PDA

View Full Version : HNGD: Happy New Gretsch Day!



lauke_101
26 juni 2010, 11:20
Was zo half-half al een tijdje op zoek naar een gitaar om naast/als backup voor mijn strat te gebruiken en ik was eigenlijk al min of meer ervan overtuigd dat het een Gretsch electromatic Pro Jet zou worden, zwart zonder bigsby. Tot deze beauty op marktplaats verscheen dat is :lovelove:

Zo, genoeg geluld, nu (beetje snel en slordig geschoten) foto's want daar komt iedereen tenslotte voor waarschijnlijk ;)

http://farm5.static.flickr.com/4139/4735292038_d64404665d.jpg

http://farm5.static.flickr.com/4121/4734649803_3541078280.jpg http://farm5.static.flickr.com/4140/4735288034_8be0a0b8ea.jpg

http://farm5.static.flickr.com/4094/4735286502_937ab46af3.jpg

http://farm5.static.flickr.com/4114/4734651193_7c159323fa.jpg http://farm5.static.flickr.com/4077/4734654119_194d03c357.jpg

Doet waarschijnlijk bij een hoop gitaarnetters geen belletje rinkelen; het is een een G5570 Elliot Easton model Pro Jet. Ze is maar een anderhalf jaar of iets dergelijks in productie geweest, daarna vond meneer Easton het wel mooi geweest en wilde niet langer zijn naam op zo'n prachtig mooie gitaar hebben.. Dit is al een van de latere modellen, z'n naam staat al niet meer op de truss rod cover.
Qua sound is ze vrij typisch Gretsch: een hoop twang en sprankel, vooral uit de brugpickup. De neckpickup klinkt vrij donker, maar dat kan er aan liggen dat ik mijn Classic Player strat met CS '69 pickups gewend ben.
Ze is zwaarder dan ik dacht trouwens, bijna 4 kilo tegenover 2,5 van m'n strat.

Ik ben een zeer gelukkig mens op dit moment!

De Baas
26 juni 2010, 11:25
Wat een prachtgitaar!! Bij ons hangt in een gitaarwinkel in de buurt zo'n Elliot Easton model, daar droom ik nog steed van :lovelove:

G.G.
26 juni 2010, 11:34
Prachtige gitaar!, Maar die strat... 2.5 kg :crazyhappy: Mijn strats zitten op 4.7 en zwaarder (zijn wel aan de zware kant voor strats, maar 2,5 kg is wel heel erg licht). Dat moet lekker spelen.

DGB
26 juni 2010, 11:35
prachtige gitaar veel plezier er mee:ok:

Oshiri
26 juni 2010, 11:57
Wauw, wat een schitterend apparaatje. Gefeliciteerd met je aanwinst !

Saf
26 juni 2010, 11:59
Prachtig!!!

GlobalWarming
26 juni 2010, 12:16
Mooi gitaar!

Twang en sprankel, hoe klinkt dat ?

JeroenP
26 juni 2010, 12:45
Nice! Ik kom dit weekend hem ff inspecteren:P

Eric van Esch
26 juni 2010, 12:45
Mooie gitaar! Heeft Bono ook niet zo'n Gretsch????

GlobalWarming
26 juni 2010, 12:46
Mooie gitaar! Heeft Bono ook niet zo'n Gretsch????

http://jambandblog.com/wp-content/uploads/2007/03/bono-irish-falcon-guitar.jpg

niet echt... zelfde groen misschien ?

JeroenP
26 juni 2010, 12:49
niet eens zelfde groen... Dat is een Irish falcon. Wel gaaf overigens!

Eric van Esch
26 juni 2010, 12:58
Oké! Had die nooit echt goed gezien, alleen in een snelle voorbijgang.

soup
26 juni 2010, 13:03
Congrats erg mooie gitaar.


En die van bono vind ik echt spuuglelijk.

lauke_101
26 juni 2010, 13:22
Wauw wat een reacties! Ik kan m'n ogen zelf ook niet van de gitaar af houden, ze staat schuin achter me op dit moment en ik móet me gewoon steeds even omdraaien om te kijken. Ik ben verliefd geloof ik :D


Prachtige gitaar!, Maar die strat... 2.5 kg :crazyhappy: Mijn strats zitten op 4.7 en zwaarder (zijn wel aan de zware kant voor strats, maar 2,5 kg is wel heel erg licht). Dat moet lekker spelen.
Dat doet 'ie ook :D
Heb, al zeg ik het zelf, nog nooit een classic player strat gezien die lichter en resonanter was dan de mijne. En ik heb er nog de echte custom shop pickups in. Behoorlijk geluk gehad met die gitaar :)


Mooi gitaar!

Twang en sprankel, hoe klinkt dat ?
Nou, ongeveer zo: http://www.youtube.com/watch?v=SOZL9RaEF1c
(een andere gitaar, dat wel, maar het geluid is zo ongeveer dit)


niet eens zelfde groen... Dat is een Irish falcon. Wel gaaf overigens!
Dat is wel hetzelfde groen, ofja, in ieder geval heet het allebei Cadillac Green.
Of het echt dezelfde kleur is kom je maar op één manier achter, heb alleen geen geld om een Irish Falcon te kopen :seriousf:

Squier4ever
26 juni 2010, 13:29
Good stuff Laurent!

Ruilen voor mijn Squier? :D

rpl
26 juni 2010, 13:48
Congratz, das een hele mooie :ok:

Hendriks
26 juni 2010, 15:19
Pracht gitaar . Nou krijg ik weer zin om Filtertrons in mijn tele te doen.

Egbertuss
26 juni 2010, 17:34
WAUW!!!:mmmm:

Heb je al een naam voor haar?

Morio66
26 juni 2010, 18:25
Heel mooi!! Daar kan ik ook verliefd op worden :lovelove:

lauke_101
26 juni 2010, 19:12
Een vriend van me zei ook al dat ze 'mooiere rondingen heeft dan welke dame dan ook en dat bovendien de eerste vrouw met een jengelstengel nog geboren moet worden.' :p


Good stuff Laurent!

Ruilen voor mijn Squier? :D
Ghehe in your wildest dreams :seriousf:
Al moet bij deze wel gezegd worden dat je Squier wel de vetste Squier strat is die ik tot nu toe in m'n handen heb gehad.


Pracht gitaar . Nou krijg ik weer zin om Filtertrons in mijn tele te doen.
En hier zitten niet eens filtertrons in.. Nog niet dat is, al zijn die Dynasonic look-a-likes van Guitar Fetish ook niet mis.
Filtertrons in een tele is overigens ook echt te gaaf. Ooit wil ik er nog wel eentje met minimaal een filtertron aan de hals.


WAUW!!!:mmmm:

Heb je al een naam voor haar?
Nog niet, maar suggesties zijn welkom! Al heeft mijn lichtblauw dame eigenlijk ook nog geen naam..

Rock Bottom
26 juni 2010, 19:14
Nice!!!!!!!!!!!

Eko
26 juni 2010, 19:47
Iedere gitarist moet een Gretsch bezitten. Geen weg aan voorbij. Feli met de plank , ziet er mooi uit!

JeroenP
26 juni 2010, 19:50
Iedere gitarist moet een Gretsch bezitten. Geen weg aan voorbij. Feli met de plank , ziet er mooi uit!

Amen to that.

GlobalWarming
26 juni 2010, 20:07
Amen to that.

maar een goede gretsch is wel duur, ik vertrouw iets niet aan die electromatic gitaartjes, ...

bass blom
26 juni 2010, 21:40
prachtig smerig groen :D

RoelSmoel
26 juni 2010, 22:37
Amen to that.

Al eens keiharde metal op een Gretsch moeten spelen? Gaat feedbacken als de pest..


Veder, mooi ding, alleen niet mijn stijl..

driesp
27 juni 2010, 01:35
Wat een prachtige gitaar, ze is al mooi bespeeld ook.
Vind Gretschen toch iets hebben, al zeg ik het zelf.

JeroenP
27 juni 2010, 02:34
Al eens keiharde metal op een Gretsch moeten spelen? Gaat feedbacken als de pest..


Veder, mooi ding, alleen niet mijn stijl..

Metal? op een gretsch? Het feit dat jij dit combineert in een opmerking maakt jou een barbaar!

Rock Bottom
27 juni 2010, 05:05
Al eens keiharde metal op een Gretsch moeten spelen? Gaat feedbacken als de pest..


Veder, mooi ding, alleen niet mijn stijl..

Lukt best op elke solidbody en met 2 stukken ducktape zelfs op een hollowbody.
Kwam er laatst achter dat als je een beetje met je amp/EQ speelt filtertrons ook best een pearly gates/andersonh3? vergelijkbare sound kunnen krijgen

En imo kan je zeker met een lagere output een super goede metalsound krijgen zie b.v. down

Rock Bottom
27 juni 2010, 05:06
Metal? op een gretsch? Het feit dat jij dit combineert in een opmerking maakt jou een barbaar!

Onzin.........

lauke_101
27 juni 2010, 07:12
maar een goede gretsch is wel duur, ik vertrouw iets niet aan die electromatic gitaartjes, ...
Voor ik er überhaupt eentje in m'n handen had gehad, had ik dat gevoel ook. Heb er inmiddels inclusief deze 4 uitgebreid van dichtbij bekeken/bespeeld/afgesteld zelfs, en twee ooit nog eens even vluchtig. Ik moet zeggen dat ik ze geen van allen op afwerkingsfouten heb kunnen betrappen, maar dan ook werkelijk geen enkele. Ik sta er van versteld dat er 'Made In China' achterop de kop van de mijne staat. Nou is dit wel min of meer het topmodel uit de serie geweest, maar zelfs dan nog. Die Pro Jets van 350-450 euro steken ook echt goed in elkaar.


Lukt best op elke solidbody en met 2 stukken ducktape zelfs op een hollowbody.
Kwam er laatst achter dat als je een beetje met je amp/EQ speelt filtertrons ook best een pearly gates/andersonh3? vergelijkbare sound kunnen krijgen

En imo kan je zeker met een lagere output een super goede metalsound krijgen zie b.v. down
Gaat prima inderdaad, heb zelf met de Epiphone Dot van m'n zusje gemerkt dat je daar heus keihard op kunt beuken als het moet. Komt best een goeie sound uit, alleen gescoopte mids kun je vergeten bijna, maar die zijn ook niet vereist ;)

Mijn groene schoonheid kon gisteren in ieder geval zonder probleem een beetje Black Sabbath aan, ze deed het zelfs gretig! En in een stoner band kom je met een Gretsch/ES/ander hol ding ook prima weg

macwilliams
27 juni 2010, 07:31
Mooie gitaar, ziet er best luxe uit. Made in China? Het gaat de goede kant op daar.

Duhsjaak
27 juni 2010, 09:01
Hi
Prachtding. Van harte gefeliciteerd ermee. Ik heb onder beide mondhoeken een emmertje geplaatst! Zo kun je ook zien of ik mooi waterpas sta. En dan heb ik alleen nog maar aan het geluid gedacht.
Heel veel plezier ermee. Bijna jammer dat het weer mooi weer wordt hè?
Vriendelijke groet Gus a.k.a. Duhsjaak

lauke_101
27 juni 2010, 12:40
Hi
Prachtding. Van harte gefeliciteerd ermee. Ik heb onder beide mondhoeken een emmertje geplaatst! Zo kun je ook zien of ik mooi waterpas sta. En dan heb ik alleen nog maar aan het geluid gedacht.
Heel veel plezier ermee. Bijna jammer dat het weer mooi weer wordt hè?
Vriendelijke groet Gus a.k.a. Duhsjaak
Hahahaha :D
Nou ja, jammer.. veel buiten optreden, dan schittert de lak en het goud hopelijk mooi in de zon!

YannickH
27 juni 2010, 12:49
waaw wat een prachtgitaar! i love green and gold:)

speedmusic
27 juni 2010, 14:05
Metal? op een gretsch? Het feit dat jij dit combineert in een opmerking maakt jou een barbaar!
AC/DC dan
http://api.ning.com/files/x61fiIC-MtC4sHZ1m9qDfp4CUpV3T1sXqbUKxpWrNMOT2adTynuuvDkTtK ZcnlP0ikqC8IjW4EwogLxu1Y0XaKoVOr8pd4vg/malcolmyoung.jpg

Bron Wiki: AC/DC
Are considered a pioneer of heavy metal
was named the seventh "Greatest Heavy Metal Band of All Time"

Ook in iedere willekeurige lijst zoals de top 100 van Heavy Metal albums staan ze altijd tussen, dus ja Gretsch kan ook icm heavy metal.

(geen off topic discussie over wat nu wel en niet metal of hardrock is aub, die discussie kan zeer lang worden en ik zal je nog gelijk geven ook.)


Maar wel een zeer mooie groene Gretsch, gefeliciteerd.

GlobalWarming
27 juni 2010, 14:06
Misschien geen metal voor de puristen, maar zeker hardrock:
http://api.ning.com/files/x61fiIC-MtC4sHZ1m9qDfp4CUpV3T1sXqbUKxpWrNMOT2adTynuuvDkTtK ZcnlP0ikqC8IjW4EwogLxu1Y0XaKoVOr8pd4vg/malcolmyoung.jpg

Zonder F gaten :stop:

Denk dat het punt is als je een gretsch hebt met die F'jes in dat het sneller gaat feedbacken ?

lauke_101
27 juni 2010, 14:25
Ja de noten zullen wel snel uit je f-gaten klapperen, zelfs met een semi-hollow al. Daar heeft Gretsch dan wel weer wat op: er zijn hollows zoals de Tenessee Rose en de Country Gentleman die gesloten zijn, met opgeschilderde f-'gaten'.

Of je doet ouderwets en je propt er een paar sokken in of doet wat ducttape erover :seriousf:

speedmusic
27 juni 2010, 14:27
Volgens mij ging het over Gretsch-es in het algemeen en de prachtige groene van de topicstarter (kan geen f-hole vinden op zijn gitaar) in het bijzonder, dus ik snap je f opmerking niet.
(nagenoeg iedere jan doedel zal begrijpen dat holle ruimtes kunnen resoneren)

Maarre diverse Psychobilly bands kunnen ook flink knallen op het podium en een groot deel van deze bands maakt gebruik van gitaren met f-holes. Kwa volume zullen deze jongens niet onderdoen voor metalbands, sterker nog.

Milwaukee Wildmen f-holes (http://www.youtube.com/watch?v=EdiDZsOgOE0)
Asmodeus - 6120 (http://www.youtube.com/watch?v=8yTpNKr8k3A)

GlobalWarming
27 juni 2010, 14:34
Volgens mij ging het over Gretsch-es in het algemeen en de prachtige groene van de topicstarter (kan geen f-hole vinden op zijn gitaar) in het bijzonder, dus ik snap je f opmerking niet.
(nagenoeg iedere jan doedel zal begrijpen dat holle ruimtes kunnen resoneren)

Maarre diverse Psychobilly bands kunnen ook flink knallen op het podium en een groot deel van deze bands maakt gebruik van gitaren met f-holes. Kwa volume zullen deze jongens niet onderdoen voor metalbands, sterker nog.

Milwaukee Wildmen f-holes (http://www.youtube.com/watch?v=EdiDZsOgOE0)
Asmodeus - 6120 (http://www.youtube.com/watch?v=8yTpNKr8k3A)

Sorry, was in de war met die andere groene die ik had gepost.

driesp
28 juni 2010, 02:42
Dat een gretsch geschikt is voor hardrock, totdaar. Maar dat ACDC heavy metal is? No way.... hebben de cleanste rhythm van alle hardrockbands denk ik.

marco v
28 juni 2010, 02:46
Tsja, dan zal wikipedia het wel verkeerd hebben...

dimitri
28 juni 2010, 08:55
Ik vind het gewoonweg een heerlijke gitaar. Dus van harte proficiat.
Op een gretsch of dikke es kun je heerlijk beuken. Denk maar eens aan triggerfinger...

speedmusic
28 juni 2010, 09:02
Inderdaad, Gretsch gitaren zijn prachtige gitaren, juist hierom zou je verwachten ze wat vaker op een podium tegen te komen en niet alleen bij rock & roll en de ****billy bandjes (****vul hier psycho/rocka/hell etc..in).

Zijn de Gretsch gitaren dan beperkt kwa sound?

GlobalWarming
28 juni 2010, 10:16
Inderdaad, Gretsch gitaren zijn prachtige gitaren, juist hierom zou je verwachten dat om ze wat vaker op een podium tegen te komen en niet alleen bij rock & roll en de ****billy bandjes (****vul hier psycho/rocka/hell etc..in).

Zijn de Gretsch gitaren dan beperkt kwa sound?

Goede vraag eigenlijk, als je bijvoorbeeld een nashville wilt ben je toch al veel geld kwijt niet ? Als ik een gitaar ooit zou kopen zou ik graag de nashville hebben, ziet er een leuke gitaar uit maar heb ze nog nooit vast gehad.

Bolder
28 juni 2010, 10:41
Ik vind die gitaar,

teeeeeeeeeringgeil!

Duhsjaak
29 juni 2010, 04:25
Inderdaad, Gretsch gitaren zijn prachtige gitaren, juist hierom zou je verwachten ze wat vaker op een podium tegen te komen en niet alleen bij rock & roll en de ****billy bandjes (****vul hier psycho/rocka/hell etc..in).

Zijn de Gretsch gitaren dan beperkt kwa sound?

Niet beperkt qwa sound, beperkt qua prijs. Lijkt mij in deze tijden ook geen onderwerp om over het hoofd te zien. Ik ben superfan van Gretsch en dat zal met deze prijzen best een liefde op afstand blijven. Kijk eens op de Gretsch site en je weet waarom de V.S. failliet is.
Wat niet wegneemt dat ik hem prachtig vind en je van harte wil feliciteren met deze prachtplank.
Vriendelijke groet, Gus a.k.a. Duhsjaak

lauke_101
29 juni 2010, 07:41
Danku!

De Falcons bijvoorbeeld zijn inderdaad wel erg duur ja.. maar voor een pro kwaliteit hollowbody vind ik bijvoorbeeld die Anniversary series eigenlijk nog wel meevallen. Hollowbodies zijn nou eenmaal duurder, wat dat betreft zit Gibson ongeveer op eenzelfde prijs.
Gitaren zijn sowieso te duur, anders had ik er wel nog meer dan 4 gehad ;)

Overigens was deze aanwinst heeft deze aanwinst me, tweedehands weliswaar, nog goed onder de 500 euro gekost, dat vind ik wel op te brengen.

tomcat
29 juni 2010, 14:00
Heel goeie koop.

Ik heb net dezelfde. Ooit nieuw gekocht in Nederland (ik kom uit B) omdat ik dit model echt wou hebben. Het was één van de laatste die nog in Europa zijn ingevoerd nadat Gretsch het model stop zette. Het is inderdaad de top van de Electromatic reeks. Als je in dit forum even zoekt vind je zeker een afbeelding van de mijne. Toch enkele tips: je doet ermee wat je wil:

- deze gitaar verdient een goede koffer (een Gretsch uiteraard, maar die is redelijk duur)

- de switch die de klankinstellingen regelt is absoluut onbruikbaar (veel te dof). Ik heb m'n gitaartechnicus bruikbare instellingen laten maken.

- de potmeters zijn, zoals bij nogal wat Chinese goedkopere gitaren, niet goed. Zeker de volumepots verliezen veel hoog bij terug draaien. Ook vervangen of verbeteren.

- en dan het belangrijkste: de pick ups zijn OK. Maar als je echt een Gretschgeluid wil dan raad ik je aan ze te vervangen door TV Jones. Ik koos voor Powertrons (Powertron+ aan de brug). Maar er is keuze zat, afhankelijk van welk geluid je wil. Ze zijn duur, maar je kan ze rechtstreeks bestellen in de US. In Europa zijn ze heel duur. Ze passen ook perfect in je Elliot Easton. Heel goeie service ook bij TV Jones.

- de Bigsby is echt OK en betrouwbaar. Mocht je stemmmingsproblemen krijgen (wat ik in het begin had) dan heeft dat niks met je Bigsby te maken, maar wel met je topkam (die je ook beter vervangt). Ofwel even wat grafiet (of Big Bend Nutsauce een fantastisch product dat ik op alle m'n gitaren gebruik) gebruiken.

- De stemmechanieken zijn goed, gitaar ontstemt niet, ook na intens Bigsby gebruik.

- snaren vervangen is lastig, maar daar heb ik een heel goed trukje voor als je het later wenst te weten.

Dat Chinese gitaren (na soms wat kleine aanpassingen) echt wel goed kunnen zijn bewijst deze gitaar. Maar ook m'n Chinese Höfner en London City bewijzen dit. Ik kan vergelijken want ik heb twee strats (USA) en twee Godins.

Spijtig dat ik er weinig op speel. Maar na even twijfelen ga ik ze toch maar houden. Al is het maar omdat ze zo mooi is.

Eko
29 juni 2010, 20:18
Dat Gretsches duur zijn is een zaak die een ieder voor zich moet uitmaken. Mijn Setzer was zeker niet goedkoop , maar tot nu toe een van m`n allerbeste investeringen. Zelfs na een aantal jaren wordt hij dagelijks gebruikt en dat hoort het criterium te zijn denk ik. Dure dobbelstenen zou ik eerder zeggen.
Ook bij deze is de stemming goed stabiel ook na veelvuldig gebruik van de Bigsby. De toon is echt killing. Combinatie met een twinreverb , met de reverb en tremelo aan , is waanzinnig.
Ook ik heb wel op goedkopere Gretsches gespeeld en heb ze zelfs gehad. Als je je zinnen hebt gezet op een duurdere , koop hem dan eens in je leven. Het blijft een mooi bezit.
Ik ben wel gezegend met een wat hogere leeftijd ( 49) en heb dus wat langer kunnen sparen.

lauke_101
29 juni 2010, 20:32
Wow wat een post, met die info kan ik zeker wat!
Ik heb zelf een deel van het lijstje al afgewerkt, maar ik zal gewoon even reageren, dat verdiend zo'n informatieve post wel ;)

- Koffer komt er nog eens aan, m'n strat verdient overigens ook een mooie tweed case. Maar tot die tijd red ik het gelukkig wel met m'n Tribal Planet tas-met-identiteitscrisis, draagbaar als een tas en hard als een koffer :D

-Het dopje van de switch heb ik al eraf geschroefd zodat het schakelaartje bijna niet meer van z'n plek komt, vind de middenstand precies goed. Scheller dan m'n strat is ze toch niet. Misschien doe ik er toch nog eens iets aan, ben gelukkig handig met een soldeerbout.

-Ik heb al geprobeerd de achterplaat eraf te halen om naar de pots te kijken, maar die zat klem. Ik moet wel zeggen dat ik het hoogverlies nog redelijk mee vind vallen. Ga ze wel zeker nog een keer vervangen dan!

-Dat ben ik helemaal met je eens. Deze pickups zijn verre van slecht maar deze gitaar verdient beter. Ik zit nog te twijfelen tussen groot uitgeven aan TV Jones, of de Dynasonic kopieën in humbuckerformaat van Guitar Fetish. En de oude pickups doneer ik aan de Epiphone ES-335 van m'n zusje denk ik :)

-Ik heb inderdaad, in tegenstelling tot de andere gitarist in m'n band met een gewone electromatic pro jet en een 5129 hollowbody, weinig tot geen problemen met ontstemmen. Alleen de b-snaar slipt een beetje, maar de snaren zitten ook niet bijzonder netjes op het mechaniek. Moet er zelf nog nieuwe snaren opzetten. Die topkam vervangen lijkt me alleen zo'n gedoe omdat er overheen gelakt is..

-Dat truukje wil ik wel weten ;) Er ligt nu zo te voelen .09 op, of misschien .10. Het voelt in ieder geval aan als spaghetti, ik heb .10 op m'n strat dus op deze zal dat wel .11 worden, dus zodra deze snaren een beetje opgespeeld zijn gaan er nieuwe op. En dat zal niet zo lang gaan duren denk ik :p

Nogmaals dank! :D


@Eko: Een hollowbody gaat er ooit nog eens komen. Vandaag toevallig bij Maxguitar in Nijmegen wezen kijken en daar een Setzer en een 'klassieke' 6120 gezien, iedere keer als ik zoiets in het echt zie wil ik het nog liever hebben :lovelove: Ooit op een dag.. Bovendien word ik dit jaar pas 20 ;)