 juni 2010, 21:54
Het is natuurlijk zo dat je in klasse B meer vermogen uit bijvoorbeeld een paartje EL34's kunt halen dan in klasse AB...maar... het is natuurlijk niet zo dat wanneer je een klasse AB versterker in klasse B instelt, je meer vermogen uit de versterker kunt halen.

tommus42
29 juni 2010, 01:57
Het is natuurlijk zo dat je in klasse B meer vermogen uit bijvoorbeeld een paartje EL34's kunt halen dan in klasse AB...maar... het is natuurlijk niet zo dat wanneer je een klasse AB versterker in klasse B instelt, je meer vermogen uit de versterker kunt halen.

mmmm, juist ja, maar natuurlijk:dontgeti:

tommus42
29 juni 2010, 14:22
Dit topic mag wat mij betreft op slot, ik moet maar eens een boek gaan lezen geloof ik, ik dacht dat je elke versterker in klasse A of klasse B kunt instellen, met de bijbehorende eigenschappen.
Bedankt in ieder geval :makeup:

guitarnijboer
29 juni 2010, 15:36
Dit topic mag wat mij betreft op slot, ik moet maar eens een boek gaan lezen geloof ik, ik dacht dat je elke versterker in klasse A of klasse B kunt instellen, met de bijbehorende eigenschappen.
Bedankt in ieder geval :makeup:

Het is niet zo moeilijk hoor. In een versterker ontworpen voor bedrijf in klasse B is er vooraf rekening mee gehouden dat er 1/2 periode helemaal geen stroom door de buis loopt. Je kunt dan de buis dus extra belasten in de halve periode dat ie wel in bedrijf is. Hij heeft immers daarna weer een halve periode om af te koelen wat het gemiddelde gedissipeerde vermogen weer binnen de norm brengt. Deze grotere belasting tijdens de halve sinus wordt bereikt door de annode spanning te verhogen en/of stroom door de buis te vergroten. Dit heeft dan natuurlijk ook gevolgen voor de OT.

Door dus enkel een klasse AB versterker in te stellen in klasse B opereerd hij wel klasse B, maar heb je nog niet de voordelen van een klasse B versterker namelijk meer vermogen uit de versterker. Hiervoor moet je dan dus andere zaken nog aanpassen.

Je kunt dus je London city best wel in klasse B instellen (zodat hij zich gedraagd als klasse B versterker), maar dat maakt hem nog geen echte klasse B versterker.

tommus42
29 juni 2010, 16:02
Okee, bedankt! Ik zit trouwens niet om een klasse B instelling verlegen, heb m'n LC op zo'n -42V, klinkt ie lekker, en hij wordt niet te warm.