PDA

View Full Version : Voeding Schakel met Boss Tuner ?



GlobalWarming
26 juni 2010, 10:20
Beste,

Iemand had mij vertelt dat je via de boss TU-3 een schakel van pedalen kan maken en dit met 1 adaptor van 9 volt ? Dus dat die voeding wordt doorgegeven van pedaal naar pedaal ?

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=118413

Ik heb daar gekeken maar zag niets over de boss TU-3 tuner, dus misschien is het niet waar dan OF ik heb er gewoon los overgekeken en iemand van jullie zegt kijk naar maar eens goed naar dat topic, hoe dan ook, iemand die weet of het waar is of niet en waar ik kan kijken om meer informatie erover te krijgen ?:supercool:

Midwolda
26 juni 2010, 10:25
Dat heet een daisy chain. ;)

GlobalWarming
26 juni 2010, 10:27
Dat heet een daisy chain. ;)

Dank u beste !

EuroCinema
27 juni 2010, 12:12
De tuner heeft een uitgang en en ingang voor stroom. Maar op die uitgang kun je niet zomaar een daisychain aansluiten: de uitgang is vrouwtje en de ingang van een daisychain ook. Moet dus een mannetje-mannetje kabeltje tussen.

GlobalWarming
27 juni 2010, 12:18
De tuner heeft een uitgang en en ingang voor stroom. Maar op die uitgang kun je niet zomaar een daisychain aansluiten: de uitgang is vrouwtje en de ingang van een daisychain ook. Moet dus een mannetje-mannetje kabeltje tussen.

Hebben die een geslacht ? :S

Orbis
27 juni 2010, 20:03
Hebben die een geslacht ? :S

Yup. De kabel met het uitstekende dingetje is de male (het behoeft waarschijnlijk weinig uitleg waarom), de ingang bij je pedalen is female. En aangezien een daisychain met een female ingang begint (dus een ingang waar een normale (male) adapterkabel ingaat) en een tuner-out ook female is, kunnen deze domweg niet op elkaar aangesloten worden.

Dirk_Hendrik
27 juni 2010, 20:09
Hebben die een geslacht ? :S

Alle pluggen hebben een geslacht. Je hebt manetjes en vrouwtjes en ja, dat is idd om die reden ja.

Maar dan even voor de verwarring;
Je hebt jackpluggen. Die stop je dus in een jack. Het zou dus doodlogisch zijn dat een Jack niet Jack maar Jill zou heten en de jackplug een Jack. Maar nee, de meest gebruikte plug in de muziekwerend is al sinds mensenheugenis een homokoppel.:sssh:

Midwolda
27 juni 2010, 20:46
De tuner heeft een uitgang en en ingang voor stroom. Maar op die uitgang kun je niet zomaar een daisychain aansluiten: de uitgang is vrouwtje en de ingang van een daisychain ook. Moet dus een mannetje-mannetje kabeltje tussen.

Dan pak je toch 1 van de 5 mannetjes en dan laat je het vrouwtje ongebruikt...
van de daisychain he! :seriousf:

GlobalWarming
27 juni 2010, 21:57
Dus wat voor kabel heb ik dan nodig ? *in de war*
Gewoon een mannetje - mannetjes voedingskabel?

http://www.guitarpartscanada.com/images/GODLYKE_CABLE-5R_WEB.jpg

Heb ik zo'n ding nodig dan ?

EuroCinema
28 juni 2010, 11:01
Dan pak je toch 1 van de 5 mannetjes en dan laat je het vrouwtje ongebruikt...


:seriousf: serieus: kan dat? Is een uitgang meteen ook bruikbaar als ingang??

j-op
28 juni 2010, 11:34
:seriousf: serieus: kan dat? Is een uitgang meteen ook bruikbaar als ingang??

Jep. Op mijn Pitchblack werkt het in ieder geval, dus ik zie niet in waarom het met de TU2 of 3 niet zou kunnen.

TimS
28 juni 2010, 11:38
Dus wat voor kabel heb ik dan nodig ? *in de war*
Gewoon een mannetje - mannetjes voedingskabel?

http://www.guitarpartscanada.com/images/GODLYKE_CABLE-5R_WEB.jpg

Heb ik zo'n ding nodig dan ?
Als je zo'n kabel gebruikt kan je het zo goed de daisy chain aan je adapter doen en de 9v out van je Boss ongebruikt laten.
Je hebt eigenlijk een kabel nodig waarbij alle pluggen hetzelfde zijn.

Rutger Molenberghs
28 juni 2010, 12:39
Deze (http://www.bossus.com/gear/productdetails.php?ProductId=20&ParentId=253) heeft alleen mannetjes.
Toch wel leuk dat Boss kabels maakt voor hun eigen pedalen. :seriousf:

GlobalWarming
28 juni 2010, 17:27
Dit is verwarrend, mijn adapter is een mannetje, die moet in een vrouwtje, dus dan moet de kabel toch ook een vrouwtje hebben, hoe kan ik mijn mannelijke adapter op een mannelijke kabel aansluiten, dan krijg je toch homo toestanden ?

Ik heb niet alleen boss pedalen hé, ik heb ook een wah wah pedaal en dan een MXR komt eraan etc ...

Midwolda
28 juni 2010, 18:07
Het maakt allemaal niet uit...
Adapter kabel male -> TU2 9V in female en dan TU2 9V out female -> daisychain male ->
andere effecten, de female van de daisychain wordt dan niet gebruikt.
Of adapter kabel male -> daisychain female en dan naar alle effecten inclusief de TU2 9V in.

Advies: niet gebruikte stekkertjes wel even aftapen ivm. kans op kortsluiting en vuil.
En let altijd op of de polariteit klopt, Boss is altijd center negative.
Ibanez ook. En nog wel meer, maar niet altijd alles... checken dus.

x19
3 juli 2010, 19:39
Ik ben niet zeker, maar ik dacht dat op mijn TU2 een sticker plakt waar opstaat "max 200mA" of 300..
Of dat afhangt van de adapter dat eraan hangt, dat weet ik niet.
Stel dat je een adapter aan de TU2 hangt van 1ampere ofzo, dan mag je volgens mij nog steeds maar 200mA eraan hangen.
Nu ben ik niet zeker, mss kan iemand het bevestigen of vertellen dat ik er volledig naast zit ;)

Dus het zou kunnen dat als je daisy chaint vanuit je TU2, dat je er dan niet teveel zware pedalen aan mag hangen

GlobalWarming
3 juli 2010, 19:50
Het maakt allemaal niet uit...
Adapter kabel male -> TU2 9V in female en dan TU2 9V out female -> daisychain male ->
andere effecten, de female van de daisychain wordt dan niet gebruikt.
Of adapter kabel male -> daisychain female en dan naar alle effecten inclusief de TU2 9V in.

Advies: niet gebruikte stekkertjes wel even aftapen ivm. kans op kortsluiting en vuil.
En let altijd op of de polariteit klopt, Boss is altijd center negative.
Ibanez ook. En nog wel meer, maar niet altijd alles... checken dus.

Met aftapen bedoel je met tape, right ? (mag dat zomaar?)

TimS
3 juli 2010, 19:53
Met aftapen bedoel je met tape, right ? (mag dat zomaar?)

Ja hoor, het is maar 9v, niet gevaarlijk dus.

Nielsje
3 juli 2010, 19:56
Ga alsjeblieft niet tapen, maar koop een paar van deze:

http://www.loven-sp.com/images/LoVeN-Dompeldoppen2.jpg

TimS
3 juli 2010, 19:58
Waarom? Je bent meer tijd kwijt aan die dingen kopen dan je kwijt bent aan het schoonmaken van je pluggen mocht je de verkeerde soort tape gebruiken.

GlobalWarming
3 juli 2010, 19:58
Ga alsjeblieft niet tapen, maar koop een paar van deze:

raar uit ziende dingetjes


Wat zijn dat? Pen dopjes ?


Waarom? Je bent meer tijd kwijt aan die dingen kopen dan je kwijt bent aan het schoonmaken van je pluggen mocht je de verkeerde soort tape gebruiken.

Wat is dan de juiste tape ?

Nielsje
3 juli 2010, 20:24
Dat zijn zogeheten dompeldoppen.
Bij mijn Powerall adapter (+ daisychain meuk) zaten standaard drie dompeldopjes, super handig! En vee mooier ook dan tape.