PDA

View Full Version : Nieuwe versterker voor thuis/oefenruimte



Naamalingebruik
25 juni 2010, 15:39
Hallo allemaal,

Na een tijdje hier rondgehangen te hebben, toch maar ingeschreven, omdat ik graag van gedachten wil wisselen over, jawel een nieuwe versterker ;).

Momenteel speel ik nog op een Vox AD30VT (de eerste valvetronix serie met het metalen frontpaneel). Voor het geld een leuke versterker, maar ik ben een beetje uitgekeken op het geluid en in de oefenruimte komt hij ook te kort.

Ik ben darom op zoek naar een nieuwe buizenversterker die zacht genoeg kan om thuis niet meteen de buren in het harnas te jagen en die hard genoeg kan om in de oefenruimte lekker mee te komen. Budget zo rond de € 500, liefst met 12" speaker, mogelijkheid om er een cabinet op aan te sluiten en als het even kan nog een fx-loop.

Ik heb van de week de Blackstar HT20 uitgeprobeerd en ik was erg onder de indruk (maar dat kan ook komen doordat het eigenlijk de eerste buizenbak is die ik serieus heb uitgeprobeerd ;)). In een geïsoleerde kleine oefenuimte vond ik het alleen moeilijk in te schatten of deze op huiskamerniveau ook nog lekker klinkt. Heeft iemand hier ervaringen mee?

Een andere mogelijkheid waar ik aan dacht is de Laney Cub 12R (15 watt eenkanaals met 12" speaker) in combinatie met een leuk 2 kanaalsscheurpedaal zoals de HT dual van Blackstar of een Jekyll & Hide. Het leuke aan de Laney is dat je em ook op 1 watt output kan schakelen. Over die Laney kan ik echter niet zoveel vinden. Heeft iemand deze al eens uitgeprobeerd (of z'n kleinere broertjes)? Nog andere suggesties om eens uit te proberen?

En als laatste vraag: wat zou ik nog voor die Vox, inclusief 2-knops pedaal, kunnen krijgen?

Henri H
26 juni 2010, 00:54
Ik neem aan dat je een combo zoekt?
Staat hier niet wat tussen? Klik (http://www.thomann.de/nl/search.html?xsid=94c3f239d51725a4aaed78ce26c04a5d&KF=on&gk=gieacotu&oa=ala&bn=&pr=400a800&wgfid1=7747&wgf7747=&wgfid2=7748&wgf7748=&wgfid3=7751&wgf7751=&wgfid4=7749&wgf7749=&wgfid5=7750&wgf7750=&wgfid6=9897&wgf9897=Yes&wgfid7=9898&wgf9898=&wgfid8=9899&wgf9899=&wgfid9=9900&wgf9900=Yes&wgfid10=9901&wgf9901=&wgfid11=9902&wgf9902=&wgfid12=9903&wgf9903=)

TimS
26 juni 2010, 01:02
Als het Vox geluid je wel aanspreekt kan je kijken naar een Vox AC15C1. Wat wil je er trouwens over spelen?

Naamalingebruik
26 juni 2010, 01:39
In ieder geval bedankt voor de tips. Die site van Thomann kende ik nog niet. Dat is handig zoeken zo.

Mijn voorkeur gaat uit naar een combo, dat is wat makkelijker met verplaatsen als dat nodig is (heb geen auto), maar het mag ook een top met los cabinet zijn. Ik heb alleen geen flauw idee wat een beetje een goed cabinet is binnen m'n budget.

Ik speel zelf vooral rock in de trant van bands als Pearl Jam (zeg maar ouderwetse gitaarrock). Ik hou dus van een goede scheur, maar het hoeft geen metal te zijn. En clean met een randje om lekker bluesy in te pielen, hou ik ook wel van.
Ik heb een Fender Strat (highway) en een Dean Palomino (hollowbody met 3 p-90 pups). Een Tele staat al heel lang op de verlanglijst ;)

MjS
26 juni 2010, 03:04
Clean met een randje? Valt Blackstar (tenminste, de Venue serie waar ook de HT-20 toe behoort) eigenlijk al af. Hele vette scheur, mooie clean maar clean met een randje is niet echt waar de amp in excelleert. Bovendien is de combo wat minder vanwege de matige speaker.

cerpintaxt
26 juni 2010, 08:38
Fender hotrod deluxe is geil en goedkoop, zeker het uitproberen waard. komt wel iets boven je budget uit. Anders kun je de Bleus Junior van fender nog uit proberen past beter in je budget alleen heeft wel minder vermogen is 15W tot tegen stelling tot de hot rod die is 40W. Heeft alles wat je wilt. alleen die loopt wel tegen de 700 euri aan volgens mij. Ook maar net waar je hem koopt.

Groet Swen

Fireburst
26 juni 2010, 09:08
Marshall JTM 30 of 60 ?
Op MP staan er momenteel zelfs meerdere in verschillende uitvoeringen (1x12, 2x10, losse head)

Naamalingebruik
27 juni 2010, 01:29
Die Marshall JTM30 is een interessante 2e handsoptie. Als ik even snel zoek op het forum dan begrijp ik dat ie een goed clean kanaal heeft een een wat minder drive kanaal, maar dat lijkt me wel op te lossen met een pedaaltje (wat dan ook nog binnen het budget past).

De Vox AC15 zou ik ook graag eens uitproberen, maar daar moet dan wel een apart overdrivepedaal bij aangezien de 2 kanalen niet zonder allerlei hulpstukken schakelbaar zijn. Dan kom ik wel aardig boven het budget...(en ik had al een "meningsverschil" met m'n vrouw over de € 500 ;)).

Ik kwam ook de Peavy Windsor Studio nog tegen (ca. € 300). Hoe zijn de ervaringen daarmee? Neemt ie pedaaltjes goed? Als bonus heeft dat ding nog een ingebouwde attenuator, maar gezien de prijs van losse attenuators is het de vraag of dat wat is.

En dan is er ook nog de Laney VC-serie....teveel keuze, ik moet echt nodig eens naar een muziekwinkel ;).

Naamalingebruik
22 augustus 2010, 00:35
Het is al een tijdje geleden, maar ik dacht, laat ik toch nog maar even weten dat het vandaag gelukt is.

Nieuwe versterkers rond de € 500 die ik geprobeerd heb, waren het allemaal eigenlijk net niet. De Backstar klonk bij nadere inspectie toch wel erg compressed. Kon er niet echt een lekker klinkende scheur uithalen.
De Vox AC15 vond ik clean heel mooi, maar daar moet een goed scheurpedaal bij en dan ga je ook meer richting de € 700. Voor de Fender Blues Junior geldt eigenlijk hetzelfde. Daar zou ook een goed pedaal bij moeten.
Andere versterkers die ik nog uit heb geprobeerd waren de de Laney cub12, de Marshall Haze40 en de Epiphone Blues custom. De cub12 klonk te licht. De Marshall Haze40 had een mooi clean kanaal, maar door het gebrek aan master volume was het drive kanaal totaal onbruikbaar op huiskamerniveau. De Blues custom ging met 2 speakers ook veels te hard en was het verder ook niet echt.

Een medewerker bij Feedback wees mij toen op de Laney tt50. Die was met een prijskaartje van € 999,- ver boven m'n budget, maar omdat zij van dat ding af wilden, viel er wel wat te regelen. Uiteindelijke prijs was nog steeds wel iets boven budget, dus ik heb m'n vrouw erg lief aan moeten kijken (en af moeten kopen met een basgitaar ;)), maar voor € 500 ging het gewoon niet lukken.

De Laney tt50 is dus een 50 watt versterker met een 12 inch Celestion Classic Lead 80 (wat mij verder weinig zegt). Hij heeft 3 kanalen (clean, crunch en lead) met ieder aparte toonregeling en reverb. Het 2e en 3e kanaal hebben verder nog allerlei boostswitches. Bovendien heeft het ding 2 mastervolumes waartussen met het bijbehorende pedaal te schakelen is. Handig voor een volumeboost bij een solo ofzo. Verder een effectloop, line out, record out, ext. speaker en midi in/out.

Ik heb er nog niet heel lang mee kunnen spelen, aangezien ik em net binnen heb, maar het clean kanaal is zoals het woord al aangeeft erg clean. Gewoon een degelijke sound. Het 2e kanaal is erg veelzijdig. Dat gaat van bluesy randje naar lekkere crunch. Het 3e kanaal gaat verder waar het 2e ophoudt voor het stevigere (solo)werk. Ik heb zelf nog geen foto's, maar om een idee te krijgen: http://www.ducrot-music.com/im/articles/amplis-Laney/tt50.jpg

Henri H
22 augustus 2010, 11:25
Ik heb het vermoeden dat je een weloverwogen en verstandige keus hebt gemaakt, Laney is een wat onbekender, en misschien ook wat ondergewaardeerd merk, maar ze maken goeie amps.
Een nadeel zou kunnen zijn dat je hem moeilijk weer kunt verkopen, mocht je hem ooit weg willen doen, maar dat zien we dan wel weer....

Gefeliciteerd. :ok:

marc_o
22 augustus 2010, 11:27
Het is al een tijdje geleden, maar ik dacht, laat ik toch nog maar even weten dat het vandaag gelukt is.

Nieuwe versterkers rond de € 500 die ik geprobeerd heb, waren het allemaal eigenlijk net niet. De Backstar klonk bij nadere inspectie toch wel erg compressed. Kon er niet echt een lekker klinkende scheur uithalen.
De Vox AC15 vond ik clean heel mooi, maar daar moet een goed scheurpedaal bij en dan ga je ook meer richting de € 700. Voor de Fender Blues Junior geldt eigenlijk hetzelfde. Daar zou ook een goed pedaal bij moeten.
Andere versterkers die ik nog uit heb geprobeerd waren de de Laney cub12, de Marshall Haze40 en de Epiphone Blues custom. De cub12 klonk te licht. De Marshall Haze40 had een mooi clean kanaal, maar door het gebrek aan master volume was het drive kanaal totaal onbruikbaar op huiskamerniveau. De Blues custom ging met 2 speakers ook veels te hard en was het verder ook niet echt.

Een medewerker bij Feedback wees mij toen op de Laney tt50. Die was met een prijskaartje van € 999,- ver boven m'n budget, maar omdat zij van dat ding af wilden, viel er wel wat te regelen. Uiteindelijke prijs was nog steeds wel iets boven budget, dus ik heb m'n vrouw erg lief aan moeten kijken (en af moeten kopen met een basgitaar ;)), maar voor € 500 ging het gewoon niet lukken.

De Laney tt50 is dus een 50 watt versterker met een 12 inch Celestion Classic Lead 80 (wat mij verder weinig zegt). Hij heeft 3 kanalen (clean, crunch en lead) met ieder aparte toonregeling en reverb. Het 2e en 3e kanaal hebben verder nog allerlei boostswitches. Bovendien heeft het ding 2 mastervolumes waartussen met het bijbehorende pedaal te schakelen is. Handig voor een volumeboost bij een solo ofzo. Verder een effectloop, line out, record out, ext. speaker en midi in/out.

Ik heb er nog niet heel lang mee kunnen spelen, aangezien ik em net binnen heb, maar het clean kanaal is zoals het woord al aangeeft erg clean. Gewoon een degelijke sound. Het 2e kanaal is erg veelzijdig. Dat gaat van bluesy randje naar lekkere crunch. Het 3e kanaal gaat verder waar het 2e ophoudt voor het stevigere (solo)werk. Ik heb zelf nog geen foto's, maar om een idee te krijgen: http://www.ducrot-music.com/im/articles/amplis-Laney/tt50.jpg

Dat is echt een prima versterker!! Proficitat ermee hoor1