PDA

View Full Version : Element aansluiten?



sander666
29 april 2003, 12:58
Ik heb vandaag mijn gibson 500t (zebra)element binnen gekregen. Maar nou heb ik een vraagje wat aansluiten betreft.
De bedoeling is dat ik mijn ibanez humbucker ga vervangen door de gibson humbucker.
aan mijn huidige humbucker (Ibanez) zitten 3 draadjes een rode en een witte en nog een maar die heeft heeft geen omhulsel (aarde?)
En mij Gibson 500t element heeft er 4
een rode een zwarte een groene en een witte, die groene en witte zitten bij elkaar, ook aan elkaar vast.

die witte en rode draad (ibanez) is niet zo'n probleem, die vervang ik gewoon door de zwarte en rode van mijn 500t

Maar wat moet ik met die groene en witte doen? moet ik die op de plaats van het 3e draadje van mijn ibanez element solderen?
en waarom zijn dit 2 verschillende kleuren draadjes?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is omschreven.

B.V.D.

Grtz

sander666
29 april 2003, 12:59
en nog iets: hoe moet de zebra geplaatst worden, met de creme kleurige kant naar de brug?

riesj
29 april 2003, 13:25
elke fabrikant van pickups gebruikt andere kleurcodes. Ik heb afgelopen weekend een powersound (brigde) vervangen door een Breed.
Bij mijn PU zat gewoon een instructie bijgesloten met het raadzame advies van teken de aansluiting in de originele staat en ga vervolgens kijken hoe de nieuwe PU moet worden aangesloten.

edit: Staat de aansluiting van je Zebra PU niet op de gibson-site?



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: riesj op 2003-04-29 13:26 ]</font>

piezo
3 mei 2003, 17:10
Als die groene en witte nu aan elkaar zitten zijn dat de draadjes die de spoeluiteinden zijn en die aan elkaar verbonden voor de "uit fase" serieverbinding van je element zorgen. Je kunt de groen en witte samen naar een schakelaar leiden om het element te splitsen, dwz single coil te maken, door een verbinding te maken van groen/wit naar aarde.
Of je kunt ze los van elkaar naar een dpdt leiden en dan een serie/parallel schakeling maken. Hoe e.e.a. dan aangesloten moet worden kun je op diverse sites vinden.
Of je laat alles gewoon zo.
Succes

PAT68
3 mei 2003, 23:30
Ga eens kijken naar
http://www.seymourduncan.com/website/support/schematics.shtml

sander666
6 mei 2003, 12:53
Het is inmiddels gelukt ik heb zo'n link gekregen: http://www.guitarelectronics.com/diagrams.html
Daar heb ik de nodige info vanaf kunnen halen, dat is trouwens een ideale site voor zo'n dingen, je moet maar eens kijken.
Toch Bedankt

Greetz