PDA

View Full Version : Les paul Ontstemt!!



dennie2002
29 april 2003, 12:07
Ik heb onlangs een les paul standaard aangeschaft. Nu ik nogal soleer op dat ding ontstemt alleen de b snaar. Ik gebruik 0.10 snaren. Ik weet niet waar het aan kan liggen dus misschien kan iemand mij hiermee helpen?

Marc Oblivian
29 april 2003, 12:51
Komt misschien omdat de snaren nog nieuw zijn en dat er nog rek in zit?
Misschien handig om ook je stemmechaniekje even te controleren? Hij is nieuw zeg je, dus daar kan het eigenlijk bijna niet aan liggen...

green_day
29 april 2003, 13:26
hohoho wat voor les paul is dit? als het een gibson is kan het eigelijk niet aan de mechanieken liggen maar een epi heeft niet altijd toffe tuners

shredneck
29 april 2003, 13:36
hmm, ik lees niet dat ie nieuw is...en een gibson kan ook gare mechanieken hebben hoor...

anyway, check alles, je mechanieken, je intonatie,vervang je snaren,stel je hals goed af enz...is er dan nog iets mis, dan zou het je topkam of je brug kunnen zijn,maar dat is vergezocht denk ik.

Harry
29 april 2003, 13:39
Op 2003-04-29 13:36, schreef shredneck:
hmm, ik lees niet dat ie nieuw is...en een gibson kan ook gare mechanieken hebben hoor...

anyway, check alles, je mechanieken, je intonatie,vervang je snaren,stel je hals goed af enz...is er dan nog iets mis, dan zou het je topkam of je brug kunnen zijn,maar dat is vergezocht denk ik.


als je zover zou moeten gaan, en je hebt 'm in de winkel gekocht, even mee terug naar de winkel.....

dennie2002
29 april 2003, 14:07
Het is inderdaad wel een nieuwe, sorry dat ik het er niet bij heb gezet. Het gaat dus om een gibson les paul standaard, niet het model 2002.... de snaren zijn van zaterdag en heb flink staan jammen op die gitaar totdat ik er dus gister achterkwam dat mijn b snaar ontstemd..

Ohzoso
29 april 2003, 14:23
k ga dr van uit dat je de snaar min. 3 a 4 keer om de mechaniek heb gedraaid en de snaar opgerekt? zoniet, ff doen. Verder kan het zijn dat je het sleufje van topkammetje en brug ff moet napolijsten met polijstpapier(mijn ervaring).btw, lekker ding he?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ohzoso op 2003-04-29 14:25 ]</font>

dennie2002
29 april 2003, 15:04
ik doe die snaar door dat gat, haal m nog een keer door dat gat en draai m dus dan gewoon vast... is dat goed of fout? Verder heb ik weinig verstand van die dingen maar ik wist inderdaad wel dat ik die gibson nog lekkerder kan bespelen dan dat mijn vriendin mij bespeelt :smile:

Ohzoso
29 april 2003, 15:25
nou dennie, hier dan een les in hoe span k mn snaar op &lt;IMG SRC="/forum/phpBB/images/smiles/icon_wink.gif">:
1.snaar door gat,
2.als je t netjes wilt doen zoals het hoort, e,a,d snaar met de klok mee opwinden;g,b,e snaar tegen de klok opwinden
3.til de snaar aan de kant v/d hals wat op zodat je genoeg snaar hebt om op te winden
4.zorg ervoor dat de windingen netjes onder elkaar liggen en niet overelkaar
5.zorg dat de windingen onder het uitstekende stuk snaar lopen
6.als je een aantal windingen op het staafje hebt, dan trek die windingen naar boven toe zodat het uitstekende deel v/d snaar klemvast zit
7.snaar op spanning brengen en grof stemmen
8.een van je linkervingers op de kam zetten(dus boven betreffende snaar)en snaar omhoog trekken zodat de winding goed strak en uitgerekt om het staafje zit
9.teeeeeeeeeeering, staat dit nergens beschreven?
10.met linker en rechterhand rek uit de snaar halen en op stemming brengen
11.hupakee, spelen maar en ff controleren om eventueel bij te stemmen
12.eventueel uitstekende snaargedeelte afknippen, niet te kort
13.Veel plezier met je nieuwe aanwinst, een goede keuze, i know &lt;IMG SRC="/forum/phpBB/images/smiles/icon_wink.gif">

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ohzoso op 2003-04-29 15:28 ]</font>

marc_o
29 april 2003, 15:30
Ik ken het probleem, heb ook een nieuwe les paul gekocht, ontstemmen als de neten, een grafieten topkam loste het probleem direct op....ga naar een bouwer en laat het a.u.b. direct doen, je zult er blij mee zijn...

Marc Oblivian
29 april 2003, 16:21
Op 2003-04-29 15:30, schreef marc_odijk:
Ik ken het probleem, heb ook een nieuwe les paul gekocht, ontstemmen als de neten, een grafieten topkam loste het probleem direct op....ga naar een bouwer en laat het a.u.b. direct doen, je zult er blij mee zijn...


Hmmmm... met een potloodje wat grafiet in de topkam aanbrengen alvorens de nieuwe snaar er op te leggen wil ook wel eens helpen hoor.. :smile:
Ik heb er trouwens helemaal geen last van dat ie ontstemt (ook niet met nieuwe snaren, mits goed opgerekt), maar de mijne is ook geen Gibson Lp (moet niets uitmaken echter).

Ohzoso
29 april 2003, 16:40
Als n snaar op stemming al langer erop zit, wil die zich nog wel s in de topkam en zadel "invreten" wat de nodige ontstemmingsproblemen met zich meebrengt.Met polijstpapier ff bijpolijsten is dan n goede oplossing.Maar niet alleen om deze reden ben ik overgstapt naar n grafieten kam en zadels. Ook vanwege de aanzienlijke sustainwinst.

telecastermaster
29 april 2003, 16:59
Op 2003-04-29 16:21, schreef Marc Oblivian:
[Hmmmm... met een potloodje wat grafiet in de topkam aanbrengen alvorens de nieuwe snaar er op te leggen wil ook wel eens helpen hoor.. :smile:


Is dat waar???

lars
29 april 2003, 17:44
als et een gibson is kan et zeker wel aan de tuners liggen, die klustons van gibson zuigen zwaar aars soms.

die van epiphone ook trouwens, altijd.



Op 2003-04-29 13:26, schreef green_day:
hohoho wat voor les paul is dit? als het een gibson is kan het eigelijk niet aan de mechanieken liggen maar een epi heeft niet altijd toffe tuners

Ibanez RuleZ
29 april 2003, 19:36
t ligt zeker aan die stemmechanieken. Ik had een gibson (ok, een lp studio), maar werd helemaal NUTS van het ontstemmen van dat onding. Aangezien k er toch niets meer mee deed, is ie weg, maar die stemmechanieken van Gibson zuigen hele grote tijd!

harrald

wietse
29 april 2003, 19:50
[quote]
Op 2003-04-29 17:44, schreef lars:
als et een gibson is kan het zeker wel aan de tuners liggen, die klustons van gibson zuigen zwaar aars soms.
[quote]
ja die zijn niet zo goed als je mag verwachten,bij een maat van me vielen ze uit elkaar tijdens een gig dat was grote paniek.
hebben ze wel weer in elkaar gekregen maar hij was niet happy.
maar hij kreeg garantie bij heins ook al had ie hem al 3 jaar, mocht niet voorkomen bij een standard zeiden ze daar.

pim1234
2 mei 2003, 10:54
grafiete topkam en locking tuners erop....

ginne
2 mei 2003, 11:48
Ruil em in tegen een Fender: alle problemen opgelost!

cas121
2 mei 2003, 11:52
't ding is alleen dat gibson al tijden geen originele klusons meer gebruikt, het is wel dat model alleen zijn ze gemaakt door schaller, dus ook nooit vervangen door schaller tuners want dat zijn dezelfde als die er al op zitten. soms kom je nog wel eens echte klusons tegen, hebben een puur messing stift en klinken en stemmen echt super...

Antal
2 mei 2003, 14:20
Ik heb het probleem ook opgelost door een grafieten topkam en zadels op m'n studio te zetten. Werkt echt perfect. En je breekt ook gelijk een stuk minder snaren.

Antal
2 mei 2003, 14:22
Op 2003-05-02 11:48, schreef ginne:
Ruil em in tegen een Fender: alle problemen opgelost!


Alsof die Fenders altijd zo goed zijn...

sebass
3 mei 2003, 16:14
Zorg dat de snaar er niet te vaak omheen gewonden zit. Maar bij een b snaar zal dit naar mijn idee ook niet echt heel veel uitmaken. Ik heb zelf het mechaniek opengemaakt en wat scharniertjes aangedraaid, geen last meer. Alleen het verschil is dat mijn gitaar al een stuk ouder is en de mechanieken dus ook.