PDA

View Full Version : Eerste Gitaar



Anony
26 juni 2010, 17:30
Hallo ik ben van plan om een eerste gitaar te kopen en dan te leren spelen.
Mijn favoriete bands en muziek die ik dus wil spelen: Coldplay, Nickelback, Michael Jackson en Kings of Leon.
Mijn budget is 400 en dit is wat ik wil gaan kopen: Line 6 Spider 15 watt
Maar mijn vraag is: Welke van de twee gitaren is beter?
Ibanez ART 120
of
Epiphone Les Paul Special II
Gr.:rockon:

Egbertuss
26 juni 2010, 17:32
Dat is een kwestie van uitproberen. Wij kunnen niet voor jou bepalen welke gitaar voor jou beter is. Ga naar een gitaarwinkel waar ze de beide gitaren hebben, en probeer ze allebei uit. Kies degene die jij het fijnst vind spelen en waarvan jij vind dat hij een mooie sound heeft.

TimS
26 juni 2010, 17:34
De ART120. De LP Special II is echt een budgetgitaar onder de budgetgitaren.

Maar waarom wil je kiezen tussen deze twee gitaren? Ze lijken niet echt op elkaar qua specificaties of prijs...

Johan91
26 juni 2010, 18:04
Ik snap nooit waarom er altijd tegen beginners wordt gezegd "Ga in de winkel uitproberen." Feitelijk kan diegene nog geen noot spelen, en vaak weten ze ook niets over de houding etc. Please, niemand moet dit persoonlijk opvatten, vond het alleen een beetje raar!

Keep on rock'n :strat:

Exi
26 juni 2010, 18:17
:chicken:
Zelfs als niet-gitarist kun je door een gitaar vast te houden kijken of het comfortabel voor je is en als je wilt weten hoe de gitaar klinkt, dan vraag je aan de verkoper of hij een stukje op de gitaar wil spelen. Dat doen ze graag hoor!
Verder kan het helpen iemand mee te nemen die wat van gitaren af weet (bijvoorbeeld een gitaar spelende vriend, vriendin, neef, nicht, oom, tante, opa, oma)

Het zegt je in ieder geval meer dan plaatjes op het internet.
Dus ik snap niet waarom jij het raar vindt;)

GlobalWarming
26 juni 2010, 19:02
:chicken:
Zelfs als niet-gitarist kun je door een gitaar vast te houden kijken of het comfortabel voor je is en als je wilt weten hoe de gitaar klinkt, dan vraag je aan de verkoper of hij een stukje op de gitaar wil spelen. Dat doen ze graag hoor!
Verder kan het helpen iemand mee te nemen die wat van gitaren af weet (bijvoorbeeld een gitaar spelende vriend, vriendin, neef, nicht, oom, tante, opa, oma)

Het zegt je in ieder geval meer dan plaatjes op het internet.
Dus ik snap niet waarom jij het raar vindt;)

Ik snap wel wat hij bedoelt, en als je altijd dat antwoord geeft maak dan een sticky waarin staat Beginners die nieuwe gitaar willen kopen ga naar de gitaar winkel, dan moet je zo'n soort topics bannen van dit forum want het antwoord is altijd hetzelfde: "ga naar de winkel"

D-string
26 juni 2010, 19:49
... maak dan een sticky waarin staat Beginners die nieuwe gitaar willen kopen ga naar de gitaar winkel ...

Eigenlijk is dit er al, als je kijkt in de sticky "FAQ: mijn eerste gitaar, waar moet ik op letten" zijn alle tips waar je op moet letten bij de aankoop punten waarvoor je in dezelfde ruimte moet zijn met de gitaar.

Zelf heb ik eerst één proefles genomen om te kijken of ik gitaar spelen wel leuk zou vinden (en om te kijken of ik geen beperkingen had waardoor ik het niet/moeilijk zou kunnen leren). Na deze les kon ik toch al een paar akkoorden spelen. Ik kon daarmee een aantal winkels af. Ik speelde op elke gitaar hetzelfde akkoordenschema en kon duidelijk verschil merken in de manier van spelen en de klank van de gitaar. Op dat moment wist ik nog niet of ik vaak zacht of hard zou strummen of voornamelijk fingerstyle wilde spelen maar doordat er binnen een jaar de mogelijkheid is om de gitaar nog gratis af te stellen was dat ook afgedekt. Ik had daarbij niet de verwachting om een gitaar voor de rest van mijn leven te kopen, ook omdat ik weet dat je voorkeur nog veel zal veranderen (zeker als je meer gaat horen nadat je langer speelt).

OT: Ik zou dit advies dan ook willen geven, leer een paar akkoorden en de zithouding (eventueel met een (gratis) proefles). Ga een aantal winkels af en probeer de gitaren. Ga op een andere dag de gitaarwinkels nog eens af waar je jouw favoriete gitaren hebt gezien en speel ze nog een keer (zeker in het begin merk je dat je elke keer beter speelt als je weer een gitaar in je handen hebt). Maak een keuze en heb er vooral veel plezier mee :)

Natuurlijk is het mogelijk om vragen op dit forum te stellen maar je zal betere antwoorden krijgen als je vraag specifieker is.

Mocht je dit allemaal al gedaan hebben en zijn deze twee gitaren het eindresultaat van je zoektocht. :) Laat dan even weten waarom je deze gitaren gekozen hebt en waarom dit jouw toppers zijn.