PDA

View Full Version : slaapkamer amp voor blues & petrucci



fret1979
27 juni 2010, 11:06
Ik ben (weer eens) op zoek naar een goede amp waarmee ik geloofwaardig blues kan neerzetten, en een scheur a la petrucci. Natuurlijk ga ik onze John niet evenaren met alleen een versterker, maar dan weer je wat ik zoek. Qua spel evenaar ik hem trouwens ook niet :soinnocent:

Ik heb gisteren een aantal kleine buizenbakkies geprobeerd. Ik post hier mijn bevindingen, en hoor graag jullie ideeen.

*Mesa Boogie TA-15 + MB 1*12 cab (1200 + 500 euro)
Wat een heerlijk bakje! Volume is precies goed (vooral op 5 watt), en het cleane kanaal is simpelweg fantastisch! Ik kan het niet goed beschrijven, maar de kwaliteit spat ervan af.

Z'n amerikaanse kant (gain 1 & 2) is absoluut kwalitatief hoogwaardig. Maar waar ik al bang voor was, bleek waar: bij lange na niet voldoende gain om echt te kunnen scheuren. Was er maar een manier om daar iets aan te doen. Misschien een clean boost pedaal? Zou dat helpen?

Evengoed wel een dure amp...

*Blackstar Venue series Studio 20 (600 euro)
Na een dure MB kan dit kwalitatief alleen maar tegenvallen. En dat deed het ook. Op zich een prima amp. Een stuk meer scheur dan de TA-15. Absoluut heel bruikbare geluiden. Maar ik ben op zoek naar kippenvel. En dat kreeg ik hier niet van.

*Koch studiotone (1000 euro) - omdat ie er toch stond
Kwalitatief misschien wel vergelijkbaar met MB. Alleen natuurlijk een heel ander, eigen geluid. Als je zoveel naar bands als Dream Theater en Symphony X luistert als ik, dan is het niet helemaal je-van-het. Maar dat gezegd hebbende: wat een bak scheur heeft deze amp. Daar was ik serieus van onder de indruk. Daarnaast de nodige voicing-opties, ook altijd fijn. Ik vond de reverb matig. Hij klonk 'alsof er iets los zat'. Dat verbaasde me eigenlijk. Of is dit gewoon een ander type reverb dan ik gewend ben?

Anyway, tot zover mijn zeer oppervlakkige review. Ik hoop dat jullie goede ideeen hebben. Op mijn lijstje staat in elk geval ook nog de ENGL gigmaster 15 en de Blackstar s1:45.

allochthomas
27 juni 2010, 11:15
Probeer eens te kijken naar een mesa DC-2 of studio .22 of als je buren het niet erg vinden een DC-3, DC-5 of .50cal+. Als je budget het toe laat zou ik het meteen goed aanpakken met een mark III of mark IV

MjS
27 juni 2010, 11:16
De Blackstar HT-20 is ongetwijfeld niet te vergelijken met de Mesa, maar de combo is vrij matig terwijl de top echt leuk is.

AART
27 juni 2010, 11:50
Mesa DC 2, DC 3, Studio .22+, F30 of 5:25.

fret1979
27 juni 2010, 11:54
Mesa DC 2, DC 3, Studio .22+, F30 of 5:25.

Welke van deze amps denk je dat me het beste petrucci-geluid geeft? En zijn ze niet alsnog veel te hard?

fret1979
27 juni 2010, 11:55
De Blackstar HT-20 is ongetwijfeld niet te vergelijken met de Mesa, maar de combo is vrij matig terwijl de top echt leuk is.

zit daar zo'n verschil in? een combo is toch niet meer dan de head met een toegevoegde speaker? of ga ik nou veel te kort door de bocht?

fret1979
27 juni 2010, 11:57
Probeer eens te kijken naar een mesa DC-2 of studio .22 of als je buren het niet erg vinden een DC-3, DC-5 of .50cal+. Als je budget het toe laat zou ik het meteen goed aanpakken met een mark III of mark IV

een mark IV met een powersoak lijkt me ook erg aantrekkelijk. zonder een soak is het veel te hard. een mark V zou dan ook heel fijn zijn, maar 3000 euro is ver, ver boven budget.

de DC-2 is volgens mij nog best lastig te krijgen. de DC-3 wordt meer aangeboden. Verschillen ze erg, behalve dan qua volume?

RoelSmoel
27 juni 2010, 12:01
zit daar zo'n verschil in? een combo is toch niet meer dan de head met een toegevoegde speaker? of ga ik nou veel te kort door de bocht?

Standaard speaker, bouwwijze etc etc etc.....

allochthomas
27 juni 2010, 12:03
Een DC-2 kan tering hard en een DC-3 kan nog harder. Grootste verschil is dat de DC-2 op EL84 draait. Mijn DC-2 is heel goed handelbaar op laag volumes en kan echt tering hard als het moet.

zx81
27 juni 2010, 14:19
Grootste verschil is dat de DC-2 op EL84 draait.
Sorry maar het zijn allebei EL84 amps, vrijwel identiek aan elkaar. In de DC-3 zitten 4 EL84 lampen, in de DC-2 zitten er 2.

De Dc-5 draait op 6l6 eindbuizen.

allochthomas
27 juni 2010, 14:35
Mijn fout, ik dacht dat alleen de DC-2 op EL84 draait

zx81
27 juni 2010, 14:54
De verschillen tussen de DC-2, 3, 5 en 10:
http://forum.grailtone.com/viewtopic.php?f=28&t=44341

fret1979
28 juni 2010, 08:20
zijn er nog mensen met andere suggesties? de dc-2 en 3 moet ik zeker proberen. iemand ervaring met de gigmaster van Engl?

fret1979
2 juli 2010, 07:38
Gisteren de Bogner Alchemist (http://www.thomann.de/nl/bogner_alchemist_112_combo.htm)head geprobeerd. Fijn spul! Ik vind het geluid een stuk warmer en organischer dan bij de blackstar ht20. Die steekt er dan toch wat droog bij af.

maar om echt een mooie petrucci-lead te krijgen, heeft ie wat gain te kort. Nou las ik dat je wat met buizen kunt schuiven in de voortrap, om zo meer gain te krijgen (zie pagina 6 van de manual (http://www.bogneramplification.com/AlchemistUserManual.pdf)). Wie heeft daar ervaring mee? Is dat gerommel in de marge, of maakt het echt een verschil?

Eric van Esch
2 juli 2010, 08:38
Kijk eens ook naar The Valve. Wat onbekend, maar voor veel gitaristen zeker niet onbemind. Zit mooi geluid in, heb er nu een paar artiesten mee zien/horen optreden en was er wel van gecharmeerd.

http://www.the-valve.com/

Michael AE
2 juli 2010, 14:41
Een MarkIV combo kun je al voor 1300-1500 euro tweedehands krijgen.

Op laag volume klinkt hij ook prima en je hebt mogelijkheden zat om het wattage naar beneden te schroeven zonder soak.

Je krijgt dan die typische Petrucci sound en hebt op het tweede kanaal een heel bruikbare blues crunch. Echt dynamisch zal het niet zijn, maar dat kun je sowieso wel vergeten met een budget channelswitcher.

De DC serie is inderdaad ook prima geschikt.

Voor de rest ben ik niet meer zo thuis in het nieuwe aanbod van kleine budget ampjes, dus daar kunnen anderen je wellicht meer over adviseren.

fret1979
4 juli 2010, 07:13
Kijk eens ook naar The Valve. Wat onbekend, maar voor veel gitaristen zeker niet onbemind. Zit mooi geluid in, heb er nu een paar artiesten mee zien/horen optreden en was er wel van gecharmeerd.

http://www.the-valve.com/

Ik heb op de website gekeken. Welk model lijkt jouw het meest interessant voor mijn toepassingen (blues/petrucci)?

Eric van Esch
4 juli 2010, 12:06
Ik heb op de website gekeken. Welk model lijkt jouw het meest interessant voor mijn toepassingen (blues/petrucci)?

Voor op je slaapkamer zou ik zeggen de Bimbo 105 combo.