PDA

View Full Version : Warm weer + gitaar



Rembull1980
28 juni 2010, 11:09
Puur uit nieuwsgierigheid.

Door het warme weer moet ik weer de trussrod afstellen omdat de nek relief bijna helemaal weg is. Waarschijnlijk dus door de warmte, uitzetten van het hout.

Aangezien ik niet een groot huis heb + plat dak kan de temperatuur met deze tropische omstandigheden in NL oplopen 29 graden in de woonkamer..


Wie hebben er nog meer (veel) last van dit weer icm met de gitaar?

Exi
28 juni 2010, 12:49
Mijn gitaren staan op een vrij warme zolder (graadje of 27) en ik heb nog geen last gehad van kromtrekkende halzen of iets dergelijks. De afgelopen weken toen de temperatuur een beetje up en down ging had ik wel wat last van het snel ontstemmen van de gitaar.
Ik heb in ieder geval de ramen tegenover elkaar open staan op zolder om de temperatuur wat te drukken. Het valt me allemaal goed mee!

Rembull1980
28 juni 2010, 13:16
Kijk wat ik vond op het internet. Klopt als een bus. Met dit warme weer is het ongeveer rond de 40% lucht vochtigheid met in de middag een laagte van 39%. Dat veroorzaakt fretbuzz als je snelle actie hebt op je gitaar.

Over-Humidified

• Raised action

• Sluggish tone, low volume

• "Bellying" up of top

• Lateral finish cracks

Under-Humidified

• Lowered action

• Fret buzzing

• Fret ends protruding

• Dips in top

Exi
28 juni 2010, 13:48
Bij ons in de tuin staat hij zelfs op 33%. Dat is inderdaad vrij laag.

Rembull1980
28 juni 2010, 15:14
ben dus niet zo blij met dit warme & droog weer ;)

Nirvana coverer
28 juni 2010, 16:30
Smelten? wow dat kan denk ik aan de gitaar liggen:lp:

KluuK
3 juli 2010, 01:13
Vandaag was wel een slechte dag voor de gitaren. Bij mij op zolder liep de temp op tot 35 graden. De gitaren had ik gelukkig ergens anders thuis neergezet, just in case. Daar is het bijna de hele dag tussen de 25 en 27 graden. Lijkt me beter in ieder geval.

Wat zou nou het ergst kunnen zijn met dit weer (met je gitaar dan)? Enorm kromme neck ofzo?

aaronstonebeat
3 juli 2010, 02:11
Ik denk dat het allemaal wel een beetje meevalt. Ik merk wel dat ikzelf en de leerlingen die mij bezoeken meer en veelvuldiger werk hebben met stemmen. Het probleem is vooral verandering van temperatuur en vochtigheid; zolang dingen min of meer constant blijven, kun je daar je gitaar op afstellen. Rond de evenaar is het altijd warm en vochtig en daar hebben mensen ook gitaren. En er zullen vast ook eskimo's zijn die gitaar spelen.

Cue Zephyr
3 juli 2010, 16:10
Was de luchtvochtigheid maar altijd rond de 40%...