PDA

View Full Version : Twee snaren klinken harder dan de rest



Ello
26 juni 2010, 20:27
Ik heb mijn zelfbouw gitaar zo goed als af maar de hoge b en e klinken een stuk harder dan de andere 4 snaren. Bij nek en brug pu hetzelfde probleem.

Ik dacht dat het wellicht aan mijn toonregeling lag dus die heb ik ertussenuit gehaald. Geen verschil.

Ik heb de humbuckers (SD SH-1) al wat schuin gezet (hoge b verder bij de snaren vandaan dan de lage e). Geen verschil.

Ik heb de pooltjes van de hoge e en b al verder naar binnen geschroefd en de andere wat meer naar de snaren toe. Geen oplossing.

Hebben jullie een idee waar het aan kan liggen?

Jack.P
26 juni 2010, 20:57
gaat misschien best stom klinken, en misschien is het helemaal niet zo,
heb je de hoogte van de zadeltjes al nagekeken? het zou kunnen zijn dat die 2 dus net iets hoger zijn afgesteld waardoor je strumming net iets harder over die snaren heen gaat.

-jack

Ello
26 juni 2010, 21:21
@ Jack P: Thanx voor je snelle reactie. Nee, geen stom idee, maar dat is 't helaas niet. Zadeltjes staan gelijkmatig afgesteld en ik hoor het ook bij tokkelen / picking.

oigun
26 juni 2010, 21:53
Ander setje snaren proberen?

aaronstonebeat
26 juni 2010, 22:42
http://www.hoogwerf-online.nl/images/stories/gitaarbouw/Bouw%20gitaar%20044.jpg

Ik doe een wilde gok:

Je hebt phosphor bronze oid voor een akoestische gitaar gebruikt; uit een ver verleden herinner ik me dat ik wel eens een element op een country gitaar heb gezet en dat bij sommige soorten snaren die twee hoogste veel harder (of eigenlijk de vier laagste veel zachter) klinken.

Ello
27 juni 2010, 08:25
Hee Aaron, dank voor de tip, dat zou het wel eens kunnen zijn. Ik heb mijn gitaar idd voorzien van een set snaren voor een akoestische gitaar (omdat ik dezelfde sneren op mijn elektro wilde als op mijn akoestische). Ik ga morgen meteen een setje electro snaren erop zetten. Ik zal wel ff posten of dat het probleem heeft verholpen.

Mattia
27 juni 2010, 18:35
Dat is inderdaad een bekend 'probleem'; akoestische snaren op electrisch klinken enkel met Piezo normaal (of zelfs wat beter), of met een pickup die gemaakt is voor akoestische snaren.

Electrisch en akoestisch zijn twee verschillende instrumenten, twee verschillende speelstijlen, koop er dat ook asjeblieft twee verschillende snaarsets voor. En op de akoestische nooit lichter dan een setje lights (dus 12 voor de hoge E), tenzij je een custombuild hebt gemaakt die specifiek voor superlichte snaren is gebouwd.

Ello
30 juni 2010, 20:27
Ja hoor, dit heeft het probleem opgelost. Gisteren set snaren voor elektrische gitaar erop gezet (0.11) en nu klinkt het perfect.

Dank voor jullie hulp.