PDA

View Full Version : Gitaargeluid bij optreden.



Arts
27 juni 2010, 20:48
Ik heb gisteren opgetreden en mijn geluid was veel anders dan normaal.
Op een of andere manier kreeg ik veel mindere warmere tonen.
Het geluid klonk veel scheller dan ik heb bij repetities.
Ik gebruikte gewoon de settings die ik altijd gebruik (bij repeteren voornamelijk)
Gear staat hieronder in mijn sig.

Wat kan een reden zijn dat mijn geluid een stuk minder warm klonk en veel scheller was?

Pepe
27 juni 2010, 21:09
Er zijn 3 factoren die het geluid zoals je dat hoort bepalen, gear, ruimte en perceptie. Ofwel bron, context en interpretatie. Als gear afvalt dan blijven de andere 2 over.

Arts
28 juni 2010, 00:00
Er zijn 3 factoren die het geluid zoals je dat hoort bepalen, gear, ruimte en perceptie. Ofwel bron, context en interpretatie. Als gear afvalt dan blijven de andere 2 over.


Beinvloed een ruimte zoveel het geluid als je dichtbij de versterker staat? Ik denk namelijk niet dat dit veel uitmaakt op korte afstand. Of zit ik hier dus helemaal fout?
Interpretatie vind ik een beetje vaag. Ik interpreteer dat het geluid schel is, terwijl dat niet zo is?

Gearjunkie
28 juni 2010, 00:12
De ruimte maakt heel erg veel uit lijkt me. Was het een eerste optreden, of klonk je bij eerdere optredens duidelijk anders?
Interpretatie is ook vaag te vatten. Hangt ook erg af van je gemoedstoestand.

Arts
28 juni 2010, 00:33
Ik heb dit niet vaker gehad bij optredens. Al hoor ik vaak wel een klein verschil maar deze keer was het dus erger dan normaal. De drummer hoorde het ook dat het geluid veel minder warm was.

muziekschuur
28 juni 2010, 01:51
Uit je sig zie ik dat je een HOTROD deluxe hebt. En dat is waarschijnlijk een 1x12 combo. Sluit hem aan op een extentie cabinet en je geluid zal veel warmer worden. Maar ook je EQ zou je warmer kunnen zetten.

Live met 1x12 is dat het wat scheller wordt.

Dat is een van de redenen waarom veel jongens een 4x12 live willen gebruiken.

EuroCinema
28 juni 2010, 12:12
Dit kan heel goed een kwestie zijn van akoestiek. In dat gevallen: flink aan de knoppen draaien met je ogen dicht. Vertrouw je oren, ook als dat extreme en ongewone settings oplevert.

ECHTER.

Ik heb een vermoeden dat jij speelt met de bright switch op je amp uit.
Veel mensen weten niet precies wat deze switch doet. Deze maakt NIET je sound overall feller/scheller. Hij voegt alleen op lagere volumes meer hoog toe. Dit compenseert het natuurlijke verlies van hoge tonen dat optreedt op lage volumes.
Je snapt wat er gebeurt als je de bright switch uit laat: je stelt je amp thuis of in het oefenhok scheller af om dat natuurlijke hoogverlies te compenseren. Bij een optreden draai je het volume verder open, het "verloren" hoog komt terug en opeens klinkt je amp op dezelfde setin g drie keer zo schel.
Als dit klopt is de oplossing simpel: bright switch aan, dan aan de knoppen draaien tot je sound naar tevredenheid is. je sound blijft dan meer gelijk op hogere volumes :ok:

Nielsje
28 juni 2010, 13:48
Ja, of gewoon een nieuw setje eindpitten :)
Het heeft bij mij ook een paar weken geduurd eer ik dát doorhad...

Pepe
28 juni 2010, 14:05
Maar goed, de settings zijn hetzelfde dus ik ga ervan uit het volume ook anders klopt de vraag niet.
De plaatsing en hoek van de speaker maakt ook veel uit. Op een stoel recht op je oren geeft veel meer hoog dan op de grond bij je voeten.
Staat je amp altijd laag en zet je hem bij een optreden op een verhoging recht op je oren, dan schrik je je dood hoeveel hoog er dan in zit.

Bij soundchecks zie je vaak de gitarist zijn amp afregelen vanuit zijn positie zonder besef dat de microfoon er voor iets heel anders gaat oppakken.