PDA

View Full Version : Speaker out maken



josan
27 juni 2010, 00:31
Ondanks het mooie weer buiten, vanochtend even lekker aan het knutselen geweest om op mijn Vox DA5 een speaker-uitgang te maken. De inwendige speaker van deze combo is 6,5" 8 ohm en ik heb een 8 ohm 10 inch zelfbouw speakerkastje staan. Vox heeft geen externe speakeruitgang gemonteerd op dit veelzijdige oefenversterkertje.

Wat je nodig hebt om een externe speaker uitgang te maken is een plugje van E 1,10, zoals deze (http://tinyurl.com/2898zm9) (Conrad bestelnummer Bestnr.: 732931 - 89 (http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flN0YXRlPTE4ODc0Nzk5Mw==?~template=PCAT_PRODUCT_Z OOMBILDER&alle_bilder=http%3a%2f%2fmedia%2econrad%2ecom%2fm% 2f7000_7999%2f7300%2f7320%2f7329%2f732931_BB_00_FB %2eEPS%2ejpg%3b&product_description=6%2e3MM+MONO+JACKPLUG&bild_ungleich=0&akt_image=)) en wat gereedschap om gaten te maken en te solderen. Bij gebruik van deze plug schakel je de interne speaker uit zodra je de externe speaker aansluit. Deze plug soldeer je aan de draden die naar de interne speaker gaan, op de volgende manier:
In het plaatje zie je drie contacten. Het linker contact verbindt je met de (-) kabel van de speaker. Je hoeft hiervoor de (-) kabel niet door te knippen. Je kunt gewoon een extra kabeltje vanaf het linker contact naar de (-) van de inwendige spreaker verbinden. Deze (-) draden worden dus niet geschakeld maar zijn altijd in contact. De plus draad gaan we wel doorknippen. Het tweede (middelste) contact van de plug verbindt je met het einde van de (+) kabel die van de eindversterker komt. Het andere uiteinde van de doorgeknipte (+)kabel, dus het eind dat naar de inwendige speaker gaat, verbindt je nu met de derde, meest rechter contact van de plug.
Zodra je nu een externe spreakerplug insteekt, krijgt deze via de middelste verbinding z'n signaal van de versterker en verbreekt meteen het signaal naar de inwendige speaker. Haal je de extrerne speaker eraf dan schakelt de plug het signaal van de middelste contact door naar de meest rechter contact en krijgt je interne speaker het signaal.

Monteer nu de plug op een handige plaats aan de achterkant van de kast en klaar is kees.

Een uurtje prutsen en je kunt een externe cab aansluiten op je oefencombo. Zorg wel dat de impedanties (ohms) van de inwendige en externe speaker hetzelfde zijn!!! :ok:

josan
14 juli 2010, 20:21
Ondanks het mooie weer buiten, vanochtend even lekker aan het knutselen geweest om op mijn Vox DA5 een speaker-uitgang te maken............

Wat foto's:

van de plug, zoals hierboven bedoeld. (de link werkte nog steeds niet.
http://www.xs4all.nl/~sahjps/732931_BB_00_FB.EPS.jpg

en van de DA5 met de extra speaker uitgang van 8 ohm (linksonder).
http://www.xs4all.nl/~sahjps/DA5speakerout.jpg

josan
15 juli 2010, 08:56
Nou, dan is dit de laatste keer dat ik op mezelf reageer.

Over het resultaat van deze inspanning heb ik het natuurlijk nog niet gehad.

De combo klinkt zoals hij is erg goed voor wat het is: een oefenversterker met een 6,5 inch speaker in een klein kastje. Genoeg enthousiastelingen daarover op internet te vinden. Sluit je een externe box aan dan geeft dat een fantastische verbetering in spreiding en met name bas-weergave. De aanwezige versterkmodellen klinken stuk voor stuk goed, inclusief het dual-rectifier model. Alles wat 8 ohm is kun je er aan hangen: 1x10, 1x12, 4x12....

De beschrijving van de handelingen die ik hierboven gepost heb zijn overigens precies zo uit te voeren voor andere combo's zonder aparte speakeruitgang.

tommus42
15 juli 2010, 09:11
Mooi hoor, probeer 'm idd ook eens over een grote kast, klinkt vast erg goed.

JohnLord
15 juli 2010, 10:26
Een 5 Watt transistor versterkertje op een 300 Watt cab... Die cones komen nauwelijks in beweging.

refused199
15 juli 2010, 10:52
Klinkt interessant!
Ik heb hier nog een princeton chorus staan zonder speaker out mogelijkheid en zou deze er graag in maken. Maar uit het chasis komen al direct 2 paar (plus en min) kabels voor de 2x10'' speakers, waar moet ik m dan loshalen?

tommus42
15 juli 2010, 11:41
Ik heb m'n Engl 530 (2x1,5W) op 2 2x12 speakercabs, klinkt echt goed. Bij een buizenversterker moet de impedantie ongeveer overeenkomen, bij een transistorbakje mag de speakerimpedantie niet onder die van de versterker zitten!

josan
15 juli 2010, 13:32
Klinkt interessant!
Ik heb hier nog een princeton chorus staan zonder speaker out mogelijkheid en zou deze er graag in maken. Maar uit het chasis komen al direct 2 paar (plus en min) kabels voor de 2x10'' speakers, waar moet ik m dan loshalen?

Hangt ervan af welke impedantie die twee speakers samen of afzonderlijk hebben.

2x4ohm in serie is samen 8 ohm, dan is het makkelijk om een 8 ohm uitgang te maken waarbij beide interne speakers stil geschakeld worden.
2x4ohm parallel, dan is het makkelijk om een 4 ohm uitgang te maken, waarbij slechts 1 interne speaker stilgeschakeld wordt.
2x8ohm in serie is samen 16 ohm, dan is het makkelijk om een 16 ohm uitgang te maken waarbij beide interne speakers stil geschakeld worden.
2x8ohm parallel, dan is het makkelijk om een 8 ohm uitgang te maken, waarbij slechts 1 interne speaker stilgeschakeld wordt.
2x16ohm parallel, dan is het makkelijk om een 16 ohm uitgang te maken, waarbij slechts 1 interne speaker stilgeschakeld wordt.

Andere combinaties zijn wat lastiger. Bij bovenstaande combinaties volg je bij de parallele schakelingen het eerder genoemde recept, waarbij je alleen iets doet met de 2 draden die naar 1 speaker gaan. Bij de serieschakeling volg je ook hetzelfde recept, maar werk je met de 2 draden die uit de (eind-)versterker komen. De twee speakers met het kabeltje ertussen beschouw je dan gewoon als 1 speaker.

Omdat jij zegt dat je 2 paar draden hebt, denk ik dat jij parallel geschakelde speakers hebt.

Midwolda
15 juli 2010, 13:53
Volgens mij heeft de Princeton Chorus een dubbele eindversterker,
om de ingebouwde chorus in stereo weer te kunnen geven over de twee 8ohms speakers.

Zou je in dat geval niet zoiets (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=1_88_279_606&products_id=9316) kunnen gebruiken, maar dan de verkeerde kant op?
Dus de draden vastmaken aan de speakerdraden die uit de versterker komen,
en de jack-inputs als uitgang voor de kabels naar de speakers gebruiken.

josan
15 juli 2010, 15:05
Volgens mij heeft de Princeton Chorus een dubbele eindversterker,
om de ingebouwde chorus in stereo weer te kunnen geven over de twee 8ohms speakers.

Zou je in dat geval niet zoiets (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=1_88_279_606&products_id=9316) kunnen gebruiken, maar dan de verkeerde kant op?
Dus de draden vastmaken aan de speakerdraden die uit de versterker komen,
en de jack-inputs als uitgang voor de kabels naar de speakers gebruiken.

Als je parallel en stereo hebt (stereo kan alleen maar parallel) dan is de optie waarbij je 1 interne speaker naar een externe box schakelt de simpelste. Je krijgt dan wel je stereo effect over de interne en de externe speaker. Of je maakt 2 speaker outs, voor elke interne speaker 1, zodat je twee externe boxen kunt aansluiten voor behoud van een evenwichtig stereobeeld.

tommus42
15 juli 2010, 16:01
Je kunt ook 1 uitgang maken, die de speakers in de combo aanelkaar schakelt, als je er een cab op aansluit.

josan
16 juli 2010, 10:27
Je kunt ook 1 uitgang maken, die de speakers in de combo aanelkaar schakelt, als je er een cab op aansluit.

Kan, maar is wat lastiger. Heb jij een goede beschrijving?

tommus42
16 juli 2010, 10:41
Kan, maar is wat lastiger. Heb jij een goede beschrijving?

Heb ik niet. Als de speakers parallel aan 1 uitgang van de versterker kunnen is het niet zo ingewikkeld. Ze zullen wel in serie moeten ivm de minimale impedantie. Er bestaan jackuitgangen met maak en verbreekcontacten, is even puzzelen.
Ik denk dat het idd erg ingewikkeld wordt, makkelijker is dan een aparte schakelaar die of de speakers in serie zet aan 1 uitgang, of de 2 speakers aan de 2 versterkeruitgangen. Daarnaast de speakeruitgang voor het extensiecabinet.

Midwolda
16 juli 2010, 10:59
Mij lijkt het schakelen van èèn van de speakers nog het mooiste en het makkelijkste.
Je hebt dan geluid over de andere speaker in de Princeton en over het externe cabinet.
Lekker breed stereo, goed uit te richten, lekker de ruimte vullen.
Ook geen gezeur met impedanties, gewoon alles op 8ohm houden.

tommus42
16 juli 2010, 19:37
Tja, wel jammer om die andere speaker niet te gebruiken :seriousf:.

refused199
18 juli 2010, 15:04
Bedankt voor de reacties,
De oplossing van Midwolda met maar 1 speaker schakelen lijkt me inderdaad wel het makkelijkst waarbij je niet al te veel hoeft aan te passen aan de amp, eventueel zet je tussen beide speakers een input voor 2 cabs maar dit ga ik inderdaad eens uitproberen!:supercool:

Madcow
19 juli 2010, 10:53
Ik heb m'n Engl 530 (2x1,5W) op 2 2x12 speakercabs, klinkt echt goed. Bij een buizenversterker moet de impedantie ongeveer overeenkomen, bij een transistorbakje mag de speakerimpedantie niet onder die van de versterker zitten!

wat gebeurt er dan? mijn speaker cabinet is 6 ohm en me amp kan maar 4 geven

tommus42
19 juli 2010, 11:33
wat gebeurt er dan? mijn speaker cabinet is 6 ohm en me amp kan maar 4 geven
Niks:seriousf:. Speakerimpedantie moet minstens die van een transistorversterker zijn.

refused199
26 juli 2010, 18:53
Even terugkomend op de princeton chorus. in de manual las ik zojuist dit.


''The HEADPHONE jack automatically mutes the speakers in addition to driving standard Stereo or Mono headphones and can also be used as a line out.''

Wat is nou precies het verschil tussen een speaker out en een line out?

driesp
26 juli 2010, 19:43
Eum.. lijnsignaal is juist een klein signaal, die kan gestuurd worden naar een voorversterker ( mengpaneel ) en daarna naar een poweramp.

Speaker out is ja, direct van de poweramp hé

refused199
26 juli 2010, 22:25
aha okee, bedankt weten we dat ook weer!

Ontopic, binnenkort ga ik t voorbeeld van de TS volgen, dus dank voor de inspiratie!:zz: