PDA

View Full Version : Gaat een setje actieve elementen (EMG) de strakheid van mijn geluid bevorderen?



RoelSmoel
25 juni 2010, 20:32
Sinds vandaag dan echt mijn 6505+, vind 'm alleen met een gitaar met EMG's wat strakker klinken dan nu met mijn eigen gitaar..
Zal een setje EMG 60(n) en EMG 81(b) de strakheid van mijn geluid bevorderen? Clean is de 81 niet te houden, alleen ruis, terwijl de 60 clean in de halspositie super klinkt!
Het gaat me vooral op het moment om de metalsoorten in muziekstijl, andere dingen speel ik vrijwel niet.. Ik kan het setje voor 150 euro inclusief elementen in laten bouwen.

Kom aub niet aan met het "sound zit in de vingers" verhaal, dit heb ik al tig keren te horen gekregen..

Adviezen hoor ik graag:)

macwilliams
25 juni 2010, 20:45
Het maakt je geluid zeker strakker. Een aanrader voor metal.
Ook SD Blackouts proberen als je de mogelijkheid hebt.
Maar hoe dan ook een verbetering in je sound.



Wel raar van dat ruis trouwens. Bij mij werkt het aktieve circuit juist ruis verminderend.

Erik70
25 juni 2010, 20:48
....Kom aub niet aan met het "sound zit in de vingers" verhaal, dit heb ik al tig keren te horen gekregen..


...en waarom denk je dat je dat te horen krijgt dan.... niet zomaar...

RoelSmoel
25 juni 2010, 20:48
Het maakt je geluid zeker strakker. Een aanrader voor metal.
Ook SD Blackouts proberen als je de mogelijkheid hebt.
Maar hoe dan ook een verbetering in je sound.



Wel raar van dat ruis trouwens. Bij mij werkt het aktieve circuit juist ruis verminderend.

Ruis bedoel ik als oversturing:) Hogere output, snellere oversturing, dat verhaal..
En nee, ben niet in de gelegenheid om Blackouts te proberen, helaas..

RoelSmoel
25 juni 2010, 20:49
...en waarom denk je dat je dat te horen krijgt dan.... niet zomaar...

Nou, vette high-gain haal je niet uit je vingers.. Meer in die richting..

signsofzodiac
25 juni 2010, 20:51
...en waarom denk je dat je dat te horen krijgt dan.... niet zomaar...

Och, gaat ook niet altijd op, Toni Iommi klinkt ook vet en dat komt ook niet uit al zijn vingers :D

***mompelend vast verontschuldigingen uitspreekt naar digitaal minder gefortuneerden***

Erik70
25 juni 2010, 21:02
Nou, vette high-gain haal je niet uit je vingers.. Meer in die richting..

Da's waar, highgain inderdaad nauwelijks, maar strakheid van je geluid kan weldegelijk beindloed worden door de vingers. Bijvoorbeeld de wijze van aanslaan, afdempen en timing tussen links en rechts alsook de krachten die je uitoefent. Dit alles heeft een niet te onderschatten invloed op je totale sound, highgain of niet.

Maar dat EMG's (om weer even op je vraag terug te komen) de strakheid van je sound vergroten daar zit wel een kern van waarheid in.

Erik70
25 juni 2010, 21:02
Och, gaat ook niet altijd op, Toni Iommi klinkt ook vet en dat komt ook niet uit al zijn vingers :D

***mompelend vast verontschuldigingen uitspreekt naar digitaal minder gefortuneerden***

Mischien juist daarom wel zo vet... ;-)

MjS
25 juni 2010, 21:22
Ben je nú al weer aan het RoelSmoelen? :chicken:

RoelSmoel
25 juni 2010, 21:27
Nee hoor, als het meezit breng ik mijn gitaar morgen weg, nikste geRoelSmoel:D

macwilliams
25 juni 2010, 22:35
Je kunt door het aktieve de gain op je amp terug draaien en toch blijft je geluid strak en vet van karakter. En zonder die overdosis gain verdwijnt je ruis ook!!

RoelSmoel
25 juni 2010, 22:45
Goed, morgen ga ik dan eens naar de gitaarzaak, met gitaar.. Volgende week heb ik dan nieuwe elementen in mijn gitaar zitten:D

signsofzodiac
25 juni 2010, 23:03
Check ook even of er een prijsverschil is tussen de 81 en de nieuwe 81-X. Volgens http://www.emginc.com/products/category/236/1 meer headroom, zou ook clean ten goede moeten komen.

RoelSmoel
25 juni 2010, 23:13
Check ook even of er een prijsverschil is tussen de 81 en de nieuwe 81-X. Volgens http://www.emginc.com/products/category/236/1 meer headroom, zou ook clean ten goede moeten komen.

Ik wil ook kunnen horen hoe het gaat klinken.. Bij de zaak waar ik vaak kom hebben ze veel gitaren van hetzelfde hout als de mijne, met een EMG 60-81 combinatie die mij erg aantrekt, en ook nog goed klinkt.

Terminus
26 juni 2010, 09:23
Ik wil ook kunnen horen hoe het gaat klinken.. Bij de zaak waar ik vaak kom hebben ze veel gitaren van hetzelfde hout als de mijne, met een EMG 60-81 combinatie die mij erg aantrekt, en ook nog goed klinkt.

Ik heb al vergelijkingsclips gevonden. De 81-X heeft veel minder bite en compressie, en klinkt eigenlijk als een passief element. Dit komt de cleans wel ten goede. Ik was eerlijk gezegd erg verbaasd met het verschil.

De clips kan je hier (http://www.ultimatemetal.com/forum/9141046-post42.html) vinden. Het zijn DI's dus je zal een VST-host met een modeller nodig hebben om te horen hoe het echt klinkt. Als iemand het wil kan ik er anders zelf wel een paar plugins op gooien en het resultaat hier posten voor wie niet zo handig is met muzieksoftware.

Exi
26 juni 2010, 12:15
Thanks Terminus, gaan we even mee spelen!:ok:

En RoelSmoel, gewoon doen!

RoelSmoel
26 juni 2010, 12:20
Thanks Terminus, gaan we even mee spelen!:ok:

En RoelSmoel, gewoon doen!

Net gedaan dus..
Heb 'm volgende week terug, mét EMG's:soinnocent:

Nielsje
26 juni 2010, 12:22
Zucht...

je hebt die nieuwe amp net een paar dagen!
Zou je niet eerst eens een beetje dat ding leren kennen voordat je alles gaat verbouwen?!

Laat ook maar...



Aan iedereen die van z'n 2e hands meuk af wil: Roel koopt alles! :D

RoelSmoel
26 juni 2010, 12:29
Zucht...

je hebt die nieuwe amp net een paar dagen!
Zou je niet eerst eens een beetje dat ding leren kennen voordat je alles gaat verbouwen?!

Laat ook maar...



Aan iedereen die van z'n 2e hands meuk af wil: Roel koopt alles! :D

Ik heb eerlijkgezegd nog niets van gitaarspul tweedehands gekocht;)

EMG's stonden sowieso al langer op de planning.

Exi
26 juni 2010, 12:30
bah,

RoelSmoelen: Snelle kordate beslissingen nemen mbt tot het aankopen van zwarte, magnetische blokjes ten behoeven van het bevorderen van een strakke metal tone op een gloednieuwe versterker :chicken:

RoelSmoel
26 juni 2010, 12:38
bah,

RoelSmoelen: Snelle kordate beslissingen nemen mbt tot het aankopen van zwarte, magnetische blokjes ten behoeven van het bevorderen van een strakke metal tone op een gloednieuwe versterker :chicken:

Tja.. Het hoeft niet allemaal eeuwen te duren he;)

Mitch
26 juni 2010, 12:46
't Is ook niet gauw goed. Doet -ie er zes topics en een maand of twee over om tot een versterker aanschaf te komen: gezeik. Is -ie binnen één topic en een dag of wat tot een beslissing gekomen over pickups: gezeik.

Maak een keuze dames, wat is irritant? Besluiteloosheid of daadkracht?

Nielsje
26 juni 2010, 12:48
Besluiteloosheid of daadkracht?

Linkse, of rechtse politiek?
Ach... hij gaat z'n gang maar :-)

Tankman
26 juni 2010, 12:55
Roel, ik doe het met een Dimarzio Crunchlab in de brug met de 6505+. Klinkt ook verschrikkelijk strak en is passief. Ook de moeite waard. :ok:

Il_Falco
26 juni 2010, 14:15
Roel, ik doe het met een Dimarzio Crunchlab in de brug met de 6505+. Klinkt ook verschrikkelijk strak en is passief. Ook de moeite waard. :ok:

Neen!!!! :makeup: Straks gaat hij terug aan het roelsmoelen!!!



Ontopic: ik kan je niet helpen, maar heb je de amp dan niet getest met je eigen gear?

RoelSmoel
26 juni 2010, 14:19
Ontopic: ik kan je niet helpen, maar heb je de amp dan niet getest met je eigen gear?

Jawel, maar op laag volume, het geluid is al strak, maar kan altijd nog strakker in mijn ogen.. Kan niet wachten tot donderdag!!!:)

MegaDrive
26 juni 2010, 15:40
Ik ken de man niet, maar ik vind het wel koel dat RoelSmoel zo relaxed blijft ondanks al dat gebash op zijn besluitvaardig(loos)heid.

Een 81 geeft zeker een strakke sound voor metal, goede keuze! Gain een beetje terug (anders wordt het soep) en het is blazen geblazen. Overigens pakt dat in verschillende gitaren wel anders uit. Ik heb een Schecter C-1 BlackJack en een Schecter Devil Custom (allebei set-in 3pc mahonie) met 81's en in de BlackJack klinkt dat veel beter. Of "strakker"' zo je wilt.

Succes!

RoelSmoel
26 juni 2010, 20:38
Pf, een weekend voor de proefwerkweek zonder gitaar is toch wel.. euhm.. moeilijk, maar ik krijg een dubbel zo "goede" gitaar volgende week terug:)

Il_Falco
27 juni 2010, 10:17
Jawel, maar op laag volume, het geluid is al strak, maar kan altijd nog strakker in mijn ogen..

Dat is waar, maar zo blijf je bezig ;)

Over dat gebash: Ik denk dat hier niet op de persoon gespeeld wordt. Hij heeft gewoon extreem veel last van GAS. Maar hij wil zich informeren en overloopt alle bronnen, en dat is mooi om te zien.

Ontopic: ik heb altijd al passieve elementen gehad. Stoort dat jullie niet dat je batterijen moet stoppen in je actieve elementen?

macwilliams
27 juni 2010, 10:28
Stoort dat jullie niet dat je batterijen moet stoppen in je actieve elementen?Nee, helemaal niet.

RoelSmoel
27 juni 2010, 16:01
Iemand van wie ik de gitaar kan lenen? Heb toch ontzettende zin om die 6505 eens flink op zn donder te geven..

JTB
28 juni 2010, 09:15
ja hoor ik heb nog een spaanse liggen met een mooi piezo elementje...

RoelSmoel
29 juni 2010, 16:55
Pf, haal morgen mijn gitaar toch maar weer op, zonder EMG's, ik ben me aan het realiseren dat er genoeg passieve elementen zijn, die ook een goede scheur hebben, en daarentegen wel clean goed klinken.

Geld heb ik aan de kant liggen, hoef alleen maar de elementen te bestellen en laten inbouwen.

Adviezen hoor ik graag.

Chocola
29 juni 2010, 16:57
Pf, haal morgen mijn gitaar toch maar weer op, zonder EMG's, ik ben me aan het realiseren dat er genoeg passieve elementen zijn, die ook een goede scheur hebben, en daarentegen wel clean goed klinken.

Geld heb ik aan de kant liggen, hoef alleen maar de elementen te bestellen en laten inbouwen.

Adviezen hoor ik graag.

Seriously... dit werd al een paar pagina's terug geopperd ofzo :D.

Gothra
29 juni 2010, 17:04
seymour duncan livewire classic II in de neck, actieve pu, samen met je blackout in de brug. heb je scheur, en heerlijke clean met de livewire!

macwilliams
29 juni 2010, 17:07
Hoe goed die passieve elementen ook mogen zijn, heb ik toch liever de aktieve. Er komt nu geen pedaal meer tussen amp en gitaar.

Scopperloit
29 juni 2010, 17:10
Pf, haal morgen mijn gitaar toch maar weer op, zonder EMG's, ik ben me aan het realiseren dat er genoeg passieve elementen zijn, die ook een goede scheur hebben, en daarentegen wel clean goed klinken.

Geld heb ik aan de kant liggen, hoef alleen maar de elementen te bestellen en laten inbouwen.

Adviezen hoor ik graag.

EMG clean is niet slecht, het is gewoon anders. Eerlijk gezegd zijn EMG's in combinatie met een Peavey 6505+ een al mindere basis voor een goed clean. :soinnocent:

RoelSmoel
29 juni 2010, 17:14
EMG clean is niet slecht, het is gewoon anders. Eerlijk gezegd zijn EMG's in combinatie met een Peavey 6505+ een al mindere basis voor een goed clean. :soinnocent:

Klopt helemaal, heb toevallig van de week nog op zo'n LTD EC401 VF met een Seymour JB en een '59 over de 6505+ gespeeld, en dat was ontzettend te pruimen, heb ze net ook besteld, wacht alleen nog even op reactie terug.

allochthomas
29 juni 2010, 17:25
Pf, haal morgen mijn gitaar toch maar weer op, zonder EMG's, ik ben me aan het realiseren dat er genoeg passieve elementen zijn, die ook een goede scheur hebben, en daarentegen wel clean goed klinken.

Geld heb ik aan de kant liggen, hoef alleen maar de elementen te bestellen en laten inbouwen.

Adviezen hoor ik graag.
Kut zooi, ik had geld moeten inleggen dat hij zich weer zou bedenken.

om je toch tegemoet te komen: ik heb onlangs een crunchlab in de brug van mijn strat gezet. Ben er dusdanig over te spreken dat ik overweeg om ruimte voor een liquifire te laten frezen om het setje compleet te maken. Rete strak, zelfs met highgain kan je elke noot nog horen. Clean ook heel erg goed te pruimen en verrassend veelzijdig. Het is een lekker warme strakke pickup(absoluut geen giller) die gemaakt is om zelfs met absurde gain nog genoeg definitie te geven.

Nielsje
29 juni 2010, 17:27
Wat is dit toch een heerlijk topic om te volgen :D

Wiellem
29 juni 2010, 17:40
Damn en ik dacht dat ik soms al besluiteloos was, maar dit gaat echt ver...

Robdop
29 juni 2010, 18:08
besluiteloosheid was volgens de oude griekse filosofen geen deugd hoor:grouphug:

RoelSmoel
29 juni 2010, 18:17
Jullie trappen er ook gewoon in he:seriousf:

allochthomas
29 juni 2010, 18:48
Nou, leuke grap hoor kerel. De laatste goeie bedoelingen die ik had heb je bij deze verspeeld.

RoelSmoel
29 juni 2010, 18:48
Nou, leuke grap hoor kerel. De laatste goeie bedoelingen die ik had heb je bij deze verspeeld.

Mijn god, lange tenen/kort lontje ofzo? Moet toch kunnen man..

Scopperloit
29 juni 2010, 18:57
Mijn god, lange tenen/kort lontje ofzo? Moet toch kunnen man..

Grappen werken niet altijd op het Internet, houdt daar echt goed rekening mee. :soinnocent:

macwilliams
29 juni 2010, 19:30
Ik zou trouwens gewoon blackouts in de gieter doen en dan op 18V laten draaien. Of een vette metulzoon van boss dr voor gooien. :blast:

RoelSmoel
29 juni 2010, 19:32
Ik zou trouwens gewoon blackouts in de gieter doen en dan op 18V laten draaien. Of een vette metulzoon van boss dr voor gooien. :blast:

Metalzone.. Doe me dan maar een Fullbore Metal van MXR, maar ik heb nu een fijne Peavey 6505+ 112, als dat toch geen vette metaltoon is:)

macwilliams
29 juni 2010, 19:42
Metalzone.. Doe me dan maar een Fullbore Metal van MXR, maar ik heb nu een fijne Peavey 6505+ 112, als dat toch geen vette metaltoon is:)

Dat denk ik toch echt niet hoor zonder blackouts. Ik bedoel, je basis is wel mwoaaahhh okay zeg maar. Alleen met een beetje meer aandacht & blackouts is het echt goed.

En wees nou eerlijk 1x 12 inch is echt wel heeeel minimaal hoor.

RoelSmoel
29 juni 2010, 19:46
Dat denk ik toch echt niet hoor zonder blackouts. Ik bedoel, je basis is wel mwoaaahhh okay zeg maar. Alleen met een beetje meer aandacht & blackouts is het echt goed.

En wees nou eerlijk 1x 12 inch is echt wel heeeel minimaal hoor.

Ja.. Jij hebt ook 5 4x12" kasten thuis staan, + 2 tops en ontzettend veel Gibsons (niet tegen hoor, vind het altijd gaaf om te zien dat dat gewoon bij je in de woonkamer staat!), en dan ervan uitgaande dat deze 1x12" combo al vet klinkt:rockon:

Mitch
29 juni 2010, 19:47
Was het nou een mislukte grap en komen er gewoon wel EMG's in? Ik ben even het overzicht kwijt.

RoelSmoel
29 juni 2010, 20:00
Was het nou een mislukte grap en komen er gewoon wel EMG's in? Ik ben even het overzicht kwijt.

Die komen er in ja.

macwilliams
29 juni 2010, 20:05
Ja.. Jij hebt ook 5 4x12" kasten thuis staan, + 2 tops en ontzettend veel Gibsons (niet tegen hoor, vind het altijd gaaf om te zien dat dat gewoon bij je in de woonkamer staat!), en dan ervan uitgaande dat deze 1x12" combo al vet klinkt:rockon:

Ik waardeer het oprecht dat je er niets tegen hebt dat ik al die zooi in m'n woonkamer hebt staan. :seriousf:

Maar is zo een 1x12 niet erg klein onder zo'n top?

On topic:

Ik zou voor aktief gaan, is echt je geld waard. Als je bij mij in de buurt woonde nodigde ik je uit met je amp om mijn gitaar te proberen. Het zou al je twijfel wegnemen.

RoelSmoel
29 juni 2010, 20:07
Ik waardeer het oprecht dat je er niets tegen hebt dat ik al die zooi in m'n woonkamer hebt staan. :seriousf:

Maar is zo een 1x12 niet erg klein onder zo'n top?

On topic:

Ik zou voor aktief gaan, is echt je geld waard. Als je bij mij in de buurt woonde nodigde ik je uit met je amp om mijn gitaar te proberen. Het zou al je twijfel wegnemen.

Het is een 1x12" combo, meinherr macwilliams:)

macwilliams
29 juni 2010, 20:27
Het is een 1x12" combo, meinherr macwilliams:)

Also also, ik dacht dat je voor een losse top was gegaan.
Je kunt er altijd nog een 4x12 onder zetten.

Maar je gaat dus toch voor aktieve elementen. Beter:ok:

urezna
30 juni 2010, 13:19
mag ik zo vrij zijn op te merken dat high gain of high output pickups niet altijd garantie zijn voor een strak geluid? soms kun je zelf beter MINDER gain gebruiken om strakker te klinken. Als in de totale keten van gitaar tot speaker teveel gain zit, kan het zo zijn dat je teveel bijgeluiden, ruis en feedback kunt krijgen om er nog een strak geluid uit te krijgen.

ik hoop in elk geval dat je het geluid vindt dat je zoekt!

macwilliams
30 juni 2010, 14:37
Hoge output uit je elementen dus minder verlies in je kabel. Je kunt de peampgain dan terugdraaien wat resulteert in minder ruis en een strakkere scheur.

Tankman
30 juni 2010, 14:44
True. Ik heb mijn 6505+ in de winkel ook ff met een Schecter Damien-6FR getest. Daar it een setje EMG 81-85 in. Ik kon mijn pregain lekker op 5 ofzo laten en dat klonk verschrikkelijk goed.

Met mijn Dimarzio Crunchlab heb ik ook high outpur en had ik de gain rond 6. Daar klonk hij op zn best. 6 is sowieso een mooi cijfers op de amp. Als je je EQ op 666 zet heb je een ideaal beginpunt. Meestal eindig ik dan op bass 7, mid 4-5, treble 7-8. Leuke setting!

RoelSmoel
30 juni 2010, 19:42
Morgen is het dan zover..
Ik zal morgenavond proberen nog eventueel een filmpje te maken, altijd leuk:D

Exi
30 juni 2010, 19:52
Maak eerst een filmpje VOOR en dan één NA. Dan kun je het verschil nog eens leuk terughoren:)

RoelSmoel
30 juni 2010, 19:58
Maak eerst een filmpje VOOR en dan één NA. Dan kun je het verschil nog eens leuk terughoren:)

Gitaar staat al bij de gitaarzaak, was ik ook eerst van plan.. Aan de ene kant ook maar goed, want ik moet leren voor de proefwerkweek, maar daarvoor is er natuurlijk nog Gitaarnet.nl:soinnocent:

Exi
30 juni 2010, 20:02
Ah, ok.
(vond het topic te lang om door te lezen:chicken:)

dml
30 juni 2010, 20:14
Was het nou een mislukte grap en komen er gewoon wel EMG's in? Ik ben even het overzicht kwijt.

Wie niet?! Join the club!!

En Roel, laat de EMG's wel op 18V draaien!!

RoelSmoel
30 juni 2010, 20:15
Ah, ok.
(vond het topic te lang om door te lezen:chicken:)

Dat is dan aan jezelf:)

In elk geval, morgen zitten ze erin.. Ik kan wel niet meer dan wat Metallica rammen, paar riffjes, heb de laatste tijd geen les meer gehad, dus ook niet meer zoveel nieuwe dingen bij geleerd:(

DeiDRagonas
30 juni 2010, 21:24
Weer een kuttopic... Strakheid, en je algehele geluid zit in je vingers!! Ook high-gain geluid. Ga weg met al je sheize-topics en ga gewoon spelen.

edit: en ja inderdaad... Weer een sheize-post van mij... zoals je verdient.

D.

RoelSmoel
30 juni 2010, 21:30
Weer een kuttopic... Strakheid, en je algehele geluid zit in je vingers!! Ook high-gain geluid. Ga weg met al je sheize-topics en ga gewoon spelen.

edit: en ja inderdaad... Weer een sheize-post van mij... zoals je verdient.

D.

Hiervan moest ik ontzettend lachen:seriousf::seriousf::seriousf:


Wat kun jij toch zeuren zeg.. (en dan zeg ik het nog netjes)

Er staat altijd netjes mijn naam onder de topictitel in de index, je kunt ook gewoon niet kijken, of niet reageren, spaar je jezelf weer wat frustratie, en mij een lachbui..

Triest hoor..


PS: Hoe kan ik trouwens gitaar spelen zonder gitaar, moeilijk he!?

Eric van Esch
30 juni 2010, 21:51
Je hebt nog iets akoestisch toch? En leren kan je ook zonder leraar, misschien wel juist zonder leraar door veel te pielen op je gitaar. Klanken ontdekken, je hals leren kennen.......kortom vlieguren maken!

RoelSmoel
30 juni 2010, 22:00
Je hebt nog iets akoestisch toch? En leren kan je ook zonder leraar, misschien wel juist zonder leraar door veel te pielen op je gitaar. Klanken ontdekken, je hals leren kennen.......kortom vlieguren maken!

Piezo over 6505 is een no-go...

Wiellem
30 juni 2010, 22:08
Piezo over 6505 is een no-go...

Of gewoon akoestisch zonder amp? Maar das geen metal :seriousf:

RoelSmoel
1 juli 2010, 16:23
Of gewoon akoestisch zonder amp? Maar das geen metal :seriousf:

Juist.

Gitaar is klaar, straks haal ik hem op, en dan kan ik er weer tegenaan:cheerup::cheerup::cheerup::cheerup:

muziekschuur
1 juli 2010, 16:48
Je kan er altijd passieve elementen tussen zetten toch?

RoelSmoel
1 juli 2010, 17:00
Je kan er altijd passieve elementen tussen zetten toch?

Ertussen? In welke zin?

RoelSmoel
1 juli 2010, 20:41
Vanavond haal ik het niet meer om een filmpje te maken, zondag misschien.....

Klinkt in elk geval HEERLIJK!
Lekker vette sound (wat ik niet van EMG's gewend ben, anderen in de zaak dan), zelfs clean klinkt de boel goed:)

Wat is mijn gitaar nu toch een heerlijk gitaartje..

Gothra
1 juli 2010, 21:45
He gefeliciteerd! Nu wachten we zeker weten wel op een filmpje!

Heb je de gewone genomen, of de -x versie?

RoelSmoel
1 juli 2010, 21:47
He gefeliciteerd! Nu wachten we zeker weten wel op een filmpje!

Heb je de gewone genomen, of de -x versie?

De gewone...