PDA

View Full Version : Supro versterkers



alex1959
27 juni 2010, 08:11
Is er iemand die bekend is met Supro versterkers?

Ik heb op een Supro gespeelt en vind het geluid geweldig.

DVBAS
27 juni 2010, 13:03
Luister eens naar de eerste twee/drie zeppelin platen, Jimmy Page gebruikte meestal een telecaster met zo'n klein supro versterkertje tijdens hun eerste opnames.

Ik vind zelf dat je dit erg goed hoort tijdens de solo van 'whole lotta love' (die heeft zo echt een tele in kleine versterker-achtig geluid).

Over het algemeen heb ik er nog niet veel slechte dingen over gehoord, het waren dacht ik iets goedkopere versterkers in de jaren 60 met fenderachtige circuits.

Squier4ever
27 juni 2010, 13:13
Gitarist van EODM speelt ook op een Supro en ik vind zijn sound echt awesome!

GretschGuy
27 juni 2010, 14:58
Supro rules! Then it carries on to rule some more.

Supro was 'n merknaam van Valco (voortgekomen uit o.a. National) uit Chicago. Die maakten ook (vaak identieke) amps voor Harmony, Gretsch, Montgomery Ward en vele anderen.

De circuits lijken doorgaans niet op Fender. Fender was wat inventiever met ontwerpen. Valco gebruikte betere onderdelen en had veel strengere kwaliteitscontrole.

Jimmy Page speelde waarschijnlijk op 'n Thunderbolt. Eigenlijk ontworpen voor bas en bepaald geen kleine amp.

Ik heb zelf wat kleine Supro amps. Favoriet: de Bystander uit 1953. 1 x 6SL7, 1 x 6V6 en 1 x 5Y3. Schopt de kont van elke Fender Champ die het waagt in z'n buurt te komen.

Pepe
27 juni 2010, 19:58
Supro's klinken wat rauwer en losser, flappy bottom, dan de blackface Fenders, primitiever en niet zo refined maar dat is voor sommige roots dingen een plus.
Een Mad Professor Sweet Honey is geent op een Supro amp en hoewel een benadering klinkt het behoorlijk overtuigend en bruikbaar.

Tjebbe_Z
29 juni 2010, 01:00
Is er iemand die bekend is met Supro versterkers?

Ik heb op een Supro gespeelt en vind het geluid geweldig.

zou het zomaar kunnen dat je hem zaterdag in feedback geprobeerd hebt?

Anyway, die dingen klinken als een gek, geen pedaaltjes meer nodig!

Chris Winsemius
30 juni 2010, 11:37
Ken wel 'n paar oude; wat push-pull versies in de states geprobeerd en 'n bevriende verzamelaar heeft twee oude single endeds.

Meer mid-focust dan (latere) Fenders, rauw maar ook rond en warm. Iets meer de kant van hele vroege tweeds op dan die van latere tweeds, brownfaces en bvlackfaces.

Weleens aan Gretsch met twee 6973s gewerkt voor 'n klant, ook weer Supro/Valco-based.

Pepe
7 juli 2010, 15:37
Bruce Zinky, de man van o.a. de Blues junior, is na Fender zijn eigen amps gaan bouwen en is eigenaar van het merk Supro. Hij heeft nu een paar nieuwe Supro amps uitgebracht op 6v6 en 6l6 basis. Rond de 1000 dollar.
Het zal nog wel een tijdje duren voor ze in Europa te krijgen zijn.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/41eSby5ypjL._SL500_AA300_.jpg

GretschGuy
8 juli 2010, 15:43
Bruce Zinky, de man van o.a. de Blues junior, is na Fender zijn eigen amps gaan bouwen en is eigenaar van het merk Supro. Hij heeft nu een paar nieuwe Supro amps uitgebracht op 6v6 en 6l6 basis. Rond de 1000 dollar.
Het zal nog wel een tijdje duren voor ze in Europa te krijgen zijn.

Het 'probleem' bij het maken van re-issues van Valco / Supro amps, is dat de prijzen van de originelen nog niet zijn gestegen tot de astronomische hoogten van Tweed Fenders. Een goede re-issue of kopie van de Thunderbolt (verreweg de bekendste Supro) zal een verkoopprijs van boven de $1000.- moeten hebben. Daarvoor kan je nog wel 'n originele in behoorlijke staat krijgen. Exact dezelfde amp, van dezelfde producent, onder de merknaam 'Harmony' of 'Kay', kost doorgaans nog niet de helft.

Dus ik zie de verkoop vooralsnog geen hoge vlucht nemen. In Europa, waar die amps nooit verkocht zijn, ligt dat misschien anders. Maar hier is de merknaam waarschijnlijk weer te onbekend.

Pepe
10 juli 2010, 09:46
Het probleem van oude amps is dat ze oud zijn. Net zoals een oldtimer. Leuk voor af en toe een ritje maar voor elke dag heen en weer en je vakantie naar Zuid Spanje met het gezin, dan pak je iets praktisch en betrouwbaar.

Ik ben dol op oude exotische buizenampjes maar in de bus staat een twin.