PDA

View Full Version : Gezocht overdrive: Weinig tot geen compressie.



tomdiedom
27 juni 2010, 21:09
Dat dus:

Eisen:

- Weinig compressie, lekker reageren op aanslag
- Voor lichte drive tot mid gain.
- Moet goed kunnen reageren op volumeknop. Van mid gain naar "randje" met een draai aan de volume knop
- ter grootte ongeveer van standard boss behuizing (korg dt-10 behuizing mag ook zolang de jacks dan maar boven zitten).
- moet draaien op dc en voltage moet binnen 9 tot 18 volt vallen(geen eigen voeding).
- Mag het geluid niet teveel kleuren, een tubescreamer is te veel van het goede. Verder niet zo kieskeurig.
- prijs range rondom de 100 euro. Mag meer, mag minder.
- True bypass, true schmypass.
- Kleur is onbelangrijk.
- Aantal knopjes: zo weinig mogelijk.

Als iemand een overdrive heeft waarvan hij denkt: Ja dat zal hem wel zijn voor die jongen! --> Ik zou hem graag van je willen lenen!

Alvast bedankt voor de reacties.

Mitch
27 juni 2010, 21:18
Catalinbread DLS en dan liefst op 18V kan dat perfect, maar ligt wel weer wat boven het budget. In een lagere prijsklasse zit de Boss OD3 die het ook niet slecht doet maar die is niet TB natuurlijk.
Verder is er natuurlijk nog de Barber LTD maar die vind ik persoonlijk niet prettig. Geluid wordrt er een beetje stijver van, toch een soort compressie.

Nielsje
27 juni 2010, 21:25
DLS moet 2e hands wel te vinden zijn voor 100 euro.
LTD heeft idd een beetje compressie, maar afhankelijk van je amp kan het prima werken. Op een marshall zou ik het niet proberen, maar op een fenderachtige zou het zomaar eens fijn kunnen uitpakken.

Een t-rex möller zou je kunnen proberen, dat is wel een tubescreamer achtige, maar door de mix knop die het geluid er parallel inmengt, krijg je een hele bruikbare, niet té aanwezige drive.

tomdiedom
27 juni 2010, 21:26
daar was ik al bang voor dat de dls genoemd zou worden. Inderdaad iets boven budget en misschien ook weer een "hype"(no offense) waar ik ook redelijk gevoelig voor ben, heb namelijk de ocd gehad en weer verkocht. De dls klinkt trouwens wel goed op de youtubefilmpjes die ik gehoord heb en schijnt het goed te doen op een fender amp, wat ik overigens heb.

Boss od-3 wordt aan het lijstje toegevoegd, true bypass (of geen) is niet een issue. Volgens mij heb ik ook ooit gelezen dat D_H had gemeten dat een bypass van een boss pedaal pas in 24 kH(onder voorbehoud) regionen wat hoog eraf snoept, wat dus allang niet meer hoorbaar is voor het menselijk oor.

tomdiedom
27 juni 2010, 21:31
@ Nielsje

Møller valt denk ik buiten budget.
Way huge pork loin of voodoo lab sparkle drive lijken me dan wat interessanter.

Nielsje
27 juni 2010, 21:36
Belangrijke les in de pedalofilie:

Je moet pedalen kopen met je oren, niet met je portemonnee.
Dan maar 2e hands jagen, maar als je voor 'minder' settelt, blijf je toch onbevredigd..

JeroenP
27 juni 2010, 21:42
Een zendrive kloon! Orginele is wat aan de dure kant, maar je kan zo van die DIY pakketjes kopen. Eventueel zelfs laten maken door een knutselaar (die hier vrij veel op het forum zijn). Zendrive is echt geniaal! lijkt op een dumble versterker qua sound.

tomdiedom
27 juni 2010, 21:43
Daar kan je gelijk in hebben, maar op een gegeven moment houdt de "strekbaarheid" van de portemonnee ook op. En duurder hoeft niet perse beter te zijn, genoeg mensen die dik tevreden zijn met danelectro effecten.

Nielsje
27 juni 2010, 21:44
Een zendrive kloon! Orginele is wat aan de dure kant, maar je kan zo van die DIY pakketjes kopen. Eventueel zelfs laten maken door een knutselaar (die hier vrij veel op het forum zijn). Zendrive is echt geniaal! lijkt op een dumble versterker qua sound.

Wat een bullshit reactie! :)
Heb je wel gelezen wat de TS voor overdrive zoekt? Iets met weinig compressie en weinig tot midgain.


Dat is de zendrive (kloon) absoluut niet.

JeroenP
27 juni 2010, 21:56
Wat een bullshit reactie! :)
Heb je wel gelezen wat de TS voor overdrive zoekt? Iets met weinig compressie en weinig tot midgain.


Dat is de zendrive (kloon) absoluut niet.

Hij compressed een beetje, maar voor de rest is hij echt wel heel erg gepast. Weinig tot mid-gain, dat heeft hij echt wel!

Pepe
27 juni 2010, 22:02
De Zendrive compressed dat een een lieve lust is.

Bij de omschrijving dacht ik gelijk MP Sweet Honey maar die kleurt wel een beetje. Totaal geen kleuring en compressie.. dat lijkt me sowieso onrealistisch en bovendien onwenselijk bij een overdrive.

tomdiedom
27 juni 2010, 22:07
kleuring mag ook wel, alleen geen excessen zoals de midboost van een ts.
En ja weinig compressie, maar beide "eisen" stonden al in de beginpost

Nielsje
27 juni 2010, 22:10
Tja, dan is de DLS op 18V toch echt wel een goede optie.
Wat amp moet het over? Op 9v klinkt het nog niet zo ruimtelijk, maar met 18V en een wat lage gain...jummie hoor.

Zelf heb ik ook een diablo (die heeft meer compressie, maar niet te veel, net lekker) en die heeft dus een ingebouwde, schakelbare spanningsverdubbelaar. Verschil is goed te horen, en bij mij staat 'ie altijd op 18V.

tomdiedom
27 juni 2010, 22:14
Moet over een fender blues deluxe gaan. Dls toch maar tweedehands gaan scoren dan? Of heeft iemand een dls te leen!?

Nielsje
27 juni 2010, 22:16
Nope, de mijne wordt te vaak gebruikt om even uit te lenen.
Misschien van de zomer als ik twee weken op vakantie ben :)

AoDf
27 juni 2010, 22:17
Dat dus:

Eisen:

- Weinig compressie, lekker reageren op aanslag
- Voor lichte drive tot mid gain.
- Moet goed kunnen reageren op volumeknop. Van mid gain naar "randje" met een draai aan de volume knop
- ter grootte ongeveer van standard boss behuizing (korg dt-10 behuizing mag ook zolang de jacks dan maar boven zitten).
- moet draaien op dc en voltage moet binnen 9 tot 18 volt vallen(geen eigen voeding).
- Mag het geluid niet teveel kleuren, een tubescreamer is te veel van het goede. Verder niet zo kieskeurig.
- prijs range rondom de 100 euro. Mag meer, mag minder.
- True bypass, true schmypass.
- Kleur is onbelangrijk.
- Aantal knopjes: zo weinig mogelijk.

Als iemand een overdrive heeft waarvan hij denkt: Ja dat zal hem wel zijn voor die jongen! --> Ik zou hem graag van je willen lenen!

Alvast bedankt voor de reacties.

Klinkt als een Fulltone OCD..

Alleen niet te krijgen voor 100 euro. Staan er wel 2 op marktplaats voor ong. 140 euro

Voldoet aan al je tonale eisen die je stelt.

Dirk_Hendrik
27 juni 2010, 22:19
Geen compressie, gevoelig voor dynamiek?

Bixonic Expandora. De rest compressed allemaal, in meer of mindere mate.

JeroenP
27 juni 2010, 22:56
Dat is inderdaad een prachtding! Helaas vrijwel niet te vinden hier. En toch wel aardig boven de 100 euro....

Nielsje
27 juni 2010, 23:07
Dat is inderdaad een prachtding! Helaas vrijwel niet te vinden hier. En toch wel aardig boven de 100 euro....

Klikkerdeklik (http://cgi.ebay.com/Bixonic-Expandora-Distortion-Effect-Pedal-free-shipping-/260624399650?cmd=ViewItem&pt=Guitar_Accessories&hash=item3cae6cbd22)

Mitch
27 juni 2010, 23:10
Inderdaad: niet hier en boven de 100E, heel goed Niels :D

Nielsje
27 juni 2010, 23:12
Hm... volgens mij is het bedtijd voor mij :D

movo.
28 juni 2010, 09:21
Timmy pedaal van Paul Cochrane misschien. Wel lange wachttijd helaas.

EuroCinema
28 juni 2010, 10:59
Zal ik eens iets heel geks zeggen? Test eens een Boss BD-2 Blues Driver. Ik heb een lange reeks boutique low-gainers versleten, al dan niet met keeley mods, correcte chips en de hele mikmak. En toch kom ik steeds weer bij deze uit. Ik speel volgende week in het buitenland en voor het geval de daar aanwezige amp geen goeie drive heeft, neem ik een pedaaltje mee. Dan blijven na een uitgebreide A-B test mijn Maxon, Xotic etc thuis en gaat dit Bossje mee.

Squier4ever
28 juni 2010, 10:59
Timmy pedaal van Paul Cochrane misschien. Wel lange wachttijd helaas.

Of Danelectro Transparent overdrive v1. Is een regelrechte clone van de Timmy.

tomdiedom
28 juni 2010, 11:42
@ eurocinema

Ik probeer al een boss bd-2 van een forumlid te lenen om hem uitgebreid te testen ;). Heb hem al wel eens een keer getest maar was er niet van onder de indruk. Maar ik hoor van veel mensen dat het echt een goed pedaal is, dus even thuis in alle rust testen lijkt me dan wel gepast voor dit pedaaltje.

ach en anders laat ik mezelf op de lijst van de timmy zetten... kost niet zoveel en als ik hem niet nodig heb verkoop je hem zo weer voor dezelfde prijs(:p).
Betalen hoeft pas wanneer hij klaar is voor je... mmm, eerst maar de boss.

EuroCinema
28 juni 2010, 11:52
De toonregeling van de BD-2 is een beetje gek, je moet even de juiste setting vinden i.c.m. de gain, anders wordt-ie wat schel en fuzzy. Maar als-ie eenmaal goed staat reageert-ie heerlijk op de subtiliteiten van je spel. Niet voor niets peelt Larry Carlton (iemand die geweldig dynamisch speelt) met een BD-2.

Hallie
28 juni 2010, 14:29
ik heb de toneknop nooit boven de 12 uur staan met de bd-2
anders wordt ie echt te schel, maar het is een heerlijk pedaal!

jero
29 juni 2010, 07:57
Timmy pedaal van Paul Cochrane misschien. Wel lange wachttijd helaas.

deze dus. Wachttijd is inmiddels 'nog maar' een paar maanden, dus als je geen haast hebt zou ik het zeker doen.

De Danelectro CTO is ook goed, klinkt toch wel wat anders dan de Timmy (iets meer mid en compressie), maar voor het geld moeilijk te verslaan!

william251082
29 juni 2010, 09:47
LOL er is geen overdrive zonder compressie:D

Mitch
29 juni 2010, 19:39
In stricte zin niet, maar toch is het zo dat het ene pedaal veel meer van je dynamiek overlaat dan het andere.

De CTO vind ik echt een aanfluiting. Of nee: een puik pedaal voor zijn prijs :roll: Ergens een kloon van zijn is nog geen garantie voor goede geluidskwaliteit.

jero
29 juni 2010, 19:55
LOL er is geen overdrive zonder compressie:D

en ook geen clean, maar ik denk dat we allemaal wel een beetje begrijpen wat wordt bedoeld, toch?

jero
29 juni 2010, 20:00
De CTO vind ik echt een aanfluiting. Of nee: een puik pedaal voor zijn prijs :roll: Ergens een kloon van zijn is nog geen garantie voor goede geluidskwaliteit.

Hangt denk ik af van de vraag of je de timmy goed vindt... Als het geluid van de Timmy je aanspreekt is het de moeite waard even de CTO te proberen, als het je niet aanspreekt dan heeft het ook weinig zin om een kopie te proberen...

(wow, open deur...) :ok:;)

Mitch
29 juni 2010, 20:44
Nee, ik vind de CTO gewoon een gehyped kutpedaal dat bij lange na niet zo goed klinkt als de Timmy.
Zo, dat moest er even uit, er zat nog wat frustratie uit twee mini meetings waar de CTO koste wat kost uitvoerig getest moest worden terwijl al vanaf de eerste aanslag duidelijk was dat het 'm niet ging worden.

Sinner
29 juni 2010, 20:54
Al aan een MXR GT-OD gedacht? Heel transparant, je kunt 'm bijna op clean zetten en volgens mij compresst hij weinig.

3 knoppen, niet duur.

Je mag 'm alleen niet lenen, want het is een essentieel onderdeel van mijn setup en ik heb er maar 1. :)

Henri H
29 juni 2010, 22:32
De GT-OD is een lekker pedaal idd, heb hem ook een poosje mogen testen.
Voor mijn doeleinde (over de nek jagen van een overstuurde amp) was hij ook heel geschikt, maar hij veroorzaakte aanzienlijk meer ruis dan de Maxon OD-808, die ik uiteindelijk voor mijn doeleinde heb aangeschaft.

De MI-Audio Blues Pro staat de laatste tijd ook wel 's op MP, is vreemd genoeg nog niet genoemd, lijkt me ook een goeie optie.
Een vergelijkbaar pedaal is de GoudieFX G-Drive (hier te koop) (http://www.guitarplayer.nl/Webwinkel-Product-2137529/GoudieFX-G-drive.html).
Als ik een dergelijk pedaal zocht, zou deze er waarschijnlijk wel komen.
Ik weet niet of ie goed klinkt i.c.m. een Fender amp...

Nielsje
29 juni 2010, 23:12
volgens mij wil de TS geen TS achtige... nou dan valt de blues pro aardig af. :)

Midwolda
29 juni 2010, 23:17
Ik zet gewoon een clean boost (Ibanez GE-300) voor m'n buizenversterker,
ik vind flink op toeren gejaagde buizen toch nog steeds de mooiste distortion geven...
en het benadrukt zelfs de dynamiek in je spel.
Of je regelt gewoon alles met de volumeknop op de gitaar.
Ik geloof dat ik een beetje effecten-moe begin te worden... :makeup:

Henri H
29 juni 2010, 23:19
(Bijna) Elke overdrive is een TS-achtige.
De Blues Pro is een pedaal wat van zichzelf een lekkere drive heeft, beter/anders dan de OD-808, en minder mid boost/compressie.
De BD-2 is ook een TS-achtige, GT-OD ook, OD-3 ook..... dus... :)

Edit: Een DLS zou ik eerst uitvoerig testen.
Ik heb hem ook gehad i.c.m. met Marshall-achtige amps weliswaar, en heb gegokt dat de youtube filmpjes representatief waren, maar ik kon er echt niks mee. Goed testen dus.

tomdiedom
29 juni 2010, 23:32
Blues pro is al in mijn bezit en vind het een top-apparaat, maar compressed wel redelijk. Ik wil er dus graag eentje bij die wat gevoeliger reageert.

Henri H
29 juni 2010, 23:40
Pepe heeft hem al genoemd, de Mad Professor Sweet Honey Overdrive is wel een mooi pedaal, maar ook nogal duur.
Deze reageert echter wel heel goed op je aanslag.

tomdiedom
30 juni 2010, 09:15
Ja ik had het gelezen, maar Ik probeer het eerst in de lagere prijsklasse. Als die dls zo goed is als gezegd wordt, ga ik die natuurlijk uitvoerig testen en daarnaast niet de twee bossjes vergeten( od-3 en bd-2). If all fails --> iets langer sparen misschien en toch die mad professor testen.

EuroCinema
30 juni 2010, 09:56
Blues Pro heb ik gehad, is een tof pedaal maar zou ik voor deze vraag niet aanraden. Hij komt juist in het eerste stukje gain tot +/-11 uur ballen tekort.

Als je hem openschroeft is het circuit van een BD-2 vast gebaseerd op een TS, maar voor het oor vind ik het erg verschillende pedaaltjes. De BD-2 mist de kenmerkende geknepen midhump van een TS en heeft een meer open sparkle, minder gekleurd. Lijkt heel erg op de gain van mijn RC booster.

erwin_ve
30 juni 2010, 10:10
Nee, ik vind de CTO gewoon een gehyped kutpedaal dat bij lange na niet zo goed klinkt als de Timmy.
Zo, dat moest er even uit, er zat nog wat frustratie uit twee mini meetings waar de CTO koste wat kost uitvoerig getest moest worden terwijl al vanaf de eerste aanslag duidelijk was dat het 'm niet ging worden.
Ik vind hem (CTO v1)erg goed klinken.

Nielsje
30 juni 2010, 11:46
Tja, het nadeel van de CTO: bij bepaalde instellingen komt er een heel erg vervelend hoog randje aan het geluid. Als je daar op gaat letten, wordt het écht irritant.

Wellicht dat dat er wel uit te solderen valt, of je moet een wat 'donkere' gitaar gebruiken, maar ik vind het niet fijn..
Maar wat ook gezegd moet worden: Als je een klein budget hebt, dan zijn de CTOv1 en de bad monkey the way to go.
Ik heb de buidel iets verder opengetrokken en op m'n plank staan nu standaard een DLS en een Diablo. In de kast ligt nog een BigD, mocht het een tandje harder moeten :D

EuroCinema
30 juni 2010, 15:06
De Bad Monkey is dan weer een pedaal dat ik erg vind tegenvallen. Veruit de minst aangename tubescreamer-achtige die ik ken, en ik ken er echt veel.

Lexvandoef
1 juli 2010, 13:05
Tja, het nadeel van de CTO: bij bepaalde instellingen komt er een heel erg vervelend hoog randje aan het geluid. Als je daar op gaat letten, wordt het écht irritant.

Wellicht dat dat er wel uit te solderen valt, of je moet een wat 'donkere' gitaar gebruiken, maar ik vind het niet fijn..
Maar wat ook gezegd moet worden: Als je een klein budget hebt, dan zijn de CTOv1 en de bad monkey the way to go.
Ik heb de buidel iets verder opengetrokken en op m'n plank staan nu standaard een DLS en een Diablo. In de kast ligt nog een BigD, mocht het een tandje harder moeten :D

Moet trouwens zeggen dat ik dat hoge randje in mijn setup niet terughoor, zittten ook geen belachelijk schelle speakers in ;)

Vind de DLS wel echt lekkerder reageren, maar ja, geld he...

Nielsje
1 juli 2010, 13:06
Wist je dat je een crybaby wah al voor de helft van het geld hebt, lex? :D

Lexvandoef
1 juli 2010, 13:09
Wist je dat je een crybaby wah al voor de helft van het geld hebt, lex? :D

Wist je dat mijn vakantie een heleboel centjes kost? :seriousf:

ewout
1 juli 2010, 16:19
Ik heb laatst een Catalinbread SFT geprobeerd. Die heeft - vind ik - wat transparantie en weinig compressie betreft erg veel weg van mijn Timmy. Hij is echt een stuk neutraler dan de Dirty Little Secret. Met de gain wat verder open vond ik de SFT ook erg lekker klinken, wat ik van de Timmy zeker niet kan zeggen. Ik kan het de topicstarter zeker aanraden.

tomdiedom
1 juli 2010, 16:24
sft staat ook op de lijst...
thanks!

tomdiedom
5 augustus 2010, 12:54
Net vandaag een boss bd-2 binnen gekregen. En het is zo ongeveer wel het gene wat ik zoek! Zacht aanslaan en geen tot lichte oversturing en met hard rammen ook lekker een rauw drive geluid. En dat voor 5 tientjes!
Mensen bedankt voor de tips en in het bijzonder Eurocinema!

EuroCinema
6 augustus 2010, 09:58
:ok: Kijk dat is leuk om te horen! Ik speelde vorige maand in Frankrijk over een twin en daar heb ik ook een BD-2 voor gezet om mijn normale sound (buizenoverdrive) te benaderen. Filmpjes staan op onze myspace.

tomdiedom
6 augustus 2010, 12:36
Leuke filmpjes, hou echt van dit soort muziek! En echt fijn geluidje hoor, hoe stel je hem in? ik heb tone op 9 en gain ook, dat ding heeft belachelijk veel gain en gaat boven 12 uur als een zwerm bijen klinken...

EuroCinema
6 augustus 2010, 13:11
Merci! Ik heb de gain en de toon beide ongeveer op 9 uur, maar ik heb heb het volume op mijn gitaar nooit helemaal open.