PDA

View Full Version : Cavities opvullen en afwerking.



golanhall
25 juni 2010, 19:47
Al enkele jaren heb ik hier een LP kloon staan waar ik iets mee wil doen. Aangezien ikzelf niet zozeer een grote Les Paul liefhebber ben, ben ik bereid nogal ver gaan met dit zelfbouw projectje. Mocht het mislukken ga ik er niet wakker van liggen, de gitaar op zicht koste ook geen drol.

Ik ben een grote fan van archtops (looks) en een sucker voor acoustische delta blues en slide. Maarrrr geen liefhebber van grote logge bodies, het ligt me gewoon niet. Een drobro aanschaffen zou instant win zijn maar ik wil deze les paul een nut geven. Daarom dacht ik een no-nonsense piezo gitaar in elkaar te knutselen. Dus enkel een jack-in en piezo TOM + tailpiece.

Maar nu komt de uitdaging! De pickup cavities zouden opgevuld moeten worden met een nog niet gespecifieerde materie. Wat zou ik hier best voor gebruiken? De body is van alder (elzen?) en ik heb sowieso geen (rest-)matriaal van deze houtsoort om de cavities mee op te vullen. Misschien zijn andere materialen geschikt en niet krimpend?

Ten 2de zou ik een zo natuurlijk mogelijke look willen bewaren, een semi see through dus. Maar met opgevulde gaten over heel de body (pickups, pickup switch, pot-controls) zal dit zo goed als onmogelijk worden.
Ik zou een opacity verloop kunnen doen zoals butterscotch tele's waar naar het midden toe de lak zo goed als ondoorzichtig is.
Of, en nu ben ik hard op aan het denken, een houtnerf over heel de body kerven adhv beeldmateriaal en een gepaste filler er over voor een solide resultaat. Ik heb geen idee als dit ooit al eens geprobeerd is? Waarschijnlijk is het gewoon een dom idee :-)

Laat de ideeën maar rollen.

barno
25 juni 2010, 20:19
ik zou der gewoon P90's inknallen, de actie omhoog krikken en gaan met die slidebanaan. een min of meer acoustisch deltageluid krijg je niet met een piezo imo. Is de gitaar op dit moment seethrough? want elzen stelt niet echt veel voor qua nerftekening.

Cocobolo
25 juni 2010, 20:28
je zou ook eerst alle cavities kunnen vullen met een goede houtsoort en daarna vanwege de looks er een mooie fineer overheen kunnen doen.

aaronstonebeat
25 juni 2010, 21:41
Ik heb een tijdje terug geëxperimenteerd met piëzo-elementjes; voor de grap en de weet ook op wat solid bodies: ik kreeg daar nauwelijks geluid uit, het trilt te weinig om er een bruikbaar signaal uit te krijgen naar mijn idee.

Heeft die kloon een carve? In dat geval zou het me niet te doen lijken om er fineer op te krijgen; ik vond het bij een platte body al een fikse uitdaging.

(Maar ik ben nog steeds dankbaar voor die rol fineer, Marco :ok:)

EDIT:

Oh nee, piëzo-tom; dat kan natuurlijk.
Maar ik ben genegen Barno's mening te volgen.

Ello
25 juni 2010, 21:54
Ik heb mijn zelfbouw tele voorzien van Graphtech GHOST piezo zadels. Na 1 week komt er al geen geluid meer uit. Alles opnieuw gesoldeerd, op elke mogelijke manier, maar geluid blijft weg. Balen, want is erg duur spul (incl. pre-amp). Ik ga binnenkort met deze spullen terug naar de zaak waar ik het heb gekocht om mijn geld terug te vragen.

Wat ik dus eigenlijk wilde zeggen: pas op met dat fragiele piezo-spul. Het kan mooi werken natuurlijk, en wellicht heb ik iets fout gedaan, maar ik ben nog geen fan.

golanhall
28 juni 2010, 09:41
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb al reeds een tijdje een piezo tom liggen van Schaller (http://www.thomann.de/be/schaller_gtmp_n.htm).
Ik had reeds mijn huidige tom vervangen en ingeplugt rechtstreeks op amp, geluid komt er genoeg uit. Geweldig overtuigd was ik niet tot dat ik deze op een min of meer ultra cleane setting gebruikte, of rechtstreeks in de PA. Ik merk wel dat ik wat moet tweaken aan de sound om hem helemaal usable te maken.

@barno: De gitaar was voor ik hem gestript had see-through. De prent is niet zo aanwezig als een stuk wenge, maar toch nog zichtbaar en niet saai. Ik overweeg alsnog een pickup in de neck te zetten maar dat doet dan weer afbreuk aan het ultra-simpel concept.

@aaronstonebeat: Ja de body heeft een carve, lijkt me erg moeilijk een fineer op te zetten.

@Ello: Ik heb thans erg goede reacties gehoord van het GHOST systeem maar het leek me een hele uitdaging te installeren, deze schaller is gewoon kant en klaar (er is een printplaatje in de tom onderkant geintegreerd).

Het geluid waar ik naar toe wil gaan in gedemonstreerd in deze clip: http://www.youtube.com/watch?v=9EHoI_urMWw