PDA

View Full Version : herstellen SG model gitaar!!



broeder6x6
25 juni 2010, 15:55
ehh dit is mijn eerste forum.. maar ik wou jullie wat vragen:
ik zoek een gitaar die ik kan opknappen, gewoon een uit de winkel of tweedehands waar dus wat kleine dingen mis mee zijn (geen moeilijk vervangbare delen). dus nieuwe pups erin en een nieuw laagje verf dat soort dingen!!

aanbevelingen AUB?!?

EDIT:
lees handtekening

broeder6x6
25 juni 2010, 16:03
gesprek tussen mij en EXI paste wel op mijn forum

broeder6x6 :
als het toch over vintage gaat hoe is hun SG <lees onderschrift>
ik wil namelijk een gitaar opknappen (een SG) dus zoek ik een goedkope gitaar die goed is in de onderdelen die niet vervangbaar zijn, en ik de onderdelen die je kan vervangen (elementjes, pot's, enz) iets minder goed...
is vintage dan wat? goedkoop is 't zeker!!!

exi:
Vintage is zeker wat en de Wilkinson hardware is nog goed ook.
Maar misschien kun je beter een Epiphone gaan opknappen, omdat die de originele SG vorm hebben. Kijk eens naar een betaalbaar tweedehandsje.


broeder6x6:
thnx!!! maar is de ephiphone special wel een beetje goed?? maar 300 dollar!!


exi:
Nee, die heeft geloof ik een geschroefde hals (en 300 dollar is wel veel voor zo'n gitaar). Dan kun je toch beter een Vintage nemen.
Probeer een Epiphone SG-400 op de kop te tikken.

De kans is groot dat je bij de Vintage alleen de topkam hoeft te vervangen, de rest is gewoon helemaal OK. Wil je echt veel geld tegen de onderdelen aan smijten, kun je net zo goed een betere en duurdere gitaar kopen. (bv. Gibson SG Special ofzo).

edit: Denk er ook aan dat als je in de USA koopt dat je te maken gaat krijgen met forse verzendkosten en invoerrechten (tenzij je daar woont ). Je kunt beter op marktplaats gaan kijken.
In het geval van nieuw kun je beter in Engeland of Duitsland kijken.

Maleco
25 juni 2010, 17:41
Wat wil je bereiken met dit opknappen, een goede gitaar voor weinig geld?
Dan kun je denk ik beter een kapotte SG ofzo proberen te herstellen, om de onderdelen van een Vintage te gaan vervangen ben je best duur uit aangezien er goed spul op zit en mij lijkt de meerwaarde dan niet zo heel erg groot..

Zoals EXI al zegt, kijk naar een Epi-SG400 of idd een Wilkinson, als het kan beschadigd zodat je hem zelf kan fiksen en dus goedkoper een goede gitaar hebt.

Just mijn twee centen

Bolder
25 juni 2010, 17:50
Oh en even off-topic;

Deze hele site heet een FORUM

En een onderwerp wat je opent met bijv. een vraag e.d. heet een TOPIC

dit is dus jouw topic

Maleco
25 juni 2010, 18:21
Off-topic is dan ook het reagereren IN een topic
wat niks met de vraag van het topic te maken heeft ;)

geert1976
26 juni 2010, 01:40
Ik begrijp de hele gedachtegang van dit topic niet goed:???:

Een Vintage SG kopen en upgraden:???:

Een missie waar je niet aan moet beginnen, dat is zonde van je geld.
Houdt dat in je zak en kijken van tijd tot tijd op MP voor een goede 2e hands Gibson SG faded, die kun je 2e hands wel scoren voor E 400,00 a E 450,00.
Meer waardevast en het scheelt je een hoop werkuren.

En om off topic te gaan effe een paar pic van mijn SG's......

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/009-50.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/017-13.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/022-6.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/015-12.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/015-10.jpg

Mitch
26 juni 2010, 09:22
Iemand wil gewoon beginnen met knutselen aan gitaren, da's toch niet zo raar?
Het zoeken naar een oud beestje is misschien handiger dan een nieuwe Vintage, da's een beetje zonde. Tenminste, afhankelijk van wat je er precies aan wil gaan sleutelen.

broeder6x6
26 juni 2010, 10:41
Iemand wil gewoon beginnen met knutselen aan gitaren, da's toch niet zo raar?
Het zoeken naar een oud beestje is misschien handiger dan een nieuwe Vintage, da's een beetje zonde. Tenminste, afhankelijk van wat je er precies aan wil gaan sleutelen.

ja zo!! een oude een beetje opknappen!
de rest van m'n gitaren durf ik niet open te maken want die zijn nog zo mooi! :)

edit:
ik wil 'm opnieuw verven, nieuwe pup's en eventueel stemmechanieken.

broeder6x6
26 juni 2010, 10:44
btw, mischien moet topic deze naar het zelfbouw forum!!;)

geert1976
26 juni 2010, 10:49
Iemand wil gewoon beginnen met knutselen aan gitaren, da's toch niet zo raar?
Het zoeken naar een oud beestje is misschien handiger dan een nieuwe Vintage, da's een beetje zonde. Tenminste, afhankelijk van wat je er precies aan wil gaan sleutelen.

Nee het knutselen an sich is niet raar, maar een Vintage kopen en daar alles uitslopen/verbouwen etc. is een beetje zonde van het geld.

Dan kan die beter ergens een oud ding vandaan halen zoals je zelf ook aangeeft:ok:

Mitch
26 juni 2010, 10:50
Dan moet je gewoon Marktplaats een beetje in de gaten houden. Daar wordt ouwe rommel vaak genoeg aangeboden. Op een hoop oude gitaren is het, als je ze weer een beetje bruikbaar wil maken, soms ook noodzakelijk om er nieuwe stemmechanieken op te zetten, pickups zijn vaak ook niet erg inspirerend, maar ik zou er ook weer niet al teveel geld tegenaan gooien. Het is leuk om te klussen, maar je krijgt je eventuele investering er vaak niet meer uit. Voor lakken zou je misschien ook eerst op een superoud en onbruikbaar brol kunnen testen voor je aan een iets serieuzere gitaar begint.

G.G.
26 juni 2010, 10:52
Waarom een SG? Als je niet echt gebonden bent aan een sound en een mensuur, dan is een strat of tele denk ik makkelijker te versleutelen en te spuiten etc........ Ook zijn er meer onderdelen los verkrijgbaar en eigenlijk is altijd alles 1:1 uit te wisselen.

broeder6x6
26 juni 2010, 11:05
Dan kan die beter ergens een oud ding vandaan halen zoals je zelf ook aangeeft:ok:

dat word marktplaatsen dus!!

geert1976
26 juni 2010, 11:50
Waarom een SG? Als je niet echt gebonden bent aan een sound en een mensuur, dan is een strat of tele denk ik makkelijker te versleutelen en te spuiten etc........ Ook zijn er meer onderdelen los verkrijgbaar en eigenlijk is altijd alles 1:1 uit te wisselen.

dat ben ik met je eens, vooral als je zoiets voor de eerste keer doet is een Fender kopie makkelijker, veiliger en geniet een betere onderdelen voorziening


dat word marktplaatsen dus!!

Inderdaad, Marktplaats, Speurders en 2e hands.nl goed in de gaten houden.
Maar bezint eer gij begint, GG heeft een heel goed punt om met een Fender kopie te beginnen

broeder6x6
27 juni 2010, 09:09
ik heb nu een beter idee!!
mischien toch een van m'n huidige openschroefen.....
er staat hier nog een stagg strat... MUHAHAHAHA:seriousf:

btw hoe kan ik mijn eigen topics bekijken en hoe sluit ik ze???:???:

Mitch
27 juni 2010, 11:27
Je eigen topics bekijken: je gaat naar je profiel, rechts in beeld bij Ministatistieken druk je op "alle statistieken tonen" en dan verschijnt in beeld "zoek alle topics gestart door..."
Je topic sluiten kun je niet zelf en daar is ook geen enkele reden toe. Gewoon niet meer reageren, zakt het vanzelf weg.

munkie
27 juni 2010, 11:46
Als beginner zou ik maar goed de conditie(laten) checken vd gitaar. Geen breuken/splitten in de nek, geen kopbreuken(gehad). Ik heb wel eens een Morris SG gezien op de rommelmarkt die een paar bouten door de hals/body verbinding had om de boel nog een beetje bij elkaar te houden en die moest nog veel geld opbrengen ook! Ook fretwerk is zeer belangrijk, geen diepe putten anders moeten er nieuwe frets op en dat doe je niet zomaar even met gereedschap van de Gamma.

G.G.
27 juni 2010, 14:25
Ook fretwerk is zeer belangrijk, geen diepe putten anders moeten er nieuwe frets op en dat doe je niet zomaar even met gereedschap van de Gamma.

Ehhhhh......?? heb al diverse strats en telecasters gebouwd met uitsluitend gereedschap van de Gamma. Onzin opmerking dus!

geert1976
27 juni 2010, 14:58
ik heb nu een beter idee!!
mischien toch een van m'n huidige openschroefen.....
er staat hier nog een stagg strat... MUHAHAHAHA:seriousf:

btw hoe kan ik mijn eigen topics bekijken en hoe sluit ik ze???:???:

Laat die Stagg maar staan, die zijn het opknappen niet waard vind ik:makeup:

Dirk_Hendrik
27 juni 2010, 21:04
Laat die Stagg maar staan, die zijn het opknappen niet waard vind ik:makeup:

Toch wel.
Een blind aangebrachte klodder snot is a waardevermeerderend.

G.G.
27 juni 2010, 21:33
Toch wel.
Een blind aangebrachte klodder snot is a waardevermeerderend.

Veel te veel Stagg's wordt afgedaan als "niet goed" omdat de verwachtingen van de speler veel te hoog zijn.



































:seriousf:

Bolder
28 juni 2010, 10:33
Stagg's zijn hele mooie gitaren.