PDA

View Full Version : hals van de studio uit begin 90



joke
27 juni 2010, 18:05
hallo , ik heb twee ebony studio's gibson en allebei uit vroeg begin jaren 90 mat ebony halzen .
de een heeft chrome en de ander gouden hardware verder allebei hetzelfde alleen de hals .
de een is platter dan de andere die gouden hardware hals is type honkbalknuppel , speelt wel erg fijn.
hoe kunnen 2 zo dicht op elkaar gemaakt gitaren zo verschillen van hals?
groeten , eric

Chris Winsemius
27 juni 2010, 19:46
waarschijnlijk 'n zgn. 50s profiel (dik/rond) en 'n 60s profiel (dunner/platter).

zelfs bij dezelfde profielen voelt elke hals wat anders omdat je kleine verschillen heel makkelijk voelt maar jou verhaal lijkt meer op andere profielen te duiden dan op kleinere/onderlinge verschillen

fred dons
28 juni 2010, 08:59
Gibson schuurt (net als eigenlijk de meeste andere bouwers) de nekken met de hand en als je dan weet dat bijvoorbeeld tussen de fatback van warmoth (hun dikste nek) en de standard thin, 5 mm verschil zit en tussen de SRV en de Standard maar 1 mm dan kun je je voorstellen dat een enthousiaste medewerker als snel van een 50ties een 60 ties profile kan maken (begin jaren 90 maakte Gibson dat verschil niet "officieel" bij de studios, dit deden ze overigens wel bij de classics die in een 60ties profile werden uitgebracht)
1 mm verschil in een nekprofile voel je direkt en bij 2 mm meer heb je voor je gevoel al een honkbalknuppel in je handen (andersom heb ik ooit aan een toenmalige vriendin proberen uit te leggen dat het wellicht niet als een honkbalknuppel aanvoelt maar dat het maar 1 mm scheelt, maar dat is een volledig andere discussie ;) )

daarnaast kan het natuurlijk ook voor komen dat de bouwer die dag een neckblank uit de stapel van de classics had gehaald en die per ongeluk voor de studio heeft gebruikt maar erg waarschijnlijk is dat niet omdat er in dit specifieke geval nogal wat opvallende verschillen zitten (ebben toets, geen binding om de toets)

joke
28 juni 2010, 14:47
bedankt voor de reactie , ze spelen gelukkig allebei lekker al neig ik er een beetje naar om bij de wat plattere studio een 0.09-0.46 snarensetje te gebruiken en bij de "knuppel"een volle 0.10!
groeten , eric